Kogelkraan schoonmaken

Gestart door Brouwerij KOR, 15-02-2021 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Ik heb onlangs mijn kogelkraan van mijn vergistvaten uit elkaar gehaald en schrok er van hoeveel rotzooi daarin achterblijft. Met welke frequentie halen jullie deze uit elkaar?
Denk dat ik dit vanaf nu ma elke vergisting ga doen.

Snelbier

Na elke vergisting alles uit elkaar wat los kan.  Paar minuten extra werk voor meer zekerheid.
Kraantjes, bottelpijp, alles met schroefdraad of losse onderdelen blijkt vaak vervuild, dus vind het géén overbodige luxe.

Micha

Maken jullie de bolkraan van een brew bucket ook open? Deze lijkt niet bedoeld te zijn om herhaaldelijk uit elkaar gehaald te worden (dat baseer ik op de manier waarom de rest wel makkelijk uit elkaar kan en de kraan redelijk vast lijkt te zitte). Ik kreeg de tip om een tap borstel te gebruiken. Is dat ook al afdoende?
(ik wil het topic niet kapen, maar een nieuw topic voor dit type kraan te openen leek me ook overdreven)

Jeroen76

Heb de tip al diverse keren gegeven maar kan het niet laten. ;)

Investeer in een ultrasoonreiniger. Een professionele van een 2 á 3 liter is natuurlijk helemaal geweldig maar een kleinere die bijvoorbeeld voor een euro of 25 al worden aangeboden voor sieraden en manicure kan ook. Zorg er alleen voor dat de kraan onder de (schoonmaak)vloeistof ligt en geniet van het beeld hoeveel vuil er uit gemarcheert komt.

Gebruik hem regelmatig voor diverse materialen en sta elke keer weer versteld wat er aan vuil los komt.

Gr. Jeroen


Micha

Citaat van: Jeroen76 op 15-02-2021  12:17 uHeb de tip al diverse keren gegeven maar kan het niet laten. ;)

Investeer in een ultrasoonreiniger. Een professionele van een 2 á 3 liter is natuurlijk helemaal geweldig maar een kleinere die bijvoorbeeld voor een euro of 25 al worden aangeboden voor sieraden en manicure kan ook. Zorg er alleen voor dat de kraan onder de (schoonmaak)vloeistof ligt en geniet van het beeld hoeveel vuil er uit gemarcheert komt.

Gebruik hem regelmatig voor diverse materialen en sta elke keer weer versteld wat er aan vuil los komt.

Gr. Jeroen

Goeie tip. :) Laat mijn vrouw nu net zo'n reiniger hebben voor haar hobby...

Jeroen76

Citaat van: Micha op 15-02-2021  14:09 uGoeie tip. :) Laat mijn vrouw nu net zo'n reiniger hebben voor haar hobby...
Top dat noemt men een win win situatie,  daar moet je zuinig op zijn!

Gr. Jeroen


Eric v B

Citaat van: Jeroen76 op 15-02-2021  12:17 uHeb de tip al diverse keren gegeven maar kan het niet laten. ;)

Investeer in een ultrasoonreiniger. Een professionele van een 2 á 3 liter is natuurlijk helemaal geweldig maar een kleinere die bijvoorbeeld voor een euro of 25 al worden aangeboden voor sieraden en manicure kan ook. Zorg er alleen voor dat de kraan onder de (schoonmaak)vloeistof ligt en geniet van het beeld hoeveel vuil er uit gemarcheert komt.

Gebruik hem regelmatig voor diverse materialen en sta elke keer weer versteld wat er aan vuil los komt.

Gr. Jeroen
Wat voor reigingsmiddel gebruik je in de ultrasoon?

jacob b

Citaat van: Eric v B op 15-02-2021  14:59 uWat voor reigingsmiddel gebruik je in de ultrasoon?

Gewoon een starsan oplossing.

Brouwerij KOR

Inderdaad een goede tip! De kraan hoeft dan niet uit elkaar?
Ga denk eens kijken de kogelkraan te vervangen door vlinderkraan. Vind het toch een tijdrovend klusje.

hansHalberstadt

Of gewoon helemaal geen kraan gebruiken zoals ik zelf doe. kranem blijven een bron van besmetting zolang je ze niet kan schoonmaken zoals een professionele brouwerij doet. (die halen ook niet de kraan steeds uit elkaar)

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2021  17:41 uOf gewoon helemaal geen kraan gebruiken zoals ik zelf doe. kranem blijven een bron van besmetting zolang je ze niet kan schoonmaken zoals een professionele brouwerij doet. (die halen ook niet de kraan steeds uit elkaar)
Ik vind een kraan toch wel makkelijk hoor, die zou ik niet willen missen. Sowieso bottel ik zuurstofvrij vanuit vergistvat via de kraan en tap ook met regelmaat gist af die ik ook weer doorkweek.

hansHalberstadt

Ik zal niet bestrijden dat een kraan handig is, maar het gaat erom hoe je het schoon en besmettingsvrij houdt. Een handige kraan en besmet bier heeft immers ook weinig zin. voor mezelf heb ik geconcludeerd dat een kraan voor mij niet goed te reinigen is.

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2021  17:55 uIk zal niet bestrijden dat een kraan handig is, maar het gaat erom hoe je het schoon en besmettingsvrij houdt. Een handige kraan en besmet bier heeft immers ook weinig zin.
Ja je hebt gelijk. Denk dat ik een besmetting heb op het moment dankzij het niet schoonmaken van de kraan... vanaf nu dus altijd uit elkaar en uitkoken in oxi.
Wist niet dat daar zoveel vuil in achter zou blijven en had deze dus nog nooit uit elkaar gehaald.

Heeft iemand wellicht een adres voor vlinderkranen met schroefdraad?

Jeroen76

Citaat van: Eric v B op 15-02-2021  14:59 uWat voor reigingsmiddel gebruik je in de ultrasoon?
Heb OXI gebruikt en PBW, ging allebei prima. StarSan of SaniClean kan na dan afloop.

Gr. Jeroen


Eric v B

Citaat van: Jeroen76 op 15-02-2021  18:36 uHeb OXI gebruikt en PBW, ging allebei prima. StarSan of SaniClean kan na dan afloop.

Gr. Jeroen
Bedankt, dan hoef je dus geen dure flessen reinigingsmiddel aan te schaffen.

Eric v B

Citaat van: Rootsman op 15-02-2021  18:00 uJa je hebt gelijk. Denk dat ik een besmetting heb op het moment dankzij het niet schoonmaken van de kraan... vanaf nu dus altijd uit elkaar en uitkoken in oxi.
Wist niet dat daar zoveel vuil in achter zou blijven en had deze dus nog nooit uit elkaar gehaald.

Heeft iemand wellicht een adres voor vlinderkranen met schroefdraad?
Waarom geen driedelige kranen?
Die kun je makkelijk uit elkaar halen en reinigen.



Jacques

Citaat van: Rootsman op 15-02-2021  08:24 uIk heb onlangs mijn kogelkraan van mijn vergistvaten uit elkaar gehaald en schrok er van hoeveel rotzooi daarin achterblijft. Met welke frequentie halen jullie deze uit elkaar?
Denk dat ik dit vanaf nu ma elke vergisting ga doen.

Het allerhandigst is de kogelkraan te vervangen door een (dure) vlinderklepkraan. Bij een dergelijke kraan heb je geen loze ruimtes waarin de klep draait.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 15-02-2021  12:17 uHeb de tip al diverse keren gegeven maar kan het niet laten. ;)

Investeer in een ultrasoonreiniger. Een professionele van een 2 á 3 liter is natuurlijk helemaal geweldig maar een kleinere die bijvoorbeeld voor een euro of 25 al worden aangeboden voor sieraden en manicure kan ook. Zorg er alleen voor dat de kraan onder de (schoonmaak)vloeistof ligt en geniet van het beeld hoeveel vuil er uit gemarcheert komt.

Gebruik hem regelmatig voor diverse materialen en sta elke keer weer versteld wat er aan vuil los komt.

Inderdaad een hele goede tip. Ik heb twee rvs CCT's. De CCT die ik weinig gebruik is voorzien van een kogelkraan. Deze maak ik schoon door de kraan half geopend in een ultasoonreiniger te leggen. Het apparaat wordt ook hier in huis vaker gebruikt.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 15-02-2021  14:59 uWat voor reigingsmiddel gebruik je in de ultrasoon?

Ik gebruik daarvoor Enzybrew 10. Wel een duur middel maar je hebt in een ultrasoonapparaat er maar weinig van nodig.
Enzybrew 10 verwijdert zeer effectief organische verontreinigingen.

Citaat van: jacob b op 15-02-2021  15:44 uGewoon een starsan oplossing.

Star San is vooral een desinfectant en veel minder een reiniger...

jacob b

Citaat van: Jacques op 16-02-2021  23:09 uStar San is vooral een desinfectant en veel minder een reiniger...

Klopt!

Een ultrasoon is een reiniger, dmv trillingen worden verontreinigingen losgemaakt van de gedemonteerde kraan.
De starsan ontsmet de kraan dan meteen.
Je kunt inderdaad de reiniger ook nog vullen met een reinigingsvloeistof maar ik vind dit niet echt nodig.

Zoveel brouwers, zoveel manieren. (Grappig om elke keer te zien!)

Eric v B

Citaat van: Jacques op 16-02-2021  23:05 uDeze maak ik schoon door de kraan half geopend in een ultasoonreiniger te leggen.
Ja, dat is een hele goeie!
Waarschijnlijk weet iedereen dat al maar toch maar ff voor de zekerheid: rondom de kogel van je kogelkraan zit ruimte waar zich schimmel e.d. kan vormen. Ook kan zich daar gist, en erger Brett, van een vorig brouwsel verstoppen. Bij reinigen en desinfecteren is het belangrijk je kraan half open te zetten zodat je desinfectie/reinigingsmiddel ook in de ruimte rondom de kogel komt. Laat je kogelkraan ook tijdens het drogen half open staan zodat de ruimte rondom de kogel kan drogen.

Jacques

Citaat van: jacob b op 17-02-2021  08:14 uKlopt!

Een ultrasoon is een reiniger, dmv trillingen worden verontreinigingen losgemaakt van de gedemonteerde kraan.
De starsan ontsmet de kraan dan meteen.
Je kunt inderdaad de reiniger ook nog vullen met een reinigingsvloeistof maar ik vind dit niet echt nodig.

Zoveel brouwers, zoveel manieren. (Grappig om elke keer te zien!)

De combinatie van trillingen en een goed reinigingsmiddel zorgt een betere reiniging...
De reinigingsvloeistof die je gebruikt hoort afgestemd te zijn op de soort verontreiniging. Je kunt dit goed zien als je eerst reinigt met water en daarna nog een keer met een oplossing van Enzybrew 10. Er komt dan meer verontreinigingen vrij. Dit komt vooral doordat Enzybrew 10 ook actief is op biofilms.

Desinfecteren kun je het beste doen vlak voor gebruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.