Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...  (gelezen 6878 keer)

Offline Rinus

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
@Edelsan, hoe wil je de Brewuno eigenlijk gaan gebruiken? welke optie?
1. met SSR en met pomp aan/uit
2. alleen SSR (pomp via originele schakelaar)
3. meest eenvoudige versie; via de originele relais en de pomp via schakelaar.

Ik ben zelf totaal geen fan van pomp via de Brewuno, stel dat je iets verkeerd doet heb je je hele brouwhuis onder het wort staan.
SSR is fine tuning en kan later altijd nog als je dat wilt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
@Edelsan, hoe wil je de Brewuno eigenlijk gaan gebruiken? welke optie?
1. met SSR en met pomp aan/uit
2. alleen SSR (pomp via originele schakelaar)
3. meest eenvoudige versie; via de originele relais en de pomp via schakelaar.

Ik ben zelf totaal geen fan van pomp via de Brewuno, stel dat je iets verkeerd doet heb je je hele brouwhuis onder het wort staan.
SSR is fine tuning en kan later altijd nog als je dat wilt.

ik had inderdaad optie 3 in gedachten dat lijkt me het fijnste werkmethode.
het grootste voordeel is de temperatuur registratie verloop
zodat ik dat nog een keer kan nabrouwen
hierna misschien uitbreiden naar voortschrijdend inzicht (recepten inladen lijkt me ook geweldig)
ow en ik heb nl vertaling naar brewuno gestuurd dus hoop eerdaags nl
groet Edwin

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Bijna goed, er staat helemaal geen software op je PC, tablet of telefoon....
Je maakt verbinding via het IP adres, vervolgens komt de web pagina op de browser van je PC, tablet oid...
Dus vergelijkbaar met een internet pagina, maar dan komt de informatie echt uit de Wemos
Dus het programma en de pagina die je in je browser ziet staat eigenlijk in de wemos? Weet iemand of je die pagina bv nog zelf kunt aanpassen dus of de sourcecode ook is vrijgegeven? Dan kun je zelf ook het systeem anders inrichten, bv ik heb een gasbrander met waakvlam en als die uitwaait is het wel handig dat je bv een alarm kunt verwerken en actie nemen bv melding op je telefoon ipv domweg proberen de brander aan te zetten.       

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
er zijn opties op aux meters/alarmen in te bouwen vlgns mij

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
er zijn opties op aux meters/alarmen in te bouwen vlgns mij
dat zou mooi zijn. Maar ik bedoel het ook een beetje met in mijn achterhoofd de mogelijkheid om dit voor andere dingen te gebruiken zoals bv gisting volgen via weegschaal en gistingstemperatuur regelen. Dan zou het handig zijn als je toegang hebt tot de volledige source code en de manier om die web page naar je eigen hand te programmeren in de Wemos. Dan kunnen we er nog veel meer mee.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Dus het programma en de pagina die je in je browser ziet staat eigenlijk in de wemos?
Klopt. De Wemos met alle code erop en de aansluitingen eraan bouw je in je ketel – of ernaast; 1001 manieren. De Wemos draait een webserver en via die webserver kun je met nagenoeg ieder apparaat – telefoon, tablet, PC, laptop, etc. – met een webbrowser je ketel(s) aansturen.
Je maakt of importeert een brouwschema en als je zover bent druk je op Start en gaat de boel aan de gang. Je hebt mogelijkheden om te interveniëren, maar er zijn wel beperkingen. Zo kan ik niet vinden of je makkelijk temperaturen kunt aanpassen terwijl het brouwproces aan de gang is, bijvoorbeeld.

Weet iemand of je die pagina bv nog zelf kunt aanpassen dus of de sourcecode ook is vrijgegeven? Dan kun je zelf ook het systeem anders inrichten, bv ik heb een gasbrander met waakvlam en als die uitwaait is het wel handig dat je bv een alarm kunt verwerken en actie nemen bv melding op je telefoon ipv domweg proberen de brander aan te zetten.     
Ja, de source code is Open Source en vrij te downloaden en/of aan te passen. Je vindt het in de Github hier. De wat uitgebreidere Pro versie is niet Open Source omdat er een licentie-sleutel nodig is... De Pro versie kost $15. Die heb ik wel gekocht omdat ik ook vind dat zo'n ontwikkelaar wel wat ondersteuning mag krijgen; maar dat hoeft dus niet voor een goed werkend systeem.

Ik heb BrewUNO nu in een dummy-omgeving werkend. Eerdaags ga ik de boel in mijn ketel inbouwen en dan testen. Ik ben ook nog een beetje aan het klooien met zelf iets programmeren, maar daar zit nog wel een flinke learning-curve.. Mijn C++ is nogal roestig en komt maar langzaam weer wat terug.

[edit]
ow en ik heb nl vertaling naar brewuno gestuurd dus hoop eerdaags nl
Grappig, heb ik ook gedaan ;)

Offline Rinus

• Super lid
Wel leuk die NL vertaling, ter info; ik heb de maker van de software een aantal maanden geleden al gevraagd of hij het ok vond dat ik op dit forum zijn ontwikkeling onder de aandacht zou brengen en dat dat wellicht vragen aan zijn adres zou kunnen opleveren. Hij vond dat prima.

Ik heb zelf ook de pro versie aangeschaft, dat helpt de nieuwe ontwikkelingen...

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Even nog een toevoeging: Omdat de webserver en de hele aansturing van je ketel op de Wemos draait, ben ik niet bang voor het uitvallen van de wifi en dan met een onbestuurbare ketel te zitten.
Ik zag dat hier wat vragen over waren.

Ten eerste valt wifi zelf vrijwel nooit uit en is het eerder de verbinding met het internet via je provider die het begeeft. Dat wordt geassocieerd met een wifi probleem, maar dat is het niet.. Daarbij moet je wel heel erg veel pech hebben dat je wifi eruit knalt op het moment dat je staat te brouwen.
Als de Wifi eruit ligt vanwege een elektriciteitsstoring doet mijn ketel het ook niet.

Maar goed, de Wemos en de BrewUNO software heeft ook een Access Point aan boord. Die kun je op twee manieren instellen: 'Altijd aan' of 'Aan als er geen Wifi verbinding is' (standaard). De derde manier, zeer onverstandig, is 'Altijd uit'..
Ik heb 'm op 'Altijd aan' staan en kan dus altijd terugvallen op het Wifi netwerk die de Wemos zelf in de lucht houdt terwijl hij werkzaam is. Die biedt gewoon toegang tot webserver en geeft mij de controle over mijn ketel en het brouwproces.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Wel leuk die NL vertaling, ter info; ik heb de maker van de software een aantal maanden geleden al gevraagd of hij het ok vond dat ik op dit forum zijn ontwikkeling onder de aandacht zou brengen en dat dat wellicht vragen aan zijn adres zou kunnen opleveren. Hij vond dat prima.

Ik heb zelf ook de pro versie aangeschaft, dat helpt de nieuwe ontwikkelingen...
Ik ga m ook aanschaffen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Even nog een toevoeging: Omdat de webserver en de hele aansturing van je ketel op de Wemos draait, ben ik niet bang voor het uitvallen van de wifi en dan met een onbestuurbare ketel te zitten.

Wat gebeurt er als de thermische beveiliging van een element inkomt? Ziet de Wemos dat en neemt die dan actie? En als de netspaning een keer dipt? Onthoudt de Wemos dan wat die aan het doen was of geeft het een power reset en ben je alles kwijt? In dat geval misschien handig om een backup batterijtje toe te voegen.

Offline Rinus

• Super lid

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is, het is dus erg eenvoudig, nog een note:
Relais 1 en Relais 2 worden dus altijd tegelijkertijd aangestuurd (dus op max vermogen).
De voeding van de Brewmonk trekt het maar net (of net niet) dus een extra 5V voeding is aan te bevelen.
Ik had de DS18B20 tegen de bodem aangedrukt, dat werkt wel maar is natuurlijk niet nauwkeurig, hij gaat nu via het gat van de kraan (zie verder terug in dit topic).
Wil je een SSR gebruiken dan sluit je deze aan op D7 van de Wemos (of andere ESPxx) de Verwarmingselementen moet je dan natuurlijk (parallel) op de SSR aansluiten en kan je de originele bediening niet meer gebruiken. (originele temperatuur meter werkt nog wel).

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Ontzettend bedankt voor tekening en foto's
Eea is nu helder..
Maar man o man wat wou ik graag dat ik die tekening kon lezen..  :huilen:
Is dit ook in jip& janneke taal te vertalen? :-[
Of vraag ik nu iets wat heel moeilijk is..

Ik heb voeding 5 v 2A in China besteld.
Die wou ik erbij in maken inderdaad.

En ik wil eigenlijk de ingebouwde temperatuurmeter blijven gebruiken... Is dat ook mogelijk?

Offline JanDeGraaff

• Super lid
En ik wil eigenlijk de ingebouwde temperatuurmeter blijven gebruiken... Is dat ook mogelijk?
Nee, meestal is dat een NTC thermistor. De BrewUNO code is specifiek op de DS18B20 sensor geschreven, dus je hebt een andere nodig. Of je moet zelf de code gaan herschrijven – maar dan heb je niks aan je Pro licentie (geloof ik).

Offline Rinus

• Super lid
Klopt  de originele sensor is een NTC, ik heb al eens geprobeerd NTC -> ADC (Tiny) -> onewire simulatie, maar dat vond ik te complex worden, plus zit je met kalibratie...

Dus inderdaad je zal de DS18B20 moeten gebruiken.

Ik hoop dan onderstaand plaatje "eenvoudiger" is, meer Jip en Janneke kan ik er niet van maken  :weetniet:

De DS18B20 zie je hier in een transistor behuizing) (bij een versie met draden; rood=3V3, zwart=GND, geel=data)
De transistor bij de diodes (1N4148) is een BC547.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Top ik denk dat ik me ga redden...  ;D
Een onozel leekvraag...
Ik zie 2 elementen kun je ook beide appart schakelen? (zie dat hier niet kan maar in theorie mogelijk?)

Data in deze erg handige tekening grijs en groen.... Yes?

Dit klopt zo? Ik heb nog niet besteld op deze geweldige site (uit Raalte).

gr Edwin

Offline Rinus

• Super lid
De Brewuno software stuurt maar een PWM uitgang, die ik hier op 100% zet (dus aan of uit) waarmee je dus niet anders kunt dan 2 relais tegelijk aansturen.

Opmerking bestellijstje;
- 22uF tot 100uF is meer dan genoeg
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd.
- 1N4148, SMD? zeker weten?

Ik heb de kleuren in de tekening nu aangepast naar de werkelijke kleuren van de DS18B20 en zoals in mijn overzicht de kleuren zoals ik ze gebruikt heb naar de interface van de Brewmonk.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
De Brewuno software stuurt maar een PWM uitgang, die ik hier op 100% zet (dus aan of uit) waarmee je dus niet anders kunt dan 2 relais tegelijk aansturen.

Opmerking bestellijstje;
- 22uF tot 100uF is meer dan genoeg
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd.
- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben dummie

Ik heb de kleuren in de tekening nu aangepast naar de werkelijke kleuren van de DS18B20 en zoals in mijn overzicht de kleuren zoals ik ze gebruikt heb naar de interface van de Brewmonk.

- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben totale leek
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd. laten zakken langs de kant? of via tstuk via kraan?
bedankt voor super tekening!!

Offline Rinus

• Super lid
- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben totale leek
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd. laten zakken langs de kant? of via tstuk via kraan?
bedankt voor super tekening!!
Ik zou in jouw geval gewoon de 1N4148 met pootjes gebruiken.
De sensor; ik gebruik de kraan niet, dus bij mij gaat hij direct in het gat van de kraan, t-stuk via de kraan is dus ook een optie.
Langs de want laten zakken zou ik niet doen, ik vertrouw de waterdichtheid niet, plus zo'n kabeltje wil je niet in je wort hebben hangen zou ik zeggen. (hij doet ook mee bij het koken!)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Voor wat betreft de te gebruiken DS18B20 temperatuursensor: Ik heb deze (M10x1.5 en L30mm) en die kan ik gebruiken in het gat van de onderste kraan van het circulatiesysteem van mijn Klarstein Brauheld.

Maar, dat is geen wenselijke permanente situatie omdat ik die onderste kraan gewoon wil blijven gebruiken.. Dus ik overweeg om – wanneer alle tests en een keer of wat brouwen goed gaan – het gat van de NTC thermistor uit te boren voor deze DS18B20.

Of – en dat moet ik nog nameten – ik koop deze. Ik heb het vermoeden dat die in het gat van de originele NTC thermistor past..
Op de SmartPID site staat voor de retrofit kit dat daarbij ook een M6 temp. sensor gebruikt wordt.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Voor wat betreft de te gebruiken DS18B20 temperatuursensor: Ik heb deze (M10x1.5 en L30mm) en die kan ik gebruiken in het gat van de onderste kraan van het circulatiesysteem van mijn Klarstein Brauheld.

Maar, dat is geen wenselijke permanente situatie omdat ik die onderste kraan gewoon wil blijven gebruiken.. Dus ik overweeg om – wanneer alle tests en een keer of wat brouwen goed gaan – het gat van de NTC thermistor uit te boren voor deze DS18B20.

Of – en dat moet ik nog nameten – ik koop deze. Ik heb het vermoeden dat die in het gat van de originele NTC thermistor past..
Op de SmartPID site staat voor de retrofit kit dat daarbij ook een M6 temp. sensor gebruikt wordt.

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.

Offline Rinus

• Super lid
Dat is een goede tip! Is het overwegen waard, enige nadeeltje is dat het oude display dan totaal geen enkele functie meer heeft, ook is de originele bediening dan niet meer te gebruiken.
Extra gat boren zou dan wel oplossing bieden (lastig keuzes maken).

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Dat is een goede tip! Is het overwegen waard, enige nadeeltje is dat het oude display dan totaal geen enkele functie meer heeft, ook is de originele bediening dan niet meer te gebruiken.
Extra gat boren zou dan wel oplossing bieden (lastig keuzes maken).
Ik ben dit hele project nou juist begonnen omdat de originele bediening nogal.... ehmmm... slecht is (understatement van het jaar), dus die keuze is allang gemaakt.

Ik hou die wel achter de hand voor het geval de ketel verkocht moet worden. Dan mag de nieuwe eigenaar kiezen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Wat gebeurt er als de thermische beveiliging van een element inkomt? Ziet de Wemos dat en neemt die dan actie? En als de netspaning een keer dipt? Onthoudt de Wemos dan wat die aan het doen was of geeft het een power reset en ben je alles kwijt? In dat geval misschien handig om een backup batterijtje toe te voegen.
Even voor de volledigheid nagevraagd bij de maker. In het geval van de powerdip: BrewUNO weet waar het is in het schema en kan dus hervatten. Ikzelf zet er wel een 100 µF Elco tussen.

Voor wat betreft de thermische beveiliging: De BrewUNO houdt daar geen rekening mee. De maker suggereert dat door de PID algoritmes oververhitting niet kan voorkomen, maar ik heb het idee dat hij de vraag wellicht niet goed begrepen heeft.

Voor mijn begrip: Ik heb het zelf niet meegemaakt nog, maar als de clixon klapt dan heeft het heel systeem geen stroom meer, toch? Tenminste, dat denk ik op te maken uit de manier waarop de electriciteitsdraden lopen. Ik kan het mis hebben hoor, dus corrigeer mij indien nodig.

Als het systeem niet zonder stroom komt te staan, dan kun je de BrewUNO software pauzeren, totdat je systeem voldoende is afgekoeld, waarna je het programma weer kunt hervatten. Dit is wel een manuele actie.

Maar, als het hele systeem wel zonder stroom komt, zal in de originele situatie het geprogrammeerde brouwschema verloren gaan. BrewUNO heeft dan nog als voordeel dat het het schema heeft opgeslagen, weet waar het is (zie antwoord op de andere vraag hierboven) en verder kan gaan waar het gebleven is.
Dat is meteen ook een enorm groot voordeel t.o.v. het gebruik van een RPI – die kan gecorrumpeerd raken door ongecontroleerd uitschakelen.

Anderzijds slaat BrewUNO het brouwschema op en kun je dus altijd makkelijk daarop terugvallen. Als je, in het ergste geval, opnieuw moet beginnen dan begin je altijd met je laatste brouwschema. Die start je en dan kun je eenvoudig stappen overslaan en doorstappen naar waar je gebleven was.

In ieder geval is het nog steeds vele malen makkelijker dan een dergelijke situatie oplossen met de originele bediening*.

*Let wel: Ik heb het hier niet over de originele bediening van bijvoorbeeld de Grainfather of Braumeister. Die zijn volgens mij al veel geavanceerder dan die van Klarstein, Easybrew, Robo-Brew, Brewmonk en dergelijke brouwtomaten.

Offline Rinus

• Super lid
Voor wat betreft de thermische beveiliging: De BrewUNO houdt daar geen rekening mee. De maker suggereert dat door de PID algoritmes oververhitting niet kan voorkomen, maar ik heb het idee dat hij de vraag wellicht niet goed begrepen heeft.
Clixon (temp noodrem) schakelt alleen in bij extreme oververhitting, ik stel mij voor bijv. bij droogkoken.

Voor mijn begrip: Ik heb het zelf niet meegemaakt nog, maar als de clixon klapt dan heeft het heel systeem geen stroom meer, toch? Tenminste, dat denk ik op te maken uit de manier waarop de electriciteitsdraden lopen. Ik kan het mis hebben hoor, dus corrigeer mij indien nodig.
Klopt, het hele systeem gaat plat; dat zou je dus bij de originele bediening ook hebben (die gaat ook uit) en die kan zijn programma (ook) niet hervatten.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Het is gebeurd!
Afgelopen weekend heb ik mijn Klarstein Brauheld 15 liter (niet meer leverbaar, zag ik laatst) omgebouwd. Ik heb de oude bediening eruit gehaald en de nieuwe, BrewUno ingebouwd.

Het was even puzzelen in het begin, maar toen het dradenschema duidelijk was kon ik beginnen. Ik heb 'm "niet-destructief" omgebouwd; dat wil zeggen dat ik de originele bedrading intact heb gelaten en aangesloten op de BrewUNO met krimpkoppelingen. Ik kan dus heel eenvoudig de originele bediening erin terug bouwen. Misschien als ik 'm ooit verkoop, of iets dergelijks.

Ik heb de Wemos D1 mini in een plastic doosje waarin ooit schroeven zaten gezet. Daar zit ook de pieper in.

Ik heb een aparte voeding gebruikt die 220VAC omzet in 5VDC. Die is aangesloten op de BrewUNO op de 5V pin en op de SSR. Voor de BrewUNO zit een 220µF Elco; er was niet kleiner op voorraad..

Ik heb er een SSR van 40A met vrij grote koelribben erop geschroefd. Ik heb 40A gekozen omdat ik ergens gelezen heb dat er vrij veel nep SSRs uit China komen die dan maar een klein deel – soms zelfs maar 25% – van het amperage aankunnen dat erop staat.
Het verwarmingselement van mijn ketel is 1.600W, dus met 7A zou ik voldoende moeten hebben. Als ik dan een nep 25A SSR heb die slechts 25% aankan zit ik mogelijk net te laag.. Vandaar de 40A, dan kan ie met 25% altijd nog 10A aan.

De Klarstein Brauheld ketels hebben twee terugvoeren vanaf de pomp. Eentje naar boven voor de verticale circulatie en eentje onderin voor een horizontale circulatie over de bodem. Dit zou aanbranden tegengaan, maar dat heb ik niet zo heel erg gemerkt, nog. Het idee is leuk, maar in de uitvoering lukt het toch niet zo goed. Maar, dat had wel als voordeel dat ik deze temperatuur sensor (M10X1.5, 30mm) er heel makkelijk in kon bouwen. Ik hoefde er niet voor te boren. Ik twijfel nog of ik de originele sensor moet vervangen met deze; die zou moeten passen. Dan kan ik de pompterugvoer onderin ook weer gebruiken want ik had bedacht dat ik daarmee misschien wel een draaikolk kan maken...

De pomp heb ik (nog) niet aangesloten op de BrewUNO. Er zit nu een aparte schakelaar voor de pomp op de ketel en dat is wel prima. Enig nadeel is wel dat de pomp nu niet via Wifi aan/uit gezet kan worden. Ik heb nog een SSR liggen, dus misschien bouw ik die later nog in.

Toen het inbouwen. Dat ging best goed. Ik heb een foto van het eindresultaat gemaakt – zie helemaal onderaan – maar het is een beetje een zootje, ben ik bang. Ik heb er wel wat aanwiizingen bij gezet:
1. Het schroevendoosje met de Wemos D1 Mini erin
2. De SSR
3. De voeding
4. De DS18B20 temperatuur Sensor.

Van de montage van de laatste heb ook nog twee foto's toegevoegd.

Tot zover de bouwperikelen. Waar het mij allemaal om begonnen was, was dat ik de originele bediening heel erg slecht vond. Ik moest afhankelijk van het recept soms een paar honderd keer op de knopjes drukken om de hele boel geprogrammeerd te krijgen.

BrewUNO werkt een heel stuk eenvoudiger. Je kunt alles op je gemak van tevoren programmeren via een webbrowser op je PC, laptop, tablet of telefoon en als je zover bent druk je op start. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben hoe goed BrewUNO de temperatuur op een waarde kan houden. De PID/PWM aansturing werkt erg goed.

Ik heb er vandaag een Urquell-kloon mee gebrouwen en het was een genot om te doen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de aansturing van de Grainfather. Je kunt met de BrewUNO pro ook recepten importeren van BrewFather, maar dat werkt bij niet goed?? De ontwikkelaar kijkt er voor mij naar momenteel. Je kunt ook eerder gemaakte en geëxporteerde maischschema's en recepten importeren. Je hebt dus een backup mogelijkheid.

Wat ik zelf erg handig vind is de mogelijkheid om stappen in het maischschema vast te zetten. Pas als je de stap expliciet vrijgeeft gaat BrewUNO verder met het programma. Dat is erg handig bij bijvoorbeeld inmaischen. Ik laat BrewUNO het maischwater opwarmen tot 69ºC en dan de inmaischstap op 67ºC met slotje. Dan wordt het maischwater op 67ºC gehouden terwijl ik op mijn gemakje de mout in het water meng. Pas als ik helemaal klaar ben geef ik de stap vrij en dan gaat de teller van de 60 minuten inmaischen lopen.

Al met al ben ik er erg blij mee!

De foto's:
De binnenkant van de ketel, met:
1. Het schroevendoosje met de Wemos D1 Mini erin
2. De SSR
3. De voeding
4. De DS18B20 temperatuur Sensor.

De temperatuursensor aan de buitenzijde van de ketel:

De temperatuursensor aan de binnenkant van de ketel:

Tags: