Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opmerkelijk - verandering smaak bier  (gelezen 677 keer)

Offline Simonius

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Opmerkelijk - verandering smaak bier
« Gepost op: 09-02-2021 09:26 u »
Enige tijd geleden heb ik een blondje gebrouwen (1 uur op 67 graden) met M47 met enkel Magnum hop (amper aroma's) 60 minuten. Dit heb ik gedaan om de gist te leren kennen.
Maar goed, waar het om gaat is dat het blondje na 3,5 weken op de fles beduidend minder fruitig smaakte dan die dagen daarvoor. Ook een aangename plakkerige smaak was niet meer te herkennen. Het bier is wat saai geworden.

Moutstort:
55% pilsmout
25% tarwemout
15% munich type I
5% havermout

Welke conclusies kan ik uit het bovenstaande verhaal trekken?

- Zijn esters vluchtiger dan ik eerder aannam?
- Zijn door de smaakontwikkeling andere smaken gaan domineren?
- Ik moet niet zeuren, gewoon drinken...
- ???????

Onderstaande link is trouwens best interessant:
https://www.researchgate.net/publication/307781961_Stability_profile_of_flavour-active_ester_compounds_in_ale_and_lager_beer_during_storage

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
Re: Opmerkelijk
« Reactie #1 Gepost op: 09-02-2021 09:34 u »
Ik vind zelf tarwemout vaak een vlakke smaak geven en daarom gebruik ik deze niet in een blonde. Verder geef je niet aan hoeveel hop je gebruikt hebt en onder welke condities. Hop is zoals je weet een echte smaakmaker. Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van koudhop etc.

Offline Simonius

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2021 10:22 u »
Ik vind zelf tarwemout vaak een vlakke smaak geven en daarom gebruik ik deze niet in een blonde. Verder geef je niet aan hoeveel hop je gebruikt hebt en onder welke condities. Hop is zoals je weet een echte smaakmaker. Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van koudhop etc.

Daarom had ik ook Magnum hop onderstreept, aangezien die amper aroma's afgeven. Lijkt me niet dat die de afname aan fruitigheid op hun geweten hebben toch? Hop heb ik 60 minuten laten meekoken (IBU 23).

Of zal het dan toch meer aroma's afgeven dan ik dacht!?

Groetjes,
Simon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-02-2021 22:25 u »
Enige tijd geleden heb ik een blondje gebrouwen (1 uur op 67 graden) met M47 met enkel Magnum hop (amper aroma's) 60 minuten. Dit heb ik gedaan om de gist te leren kennen.
Maar goed, waar het om gaat is dat het blondje na 3,5 weken op de fles beduidend minder fruitig smaakte dan die dagen daarvoor. Ook een aangename plakkerige smaak was niet meer te herkennen. Het bier is wat saai geworden.

Moutstort:
55% pilsmout
25% tarwemout
15% munich type I
5% havermout

Welke conclusies kan ik uit het bovenstaande verhaal trekken?

- Zijn esters vluchtiger dan ik eerder aannam?
- Zijn door de smaakontwikkeling andere smaken gaan domineren?
- Ik moet niet zeuren, gewoon drinken...
- ???????

Onderstaande link is trouwens best interessant:
https://www.researchgate.net/publication/307781961_Stability_profile_of_flavour-active_ester_compounds_in_ale_and_lager_beer_during_storage

Welkom in de wonderlijke wereld van smaakontwikkeling.

Het komt heel vaak voor dat een bier na een tijdje minder smaakt waarna ze een paar maanden later weer beter smaken.
Voor een deel komt dit door de afbraak van bepaalde esters en de vorming van nieuwe esters.

Verder is dit een heel bekend plaatje over smaakontwikkeling.

Het is een globaal plaatje. Bij bijvoorbeeld zure bieren met weinig bitterheid ziet het plaatje wat anders uit. Zo ook bij bieren met veel donkere mouten. Het is elke keer weer leuk de smaakontwikkeling van je bieren te volgen.
Maar altijd gaat na verloop van tijd de oxidatiesmaak overheersen...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2021 07:19 u »
Daarom had ik ook Magnum hop onderstreept, aangezien die amper aroma's afgeven. Lijkt me niet dat die de afname aan fruitigheid op hun geweten hebben toch? Hop heb ik 60 minuten laten meekoken (IBU 23).
Het bier is wat saai geworden. Het ging mij vooral om deze passage. Dus niet om de afname van de fruitigheid. Volgens mij stond er alleen magnum hop. Inmiddels is het bericht aangepast zie ik.
In mijn optiek krijg je een saai bier als je te weinig hop gebruikt en door het toevoegen van teveel tarwe in je blond bier.

Tags: