CCT gist aftappen

Gestart door Niels98, 09-02-2021 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels98

Goedemiddag brouwers,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een SS Brewtech chronical fermentor BME 52L CCT.
Een erlenmeyer gebruik ik als waterslot met een slang vanaf de bovenkant van de CCT naar de erlenmeyer.

Nu valt me op zodra ik de gist wil aftappen je water vanuit de erlenmeyer door de slang naar boven zuigt (dit is ook logisch...), wel gelukkig niet tot in de CCT zelf.

Nu is mijn vraag als jullie gist aftappen vanuit een CCT hoe doen jullie dat dan met het waterslot zodat er geen water je CCT ingezogen wordt en dat er geen lucht je CCT in gaat... tips zijn van harte welkom!  ;)

Een bierige groet,
Niels  :proost2:

P@sc@l

Hier zijn terugslagkleppen voor te krijgen die je eenvoudig in de "Blow off" leiding kunt zetten.
zelf heb ik ze ooit bij Ali besteld.

succes.

Gossi

Wel leuk zo'n terugslagklep maar dan krijg je toch onderdruk lijkt mij. Als het bier nog gist zal dit aangevuld worden maar als het klaar is wat gebeurd er dan?

tdp

Ik hang de slang iets boven het waterpeil, dat kleine beetje lucht voor die korte periode...

Jacques

Citaat van: Gossi op 09-02-2021  14:23 uWel leuk zo'n terugslagklep maar dan krijg je toch onderdruk lijkt mij. Als het bier nog gist zal dit aangevuld worden maar als het klaar is wat gebeurd er dan?

Normaal heb je overdruk in je gistvat door de vorming van koolzuur. Een terugslagklepje voorkomt dat door de tijdelijke onderdruk zuurstof in je CCT komt. Door de vergisting wordt er inderdaad later koolzuur gevormd en wordt de onderdruk opgeheven. Bij gist aflaten in een laat stadium gebeurt dat niet. Bij een stevig metalen CCT is dat geen probleem. De onderdruk is vrij beperkt.
Het ligt ook aan het moment waarop je begint met het aftappen van gist. Zelf begin ik daar al vrij snel mee om zo veel mogelijk gist kwijt te raken. Als je alle gist op pas op het einde van de vergisting verwijder is het een ander verhaal.

Niels98

@tdp Ik hang ook altijd de slang net iets boven het waterpeil als ik de gist wil aftappen of wil bottelen... dus dat klein beetje lucht kan voor die korte periode dan geen kwaad. En met terugkoelen van de CCT kijk ik af en toe naar de slang, zit die voor de helft gevuld met water laat ik dit ook even eruit lopen voordat ik het in de CCT heb...

@Jacques Ik tap de koude trub na 24 uur vergisten eraf en de gist zodra het bier eindvergist is (na de nagisting), tenzij de pH hoog oploopt tap ik de gist eerder af. Jij haalt de gist vrij snel eruit geef je aan, heb je een voorbeeld hiervan? Misschien is die werkwijze beter dan hoe ik het nu in een keer doe.  :) 

Ik heb ook een Plaato digitaalwaterslot met een Plaato drukvereffeningsklep liggen. Deze wil ik de volgende keer eens gebruiken op de CCT om het vergistingsproces digitaal te volgen.
De Plaato klep zal je water uit het waterslot ook niet in je CCT zuigen als je gaat terugkoelen of gist gaat aftappen:

"De PLAATO drukvereffeningsklep verbindt je vergistingsvat met een waterslot of blow-off valve. Dit overdrukventiel egaliseert de negatieve druk die in het circuit aanwezig zou kunnen zijn met de ingebouwde siliconen parapluklep als werkingsmechanisme; het opent alleen als er een negatieve druk optreedt, waardoor het waterslot omzeild wordt en er geen terugstroom of terugzuiging kan ontstaan."

Jacques

Citaat van: Niels98 op 10-02-2021  13:16 u@Jacques Ik tap de koude trub na 24 uur vergisten eraf en de gist zodra het bier eindvergist is (na de nagisting), tenzij de pH hoog oploopt tap ik de gist eerder af. Jij haalt de gist vrij snel eruit geef je aan, heb je een voorbeeld hiervan? Misschien is die werkwijze beter dan hoe ik het nu in een keer doe.  :) 

Ik tap de gist meerdere keren af. Ik gebruik geen bol. Mijn CCT heeft die niet, zoals dat het geval is bij CCT's in commerciële brouwerijen.
Na 2 dagen begin ik met het aftappen. Er komt dan maar weinig gist uit de CCT. Vervolgens tap ik afhankelijk van de hoeveelheid gist dat vrijkomt om de dag of om de 2 dan wel 3 dagen gist af. Per gebruikte gist is dit verschillend.

