Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Etiket formaat  (gelezen 953 keer)

Offline Ivar - Businesslabels

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Businesslabels
Etiket formaat
« Gepost op: 10-02-2021 09:25 u »
Hoi allemaal,
Ik volg al enige tijd vol bewondering alle mooie label designs die hier voorbij komen. Het spat van de creativiteit.

Ik zit zelf in de labels en ben bezig met wat marktonderzoek gericht op het printen van bier labels/etiketten op bierflessen. Na wat basisonderzoek en technisch onderzoek is het gelukt om een materiaal te vinden (glanzend papier) welke geschikt is voor het printen in kleur met een kleurenlabel printer van Epson en voorzien is van een afwasbare lijm (het label is dus af te spoelen met alleen water).

De laatste stap om dit goed op de markt te brengen is het bepalen van de ideale labelformaten. Hier kom ik niet helemaal uit dus daarom aan jullie de vraag, wat is volgens jullie de ideale labelmaat? (om verwarring te voorkomen, lengte van het label om de fles x hoogte van het label)

En voor het idee, hier de layout die we voor ogen hadden voor een verpakkingsbeurs als voorbeeld :) 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Etiket formaat
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2021 10:23 u »
Mijn etiketten zijn 55 mm breed x 85 mm hoog. Ik heb dus een etiket dat hoger is dan breed. Het etiket is overigens alleen voor de sier, niet zo zeer om bijvoorbeeld ingrediënten op te zetten. Ohja en let vooral niet op de lelijke vogel hahaha, dat is een grapje binnen de vriendengroep.

• Boven 10 berichten
  • *
    • Businesslabels
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2021 10:36 u »
De vogel is misschien niet de mooiste maar ik vind het wel een leuk label zo. In ieder geval bedankt voor de reactie, de maat gaat op de lijst met kanshebbers  8)

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2021 11:31 u »
Ik ben wel heel benieuwd naar deze kleuren labelprinter en het soort papier.

Lijkt mij dat het formaat van het etiket afhankelijk is van op welke fles je hem wilt hebben. Daarnaast als je een meest gangbare afmeting pakt en dit als standaard neemt dan kan de eindgebruiker daar zijn ontwerp toch op afstemmen?

Zou het wel heel gaaf vinden als er bijvoorbeeld afwijkende vormen labels beschikbaar komen zoals ronde of in een andere vorm of een halsetiket.

Gr. Jeroen

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2021 12:27 u »
Mijn etiketten zijn 100 mm breed en 60 mm hoog.
Je zou ook met een meetlint naar de winkel kunnen gaan om een idee krijgen van de meest gebruikte maten.

Het lijkt mij wel iets als dit soort papier beschikbaar is voor A4-laserprinters. Is dat een mogelijkheid, of komt dit papier alleen op een rol?
Een speciale labelprinter is te begrotelijk als ik denk aan de omvang van mijn brouwerij - en ik moet ook aan mijn eigen omvang denken  :).

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2021 13:06 u »
Ik zie dat de goedkoopste kleurenlabelprinter rond de 150 euro kost. Maar de labels kosten voor 5 meter al 32 euro dus dat wordt een duur grapje als je wat meer flessen hebt

Gr. Jeroen

• Boven 10 berichten
  • *
    • Businesslabels
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2021 13:32 u »
Een hoop snelle reacties, top! bedankt allemaal!

Ik ben wel heel benieuwd naar deze kleuren labelprinter en het soort papier.

Lijkt mij dat het formaat van het etiket afhankelijk is van op welke fles je hem wilt hebben. Daarnaast als je een meest gangbare afmeting pakt en dit als standaard neemt dan kan de eindgebruiker daar zijn ontwerp toch op afstemmen?

Zou het wel heel gaaf vinden als er bijvoorbeeld afwijkende vormen labels beschikbaar komen zoals ronde of in een andere vorm of een halsetiket.
Qua printer is het een commerciële printer en dus ook zeker behoorlijk in de prijs qua aanschaf. Zeker niet geschikt voor de kleine hobbybrouwers helaas maar wel voor de kleien brouwerijen die commercieel het e.e.a. doen.
Soort papier is een inkjet papier met een glanzende coating specifiek ontwikkeld voor pigment inkten (dergelijke inkten worden gebruikt in industriele labelprinters waardoor deze inkjet printers afdrukken maken die resistent zijn tegen o.a. vocht)

Vormen is een leuk idee maar het moet wel geschikt zijn om in grote aantallen te produceren dus universeel zijn (de rollen dan:P), maar zeker een leuke suggestie  :duimop:

Ik zie dat de goedkoopste kleurenlabelprinter rond de 150 euro kost. Maar de labels kosten voor 5 meter al 32 euro dus dat wordt een duur grapje als je wat meer flessen hebt
In dit geval gaat het helaas om veel kostbaardere printers  :'(
Maar de labels moeten zeker wel goedkoper worden dan € 32 per 5 meter  :o Doel is ongeveer € 0,05 tot € 0,10 per label (uiteraard weer afhankelijk van formaat :P

Mijn etiketten zijn 100mm breed en 60 mm hoog.
Je zou ook met een meetlint naar de winkel kunnen gaan om een idee krijgen van de meest gebruikte maten.

Het lijkt mij wel iets als dit soort papier beschikbaar is voor A4-laserprinters. Is dat een mogelijkheid, of komt dit papier alleen op een rol?
Een speciale labelprinter is te begrotelijk als ik denk aan de omvang van mijn brouwerij - en ik moet ook aan mijn eigen omvang denken  :).
Dit papier komt inderdaad alleen op rol en is ook niet geschikt voor laser printers, alleen voor inkjet printers die werken met pigment inkten.

Ik zet je maat in de lijst erbij (wil nog niet alles zeggen maar toch  ;) )
Meetlint heb ik gedaan inderdaad, maar ja ieder merk zijn eigen maat en vorm net als hier volgens mij  :o ;D ;D

Het gaat ook vooral om de juiste richting om zo tot 3 tot 4 formaten te komen die zo universeel mogelijk zijn en waarmee brouwers op verschillende fles types kunnen werken.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2021 15:14 u »
Hoogte moet voor Steinie-flessen max 6cm zijn en voor BNR-etc +/- 9cm.
Zou zelf dus graag een rol hebben van 9cm breed, en zelf lengte bepalen..
Dan dus zelf etiketten van de rol knippen, en rug moet over volle lengte van etiket te scheiden zijn..
Daarmee NIET geschikt voor grote oplages, denk ik.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2021 15:16 u »
Ik heb mijn etiketten via internet besteld. Het zijn etiketten van vinyl die je af kunt wassen. Hierdoor kan ik de flesjes haast onbeperkt gebruiken. Ik brouw mijn biertjes vooral voor mijn vriendengroep dus dan komen ook altijd mijn flesjes terug. Even na gebruik uitspoelen en na infectie kunnen ze weer gevuld worden met het biertje.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2021 15:40 u »
Is het dan mogelijk dat we etiketten kunnen bestellen. Dus ontwerp inleveren/uploaden en dat deze dan gedrukt worden. Op die manier heeft de kleinere hobbybrouwer (merendeel hier) er ook een voordeel aan. Zie dat de richtprijs van dergelijke printer bij jullie tegen de €2500,- aan ligt. Ik stel voor dat jullie er Jacques 1 schenken en dat wij onze labels dooruploaden en hij ze voor ons print en verzendt. ;)

Gr. Jeroen

• Boven 10 berichten
  • *
    • Businesslabels
« Reactie #10 Gepost op: 10-02-2021 16:43 u »
Hoogte moet voor Steinie-flessen max 6cm zijn en voor BNR-etc +/- 9cm.
Zou zelf dus graag een rol hebben van 9cm breed, en zelf lengte bepalen..
Dan dus zelf etiketten van de rol knippen, en rug moet over volle lengte van etiket te scheiden zijn..
Daarmee NIET geschikt voor grote oplages, denk ik.

Goede informatie! bedank!  :duimop: :duimop:

Eindeloze rollen kunnen door de printers goed verwerkt worden in welk geval er links en rechts wat van het rugpapier uitsteekt zodat het label gemakkelijk van de drager gehaald kan worden. (dat bedoelde je toch?)
Ik heb mijn etiketten via internet besteld. Het zijn etiketten van vinyl die je af kunt wassen. Hierdoor kan ik de flesjes haast onbeperkt gebruiken. Ik brouw mijn biertjes vooral voor mijn vriendengroep dus dan komen ook altijd mijn flesjes terug. Even na gebruik uitspoelen en na infectie kunnen ze weer gevuld worden met het biertje.

Dat is nog mooier en goed voor hergebruik  8)  (dergelijke labels maken wij ook vaak maar dan voor visvoer, kunstmest enz.)

Is het dan mogelijk dat we etiketten kunnen bestellen. Dus ontwerp inleveren/uploaden en dat deze dan gedrukt worden. Op die manier heeft de kleinere hobbybrouwer (merendeel hier) er ook een voordeel aan. Zie dat de richtprijs van dergelijke printer bij jullie tegen de €2500,- aan ligt. Ik stel voor dat jullie er Jacques 1 schenken en dat wij onze labels dooruploaden en hij ze voor ons print en verzendt. ;)

Gr. Jeroen
De Epson TM-C3500 is € 1.250 excl. BTW  inderdaad dus inderdaad voor commercieel gebruik maar gezamenlijk gebruik kan natuurlijk ook  ;D

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 10-02-2021 23:19 u »
Ik heb een Epson TM C3500, werkt perfect, kwaliteit is super. Erg geschikt als je een paar doosjes per keer doet. Als je honderden wil printen, zou ik een andere oplossing zoeken

• Boven 10 berichten
  • *
    • Businesslabels
« Reactie #12 Gepost op: 11-02-2021 08:46 u »
Ik heb een Epson TM C3500, werkt perfect, kwaliteit is super. Erg geschikt als je een paar doosjes per keer doet. Als je honderden wil printen, zou ik een andere oplossing zoeken

Kijk een tevreden gebruiker!

Als je honderden wilt printen is de Epson TM-C3500 inderdaad wat beperkt qua snelheid maar met dergelijke aantallen zal de investering in een Epson CW-C6000Ae (zijn grotere broertje) wel haalbaar moeten zijn schat ik in.

Tags: