Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier rijpen in RVS olijfolievat  (gelezen 1204 keer)

Offline Batteraaf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier rijpen in RVS olijfolievat
« Gepost op: 15-02-2021 01:45 u »
Hallo iedereen,

Ik was aan het denken om een bier te gaan brouwen, laten vergisten en ipv te bottelen het bier in een 5 liter RVS olijfolie vat te laten rijpen. Dit evt met kruiden of hout chips.
Maar hoe zit het dan met de bottelsuiker? Blijft de verhouding per liter bier hetzelfde als in een flesje?

Dit is het soort vat wat ik in gedachte had.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Ludo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
Re: Bier rijpen in RVS olijfolievat
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2021 08:36 u »
Hallo iedereen,

Ik was aan het denken om een bier te gaan brouwen, laten vergisten en ipv te bottelen het bier in een 5 liter RVS olijfolie vat te laten rijpen. Dit evt met kruiden of hout chips.
Maar hoe zit het dan met de bottelsuiker? Blijft de verhouding per liter bier hetzelfde als in een flesje?

Dit is het soort vat wat ik in gedachte had.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Ludo

Ik gebruik zo'n vaatje al jaren om in te vergisten (15 liter variant). Het zijn prima vaatjes, maar met 3 nadelen:

1) Als je het deksel strak genoeg vast draait om niet te lekken gaat hij later erg lastig weer open. Hier is op het forum al e.e.a. over geschreven.

2) Er blijft vrij veel bier onder de uitloop van de kraan achter in het vat. Ik heb dit opgelost met een geknutselde racking arm.

3) Het materiaal is erg dun en absoluut niet geschikt om onder druk te zetten.

Wat is de bedoeling van de bottelsuiker; er door heen roeren en daarna bottelen, of carboniseren in dit vat? Het laatste kan dus niet.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2021 08:42 u »
Het is een vergistingsvat want ik neem aan dat je een waterslot op het olijfvat hebt. Indien je dan bottelsuiker toevoegt zal deze via het waterslot verdwijnen. Als je de deksel dicht doet moet je heel weinig suiker gebruiken maar belangrijker een overdrukventiel om eventueel druk af te blazen anders ontploft je vaatje.
Edit: gelijktijdig post met RuudB, niet doen dus!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2021 20:34 u »
Indien je dan bottelsuiker toevoegt zal deze via het waterslot verdwijnen.

Het duurt eventjes voordat de gist de toegevoegde suiker vergist.
Gino Baart van Fermentis is ook hobbybrouwer. Hij vertelde tijdens een webinar dat hij bottelsuiker en bottelgist toevoegt aan zijn zelfgebrouwen bier zo'n 12 uur voor het bottelen. Door diffusie wordt de bottelsuiker en bottelgist verspreid in het bier. Kennelijk heeft hij goede ervaringen met deze manier van werken.

Al eerder heb ik hier op het forum geschreven dat het toevoegen van een beetje suiker als je even de deksel van je gistvat gehaald hebt niet zo'n goed idee is omdat het even duurt voordat er koolzuur wordt gevormd.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2021 21:21 u »
Gino Baart van Fermentis is ook hobbybrouwer. Hij vertelde tijdens een webinar dat hij bottelsuiker en bottelgist toevoegt aan zijn zelfgebrouwen bier zo'n 12 uur voor het bottelen. Door diffusie wordt de bottelsuiker en bottelgist verspreid in het bier. Kennelijk heeft hij goede ervaringen met deze manier van werken.

Al eerder heb ik hier op het forum geschreven dat het toevoegen van een beetje suiker als je even de deksel van je gistvat gehaald hebt niet zo'n goed idee is omdat het even duurt voordat er koolzuur wordt gevormd.

Even voor de zekerheid; ik wacht altijd totdat het bier begint te klaren (helder wordt) voordat ik ga bottelen, hierbij voeg ik per flesje een klontje van 2 gram suiker toe, dus nooit in het bottelvat. Ik hevel overigens vlak voor het bottelen uit het gist vat naar het bottel vat.

Als je suiker toe gaat voegen aan het gistvat, dan komt de gisting weer op gang en verwacht ik dat het weer troebel wordt door (dode) gist / trub wat op de bodem weer in beweging komt.
Of zal dat 12 uur van te voren precies goed zijn waarbij het bier nog net helder is, maar net in beweging begint te komen? dit gaat trouwens alweer off - topic, terug naar het topic;

Ik heb ook ooit de olijfvaten overwogen omdat je deze zo mooi kan schoonmaken, maar zo'n draaideksel kan inderdaad flink vast gaan zitten (ik had dat met glas, deze moest ik heel vast draaien anders bleef het lucht lekken, heb er inmiddels zo'n 6 stuks werkeloos staan).
Ik blijf toch echt de voorkeur voor PET hebben, deze Carboys vertellen mij visueel veel over het vergisting proces; je kan alles perfect zien gebeuren. En ik heb zelfs 2 stuks Grainfather conical staan.... voor de temp. huishouding natuurlijk perfect! maar een Carboy in de koeling is toch ook niets mis mee.
Eenmaal vertrouwen in het proces hoef ik niet te zien wat er gebeurd en kan de Grainfather goed dienst doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2021 22:52 u »
Zelf heb ik geen ervaring met deze manier van bottelsuiker en bottelgist toevoegen. Wel weet ik dat als je opgelost suiker toevoegt aan bier nadat de vergisting helemaal beŽindigd is het een tijdje duurt voordat deze toegevoegde suiker vergist wordt.

