Tips gevraagd voor eerste Porter

Gestart door jooprules, 16-02-2021 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Hallo,

Ik wil dit weekend mijn vierde brouwsel gaan brouwen, een porter dit keer. Wat denken jullie over het volgende recept? Alle tips zijn welkom! Ik brouw volgens de BIAB-methode.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister porter
Brouwdatum
BierstijlPorter (Robust)
Volume20,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)86 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC82,2 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,8 %
0,40 kgCara 120Dingemans120 EBC5,5 %
0,20 kgZwarte moutDingemans1400 EBC2,7 %
0,20 kgChocolademoutDingemans900 EBC2,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,5 gZeuspellets14,0%60 min.43,0 IBU
15,0 gZeuspellets14,0%10 min.6,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Groeten,

Joop

Fractus

Leuk recept, met de US-05 kun je prima een porter brouwen. Waarom stop je er havervlokken in? Ik zie het vaak terug voor een 'zacht' mondgevoel, maar ik zou het eerst eens brouwen zonder havervlokken, ik denk dat het niet nodig is.

Eventueel kun je wat meer cara120 en/of special-B erin stoppen voor een wat zachtere porter die niet alleen gebrand is maar ook wat meer zoete tonen heeft.

Zeus heb ik zelf nog nooit gebruikt maar is een Amerikaanse hop zo te zien. Kan prima, je kunt eventueel je aromahopgift vervangen door een hopsoort die wat meer in Engeland wordt gebruikt, zoals E.K. Goldings, Fuggles of Styrian Golding, die zijn wat zachter (maar ik kan me voorstellen dat het met je voorraad niet zo goed uitkomt).

PP

Ik hanteer 85% pale mout, 5 % brown mout, 5% cafe light mout en 5 % chocolade mout.
Als je black mout gebruikt maak je een eerder een porter met stevige stout kenmerken.

Als porter brouw je het vrij zwaar; overweeg 5-6 vol%.

Succes, groet, Paul
 


beermenke

Brown malt vind ik onmisbaar in een porter
Voor 15 liter, 4 kg munich of pale mout, 0,4 Brown malt 350 ebc en 150 gram ontbitterd zwartmout

seed7

Citaat van: PP op 16-02-2021  14:24 uIk hanteer 85% pale mout, 5 % brown mout, 5% cafe light mout en 5 % chocolade mout.
Als je black mout gebruikt maak je een eerder een porter met stevige stout kenmerken.

Als porter brouw je het vrij zwaar; overweeg 5-6 vol%.

Historisch gezien zou je een grens kunnen trekken bij ~1060. Daarboven wordt het een stout. Het enige verschil tussen een stout en een porter is de hoeveelheid water.

De stort is in de loop der tijd erg veranderd. Van 100% brown, naar pale&brown, naar pale, brown&black tot pale&black en tegenwoordig fantasie.

Ingo

jooprules

Citaat van: beermenke op 16-02-2021  14:28 uBrown malt vind ik onmisbaar in een porter
Voor 15 liter, 4 kg munich of pale mout, 0,4 Brown malt 350 ebc en 150 gram ontbitterd zwartmout
Ik bestel mijn mouten geschroot bij brouwmout.nl. Die heeft volgens mij alleen Dingemans, dus brown malt is niet beschikbaar. Is Special B een goed alternatief?

jooprules

Citaat van: Fractus op 16-02-2021  14:15 uLeuk recept, met de US-05 kun je prima een porter maken. Waarom stop je er havervlokken in? Ik zie het vaak terug voor een 'zacht' mondgevoel, maar ik zou het eerst eens brouwen zonder havervlokken, ik denk dat het niet nodig is.

Eventueel kun je wat meer cara120 en/of special-B erin stoppen voor een wat zachtere porter die niet alleen gebrand is maar ook wat meer zoete tonen heeft.

Zeus heb ik zelf nog nooit gebruikt maar is een Amerikaanse hop zo te zien. Kan prima, je kunt eventueel je aromahopgift vervangen door een hopsoort die wat meer in Engeland wordt gebruikt, zoals E.K. Goldings, Fuggles of Styrian Golding, die zijn wat zachter (maar ik kan me voorstellen dat het met je voorraad niet zo goed uitkomt).
Bedankt voor je tips. Ik heb inderdaad geen Engelse hops in mijn voorraad. Wel nog wat strisselspalt of vanguard, zou dat iets zijn? Qua gist heb ik ook MJ 36 Liberty Bell Ale, zou dat eventueel ook passen?

Fractus

M36 kan ook prima, zie ook https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360019111174-Yeast-strain-information voor een pdf met info over al hun gisten en welke bieren erbij passen (laatste pagina), M36 staat bij alle porters :)

Wat betreft de brown malt: het is inderdaad een basisingrediënt voor een porter, maar zonder kan ook. Ik heb recent de Windhoos Porter gebrouwen (staat standaard in BrouwHulp) met kleine aanpassingen, heerlijke zachte porter zonder brown malt. Als je bestelt bij brouwmout.nl kun je denk ik makkelijk en goedkoop veel soorten mout kopen, dus kijk ook eens naar die windhoos porter ter inspiratie. Samengevat: groot deel muncher (60%), redelijk veel cara 120 (5,6%) en een beetje special-B 350 (2,8%) en verder 1,4% chocomout 900EBC en Carafe Special II. Als je wat sterkere gebrande smaken wilt, kun je die laatste twee verhogen naar elk 2% of 2,5%.

Strisselspalt zou ik niet gebruiken, die wordt vooral gebruikt voor lichtkleurige bieren. Vanguard lijkt me een prima alternatief voor de aromahop.

Kijk goed naar de vergistingsgraad van je uiteindelijke gist: Als die een lagere vergistingsgraad heeft, wordt het bier wat zoeter en heb je dus meer hopbitter nodig om in balans te komen, en vice versa.

Jacques

Citaat van: jooprules op 16-02-2021  15:45 uIk bestel mijn mouten geschroot bij brouwmout.nl. Die heeft volgens mij alleen Dingemans, dus brown malt is niet beschikbaar. Is Special B een goed alternatief?

Nee. Special B is een caramout die een rozijnachtige smaak geeft. Dat past niet in een porter/stout.

Fractus

Ik raad je aan om eens in BrouwHulp te kijken naar de recepten die er al in staan, bij de Robust Porter en ook de Baltische Porter. Van bijna alle recepten die er staan is alle mout aanwezig bij BrouwMout. Kies er eentje uit en gebruik die als basis voor je moutstort, gebruik de hop die je op voorraad heb (ik zou die Zeus voor bitter gebruiken en Vanguard als aromahop) en zorg dat je IBU ongeveer hetzelfde is als het originele recept. Gebruik lekker de M36 of US-05, ik zou degene gebruiken die qua vergistingsgraad het meest in de buurt komt van de gist uit het originele recept, dat is waarschijnlijk de M36. Dan lekker brouwen, en achteraf proeven en bedenken wat je anders zou willen. Dan heb je een mooie porter als start en kun je hem daarna naar je smaak aanpassen :)

Niet teveel aromahop gebruiken, dat past niet bij de stijl. Probeer het maar eens, en als je het fijn vindt kun je het recept gewoon hier posten voor feedback. Ik ben het niet eens met beermenke, je kunt een prima porter brouwen zonder brown malt. Brown malt is een prachtige mout voor in een porter, maar het is geen móetje. Er waren tijden dat Engelse mouten helemaal niet verkocht werden in Nederland, en toen zijn er ook prima porters gebrouwen ;)

Ter inspiratie: prijswinnende (brown) porters zonder brown malt:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2569.0.html
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6703.msg74925.html#msg74925
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9448.msg115911.html#msg115911
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17646.msg257612.html#msg257612
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18645.msg275296.html#msg275296
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4953.0
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1370.0.html


Jacques

Citaat van: Fractus op 18-02-2021  11:40 uIk raad je aan om eens in BrouwHulp te kijken naar de recepten die er al in staan, bij de Robust Porter en ook de Baltische Porter. Van bijna alle recepten die er staan is alle mout aanwezig bij BrouwMout. Kies er eentje uit en gebruik die als basis voor je moutstort, gebruik de hop die je op voorraad heb (ik zou die Zeus voor bitter gebruiken en Vanguard als aromahop) en zorg dat je IBU ongeveer hetzelfde is als het originele recept. Gebruik lekker de M36 of US-05, ik zou degene gebruiken die qua vergistingsgraad het meest in de buurt komt van de gist uit het originele recept, dat is waarschijnlijk de M36. Dan lekker brouwen, en achteraf proeven en bedenken wat je anders zou willen. Dan heb je een mooie porter als start en kun je hem daarna naar je smaak aanpassen :)

Niet teveel aromahop gebruiken, dat past niet bij de stijl. Probeer het maar eens, en als je het fijn vindt kun je het recept gewoon hier posten voor feedback. Ik ben het niet eens met beermenke, je kunt een prima porter brouwen zonder brown malt. Brown malt is een prachtige mout voor in een porter, maar het is geen móetje. Er waren tijden dat Engelse mouten helemaal niet verkocht werden in Nederland, en toen zijn er ook prima porters gebrouwen ;)

Ter inspiratie: prijswinnende (brown) porters zonder brown malt:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2569.0.html
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6703.msg74925.html#msg74925
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9448.msg115911.html#msg115911
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17646.msg257612.html#msg257612
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18645.msg275296.html#msg275296
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4953.0
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1370.0.html

Mijn ervaring is dat je betere porters brouwt met brown malt...
Deze mout was in het verleden niet goed verkrijgbaar in Nederland daarom is het niet zo vreemd dat de mout niet gebruikt is bij oudere prijswinnende recepten.

Overigens is veel aromahop inderdaad niet conform de traditionele stijl. Maar persoonlijk vind ik het wel erg lekker... Het mooie is dat je bier kunt brouwen naar je eigen smaak. :brouwen:

jooprules

Citaat van: Jacques op 18-02-2021  21:01 uMijn ervaring is dat je betere porters brouwt met brown malt...
Deze mout was in het verleden niet goed verkrijgbaar in Nederland daarom is het niet zo vreemd dat de mout niet gebruikt is bij oudere prijswinnende recepten.

Overigens is veel aromahop inderdaad niet conform de traditionele stijl. Maar persoonlijk vind ik het wel erg lekker... Het mooie is dat je bier kunt brouwen naar je eigen smaak. :brouwen:

Ik heb het recept nog wat aangepast naar aanleiding van jullie opmerkingen. Misschien wordt het toch meer een stoute porter. Brouwen volgens stijl vind ik iets minder belangrijk dan een smakelijk biertje. Brouwen met Brown malt komt nog wel een keer als ik mijn eigen mouten kan schroten😃

Fractus

Veel plezier met brouwen! Hou ons maar op de hoogte van je biertje :)

jooprules

Ik heb deze net gebrouwen, maar kwam helaas op een te laag sg uit. Ongeveer 9 punten minder dan berekend. Zo laten? Of toch nog corrigeren en hoe dan? Wort zit al in het vat en gist heb ik er al bij gedaan...

Fractus

Ik zou het zo laten, wordt hij wat lager in alcohol maar dat is nog steeds een porter. En waarschijnlijk ook lekker ;)

Welk rendement heb je uiteindelijk gehaald? Zijn er dingen die je anders zou doen volgende keer?

jooprules

Citaat van: Fractus op 20-02-2021  14:27 uIk zou het zo laten, wordt hij wat lager in alcohol maar dat is nog steeds een porter. En waarschijnlijk ook lekker ;)

Welk rendement heb je uiteindelijk gehaald? Zijn er dingen die je anders zou doen volgende keer?
Rendement 65% denk ik. Te veel gespoeld vermoed ik. Had gemikt op 1077 maar kwam maar op 1069. Hopelijk trekt de US-05 lekker door.

Fractus

Ach, met een start-SG van 1,069 zou ik me geen zorgen maken. Je hebt misschien een iets minder zwaar bier dan dat je zelf voor ogen had, maar het valt nog ruim binnen de norm en is nog steeds een relatief zware porter. Ik denk dat het wel goed komt, hij zal iets doordrinkbaarder zijn op deze manier maar dat is misschien helemaal niet gek met de (hopelijk) zonnige lente die eraan komt!

Je zegt dat je iets te veel gespoeld hebt, heb je dan ook een hoger eindvolume dan gepland? Want dan is je rendement eigenlijk niet lager maar is de verhouding eind-SG en volume verkeerd uitgepakt

jooprules

Citaat van: Fractus op 20-02-2021  22:37 uAch, met een start-SG van 1,069 zou ik me geen zorgen maken. Je hebt misschien een iets minder zwaar bier dan dat je zelf voor ogen had, maar het valt nog ruim binnen de norm en is nog steeds een relatief zware porter. Ik denk dat het wel goed komt, hij zal iets doordrinkbaarder zijn op deze manier maar dat is misschien helemaal niet gek met de (hopelijk) zonnige lente die eraan komt!

Je zegt dat je iets te veel gespoeld hebt, heb je dan ook een hoger eindvolume dan gepland? Want dan is je rendement eigenlijk niet lager maar is de verhouding eind-SG en volume verkeerd uitgepakt

Ik weet eigenlijk nooit precies hoeveel er in mijn gistvat komt, dus dat is altijd een verrassing met bottelen :nut: Maar ik richt me meestal op 20 liter en ik heb tot nu toe niet meer dan 17 liter gebotteld. Toch kom ik met mijn SG normaal wel goed uit, dus dat betekent waarschijnlijk dat mijn rendement slecht is, maar doordat de hoeveelheid ook tegenvalt, kom ik toch goed uit. Heb ik dat goed beredeneerd? Kortom, het is hier nog geen gestructureerd wetenschappelijk proces.

Jacques

Citaat van: jooprules op 22-02-2021  12:02 uIk weet eigenlijk nooit precies hoeveel er in mijn gistvat komt, dus dat is altijd een verrassing met bottelen :nut: Maar ik richt me meestal op 20 liter en ik heb tot nu toe niet meer dan 17 liter gebotteld. Toch kom ik met mijn SG normaal wel goed uit, dus dat betekent waarschijnlijk dat mijn rendement slecht is, maar doordat de hoeveelheid ook tegenvalt, kom ik toch goed uit. Heb ik dat goed beredeneerd? Kortom, het is hier nog geen gestructureerd wetenschappelijk proces.

Ja, Als je minder liters wort hebt en je toch het beoogde begin SG gehaald hebt is je rendement lager dan waar het recept vanuit gaat.

jooprules

Vandaag 8 dagen na het brouwen voor het SG gemeten. Zit nu op 1019, waar BrouwHulp 1014 aangeeft. Gewoon geduld hebben en nog een weekje (of twee) laten staan?

Snelbier

Citaat van: jooprules op 28-02-2021  11:17 uVandaag 8 dagen na het brouwen voor het sg gemeten. Zit nu op 1019, waar BrouwHulp 1014 aangeeft. Gewoon geduld hebben en nog een weekje (of twee) laten staan?
Er zit nogal wat donker mout in de stort, geeft slechter vergistbare suikers. BrouwHulp houdt daar geen rekening mee.
Berekend SG zal dus lager uitvallen dan werkelijk SG.
Belangrijkste is dat jouw gemeten SG stabiel blijft, zo ja is de gist klaar. Weekje laten staan om te klaren, en bottelen.
Proost, Snelbier

jooprules

Deze heb ik net gebotteld met een eind SG van 1019. In totaal 18 liter met 6 g suiker per liter. Hij smaakte redelijk zoet, nog niet echt geroosterde of chocolade- of koffiesmaken. Of het echt een porter is geworden, weet ik niet, maar dat zullen we over een paar weken proeven  :weetniet: Het uiteindelijke recept was trouwens deze:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister porter
Brouwdatum
BierstijlPorter (Robust)
Volume19,5 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)81 EBC
Berekende bitterheid (Rager)65 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC56,6 %
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC28,3 %
0,30 kgCara 120Dingemans120 EBC4,2 %
0,30 kgAroma 150Dingemans150 EBC4,2 %
0,17 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC2,3 %
0,15 kgChocolademoutDingemans900 EBC2,1 %
0,15 kgZwarte moutDingemans1400 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gZeuspellets14,0%60 min.55,9 IBU
25,0 gZeuspellets14,0%0 min.9,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.