Zelfbouw gistkast, hoe te koelen?

Gestart door Markuss, 14-02-2021 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markuss

Hallo allemaal,

Na behoorlijk wat oude topics hierover gelezen te hebben en er geen goed antwoord uit gehaald te kunnen hebben hier een eigen topic. We zijn van plan om zelf een gistkast te bouwen aangezien onze koelkast die dient als gistkast (met een verwarmingslint + Inkbird 308) ons behoorlijk beperkt in het brouwen.

Hierop dacht wij zelf een gistkast te bouwen aangezien er nog behoorlijk wat dikke isolatie (12 cm dik) is achtergebleven van het bouwen van een grote koelruimte in een loods. Hiervan denken wij een gistkast van ongeveer  230 x 50 x 80/100 (h x l x b) cm te bouwen. Ook willen wij er 2 dikke legplaten in kunnen bevestigen zodat we er ook meerdere gistemmers in kwijt kunnen. Daarnaast nog een stuk of 6 dunnere zodat we ook op de fles kunnen nagisten maar dit is eigenlijk overbodige informatie.

Onze belangrijkste vraag is: hoe kan je dit koelen? Kan je een compressor uit een koelkast slopen en die erin hangen?

Oude topics gaven onder andere aan: peltier-elementen gebruiken. Maar dat zijn topics van 2013, ik hoopte dat er in de tussentijd iets nieuws is gekomen?

Stroomverbruik an sich maakt niet denderend veel uit aangezien er +/- 900 zonnepanelen op het dak liggen maar het moet natuurlijk niet te gek zijn.

Is er iemand die ons de gouden tip kan geven qua koeling?

Dit is het idee, het geheel wordt afgesloten met een deur die ook van isolatiemateriaal is.

 

middelaersch

Op boten worden vaak koelkasten ter plekke opgebouwd, als standaard koelkasten niet passen.
Daar gebruiken ze dit soort units voor:

https://www.georgekniest.nl/categorie/548/inbouw-koelunits.html

Maar wel 'watersport prijzen'  :-\  Wellicht is zo iets ook tweedehands te vinden.
En meestal werkt dat spul op 12 of 24 volt, maar dat is wel op te lossen.

Snelbier

Alleen opmerking over formaat:  50 cm diep? Als je daar isolatie van aftrekt blijft er weinig ruimte over.
Dit soort vaten https://www.braumarkt.com/gistingsvat-31-l-wit-groen-kraan-waterslot  kan je zeker niet kwijt.
Een slank 30 L Speidelvat met diameter 34 cm (mijn favoriet) wordt al krapjes...
Toevoeging: tenzij dit binnenmaten zijn, dan kan je alle kanten op.

Rob.Erto

Wat zijn de beperkingen van je huidige koelkast dan? Is deze te klein? Het is vast makkelijker en goedkoper om een grotere koelkast te nemen.

Wijbrouwers

Je zou de koelkast zoveel mogelijk kunnen strippen en die als basis van je gistkast maken. Platen er omheen zodat de ruimte groter wordt. Is wel volledig afhankelijk van waar in je koelkast de koelplaten zitten.

dutch peter

Citaat van: Markuss op 14-02-2021  20:57 uOnze belangrijkste vraag is: hoe kan je dit koelen? Kan je een compressor uit een koelkast slopen en die erin hangen?


Kort antwoord: Ja. Kijk naar deze link https://blog.liebherr.com/huishoud/nl/hoe-werkt-een-koelkast/ . Dat toont dat alles wat je nodig hebt de achterkant van een koelkast is. Zaag de zijwanden eraf en heel op de achterwand aan met je eigen kast en je hebt je koelkast aangepast - en nog in 230 V versie ook. Zaag niet in een van de koelleidingen, dan ben je al je freon kwijt!

De voorgestelde koelsetjes voor in boten zijn ook goed, maar veel kleinere capacitiet door kleiner oppervlak en 12-24 V.

PS: lees nog wel even de posts over meerdere batches in 1 gistkast, vooral met verschillende gisten.

Succes,

Peter

Markuss

Citaat van: Snelbier op 14-02-2021  23:23 uAlleen opmerking over formaat:  50 cm diep? Als je daar isolatie van aftrekt blijft er weinig ruimte over.
Dit soort vaten https://www.braumarkt.com/gistingsvat-31-l-wit-groen-kraan-waterslot  kan je zeker niet kwijt.
Een slank 30 L Speidelvat met diameter 34 cm (mijn favoriet) wordt al krapjes..
Toevoeging: tenzij dit binnenmaten zijn, dan kan je alle kanten op.
Bedankt voor het meedenken Snelbier, wordt enorm gewaardeerd. De diepte is vooralsnog variabel. Kan ook 1 meter diep, er is ruimte genoeg.

Citaat van: Rob.Erto op 15-02-2021  08:25 uWat zijn de beperkingen van je huidige koelkast dan? Is deze te klein? Het is vast makkelijker en goedkoper om een grotere koelkast te nemen.
De huidige koelkast is te klein helaas, past 1 60 L vat. Ik zoek iets waarbij we naar 3 x 60 L of 4 tot 6 x 30 L kunnen plaatsen. We brouwen met de Titan 70 L en willen soms wat meer brouwsels in één weekend brouwen.
--------------

Aan de anderen: ook enorm bedankt voor het meedenken. Ik ga eens wat meer informatie opzoeken over het bewerken van een koelkast en die als basis gebruiken. Ook kreeg ik in een PB een idee om een kleine koelcel op te kopen tweedehands. Wordt allemaal zeer gewaardeerd.

Alien on Acid

Ik heb zelf ook een gistkast gemaakt, omdat ik niet erg makkelijk een koelkast de trap op zou krijgen.
Voor koeling heb ik twee luchtdichte doorvoeren door de deksel van mijn Fermentasaurus gemaakt, en met RVS een koelspiraal gebogen.
Hier pomp ik koud water doorheen. Het pompje staat aangesloten op een Inkbird. De leidingen tussen het koelspiraal en de koudwaterbak zijn omwikkeld met buisisolatie.

Wellicht dat dit ook een idee is?

Hannes

Koop 2 grote oude koelkasten. Sloop de deuren en bovenkant eraf. Plaats ze uit elkaar, zodat er nog eens 60 cm tussen past... Bouw er een grote geïsoleerde kast omheen, waar de koelkast aan de achterkant door heen steekt zodat verdamper (of hoe heet dat ding) buiten de kast valt. Grote deur aan de voorkant maken. Goede ventilatoren plaatsen zodat koude lucht goed verspreid wordt.

Beide koelkasten op 1 stc1000, zodat e.e.a. makkelijk is aan te sturen. Geen idee of dit kan qua wattage, anders via relais aansluiten.

Klaar is Kees.

(Maar goed, ik zou zelf gewoon 3 koelkasten kopen als ik 3 vaten moest vergisten. KISS. Hoe simpeler hoe beter. 3 afzonderlijke kasten zijn beter aan te sturen dan 1 grote. Zo hoeft niet altijd alles aan en 3 vaten volgen niet altijd het zelfde vergistingsschema.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.