Niels98

Citaat van: Jacques op 10-02-2021  21:49 uIk tap de gist meerdere keren af. Ik gebruik geen bol. Mijn CCT heeft die niet, zoals dat het geval is bij CCT's in commerciële brouwerijen.
Na 2 dagen begin ik met het aftappen. Er komt dan maar weinig gist uit de CCT. Vervolgens tap ik afhankelijk van de hoeveelheid gist dat vrijkomt om de dag of om de 2 dan wel 3 dagen gist af. Per gebruikte gist is dit verschillend.

Bedankt voor de heldere uitleg Jacques! Ik ga dit meenemen voor het volgende brouwsel. Bij mijn CCT maak ik ook geen gebruik van een opvangbol.

Ik was nog van plan (onderdelen al reeds besteld  ;D ;)) om een 2.2 inch mini kijkglas onder de CCT maken en daarachter de 90 graden bocht en vlinderklep zodat ik goed kan zien wanneer er veel gist is om af te tappen.
Als jij terugkoelt met je CCT (bijvoorbeeld van 20 graden naar 12 graden of coldcrashen), heb je dan ook last dat het water uit je waterslot richting je CCT gezogen wordt (wat logische is)? Wat doe jij hier tegen of heb jij hier een goed idee voor om dat tegen te gaan?

Jacques

Citaat van: Niels98 op 11-02-2021  00:32 uAls jij terugkoelt met je CCT (bijvoorbeeld van 20 graden naar 12 graden of coldcrashen), heb je dan ook last dat het water uit je waterslot richting je CCT gezogen wordt (wat logische is)? Wat doe jij hier tegen of heb jij hier een goed idee voor om dat tegen te gaan?

Ik koel tegenwoordig niet terug. Eerder verhoog ik de temperatuur om te zorgen dat het bier goed uitgist. Doordat ik regelmatig gist aflaat zorgt dat niet voor onaanvaardbare autolyse.
Door het aftappen ontstaat onderdruk. Om zuurstof introductie te voorkomen gebruik ik twee terugslagklepjes in serie. Doordat ik ook aftap terwijl de vergisting nog bezig is wordt de onderdruk snel opgeheven.

Niels98

Citaat van: Jacques op 11-02-2021  20:51 uIk koel tegenwoordig niet terug. Eerder verhoog ik de temperatuur om te zorgen dat het bier goed uitgist. Doordat ik regelmatig gist aflaat zorgt dat niet voor onaanvaardbare autolyse.
Door het aftappen ontstaat onderdruk. Om zuurstof introductie te voorkomen gebruik ik twee terugslagklepjes in serie. Doordat ik ook aftap terwijl de vergisting nog bezig is wordt de onderdruk snel opgeheven.

Heb je misschien een foto van de opstelling met de terugslagklepjes en een link waar je ze hebt gekocht? Dit is voor mijn CCT misschien de oplossing en zeker als ik de volgende keer de gist regelmatig aflaat tijdens de vergisting in plaats van helemaal op het einde.

Nomar

Als de vergisting nog gaande is, dan haal ik het waterslot eraf tijdens aftappen. (CCT).
Volgens mij is zuurstof lichter dan koolzuur, dus komt het niet in je bier.
Als ik terugkoel bij coldcrash, dan gebruik ik terugslagklepje.

groet Ramon

Jacques

Citaat van: Niels98 op 11-02-2021  22:31 uHeb je misschien een foto van de opstelling met de terugslagklepjes en een link waar je ze hebt gekocht? Dit is voor mijn CCT misschien de oplossing en zeker als ik de volgende keer de gist regelmatig aflaat tijdens de vergisting in plaats van helemaal op het einde.

Dit is mijn opstelling. Op deze foto is 1 terugslagklepje te zien. Via een rubberen stop zijn het inmiddels twee.
De tweede terugslagklep is van plastic.
Zo eentje

Overigens laat ik de siliconen slang die je ziet de eerste dagen naar beneden hangen zonder waterslot. Er kunnen op die manier geen micro-organismen in je gistvat komen. Pas als ik zie aan mijn BrewBrain Float de de vergisting minder wordt zet ik een waterslot met inmiddels 2 terugslagklepjes op het uiteinde van de slang. Het tweede terugslagklepje ben ik gaan gebruiken omdat een terugslagklepje niet afdoende bleek.

Niels98

@Andre, Ramon en Jacques, bedankt voor de informatie!

@Jacques bedankt voor de foto! De opstelling is nu nog duidelijk voor mij. Ik ga twee terugslagklepjes bestellen en ga ermee aan de slag. Ik zal mijn bevinden te zijner tijd hier vermelden :)

jacob b

Citaat van: Jacques op 11-02-2021  23:03 u

Wat voor cct is dit precies Jacques?

Jacques

Citaat van: jacob b op 12-02-2021  00:10 uWat voor cct is dit precies Jacques?

Dit is een Chinese CCT die ik de nodige jaren geleden gekocht heb bij een gezamenlijke inkoop op het forum.
De CCT is zeer degelijk uitgevoerd. Je kunt onder druk vergisten. Zelf heb ik dat nooit gedaan.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 12-02-2021  20:46 uJe kunt onder druk vergisten. Zelf heb ik dat nooit gedaan.
Er ging een wereld voor mij open in smaak en gemak toen ik wel onder druk ging navergisten. Wel in combinatie met keggen.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 13-02-2021  15:31 uEr ging een wereld voor mij open in smaak en gemak toen ik wel onder druk ging navergisten. Wel in combinatie met keggen.

In fustjes afvullen is iets wat ik weinig doe. Ik vind het fijn om veel verschillende zelfgebrouwen bieren te drinken in een weekend.

HCZeubring

Ik ben ook gist aan het aflaten, heb ook een chronical van 52 liter en heb er nu 40 liter IPA in zitten. Ik had een inline kijkglas gekocht en onderaan de gistdump gemonteerd om te zien of ik klaar was met gist aflaten. Ik heb nu bijna 2 liter afgetapt en heb het idee dat ik meer bier dan trub/gist aflaat.

@Jacques, hoeveel trub/dode gist zou jij normaliter verwachten? Op de foto na het aftappen zie ik nu wat slierten uitzakken. Heb eigenlijk ben geen idee hoe ver ik nu ben. HEb een IPA met Fermentis US-05 1060 SG naar ~1012

Jacques

Hoeveel gist ik per keer aftap is wisselend. De hoeveelheid ligt aan het verloop van de vergisting en de flocculerende eigenschappen van de gist.
Ik let goed op wat uit het vat komt (ik heb geen kijkglas). Als ik merk dat er geen dikke gist uit de CCT komt maar er ook bier mee komt sluit ik snel de kraan. Daarna klop ik met een rubberen hamer tegen de CCT. Er verzamelt zich dan weer gist boven de kraan. Deze gist tap ik een 12 of 24 uur later af.

HCZeubring

Citaat van: Jacques op 08-03-2021  21:34 uHoeveel gist ik per keer aftap is wisselend. De hoeveelheid ligt aan het verloop van de vergisting en de flocculerende eigenschappen van de gist.
Ik let goed op wat uit het vat komt (ik heb geen kijkglas). Als ik merk dat er geen dikke gist uit de CCT komt maar er ook bier mee komt sluit ik snel de kraan. Daarna klop ik met een rubberen hamer tegen de CCT. Er verzamelt zich dan weer gist boven de kraan. Deze gist tap ik een 12 of 24 uur later af.

Dus zolang het nog yoghurt achting dik is tap je af, zodra het echt waterig wordt stop je?

Jacques

Citaat van: HCZeubring op 08-03-2021  21:53 uDus zolang het nog yoghurt achting dik is tap je af, zodra het echt waterig wordt stop je?

In het begin van de vergisting tap ik niet zo veel gist af. De gist heeft zich dan nog niet echt afgezet en kan wat yoghurtachtig dik zijn. Later wordt het dikker en komt de gist veel langzamer uit de CCT. Het een en ander is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Bij de ene gist is het meteen dikbrijïg en bij de andere duurt dit langer. Je gist leren kennen is handig...

HS65

Gek dat als je bij de bekende brouwleveranciers zoekt op "terugslagklep" je niets kan vinden. Er wordt hier verwezen naar ome Ali, maar sinds je voor elk pietluttig item al import afhandelingskosten kan aftikken is dat ook niet meer zo aantrekkelijk.
Toen dacht ik, waarom niet gewoon een plastic kraantje op je RVS deksel zetten? Slangetje eraan, uiteinde in een bakje met starsan oplossing, klaar. Zodra je een monster wil nemen of gist verwijderen, doe je het kraantje even dicht. Een beetje vacuüm trekken zal het aftappen niet direct stilleggen toch.

Jacques

Citaat van: HS65 op 15-09-2022  13:31 uEen beetje vacuüm trekken zal het aftappen niet direct stilleggen toch.

Nee. De zwaartekracht doet zijn werk. Overigens krijg je een klein vacuüm als het vat niet geheel gevuld is.

CeesM

Naar mijn mening kan je beter even het waterslot afhalen dan een terugslagklep gebruiken.
Zuurstof via de bovenkant is minder oxidatiegevoelig dan via de aftapkraan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.