M36 kan ook prima, zie ook
https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360019111174-Yeast-strain-information voor een pdf met info over al hun gisten en welke bieren erbij passen (laatste pagina), M36 staat bij alle porters

Wat betreft de brown malt: het is inderdaad een basisingrediënt voor een porter, maar zonder kan ook. Ik heb recent de Windhoos Porter gebrouwen (staat standaard in BrouwHulp) met kleine aanpassingen, heerlijke zachte porter zonder brown malt. Als je bestelt bij brouwmout.nl kun je denk ik makkelijk en goedkoop veel soorten mout kopen, dus kijk ook eens naar die windhoos porter ter inspiratie. Samengevat: groot deel muncher (60%), redelijk veel cara 120 (5,6%) en een beetje special-B 350 (2,8%) en verder 1,4% chocomout 900EBC en Carafe Special II. Als je wat sterkere gebrande smaken wilt, kun je die laatste twee verhogen naar elk 2% of 2,5%.
Strisselspalt zou ik niet gebruiken, die wordt vooral gebruikt voor lichtkleurige bieren. Vanguard lijkt me een prima alternatief voor de aromahop.
Kijk goed naar de vergistingsgraad van je uiteindelijke gist: Als die een lagere vergistingsgraad heeft, wordt het bier wat zoeter en heb je dus meer hopbitter nodig om in balans te komen, en vice versa.