Door de verdeling van de bottelgist is het bier niet helemaal helder als je bottelt, maar dat is ook niet nodig om uiteindelijk helder bier te krijgen. Houd wel de hoeveelheid bottelgist dat je toevoegt beperkt. Je wilt niet te veel gist in de fles hebben. 0,02 tot 0,07 g per liter is voldoende.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2021 08:25 u »

Ik kreeg sterk de indruk dat TS alles in het vat wilde doen en dus ook het hergisten op olijfvat.

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-02-2021 17:56 u »
Al lezende krijg ik ook de indruk dat het idee is om de hergisting in het olijfolie vat plaats te laten vinden (bottelsuiker in het vat). Denk niet dat dat gaat lukken, dit vat lijkt me niet gasdicht en ook niet drukbestendig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2021 21:26 u »
Ik kreeg sterk de indruk dat TS alles in het vat wilde doen en dus ook het hergisten op olijfvat.

Ik reageerde op jouw opmerking dat de koolzuur via het waterslot zal verdwijnen. Dat gaat minder snel dan vaak gedacht wordt.

Voor de hoofd- en nagisting zal een waterslot gebruikt moeten worden. Alternatief is de deksel losjes op het vat leggen. Dat is geen probleem tijdens het begin van de vergisting. Als de vergisting bijna is afgerond is dat een minder goed idee omdat je dan last kunt gaan krijgen van oxidatie.
Voor drukopbouw tijdens de hergisting op vat zal het goed afgesloten moeten worden. Maar dan moet het vat wel bestand zijn tegen de opbouw van druk.

Het is gebruikelijk dat het koolzuurgehalte in vaten lager is dan in flesjes. Vatenbier met een hoog gehalte aan koolzuur is lastig te tappen.

Offline Batteraaf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2021 16:48 u »
Iedereen super bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me zo te lezen dat dit vat toch wat nadelen heeft.
Wat ik graag wil is een sterk donker bier lekker lang laten rijpen in een rvs vat. En dan af en toe een glaasje kunnen aftappen via een kraantje.

De koolzuur in het bier hoeft voor mij niet al te veel te zijn. Heel lichte koolzuur en gaat mij vooral om de gerijpte smaak.

Dus minimale suiker (oplossing) toevoegen in een gesloten vat dat sterk genoeg is?

Weet iemand andere rvs vaatjes die misschien beter geschikt zijn?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2021 18:17 u »
Als je ipv PET per se RVS wilt, bekijk dan ook eens de SS Brewtech 7 Gal Brew bucket
https://www.braumarkt.com/ss-brewtech-7-gal-brew-bucket.

Maar nogmaals -en zeker als beginnend brouwer -
Ik heb zelf; beide vaten; PET (18L) en de brewtech 7G (2x) maar ik gebruik de brewtech alleen als bottelvat :-)

Ik wil graag zien wat er gebeurd in het vat, maar dat is mijn afwijking ....

Af en toe een glaasje tappen; dat zal dan echt helaas zonder koolzuur worden, maar de brewtech heeft wel een tapkraantje wat je kan draaien tot boven de gistbodem...

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2021 17:20 u »
Iedereen super bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me zo te lezen dat dit vat toch wat nadelen heeft.
Wat ik graag wil is een sterk donker bier lekker lang laten rijpen in een rvs vat. En dan af en toe een glaasje kunnen aftappen via een kraantje.

De koolzuur in het bier hoeft voor mij niet al te veel te zijn. Heel lichte koolzuur en gaat mij vooral om de gerijpte smaak.

Dus minimale suiker (oplossing) toevoegen in een gesloten vat dat sterk genoeg is?

Weet iemand andere rvs vaatjes die misschien beter geschikt zijn?

Als ik het vat bekijk dan is de zwakste plek het deksel bovenop. Is het mogelijk om een keer gasdruk op het vaatje te zetten en vast te stellen bij welke druk het deksel loskomt? Want als je dan net onder de "toelaatbare" druk zou gaan zitten met je hergisting kun je vooraf inschatten hoeveel gram suiker per liter je toe kan voegen zonder risico (omzetting suiker naar alcohol levert CO2 op die de druk verzorgt, dus het is te berekenen hoeveel CO2 er maximaal mag ontstaan om onder de toelaatbare druk te blijven). Op die manier kun je wel doen wat je wilt in dit vaatje.

Tags: