Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...  (gelezen 7343 keer)

Offline Rinus

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beste forumleden,

Mede op aanwijzing van Broeder Willem wil ik dit nieuwe topic starten.

Het gaat hier om op eenvoudige wijze de standaard Brew Monk (en onder nog vele andere namen uitgebrachte ketels) te voorzien van een WiFi controller voor eenvoudigere bediening.

Ik heb al een keer een snel quick en dirty opstelling gemaakt met mijn BM30 (Jacques vergeeft U mij mijn afkortingen bij wijze van uitzondering en voor in deze context aub).

De Brwe Monk 30 5Volt afgetapt van de hoofdprint en daarmee de Wemos gevoed, onder tegen de bodem een DS18B20 gemonteerd, raakt alleen de bodem dus niet reageert niet snel... Met de PWM het relais van de elementen aangestuurd (via de flat cable) en dit alles werkte al meteen, maar is natuurlijk geen chique oplossing.

Next step is een gat boren voor de sensor, een DIN rail monteren met daarop netjes een eigen voeding, een SSR enz... Je pomp kan je ook besturen, maar daar kies ik uitdrukkelijk niet voor, ik heb geen zin in een "wortballet" mocht je niet goed opletten.... Er zijn overigens ook "break-out" printjes te koop voor als je wat minder handig met de soldeerbout bent....

Tot hierbij even de eerste aanzet voor dit Brewuno topic....
Sorry ik heb op dit moment niet veel vrije tijd te besteden, dus kan mijn bijdrage wat tegen vallen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO
« Reactie #1 Gepost op: 08-02-2021 20:01 u »
Leuk! Ik ben benieuwd wat dit topic gaat opleveren.
Ik heb hier al eerder over geboomd met Rinus.

Mijn situatie: Ik ben aan het kijken om de aansturing van mijn Klarstein Brauheld 15L te vervangen door een BrewUNO. Ik hoef, zeker in het begin, geen ingewikkelde aansturing. Als ik via WiFi de temperatuur kan instellen, hou ik zelf de tijd wel bij. Op termijn kan ik, als dat zo uitkomt, altijd nog de functionaliteit uitbreiden.

Ik ben alles behalve technisch onderlegt op dit gebied, maar ik heb me wel al ingelezen. Ik heb dus wel een idee waar de klepel hangt, nou de klok nog.

Helemaal onderaan heb ik een schemaatje bijgevoegd van wat ik denk dat een hele simpele opstelling voor een BrewUNO moet zijn. Zoals gezegd wil ik eigenlijk alleen maar met een webbrowser/telefoon de temperatuur kunnen instellen en dan moet de BrewUNO dat voor mij gaan uitvoeren. Mijn pomp kan tot 140ºC dus die gaat bijna nooit uit.. en anders zit er zo'n mooie aan/uit knop op.

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik verschillende wattages voor het verwarmingselement kan gebruiken. Mijn ketel – een Klarstein Brauheld – kan met stappen van 100 W het element tussen de 100 W en 1.600 W laten verwarmen. Voor zover ik begrepen heb van Rinus stuurt de BrewUNO het element aan via PWM – pulse mode modulatie – dus veel nauwkeuriger zelfs.

Ik heb ook een lijstje van benodigdheden gemaakt voor mijn opstelling. Zie hieronder.
Nou heb ik alleen nog tijd nodig (nadat ik alles besteld heb..)

Wemos D1 Mini V3.0.0 Wifi
Weerstandje 4.7K Ohm
Solid State Relais Module
SSR Koellichaam
5V voeding
DS18B20 Thermometer (30mm - M10x1,5)
Alles bij elkaar nog geen €25 incl. verzendkosten (AliExpress Standard Shipping)

En het schemaatje:

Offline Rinus

• Super lid
Re: Brewmonk 30 50 70 met Wifi Controller Brewuno
« Reactie #2 Gepost op: 08-02-2021 20:29 u »
Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik verschillende wattages voor het verwarmingselement kan gebruiken. Mijn ketel – een Klarstein Brauheld – kan met stappen van 100 W het element tussen de 100 W en 1.600 W laten verwarmen. Voor zover ik begrepen heb van Rinus stuurt de BrewUNO het element aan via PWM – pulse mode modulatie – dus veel nauwkeuriger zelfs.
Bedankt Jan, inderdaad je hebt het allemaal al erg goed begrepen, we hebben hier al eerder info over uitgewisseld.
Jouw overzicht van componenten zal velen op gang helpen, zeker icm de website van brewuno zelf.

Voor wat betreft je vraag over het vermogen; als jouw ketel meer dan een element heeft (zoals ook bij de Brew Monk), dan mag je deze ook parallel schakelen en op het SSR Solid State Relais aansluiten (even aangenomen dat deze het max. vermogen goed aankan; kies voor de SSR wel goede kwaliteit en betrouwbare connecties).

Je hebt voor onze toepassing alleen de mash/boil aansluiting nodig en dus slechts een SSR. De pulsmodulatie zorgt voor een nauwkeurige regeling, zelfs PID wat kort gezegd wil zeggen dat er steeds wordt terug gemeten wat het effect is van het (kortstondig) inschakelen van het verwarmingselement op het temperatuur verloop.
Je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid water/wort (lees massa) van invloed is op de verwarming en de invloed op het verwarmen van de vloeistof, door dit steeds te meten krijg je een zeer nauwkeurige regeling.

De timer kan je overigens ook gewoon in programmeren, je kan zelfs recepten inladen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-02-2021 20:54 u »
Misschien handig om het topic anders te noemen? Het is natuurlijk niet beperkt tot de BrewMonk automaten; de BrewUNO kan net zo goed werken met de Robobrew, Klarstein, Easybrew, Hopfengott, Hopcat, Brewster Beacon en wat dies meer zij... En het gaat eigenlijk om de BrewUNO en hoe die in je automaat te krijgen, toch?

Mijn voorstel zou zijn: "Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO"

Overigens: Meer info over BrewUNO hier.

[...] je kan zelfs recepten inladen..
Dat zag ik net, inderdaad. Het dingetje kan recepten van Brewfather inladen.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #4 Gepost op: 08-02-2021 23:27 u »
Ik heb ook een lijstje van benodigdheden gemaakt voor mijn opstelling. Zie hieronder.
Nou heb ik alleen nog tijd nodig (nadat ik alles besteld heb..)
Als wat ik rond kijk, zie ik dat er een board aangeboden wordt op:

https://www.pcbway.com/project/shareproject/BrewPiLess_and_BrewManiacEX_Common_Control_Board.html.

Als het board verder bekijk, kom ik transistoren tegen die niet in het simpele schema staan.

Echter wel op het plaatje van het circuit:

.

Ik denk dat aantal 2N2222 nodig zijn, omdat die Wemos te weing stroom kan leveren om de SSR of relais open of dicht te sturen.
Ik kreeg dat met mijn Arduino's in het verleden ook al niet voor elkaar.

Echter zou je dus met BrewUNO ook een simple inkookautomaat met biab van een goede regeling kunnen voorzien.
Wat mijn leuk lijkt is dat de spoelwaterketel vermogen krijgt als de maischketel idle is.

Ik kom nog wat tegen:
https://www.diyhomebrewers.com/2020/10/brewuno-automatizacion-de-la.html?m=1
Helaas is Portugees wat moeilijk te begrijpen...

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 09-02-2021 20:07 u »

Als het board verder bekijk, kom ik transistoren tegen die niet in het simpele schema staan.
Ik denk dat aantal 2N2222 nodig zijn, omdat die Wemos te weing stroom kan leveren om de SSR of relais open of dicht te sturen.
Ik kreeg dat met mijn Arduino's in het verleden ook al niet voor elkaar.

Echter zou je dus met BrewUNO ook een simple inkookautomaat met biab van een goede regeling kunnen voorzien.
Wat mijn leuk lijkt is dat de spoelwaterketel vermogen krijgt als de maischketel idle is.

Portugees wat moeilijk te begrijpen...

1. De transistoren zijn nodig omdat de Wemos uitgangsspanning 3V3 is, dat is aan de onderkant van de SSR specificatie. Het is dus beter, maar zonder zou in theorie moeten werken. Het gaat dus niet om de stroom, maar om de spanning (uiteindelijk de piek van de PWM puls). Dus zeker wel aan te raden!
Eigenlijk kan je ook kiezen om een printje toevoegen met zgn "level converters" van 3V3 -> 5V (dit is ook nodig als je het LCD display wilt toepassen. (die converters kosten bijna niets).
[EDIT 10APR21] uiteraard zijn level shifters niet geschikt om de SSR aan te sturen, dat doe je simpel met een transistor (of FET) die je als low site switch gebruikt.
2. Power management; dat zie ik ook wel zitten, het is altijd opletten dat je niet teveel vermogen vraagt van je 16A aansluiting. Dit vraagt een software aanpassing; er mag altijd maar 1 SSR tegelijk worden aangestuurd, dit moet echt de maker van de software inbouwen, daar kunnen we zelf niets aan veranderen.
Voor de toepassing bij onze brouwautomaat is dat natuurlijk geen probleem, wellicht moeten we ons daar in dit topic ook maar beter toe beperken anders wordt het steeds ingewikkelder...
Sparge water op een constante temperatuur houden is nu ook weer niet echt een uitdaging, je moet alleen opletten dat je niet beide tegelijkertijd aan hebt staan...
3. De maker spreekt / schrijft redelijk Engelstalig, je kan best aardig met hem communiceren.

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-02-2021 21:33 u »
1. De transistoren zijn nodig omdat de Wemos uitgangsspanning 3V3 is, dat is aan de onderkant van de SSR specificatie. Het is dus beter, maar zonder zou in theorie moeten werken. Het gaat dus niet om de stroom, maar om de spanning (uiteindelijk de piek van de PWM puls). Dus zeker wel aan te raden!
Ik heb ooit in het verleden een ssr en een relais geprobeerd aan te sturen met een arduino.
Dat werkte bij mij niet!
Ik ga zo'n oplossing uitproberen.
Eigenlijk kan je ook kiezen om een printje toevoegen met zgn "level converters" van 3V3 -> 5V (dit is ook nodig als je het LCD display wilt toepassen. (die converters kosten bijna niets).
Oh?
Heb jij een tip hoe zo'n converter te vinden?
2. Power management; dat zie ik ook wel zitten, het is altijd opletten dat je niet teveel vermogen vraagt van je 16A aansluiting. Dit vraagt een software aanpassing; er mag altijd maar 1 SSR tegelijk worden aangestuurd, dit moet echt de maker van de software inbouwen, daar kunnen we zelf niets aan veranderen.
Dat power management heeft zeer zeker mijn interresse, hier moet altijd weer die 4 ketels tegelijker tijd op gestookt worden.
Voor de toepassing bij onze brouwautomaat is dat natuurlijk geen probleem, wellicht moeten we ons daar in dit topic ook maar beter toe beperken anders wordt het steeds ingewikkelder...
Ik ben meer bezig om inmaakautomaten geschikt te maken als maischautomaat, die Klarstein Hopfengott 30L brouw maischautomaat voldoet wel
Sparge water op een constante temperatuur houden is nu ook weer niet echt een uitdaging, je moet alleen opletten dat je niet beide tegelijkertijd aan hebt staan...
Het is wel een uitdaging om de stoppen* heel te houden.
3. De maker spreekt / schrijft redelijk Engelstalig, je kan best aardig met hem communiceren.
Ik heb een telfoonnummer langs zien komen voor whatsapp, misschien dat maar eens proberen.
Ook maar die pcb proberen te bestellen met het Chinese nieuwjaar...

Offline Rinus

• Super lid
Mbt de 3V3 naar 5V converter; zoek op ali maar eens op "level converter" of "level shifter" dan vind je daar zeer goedkope printjes, is wel zo handig om te monteren.

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2021 07:05 u »
Het merk Pololu levert een goede kwaliteit van de voltage regulators:

https://www.pololu.com/category/132/step-up-voltage-regulators

Ze zijn betrouwbaar en kunnen aardig wat stroom aan.

Offline Rinus

• Super lid
Het merk Pololu levert een goede kwaliteit van de voltage regulators:

https://www.pololu.com/category/132/step-up-voltage-regulators

Ze zijn betrouwbaar en kunnen aardig wat stroom aan.
Heydude, dit is iets anders wat je hier laat zien is bedoeld om van een voedingsspanning 3V3 -> 5V te maken, dat is hier niet de bedoeling.

Dit is wat we zoeken (willekeurige hit, en er zijn meer soorten, meer kanalen enz..)
https://nl.aliexpress.com/item/32771873030.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7f916f4exsln6R&algo_pvid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c&algo_expid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c-0&btsid=2100bb4c16129577195241352e8354&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
Beste forumleden,

Mede op aanwijzing van Broeder Willem wil ik dit nieuwe topic starten. 

Top... mijn dank en vast ook van vele anderen.   :elifant:
groet, broeder Willem

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Hallo b(r)ouwers, ik heb ook wel interesse om mijn Easybrew 30 ketel om te bouwen zodat hij via wifi te benaderen en in te stellen is. Kennis heb ik wel (elektronica opleiding gedaan) en materiaal ook, meeste heb ik al thuis liggen (onderdelen over van mijn Brewpiless gistkast controllers) om een simpele testopstelling te maken en wat ik nog miste heb ik besteld en komt nog binnen. De test op tafel en een kopje warm water zag er goed uit en ga ik een deze dagen solderen op een PCB.

Naast Brewuno kwam ik ook nog Brewmaniac tegen (ergens hierboven ook genoemd geloof ik) het mooie van beide is dat de hardware identiek is en alleen de software hoeft te wijzigen.
De interface van de 2e vind ik zelf iets minder mooi maar hier kan ik wel BeerXML profielen in laden zodat alles ingesteld staat volgens mijn recept deze optie heb ik nog niet gezien in Brewuno? Staat namelijk onder de PRO features dat hij met Brewfather werkt, iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?

Naar verwachting komen dinsdag de laatste onderdelen binnen en hoop ik eind die week alles in elkaar te kunnen maken en te plaatsen onder de Easybrew 30. Ik probeer alles zover mogelijk in originele staat te laten en alleen de elementen los te koppelen, verder heb ik niks nodig van de ketel aangezien ik een externe pomp gebruik die tijdens de kook aan kan.

Door een werk ongelukje zit ik momenteel thuis en heb ik hier wel aardig de tijd voor, alleen is het wel wat lastig met maar 1 goede hand  ;D :)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Naar verwachting komen dinsdag de laatste onderdelen binnen en hoop ik eind die week alles in elkaar te kunnen maken en te plaatsen onder de EB30.
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen! En ook naar de onderdelen die je uiteindelijk gebruikt hebt om het werkend te krijgen. Succes! (ook met je hand!!)

Offline Rinus

• Super lid
Naast Brewuno kwam ik ook nog Brewmaniac tegen (ergens hierboven ook genoemd geloof ik) het mooie van beide is dat de hardware identiek is en alleen de software hoeft te wijzigen.
De interface van de 2e vind ik zelf iets minder mooi maar hier kan ik wel BeerXML profielen in laden zodat alles ingesteld staat volgens mijn recept deze optie heb ik nog niet gezien in Brewuno? Staat namelijk onder de PRO features dat hij met Brewfather werkt, iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?
Ik ken de Brewmaniac interface nog niet, ik zal er vanavond eens in detail naar kijken, maar ik heb zojuist al even gezien dat deze net zoals de Brewuno gebruik maakt van de DS18B20 sensor.
Hierdoor kan je de ketel niet zo gemakkelijk intact laten omdat de analoge waarde van de PTC die je nu in je ketel hebt zitten (de temperatuur sensor dus) niet door de controller wordt verwerkt.
Hiervoor zou de software moeten worden aangepast en de PTC via de ADC moeten worden ingelezen (let op de Brewmonk PTC max voltage is 5V en een ESP8266 ADC= Max. 1Volt.
Ik heb een tijdje geleden zitten stoeien om hiervoor een convertor te maken (met een ATtiny85), dus van PTC->ADC->DS18B20 protocol simulator, het werd voor mij te moeilijk en ben ik er dus mee gestopt, maar in theorie moet het kunnen, blijft nog altijd het nadeel dat je moet kalibreren en dat profiel verschilt per ketel / PTC enz... Bovendien blijft het een PTC dus niet echt nauwkeurig.

Dus heb ik besloten een gat te gaan boren en daar een DS18B20 in te monteren, met een iets langere sensor, dus hoger in de ketel, dus nog nauwkeuriger.
Plus nog een voordeeltje; de PTC wordt niet door een ADC belast (tis gering, maar het is niet niets) hierdoor blijft de originele temperatuur weergave op het display van de Brewmonk behouden.

Overigens kan je wel recepten inladen met de Brewuno PRO, daar betaal je eenmalig een bedrag voor (ik dacht 20Euro) de licentie is gekoppeld aan het MAC adres van je controller.
Ik heb de PRO, maar nog geen recepten geprobeerd in te laden.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Ik ken de Brewmaniac interface nog niet, ik zal er vanavond eens in detail naar kijken, maar ik heb zojuist al even gezien dat deze net zoals de Brewuno gebruik maakt van de DS18B20 sensor.
Hierdoor kan je de ketel niet zo gemakkelijk intact laten omdat de analoge waarde van de PTC die je nu in je ketel hebt zitten (de temperatuur sensor dus) niet door de controller wordt verwerkt.
Hiervoor zou de software moeten worden aangepast en de PTC via de ADC moeten worden ingelezen (let op de Brewmonk PTC max voltage is 5V en een ESP8266 ADC= Max. 1Volt.
Ik heb een tijdje geleden zitten stoeien om hiervoor een convertor te maken (met een ATtiny85), dus van PTC->ADC->DS18B20 protocol simulator, het werd voor mij te moeilijk en ben ik er dus mee gestopt, maar in theorie moet het kunnen, blijft nog altijd het nadeel dat je moet kalibreren en dat profiel verschilt per ketel / PTC enz... Bovendien blijft het een PTC dus niet echt nauwkeurig.

Dus heb ik besloten een gat te gaan boren en daar een DS18B20 in te monteren, met een iets langere sensor, dus hoger in de ketel, dus nog nauwkeuriger.
Plus nog een voordeeltje; de PTC wordt niet door een ADC belast (tis gering, maar het is niet niets) hierdoor blijft de originele temperatuur weergave op het display van de Brewmonk behouden.

Overigens kan je wel recepten inladen met de Brewuno PRO, daar betaal je eenmalig een bedrag voor (ik dacht 20Euro) de licentie is gekoppeld aan het MAC adres van je controller.
Ik heb de PRO, maar nog geen recepten geprobeerd in te laden.

Betreft de temp sensor ga ik niet gebruiken van de ketel zelf zoals je al zegt onnauwkeurig en een PTC waardoor niet zomaar aan te sluiten op een ESP. Ik heb een ander soort DS18B20 besteld, de normale is waterdicht maar de kabel is niet geschikt voor 100 graden en niet voedselveilig. Ik heb de zogenoemde High Temperature versie besteld, deze is voorzien van silicone kabel en kan tot minimaal 125 graden. Naar mijn idee is siliconen slang/mantel altijd voedselveilig?. Zo niet heb ik al een voedselveilige siliconen slang liggen met de juiste binnendiameter waar de sensor in geplaatst kan worden.

Ik ga dus de sensor gewoon van bovenaf in de ketel hangen tot net onder de moutkorf. Volgens mij meet je zo de temperatuur van het water ook nauwkeuriger dan via de onderkant of thermowell.

De PRO versie kost 15 USD, zojuist een mailtje gehad van de ontwikkelaar.

Offline Rinus

• Super lid
Betreft de temp sensor ga ik niet gebruiken van de ketel zelf zoals je al zegt onnauwkeurig en een PTC waardoor niet zomaar aan te sluiten op een ESP. Ik heb een ander soort DS18B20 besteld, de normale is waterdicht maar de kabel is niet geschikt voor 100 graden en niet voedselveilig. Ik heb de zogenoemde High Temperature versie besteld, deze is voorzien van silicone kabel en kan tot minimaal 125 graden.
Ik ga dus de sensor gewoon van bovenaf in de ketel hangen tot net onder de moutkorf. Volgens mij meet je zo de temperatuur van het water ook nauwkeuriger dan via de onderkant of thermowell.
Ok, van bovenaf is ook een goed idee, ik zou wel proberen de sensor zo laag mogelijk  te laten hangen, omdat tussen de ketel en de moutpijp tijdens het maischen niet zoveel beweging in de vloeistof zit. Het mooiste zou zijn de sensor net onder de moutpijp.
Nu ik daar zo over nadenk; zie ik opties, maar wellicht zijn er forum leden met nog slimmere ideeen...
1. Via de overlooppijp (in het midden) zou je de sensor naar beneden kunnen laten zakken zodat hij net iets onder de onderste filterplaat uitkomt
2. de sensor zien te monteren in het pomp circuit
3. de aftap kraan eruit halen en daar een thermowell in monteren, ik gebruik de aftapkraan namelijk toch niet meer (maak gebruik van een hevel)

Blijft nog de uitdaging over hoe meet je de temperatuur zonder de moutpijp, tijdens de kook?!

p.s heb je een linkje voor ons naar de sensor die je wilt gaan gebruiken?

Ik zie  optie 3 wel zitten, ga daar eens in verdiepen hoe dit mechanisch het beste past....

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Ok, van bovenaf is ook een goed idee, ik zou wel proberen de sensor zo laag mogelijk  te laten hangen, omdat tussen de ketel en de moutpijp tijdens het maischen niet zoveel beweging in de vloeistof zit. Het mooiste zou zijn de sensor net onder de moutpijp.
Nu ik daar zo over nadenk; zie ik opties, maar wellicht zijn er forum leden met nog slimmere ideeen...
1. Via de overlooppijp (in het midden) zou je de sensor naar beneden kunnen laten zakken zodat hij net iets onder de onderste filterplaat uitkomt
2. de sensor zien te monteren in het pomp circuit
3. de aftap kraan eruit halen en daar een thermowell in monteren, ik gebruik de aftapkraan namelijk toch niet meer (maak gebruik van een hevel)

Blijft nog de uitdaging over hoe meet je de temperatuur zonder de moutpijp, tijdens de kook?!

p.s heb je een linkje voor ons naar de sensor die je wilt gaan gebruiken?

Ik zie  optie 3 wel zitten, ga daar eens in verdiepen hoe dit mechanisch het beste past....

Deze sensor heb ik besteld: https://www.tinytronics.nl/shop/en/sensors/temperature-air-humidity/ds18b20-to-92-thermometer-temperature-sensor-with-cable-waterproof-high-temperature-2m
En voor de voedselveiligheid heb ik van de Wildkamp voedselveilige siliconen slang van 6mm binnendiameter welke ik over de kabel ga plaatsen.

Op bovenstaande website staat overigens ook een module met dezelfde Relais die in mijn EB30 de verwarming aan stuurt, deze heb ik zelf ook gelijk mee besteld als test (echte SSR's zijn onderweg :) ) https://www.tinytronics.nl/shop/en/others/relay/robotdyn-5v-relay-2-channel-high-active-30a

Als ik jou opties bekijk:
1: Via de overlooppijp lijkt me geen optie i.v.m. moutkorf omhoog takelen, sensor droog, temp gaat naar ruimtetemp en software snapt het niet meer.
2: Ook over nagedacht door de rvs buis aan de zijkant te vervangen door T stuk met thermowell erin en pijp omhoog erop maken, alleen interne pomp best niet te gebruiken boven de 70 graden geloof ik. en dan dus geen goede meting meer hierboven.
3: In mijn geval niet mogelijk omdat er op de kraan bij mij een externe pomp zit die dus wel tijdens koken aan mag staan. Indien je hier wel voor gaat zou ik een thermowell plaatsen in het gat en daar de sensor in doen.

Hierdoor kwam ik dus uit om de sensor van bovenaf tussen de ketel en moutkorf te plaatsen op een cm of 2 van de bodem af. Ik hoop dat hij tijdens de kook een beetje blijft hangen anders moet ik er iets van gewicht aan maken of de moutkorf terugplaatsen zonder filterbodem.

Offline Rinus

• Super lid
Ik hoop dat hij tijdens de kook een beetje blijft hangen anders moet ik er iets van gewicht aan maken of de moutkorf terugplaatsen zonder filterbodem.
Je zou kunnen overwegen om iets van RVS te maken wat je aan het uitstekende gedeelte van de schroefdraad aan de binnenkant van de aftapkraan kan monteren en daar de sensor aan te bevestigen.. ik heb zo even geen voorbeeld, maar zoiets als een ring met soldeerlip, maar dan groot genoeg, of een moer met een oogje eraan.
Of simpelweg om eens mee te beginnen; een draadje over de schroefdraad draaien en daar de sensor aan bevestigen...

[edit] een RVS slangenklem erop monteren?

Offline Rinus

• Super lid

Daar wordt je toch vrolijk van?
Ik heb de kraan verwijderd, de DS18B20 sensor gemonteerd, zelfs de moer van de kraan past gewoon meteen!
Dit is voor mij de ultieme oplossing, dus voorlopig geen gat in de bodem, perfect!

• Super lid
Ik heb de kraan verwijderd, de DS18B20 sensor gemonteerd, zelfs de moer van de kraan past gewoon meteen!
Ik vind op Ali DS18B20 sensoren met BSP 1/2 met lengtes van 50 mm, 100 mm en zelfs 150 mm.
Maw dan kan er met een T-stuk BSP 1/2 met de grootste lengte van 51 mm ook weer een kraan gemonteerd worden.
Ik heb wat onderdeeltjes besteld bij Ali, maar dat schiet niet op met het Chinese nieuwjaar.

Offline Rinus

• Super lid
Ik vind op Ali DS18B20 sensoren met BSP 1/2 met lengtes van 50 mm, 100 mm en zelfs 150 mm.
Maw dan kan er met een T-stuk BSO 1/2 met de grootste lengte van 51 mm ook weer een kraan gemonteerd worden.
Ik heb wat onderdeeltjes besteld bij Ali, maar dat schiet niet op met het Chinese nieuwjaar.
Kan je een tekeningetje delen van wat je bedoeld? Voor mij niet nodig want ik gebruik de kraan niet, maar voor diegene die dat wel doen zou dit wel eens een geniale oplossing kunnen zijn!
Klopt op Ali zijn verschillende lengtes te koop, die op mijn foto is 50 mm, was ooit bedoeld voor in de bodem vandaar de beperkte lengte. voor de montage in het gat van de kraan zou 100 mm-150 mm zelfs nog beter zijn (in ieder geval zo ver mogelijk van het element vandaan).
Het enige wat voor mij altijd nog een raadsel is met dit soort sensoren is hoe dicht je deze af?
Er wordt niets meegeleverd, ik verwacht met een siliconen / rubber ring echter is het kraagje nogal krap.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacteriegroei?
Weet iemand hoe dit exact werkt?

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Het enige wat voor mij altijd nog een raadsel is met dit soort sensoren is hoe dicht je deze af?
Er wordt niets meegeleverd, ik verwacht met een siliconen / rubber ring echter is het kraagje nogal krap.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacteriegroei?
Weet iemand hoe dit exact werkt?

Je zou dit setje kunne kopen: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/kranen-en-toebehoren/toebehoren/d/lasvrije-doorvoerkit-1-2
Hiervan het koppelstuk weg kunnen laten en vervangen voor de sensor, dus ring aan buitenkant en van binnen dan de siliconen ring met moer erop. De moer die je erop draait heeft meestal een inham aan een kant waar de siliconen ring mooi invalt.

Op deze manier heb je een mooie waterdichte verbinding en kun je hem nog uit elkaar halen om schoon te maken.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Daar wordt je toch vrolijk van?
Dit is voor mij de ultieme oplossing, dus voorlopig geen gat in de bodem, perfect!

Toevallig ook al je controller gebouwd en getest?

• Super lid
Kan je een tekeningetje delen van wat je bedoeld? Voor mij niet nodig want ik gebruik de kraan niet, maar voor diegene die dat wel doen zou dit wel eens een geniale oplossing kunnen zijn!

Ik had iets van onderstaande oplossing in het hoofd.
Gelukkig had ik op de DS18B20 na alle onderdelen al eens getekend.

Het zal vast wel efficiënter en korter gebouwd kunnen worden.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacterie groei?

Ik gebruik met mijn omlooppijp met pomp teflon tape, dicht goed af.

Offline Rinus

• Super lid
Toevallig ook al je controller gebouwd en getest?

Jazeker, de Brewuno dan, ik had alleen toen de sensor nog tegen de bodem aangedrukt gemonteerd (zoals ik hierboven ook al schreef). Ik heb daarbij geen SSR gebruikt maar de relais van de ketel zelf, dat kan ook gewoon.

Offline Rinus

• Super lid
Ik had iets van onderstaande oplossing in het hoofd.
Gelukkig had ik op de DS18B20 na alle onderdelen al eens getekend.
Het zal vast wel efficiënter en korter gebouwd kunnen worden.
Ik gebruik met mijn omlooppijp met pomp teflon tape, dicht goed af.
Zo zeg! Vraag heb je een schetsje, zie ik een professionele tekening, echt heel indrukwekkend! Dat zal wel niet eenvoudig zijn, knap gedaan!

Het zou wellicht eenvoudiger kunnen als je de kraan direct op het T-stuk monteert, maar dan zit hij haaks, maar is het wel compacter en heb je alleen maar een T-stuk nodig.

Dan ga ik ook maar tape gebruiken (ik heb van die groene tape van griffon, die laat toe nog wat te corrigeren).
Op zich voor besmetting ook weer niet echt een groot risico, alles gaat toch een keer gekookt worden...

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **

Jazeker, de Brewuno dan, ik had alleen toen de sensor nog tegen de bodem aangedrukt gemonteerd (zoals ik hierboven ook al schreef). Ik heb daarbij geen SSR gebruikt maar de relais van de ketel zelf, dat kan ook gewoon.
Ging het bij jou goed met de relais? Ik heb namelijk zelfde soort type gekocht(zie mijn vorige  post) en na een aantal keer het relais schakelen valt de ESP uit en restart hij. Ik denk dat dit komt dat ze 120 mA spoelstroom hebben en de ESP maar 12 mA kan leveren. Ik heb er al een transistor tussen gezet hierdoor lijkt het beter te gaan maar nog niet perfect.

Offline Rinus

• Super lid
Ging het bij jou goed met de relais? Ik heb namelijk zelfde soort type gekocht(zie mijn vorige  post) en na een aantal keer het relais schakelen valt de ESP uit en restart hij. Ik denk dat dit komt dat ze 120 mA spoelstroom hebben en de ESP maar 12 mA kan leveren. Ik heb er al een transistor tussen gezet hierdoor lijkt het beter te gaan maar nog niet perfect.
Ik heb verschillende testen gedaan daarbij is de ESP nooit uitgevallen.
Je mag nooit een relais direct sturen vanuit de ESP! dan kan de uitgangs pin beschadigen.
Bij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel. Er staan genoeg voorbeelden via Google.
Waar heb je de voeding voor de ESP en de relais vandaan gehaald? Heb je een schemaatje?

• Super lid
Het zou wellicht eenvoudiger kunnen als je de kraan direct op het T-stuk monteert, maar dan zit hij haaks, maar is het wel compacter en heb je alleen maar een T-stuk nodig.

Je bedoelt zoiets?

Het is een heel genot als je bepaalde iedeëen kunt visualiseren en dan pas gaan bestellen.

Bij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel.

Dat hoeft toch niet bij die relais modules?

Offline Rinus

• Super lid
Je bedoelt zoiets?
Het is een heel genot als je bepaalde iedeëen kunt visualiseren en dan pas gaan bestellen.
Ja exact wat ik bedoel! Wat een geweldige tool is dat zeg!

• Super lid
Ja exact wat ik bedoel! Wat een geweldige tool is dat zeg!
Dat heet "Autodesk Inventor", is voor mij geen cad modelletjes ophalen, maar gewoon onderdelen meten en tekenen.
Zit wat werk in, doch de bibliotheek aan onderdelen groeit, dan kan ik zodra inspiratie heb, iets vrij snel opzetten.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Ik heb verschillende testen gedaan daarbij is de ESP nooit uitgevallen.
Je mag nooit een relais direct sturen vanuit de ESP! dan kan de uitgangs pin beschadigen.
Bij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel. Er staan genoeg voorbeelden via Google.
Waar heb je de voeding voor de ESP en de relais vandaan gehaald? heb je een schemaatje?
Ik gebruik een 12V 2,5A adapter verbonden op een ywrobots voedingsprintje voor breadboards, deze levert 5v en 3v3. De esp zit via de Vin en gnd verbonden aan de 5v. Verder heb ik het volgende schema gevolgd van de brewmaniac versie welk hardwarematig identiek is aan de brewuno.
https://github.com/vitotai/BrewManiacEsp8266/blob/master/docs/circuit.png
Ik zal eens kijken met een diode er tussen wat hij doet. Maar met een standaard arduino relais die normaal goed doen had ik het probleem ook. Vandaag zijn mijn nieuwe esp8266 en esp32 binnen gekomen en zal deze morgen eens proberen wellicht zit het probleem in een defecte esp.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **

Je bedoelt zoiets?

Dat hoeft toch niet bij die relais modules?

Zijn inderdaad leuke en handige plaatjes, voorheen wel eens met autocad 3d getekend misschien ook maar eens inventor opzoeken om het zo te krijgen.

Naar mijn idee hoeft dit ook niet bij de relais modules alleen dit is een iets zwaarder relais die het denk ik wel nodig heeft

Offline Rinus

• Super lid
En dan nog een foto voor de liefhebbers hoe het er in het echt uit kan zien als je de kraan wilt blijven gebruiken...

• Super lid
Vaak kost het bedenken en uittekenen meer tijd dan gewoon doen.

Offline Rinus

• Super lid
Vaak kost het bedenken en uittekenen meer tijd dan gewoon doen.
Als je alle materialen voorhanden hebt wel, anders is wat jij doet wel echt fantastisch hoor, ik zou willen dat ik dat ook kon. Toevallig heb ik meer spullen dan geld :-) anders lukt dit ook niet...

Offline Rinus

• Super lid
Ik gebruik een 12v2,5A adapter verbonden op een ywrobots voedingsprintje voor breadboards, deze levert 5v en 3v3. De esp zit via de Vin en gnd verbonden aan de 5v. Verder heb ik het volgende schema gevolgd van de brewmaniac versie welk hardwarematig identiek is aan de brewuno.
https://github.com/vitotai/BrewManiacEsp8266/blob/master/docs/circuit.png
Ik zal eens kijken met een diode er tussen wat hij doet. Maar met een standaard arduino relais die normaal goed doen had ik het probleem ook. Vandaag zijn mijn nieuwe esp8266 en esp32 binnen gekomen en zal deze morgen eens proberen wellicht zit het probleem in een defecte esp.
Ik heb even mijn "quick en dirty" prutswerkje nagekeken, en terug gemeten hoe het schema er uit ziet.
Let op, ik heb gewoon de voeding van de Brewmonk zelf gebruikt, die trekt dat eigenlijk net niet (getuige de backlight die varieeert van licht sterkte).
Ik stuur dus bij RL1 en RL2 direct in op de originele flatcable connector (uit mijn hoofd een van de buitenste 2 pinnen). Op deze manier gebruik je gewoon de relais van de Brewmonk zelf en kan er niets mis gaan mocht de Brewmonk besturing ook nog aan staan. Overigens de twee diodes die je ziet zijn niet de "blus" diodes die ik bedoel, de blus diodes zet je parallel aan de spoel.
Maar als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan is dat allemaal niet nodig, want je gebruikt alles van de Brewmonk zelf en daar is dat allemaal goed geregeld...
De transistor die je hier ziet is alleen bedoeld om het niveau 3V3 -> 5V te brengen

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Vandaag de ketel aangepast zodat ik een kabel heb met de verwarmingaansluiting erin die onder uit de ketel loopt naar mijn relais toe. Ook heb ik de droogkookbeveiliging aangesloten zodat de verwarming uit valt als hij inkomt. Verder mijn breadboard setup geheel getest met verwarming en goed werkend bevonden. Vandaag al een gedeelte gesoldeerd op een PCB, nu wachten op de andere onderdelen zodat het een mooi geheel wordt. Ook gelijk een voeding en behuizing besteld om alles in te maken + een kleine voor het display met de knoppen die ga ik dan aan het handvat van de ketel hangen voor goed zicht.

Oh ja het probleem van uitvallen was weg na een nieuwe ESP8266 te plaatsen.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Ik heb even mijn "quick en dirty" prutswerkje nagekeken, en terug gemeten hoe het schema er uit ziet.
Let op, ik heb gewoon de voeding van de Brewmonk zelf gebruikt, die trekt dat eigenlijk net niet (getuige de backlight die varieeert van licht sterkte).
Ik stuur dus bij RL1 en RL2 direct in op de originele flatcable connector (uit mijn hoofd een van de buitenste 2 pinnen). Op deze manier gebruik je gewoon de relais van de Brewmonk zelf en kan er niets mis gaan mocht de Brewmonk besturing ook nog aan staan. Overigens de twee diodes die je ziet zijn niet de "blus" diodes die ik bedoel, de blus diodes zet je parallel aan de spoel.
Maar als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan is dat allemaal niet nodig, want je gebruikt alles van de Brewmonk zelf en daar is dat allemaal goed geregeld.....
De transistor die je hier ziet is alleen bedoeld om het niveau 3V3 -> 5V te brengen

Ik had nog even het een en ander uitgezocht maar omdat ik dus de relais modules gebruik is dit verder niet nodig, hier zit namelijk al een optocoupler op die ervoor zorgt dat de spanning gescheiden is en kan ik het dus met 3v3 aansturen

Offline Rinus

• Super lid
Vandaag de ketel aangepast zodat ik een kabel heb met de verwarming aansluiting erin die onder uit de ketel loopt naar mijn relais toe. Ook heb ik de droogkookbeveiliging aangesloten zodat de verwarming uit valt als hij inkomt. Verder mijn breadboard setup geheel getest met verwarming en goed werkend bevonden. Vandaag al een gedeelte gesoldeerd op een PCB, nu wachten op de andere onderdelen zodat het een mooi geheel wordt. Ook gelijk een voeding en behuizing besteld om alles in te maken + een kleine voor het display met de knoppen die ga ik dan aan het handvat van de ketel hangen voor goed zicht.

Ohja het probleem van uitvallen was weg na een nieuwe ESP8266 te plaatsen.
Ik begrijp het niet helemaal, maar het zal vast wel goed komen, succes met je opstelling / aansluitingen!

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Ik begrijp het niet helemaal, maar het zal vast wel goed komen, succes met je opstelling / aansluitingen!

Hmm oke, ik heb de bedrading van de elementen en beveiliging onder de ketel los gehaald en veilig gemaakt, hierdoor kan de Easybrew controller er helemaal niks meer mee. Op het element heb ik dan zelf bedrading gemaakt die naar buiten mijn ketel lopen voor aansturing vanuit Brewuno. Op deze manier kan ik eventueel de interne pomp nog gebruiken en ook het display aflezen voor de temperatuur maar verder niks meer.

Offline Rinus

• Super lid
Hmm oke, ik heb de bedrading van de elementen en beveiliging onder de ketel los gehaald en veilig gemaakt, hierdoor kan de Easybrew controller er helemaal niks meer mee. Op het element heb ik dan zelf bedrading gemaakt die naar buiten mijn ketel lopen voor aansturing vanuit Brewuno. Op deze manier kan ik eventueel de interne pomp nog gebruiken en ook het display aflezen voor de temperatuur maar verder niks meer.
Aha, als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan hoef je daar helemaal niets aan te veranderen want je gebruikt gewoon de relais van de Brewmonk zelf.
Wil je het netjes met een SSR doen dan moet je inderdaad met de bedrading van de elementen aan de slag.
Dit ben ik later nog van plan, maar voorlopig vind ik het een prima oplossing zo.

Offline Rinus

• Super lid
Nog even een update mbt de sensor via het gat van de kraan monteren.
Ik heb een sensor met een lengte van 50 mm, die komt precies op hetzelfde punt uit als de originele sensor die in de bodem zit gemonteerd.
Verder voor de nieuwsgierigen hier nog een thermische foto van het element wat een seconde of 10 aanstaat.

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **
Vandaag mijn Brewuno netjes gemaakt en geplaatst bij de ketel. Alleen nog keer een mooi beugeltje maken voor het kastje van de display/knoppen. Alles werkt netjes van de pomp aan sturen tot mijn verwarming, alleen nog even wachten op mijn licentie voor de PRO versie maar daar ben ik al voor aan het mailen.

Hieronder een paar foto's ervan, hopelijk staan ze er op is namelijk de eerste keer :). (let niet op de rotsooi op de achtergrond, heb mijn brouwerij pas verplaatst van schuur naar zolder en moet het nog wat netjes maken)

• Super lid
Het ziet er super uit!

Offline Wart

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Tof om je BrewMonk etc. op deze manier via WiFi te kunnen aansturen, wil dit zelf ook voor onze brouwketel gaan maken. Heb helaas geen elektro achtergrond en de lessen elektro op de middelbare school zijn alweer ver weg gezakt... dus  ik zit nog wel met een aantal vragen.

Ik lees dat ik de 2N222 transistoren in onderstaand schema kan vervangen voor een printje met level converters van 3V3 naar 5V, maar klopt het dat elke 2N222 op de tekening dus via de level converter moet lopen, en dat de L-aansluitingen aan de Wemos kant komen en de H-aansluitingen aan de andere? 3V3 in en 5V uit?

Daarnaast staan er rechtsboven op de tekening 2 "BSS138" componenten (nr Q4 en Q5) geen idee wat dit is maar als ik google kom ik weer bij een level converter uit. Ik snap ook niet zo goed hoe ik deze dan aan moet sluiten, aangezien daar meerdere aansluitingen bij elkaar komen?

Offline Timmeh4

• Junior lid
  • **

Tof om je BrewMonk etc. op deze manier via WiFi te kunnen aansturen, wil dit zelf ook voor onze brouwketel gaan maken. Heb helaas geen elektro achtergrond en de lessen elektro op de middelbare school zijn alweer ver weg gezakt... dus  ik zit nog wel met een aantal vragen.

Ik lees dat ik de 2N222 transistoren in onderstaand schema kan vervangen voor een printje met level converters van 3V3 naar 5V, maar klopt het dat elke 2N222 op de tekening dus via de level converter moet lopen, en dat de L-aansluitingen aan de Wemos kant komen en de H-aansluitingen aan de andere? 3V3 in en 5V uit?

Daarnaast staan er rechtsboven op de tekening 2 "BSS138" componenten (nr Q4 en Q5) geen idee wat dit is maar als ik google kom ik weer bij een level converter uit. Ik snap ook niet zo goed hoe ik deze dan aan moet sluiten, aangezien daar meerdere aansluitingen bij elkaar komen?

Je zou de 2n2222 kunnen vervangen voor level controller, heb hier ook even maar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan. Ik heb hier de 2n3053 voor genomen, puur omdat ik deze nog had liggen. Bij die level converter moet je volgens mij aan een kant 3v3 en andere kant 5v voeding zetten en dan heb je 2x 3v3 naar 5v en 2x 5v naar 3v3. Kan dit mis hebben, misschien dat iemand ze gebruikt.

De bss138 heb ik er niet in zitten en ga ik van de ESP rechtstreeks naar de pcf8574 print.

• Super lid
De bss138 heb ik er niet in zitten en ga ik van de ESP rechtstreeks naar de pcf8574 print.
Ik heb voor de aansluiting van de I2C LCD op de wemos een PCF8574T Module PCF8574 Module I/O-Uitbreidingsmodule I/O-Uitbreidingsmodule I2C besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001644052830.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dcC0jwQ

Offline Rinus

• Super lid
Gebruik het liefst een level converter of een BC547, er zijn zoveel manieren om dit op te lossen, Google zal je helpen. Mocht je BC54x nodig hebben, stuur maar een DM wat je nodig hebt, maak een postzegel over en ik zal je opsturen wat je nodig hebt. Level shifters heb ik zelf ook niet liggen, maar die haal je zo bij Ali (zou ik overigens wel degelijk aanraden, lekker compact en gemakkelijk te monteren omdat het al op een printje zit.

Wat je wil hebben is een 3V3 output van de ESP/Wemos converteren naar 5V en daarmee de SSR sturen.
Of zoals ik super simpel heb gedaan; zie mijn schets/schema, stuur hiermee direct je originele Brewmonk relais aan, dat werkt exact net zo goed als de originele regeling; relais aan of uit kwa vermogen, niets mis mee!

Ik zou zeggen houd het simpel! Mijn advies;  gebruik gewoon de relais van de ketel zelf, dan ben je snel klaar! De temp regeling is echt nauwkeurig genoeg hoor!

Wil je toch op de 0.1 C gaan regelen (voor zover mogelijk met zoveel massa/wort/water) dan gebruik je een SSR omdat dit PWM gestuurd is heb je een SSR nodig.

Het enige advies is wel: voeg een extra 5V voeding toe voor de ESP/Wemos want de voeding van de ketel zelf trekt het maar net. Mij mij werkt het wel, maar het is op het randje als ik de backlight zie dimmen... Meanwell heeft hier hele handige modules voor compleet in behuizing. of gebruik een oude USB lader oid...

Mijn insteek is om iedereen op een eenvoudige manier de gemakken van WiFi gestuurde bediening te laten profiteren, zonder al te veel gedoe, zonder display, zonder vele draden.
Gewoon een ESP8266/Wemos oid, een temp sensor en de aansturing van de relais (level converter) en een 5 V voeding toevoegen, het hoeft niet meteen super chique.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Easybrew BrewMonk Robobrew etc op Beerpi?
« Reactie #49 Gepost op: 09-04-2021 22:17 u »
ik kwam deze site tegen:
https://aussiehomebrewer.com/threads/controlling-robobrew-with-craftbeerpi.100300/

Best interessant.

Zou er een Arduino alternatief zijn met touch screen? :)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Re: easybrew brewmonk robobrew etc op beerpi?
« Reactie #50 Gepost op: 09-04-2021 22:36 u »
Zou er een Arduino alternatief zijn met touch screen? :)
Ik ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

Is niet helemaal met touchscreen, maar als je handig bent kun je dat zelf inbouwen.
Ik kan hem aansturen met de webbrowser op mijn telefoon en dan is het ook een soort van touch screen ;)

Ik heb de elektronica nu werkend en ik wil eerdaags wat tijd vrijmaken om de hele bups in te bouwen in mijn ketel.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #51 Gepost op: 09-04-2021 23:10 u »
IIk ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

Is niet helemaal met touchscreen, maar als je handig bent kun je dat zelf inbouwen.
Ik kan hem aansturen met de webbrowser op mijn telefoon en dan is het ook een soort van touch screen ;)

Ik heb de elektronica nu werkend en ik wil eerdaags wat tijd vrijmaken om de hele bups in te bouwen in mijn ketel.
Yesss dit is ongeveer wat ik zocht!
Op andere fora hebben ze het telkens over andere thermowell en DS18B20
is dat wellicht verstandig om te doen?
Ze claimen nauwkeurige temperaturen

Ook zag ik nog de smartpid inbouw ook erg mooi maar duur...
Inbouwfilmpje:

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 10-04-2021 00:04 u »
Smart PID heeft ook een versie met scherm, gebaseerd op de M5 met ESP...

Zoals Jan ook voorstelt; zou ik ook keizen voor de smartphone of tablet als scherm, die heeft iedereen wel ergens liggen. De Brewuno werkt overigens ook gewoon via elke browser.

Anyway, als je echt een scherm op je easybrew wilt, zou je eens kunnen kijken naar de iTead nextion touch screen.
Niet echt goedkoop, maar welk heel gemakkelijk te programmeren, je hebt alleen wel een communicatie met de "host" nodig... Hoe die ism de Brewuno gaat werken heb ik mij ook niet in verdiept.

Overigens, een verzoek aan de forum beheerder om dit topic te sluiten of samen te voegen met het door mij reeds gestarte topic... dit gaat over exact hetzelfde onderwerp:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42939.0.html

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Land: 00
Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...
« Reactie #53 Gepost op: 10-04-2021 09:48 u »
...

Bedoel je hier niet een bc557? En dan het pijltje de andere kant in (pnp transistor) en iets van een pull-up op de basis naar 5 volt? Er zijn trouwens ook wel kleine level shifter breakout boards te krijgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

ik zou je aanraden om vrijloopdiodes te gebruiken tussen alle collectoren van de powertransistoren en de de 5V. dit vanwege inductie in bv een pomp of lange kabels. bij het uitschakelen van je transistor krijge je daardoor anders korte hoge spanningspieken waardoor je transistor oftewel gaat degraderen of zomaar ineens stuk gaat. en dat gebeurt altijd op het verkeerde moment.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Ik zie dat je met de uitgangen solid state relais aanstuurt. Als die vlak bij de transistoren zitten gaat het wel goed. Maar ook daar kun je problemen krijgen als je langere kabels gebruikt en bv net transients krijgt. beter dus om altijd vrijloopdiodes te gebruiken voor de zekerheid, hoewel het jaren goed kan gaan zonder.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Is er misschien al een soort Handleiding om je eigen machine om te bouwen?

Ik zie nu heel veel posts en ik snap alles een beetje maar ik ben nu net niet zeker genoeg om aan dit project  te beginnen

Ik zie op 2e schema een 4 knops toetsenbord  ditjaar is voor handbediening? + - aan/uit pomp

Wat als wifi uitvalt onder brouwen?

Ik kwam het volgende filmpje tegen 1 van 1e versies Ardbir (zonder wifi dus bij wifi uitval kun je handm doorbrouwen)

Arduino ben ik beter bekend mee.
Dan denk ik aan touchscreen oid...

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Gebruik het liefst een level converter of een BC547, er zijn zoveel manieren om dit op te lossen, Google zal je helpen. Mocht je BC54x nodig hebben, stuur maar een DM wat je nodig hebt, maak een postzegel over en ik zal je opsturen wat je nodig hebt. Level shifters heb ik zelf ook niet liggen, maar die haal je zo bij Ali (zou ik overigens wel degelijk aanraden, lekker compact en gemakkelijk te monteren omdat het al op een printje zit.

Wat je wil hebben is een 3V3 output van de ESP/Wemos converteren naar 5V en daarmee de SSR sturen.
Of zoals ik super simpel heb gedaan; zie mijn schets/schema, stuur hiermee direct je originele Brewmonk relais aan, dat werkt exact net zo goed als de originele regeling; relais aan of uit kwa vermogen, niets mis mee!

Ik zou zeggen houd het simpel! Mijn advies;  gebruik gewoon de relais van de ketel zelf, dan ben je snel klaar! De temp regeling is echt nauwkeurig genoeg hoor!

Wil je toch op de 0.1 C gaan regelen (voor zover mogelijk met zoveel massa/wort/water) dan gebruik je een SSR omdat dit PWM gestuurd is heb je een SSR nodig.

Het enige advies is wel: voeg een extra 5V voeding toe voor de ESP/Wemos want de voeding van de ketel zelf trekt het maar net. Mij mij werkt het wel, maar het is op het randje als ik de backlight zie dimmen... Meanwell heeft hier hele handige modules voor compleet in behuizing. of gebruik een oude USB lader oid...

Mijn insteek is om iedereen op een eenvoudige manier de gemakken van WiFi gestuurde bediening te laten profiteren, zonder al te veel gedoe, zonder display, zonder vele draden.
Gewoon een ESP8266/Wemos oid, een temp sensor en de aansturing van de relais (level converter) en een 5 V voeding toevoegen, het hoeft niet meteen super chique.

Zou je stap voor stap kunnen omschrijven wat je gedaan hebt en wat je nodig hebt?

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2021 19:01 u »
Ik ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

heb je foto's?

Offline Rinus

• Super lid
zou je stap voor stap kunnen omschrijven wat je gedaan hebt en wat je nodig hebt?

Je kan alle informatie vinden op de website van Brewuno. Je hoeft het display helemaal niet eraan toe te voegen, dat is juist het mooie van deze oplossing.
Gewoon een ESP flashen, wifi verbinding maken en je bent klaar, het is echt heel eenvoudig.
De bediening gaat uiteindelijk met je telefoon, tablet of computer.

Ik heb het zelfs nog eenvoudiger gemaakt door geen SSR toe te passen (dus geen PWM) maar gewoon de originele relais van de Brewmonk direct aan te sturen. (net zoals bij alle brouw automaten).
Ik heb zelfs de originele voeding gebruikt, maar dat is heel krap aan (je ziet het display dimmen), daarom beter een losse 5V voeding gebruiken (een USB adapter is prima).
ik heb geen foto's, schema of stappenplan, maar als daar echt vraag naar is, dan wil ik daar wel wat tijd aan besteden....

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Ik heb het zelfs nog eenvoudiger gemaakt door geen SSR toe te passen (dus geen PWM) maar gewoon de originele relais van de Brewmonk direct aan te sturen. (net zoals bij alle brouw automaten).

Ik heb zelfs de originele voeding gebruikt, maar dat is heel krap aan (je ziet het display dimmen), daarom beter een losse 5V voeding gebruiken (een USB adapter is prima).

hoeveel voordeel levert Pulse Width Modulation op? (ik heb het wel op mijn 3d printer zitten)
en de temperatuurmeter van de orginele brouwketel wordt dan ook gebruikt?

ik heb geen foto's, schema of stappenplan, maar als daar echt vraag naar is, dan wil ik daar wel wat tijd aan besteden....

ik denk dat je veel (onwetende) medebrouwers goed op weg zou brengen.

Offline Rinus

• Super lid

hoeveel voordeel levert Pulse Width Modulation op? (ik heb het wel op mijn 3d printer zitten)
en de temperatuurmeter van de originele brouwketel wordt dan ook gebruikt?

ik denk dat je veel (onwetende) mede brouwers goed op weg zou brengen.

PWM is natuurlijk nauwkeuriger, ik heb geen vergelijking, maar volgens mij is het een beetje overkill voor ons type brouw automaten, wellicht wat minder aanbrand risico, geen idee?!
De stap naar PWM is overigens uiteindelijk ook weer niet zo groot, maar vraagt wel een kwalitatief goed SSR en de montage (koeling) moet je goed regelen.
Daarom pleit ik voor deze toepassing echt voor het KISS principe.

Temperatuur meter; Inderdaad; het leuke is zoals ik het heb gedaan dat de originele temp meter op je display gewoon blijft werken, sterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).

Als ik tijd heb zal ik trachten wat instructies te maken....

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange

PWM is natuurlijk nauwkeuriger, ik heb geen vergelijking, maar volgens mij is het een beetje overkill voor ons type brouw automaten, wellicht wat minder aanbrand risico, geen idee?!
De stap naar PWM is overigens uiteindelijk ook weer niet zo groot, maar vraagt wel een kwalitatief goed SSR en de montage (koeling) moet je goed regelen.
Daarom pleit ik voor deze toepassing echt voor het KISS principe.

Temperatuur meter; Inderdaad; het leuke is zoals ik het heb gedaan dat de originele temp meter op je display gewoon blijft werken, sterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).

Als ik tijd heb zal ik trachten wat instructies te maken....
Dit klinkt super!!
Ik kan niet wachten op je instructies
Geen idee wat kiss betekend

Dus de wemos stuurt de verwarming en de pomp aan?

Offline JanDeGraaff

• Super lid
sterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).
Ik denk dat dit wel meevalt, eerlijk gezegd.
Als je wifi uitvalt werkt de ESP nog door en zal – afhankelijk van de instellingen – zelf een Access Point gaan aanbieden. Dat eigen Access Point kun je ook overigens ook standaard aan laten staan. Je logt dan in op de wifi van de ESP zelf en dan krijg je op 192.168.4.1 gewoon de BrewUNO frontend die je zo kunt bedienen..

Maar snel terug kunnen vallen op de originele bediening is natuurlijk wel een prima back-up voor het geval er iets anders mis gaat met de ESP. BrewUNO blijft een zelf geknutselde oplossing en is zo goed als de soldeerder is (ik zelf ben niet zo'n goeie...).

Wat betekent KISS?

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
het geval er iets anders mis gaat met de ESP.

ESP?

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Welke wemos moet ik hebben? Er zijn er best veel verschillende

https://webshop.domoticx.nl/index.php?route=product/product&product_id=1096

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Lees deze post nog even terug. Daar heb ik mijn boodschappenlijstje ingezet.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
ik heb de wemos gehaald vandaag en ben begonnen met de image via flash erop zetten.
ik benader wifinetwerk brewuno en ga dan mijn wifi instellen vul al mijn gegevens in en vervolgens uit de lucht en kan niet meer benaderen
iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

groet Edwin

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
ik heb de wemos gehaald vandaag en ben begonnen met de image via flash erop zetten.
ik benader wifinetwerk brewuno en ga dan mijn wifi instellen vul al mijn gegevens in en vervolgens uit de lucht en kan niet meer benaderen
iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

groet Edwin

na enig heen en weer gepingel ben ik er achter hoe..
als je de wifi verandert kun je heel snel op 1e tabblad zien wat je ip adres word ( als je geen statisch adres geeft)
dit nieuwe nr in je browser en voila..

beter is statisch ip en snelkoppeling op bureaublad

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Ik probeer even te volgen met wat voor software je het geheel aanstuurt, maar kan dat niet echt uit dit topic halen. Is dat via een app op je telefoon? En waar staat die software?

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Ik probeer even te volgen met wat voor software je het geheel aanstuurt, maar kan dat niet echt uit dit topic halen. Is dat via een app op je telefoon? En waar staat die software?

ik ben bezig met de BrewUno (deze heeft ingebouwde webserver)

Installeren met Flash Download Tools ( https://www.youtube.com/watch?v=xouQFcmvW0Y&feature=youtu.be)
Download bin-bestanden
Download Flash-downloadtools
Setup als volgt: setup
firmware.bin-offset: 0x0
spiffs.bin-offset: 0x00300000
Klik op de START-knop
Start WEMOS opnieuw
Maak verbinding met BrewUNO wifi (SSID: BrewUNO, wachtwoord: brew-uno).
Toegang tot AP-modus ip: 192.168.4.1
Scan en configureer uw wifi onder het WiFi-menu

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
ok dus die webserver zit bij de gedownloade files en draai je vanaf je laptop waarop de het geheel hebt geinstalleerd. en je hebt dan via de webpage verbinding met de wemos die dan een pomp, verwarming voor maischen (Tempsensor1 ?) en koken  en spoelwater temperatuurregeling (tempsensor2?)
kan dan niet via je telefoon neem ik aan als de software op je laptop staat?

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
ok dus die webserver zit bij de gedownloade files en draai je vanaf je laptop waarop de het geheel hebt geinstalleerd. en je hebt dan via de webpage verbinding met de wemos die dan een pomp, verwarming voor maischen (Tempsensor1 ?) en koken  en spoelwater temperatuurregeling (tempsensor2?)

yes dat is het idee
heb net even getest met relais en zoals lijkt werkt t allemaal
ik wacht nog even op instructies van rinus.. dan ga ik dit dingetje inbouwen

Offline Rinus

• Super lid
Bijna goed, er staat helemaal geen software op je PC, tablet of telefoon....
Je maakt verbinding via het IP adres, vervolgens komt de web pagina op de browser van je PC, tablet oid...
Dus vergelijkbaar met een internet pagina, maar dan komt de informatie echt uit de Wemos

Offline Rinus

• Super lid
@Edelsan, hoe wil je de Brewuno eigenlijk gaan gebruiken? welke optie?
1. met SSR en met pomp aan/uit
2. alleen SSR (pomp via originele schakelaar)
3. meest eenvoudige versie; via de originele relais en de pomp via schakelaar.

Ik ben zelf totaal geen fan van pomp via de Brewuno, stel dat je iets verkeerd doet heb je je hele brouwhuis onder het wort staan.
SSR is fine tuning en kan later altijd nog als je dat wilt.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
@Edelsan, hoe wil je de Brewuno eigenlijk gaan gebruiken? welke optie?
1. met SSR en met pomp aan/uit
2. alleen SSR (pomp via originele schakelaar)
3. meest eenvoudige versie; via de originele relais en de pomp via schakelaar.

Ik ben zelf totaal geen fan van pomp via de Brewuno, stel dat je iets verkeerd doet heb je je hele brouwhuis onder het wort staan.
SSR is fine tuning en kan later altijd nog als je dat wilt.

ik had inderdaad optie 3 in gedachten dat lijkt me het fijnste werkmethode.
het grootste voordeel is de temperatuur registratie verloop
zodat ik dat nog een keer kan nabrouwen
hierna misschien uitbreiden naar voortschrijdend inzicht (recepten inladen lijkt me ook geweldig)
ow en ik heb nl vertaling naar brewuno gestuurd dus hoop eerdaags nl
groet Edwin

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Bijna goed, er staat helemaal geen software op je PC, tablet of telefoon....
Je maakt verbinding via het IP adres, vervolgens komt de web pagina op de browser van je PC, tablet oid...
Dus vergelijkbaar met een internet pagina, maar dan komt de informatie echt uit de Wemos
Dus het programma en de pagina die je in je browser ziet staat eigenlijk in de wemos? Weet iemand of je die pagina bv nog zelf kunt aanpassen dus of de sourcecode ook is vrijgegeven? Dan kun je zelf ook het systeem anders inrichten, bv ik heb een gasbrander met waakvlam en als die uitwaait is het wel handig dat je bv een alarm kunt verwerken en actie nemen bv melding op je telefoon ipv domweg proberen de brander aan te zetten.       

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
er zijn opties op aux meters/alarmen in te bouwen vlgns mij

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
er zijn opties op aux meters/alarmen in te bouwen vlgns mij
dat zou mooi zijn. Maar ik bedoel het ook een beetje met in mijn achterhoofd de mogelijkheid om dit voor andere dingen te gebruiken zoals bv gisting volgen via weegschaal en gistingstemperatuur regelen. Dan zou het handig zijn als je toegang hebt tot de volledige source code en de manier om die web page naar je eigen hand te programmeren in de Wemos. Dan kunnen we er nog veel meer mee.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Dus het programma en de pagina die je in je browser ziet staat eigenlijk in de wemos?
Klopt. De Wemos met alle code erop en de aansluitingen eraan bouw je in je ketel – of ernaast; 1001 manieren. De Wemos draait een webserver en via die webserver kun je met nagenoeg ieder apparaat – telefoon, tablet, PC, laptop, etc. – met een webbrowser je ketel(s) aansturen.
Je maakt of importeert een brouwschema en als je zover bent druk je op Start en gaat de boel aan de gang. Je hebt mogelijkheden om te interveniëren, maar er zijn wel beperkingen. Zo kan ik niet vinden of je makkelijk temperaturen kunt aanpassen terwijl het brouwproces aan de gang is, bijvoorbeeld.

Weet iemand of je die pagina bv nog zelf kunt aanpassen dus of de sourcecode ook is vrijgegeven? Dan kun je zelf ook het systeem anders inrichten, bv ik heb een gasbrander met waakvlam en als die uitwaait is het wel handig dat je bv een alarm kunt verwerken en actie nemen bv melding op je telefoon ipv domweg proberen de brander aan te zetten.     
Ja, de source code is Open Source en vrij te downloaden en/of aan te passen. Je vindt het in de Github hier. De wat uitgebreidere Pro versie is niet Open Source omdat er een licentie-sleutel nodig is... De Pro versie kost $15. Die heb ik wel gekocht omdat ik ook vind dat zo'n ontwikkelaar wel wat ondersteuning mag krijgen; maar dat hoeft dus niet voor een goed werkend systeem.

Ik heb BrewUNO nu in een dummy-omgeving werkend. Eerdaags ga ik de boel in mijn ketel inbouwen en dan testen. Ik ben ook nog een beetje aan het klooien met zelf iets programmeren, maar daar zit nog wel een flinke learning-curve.. Mijn C++ is nogal roestig en komt maar langzaam weer wat terug.

[edit]
ow en ik heb nl vertaling naar brewuno gestuurd dus hoop eerdaags nl
Grappig, heb ik ook gedaan ;)

Offline Rinus

• Super lid
Wel leuk die NL vertaling, ter info; ik heb de maker van de software een aantal maanden geleden al gevraagd of hij het ok vond dat ik op dit forum zijn ontwikkeling onder de aandacht zou brengen en dat dat wellicht vragen aan zijn adres zou kunnen opleveren. Hij vond dat prima.

Ik heb zelf ook de pro versie aangeschaft, dat helpt de nieuwe ontwikkelingen...

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Even nog een toevoeging: Omdat de webserver en de hele aansturing van je ketel op de Wemos draait, ben ik niet bang voor het uitvallen van de wifi en dan met een onbestuurbare ketel te zitten.
Ik zag dat hier wat vragen over waren.

Ten eerste valt wifi zelf vrijwel nooit uit en is het eerder de verbinding met het internet via je provider die het begeeft. Dat wordt geassocieerd met een wifi probleem, maar dat is het niet.. Daarbij moet je wel heel erg veel pech hebben dat je wifi eruit knalt op het moment dat je staat te brouwen.
Als de Wifi eruit ligt vanwege een elektriciteitsstoring doet mijn ketel het ook niet.

Maar goed, de Wemos en de BrewUNO software heeft ook een Access Point aan boord. Die kun je op twee manieren instellen: 'Altijd aan' of 'Aan als er geen Wifi verbinding is' (standaard). De derde manier, zeer onverstandig, is 'Altijd uit'..
Ik heb 'm op 'Altijd aan' staan en kan dus altijd terugvallen op het Wifi netwerk die de Wemos zelf in de lucht houdt terwijl hij werkzaam is. Die biedt gewoon toegang tot webserver en geeft mij de controle over mijn ketel en het brouwproces.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Wel leuk die NL vertaling, ter info; ik heb de maker van de software een aantal maanden geleden al gevraagd of hij het ok vond dat ik op dit forum zijn ontwikkeling onder de aandacht zou brengen en dat dat wellicht vragen aan zijn adres zou kunnen opleveren. Hij vond dat prima.

Ik heb zelf ook de pro versie aangeschaft, dat helpt de nieuwe ontwikkelingen...
Ik ga m ook aanschaffen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Even nog een toevoeging: Omdat de webserver en de hele aansturing van je ketel op de Wemos draait, ben ik niet bang voor het uitvallen van de wifi en dan met een onbestuurbare ketel te zitten.

Wat gebeurt er als de thermische beveiliging van een element inkomt? Ziet de Wemos dat en neemt die dan actie? En als de netspaning een keer dipt? Onthoudt de Wemos dan wat die aan het doen was of geeft het een power reset en ben je alles kwijt? In dat geval misschien handig om een backup batterijtje toe te voegen.

Offline Rinus

• Super lid

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is, het is dus erg eenvoudig, nog een note:
Relais 1 en Relais 2 worden dus altijd tegelijkertijd aangestuurd (dus op max vermogen).
De voeding van de Brewmonk trekt het maar net (of net niet) dus een extra 5V voeding is aan te bevelen.
Ik had de DS18B20 tegen de bodem aangedrukt, dat werkt wel maar is natuurlijk niet nauwkeurig, hij gaat nu via het gat van de kraan (zie verder terug in dit topic).
Wil je een SSR gebruiken dan sluit je deze aan op D7 van de Wemos (of andere ESPxx) de Verwarmingselementen moet je dan natuurlijk (parallel) op de SSR aansluiten en kan je de originele bediening niet meer gebruiken. (originele temperatuur meter werkt nog wel).

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Ontzettend bedankt voor tekening en foto's
Eea is nu helder..
Maar man o man wat wou ik graag dat ik die tekening kon lezen..  :huilen:
Is dit ook in jip& janneke taal te vertalen? :-[
Of vraag ik nu iets wat heel moeilijk is..

Ik heb voeding 5 v 2A in China besteld.
Die wou ik erbij in maken inderdaad.

En ik wil eigenlijk de ingebouwde temperatuurmeter blijven gebruiken... Is dat ook mogelijk?

Offline JanDeGraaff

• Super lid
En ik wil eigenlijk de ingebouwde temperatuurmeter blijven gebruiken... Is dat ook mogelijk?
Nee, meestal is dat een NTC thermistor. De BrewUNO code is specifiek op de DS18B20 sensor geschreven, dus je hebt een andere nodig. Of je moet zelf de code gaan herschrijven – maar dan heb je niks aan je Pro licentie (geloof ik).

Offline Rinus

• Super lid
Klopt  de originele sensor is een NTC, ik heb al eens geprobeerd NTC -> ADC (Tiny) -> onewire simulatie, maar dat vond ik te complex worden, plus zit je met kalibratie...

Dus inderdaad je zal de DS18B20 moeten gebruiken.

Ik hoop dan onderstaand plaatje "eenvoudiger" is, meer Jip en Janneke kan ik er niet van maken  :weetniet:

De DS18B20 zie je hier in een transistor behuizing) (bij een versie met draden; rood=3V3, zwart=GND, geel=data)
De transistor bij de diodes (1N4148) is een BC547.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Top ik denk dat ik me ga redden...  ;D
Een onozel leekvraag...
Ik zie 2 elementen kun je ook beide appart schakelen? (zie dat hier niet kan maar in theorie mogelijk?)

Data in deze erg handige tekening grijs en groen.... Yes?

Dit klopt zo? Ik heb nog niet besteld op deze geweldige site (uit Raalte).

gr Edwin

Offline Rinus

• Super lid
De Brewuno software stuurt maar een PWM uitgang, die ik hier op 100% zet (dus aan of uit) waarmee je dus niet anders kunt dan 2 relais tegelijk aansturen.

Opmerking bestellijstje;
- 22uF tot 100uF is meer dan genoeg
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd.
- 1N4148, SMD? zeker weten?

Ik heb de kleuren in de tekening nu aangepast naar de werkelijke kleuren van de DS18B20 en zoals in mijn overzicht de kleuren zoals ik ze gebruikt heb naar de interface van de Brewmonk.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
De Brewuno software stuurt maar een PWM uitgang, die ik hier op 100% zet (dus aan of uit) waarmee je dus niet anders kunt dan 2 relais tegelijk aansturen.

Opmerking bestellijstje;
- 22uF tot 100uF is meer dan genoeg
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd.
- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben dummie

Ik heb de kleuren in de tekening nu aangepast naar de werkelijke kleuren van de DS18B20 en zoals in mijn overzicht de kleuren zoals ik ze gebruikt heb naar de interface van de Brewmonk.

- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben totale leek
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd. laten zakken langs de kant? of via tstuk via kraan?
bedankt voor super tekening!!

Offline Rinus

• Super lid
- 1N4148, SMD? zeker weten? nee ik weet nix zeker ik ben totale leek
- DS18B20; leuk om te testen, ik had deze tijdelijk tegen de bodem gemonteerd, maar dat is niet nauwkeurig genoeg (en reageert traag om temp veranderingen) Je kan beter een gebruiken zoals eerder in dit topic genoemd. laten zakken langs de kant? of via tstuk via kraan?
bedankt voor super tekening!!
Ik zou in jouw geval gewoon de 1N4148 met pootjes gebruiken.
De sensor; ik gebruik de kraan niet, dus bij mij gaat hij direct in het gat van de kraan, t-stuk via de kraan is dus ook een optie.
Langs de want laten zakken zou ik niet doen, ik vertrouw de waterdichtheid niet, plus zo'n kabeltje wil je niet in je wort hebben hangen zou ik zeggen. (hij doet ook mee bij het koken!)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Voor wat betreft de te gebruiken DS18B20 temperatuursensor: Ik heb deze (M10x1.5 en L30mm) en die kan ik gebruiken in het gat van de onderste kraan van het circulatiesysteem van mijn Klarstein Brauheld.

Maar, dat is geen wenselijke permanente situatie omdat ik die onderste kraan gewoon wil blijven gebruiken.. Dus ik overweeg om – wanneer alle tests en een keer of wat brouwen goed gaan – het gat van de NTC thermistor uit te boren voor deze DS18B20.

Of – en dat moet ik nog nameten – ik koop deze. Ik heb het vermoeden dat die in het gat van de originele NTC thermistor past..
Op de SmartPID site staat voor de retrofit kit dat daarbij ook een M6 temp. sensor gebruikt wordt.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Voor wat betreft de te gebruiken DS18B20 temperatuursensor: Ik heb deze (M10x1.5 en L30mm) en die kan ik gebruiken in het gat van de onderste kraan van het circulatiesysteem van mijn Klarstein Brauheld.

Maar, dat is geen wenselijke permanente situatie omdat ik die onderste kraan gewoon wil blijven gebruiken.. Dus ik overweeg om – wanneer alle tests en een keer of wat brouwen goed gaan – het gat van de NTC thermistor uit te boren voor deze DS18B20.

Of – en dat moet ik nog nameten – ik koop deze. Ik heb het vermoeden dat die in het gat van de originele NTC thermistor past..
Op de SmartPID site staat voor de retrofit kit dat daarbij ook een M6 temp. sensor gebruikt wordt.

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.

Offline Rinus

• Super lid
Dat is een goede tip! Is het overwegen waard, enige nadeeltje is dat het oude display dan totaal geen enkele functie meer heeft, ook is de originele bediening dan niet meer te gebruiken.
Extra gat boren zou dan wel oplossing bieden (lastig keuzes maken).

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Dat is een goede tip! Is het overwegen waard, enige nadeeltje is dat het oude display dan totaal geen enkele functie meer heeft, ook is de originele bediening dan niet meer te gebruiken.
Extra gat boren zou dan wel oplossing bieden (lastig keuzes maken).
Ik ben dit hele project nou juist begonnen omdat de originele bediening nogal.... ehmmm... slecht is (understatement van het jaar), dus die keuze is allang gemaakt.

Ik hou die wel achter de hand voor het geval de ketel verkocht moet worden. Dan mag de nieuwe eigenaar kiezen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Wat gebeurt er als de thermische beveiliging van een element inkomt? Ziet de Wemos dat en neemt die dan actie? En als de netspaning een keer dipt? Onthoudt de Wemos dan wat die aan het doen was of geeft het een power reset en ben je alles kwijt? In dat geval misschien handig om een backup batterijtje toe te voegen.
Even voor de volledigheid nagevraagd bij de maker. In het geval van de powerdip: BrewUNO weet waar het is in het schema en kan dus hervatten. Ikzelf zet er wel een 100 µF Elco tussen.

Voor wat betreft de thermische beveiliging: De BrewUNO houdt daar geen rekening mee. De maker suggereert dat door de PID algoritmes oververhitting niet kan voorkomen, maar ik heb het idee dat hij de vraag wellicht niet goed begrepen heeft.

Voor mijn begrip: Ik heb het zelf niet meegemaakt nog, maar als de clixon klapt dan heeft het heel systeem geen stroom meer, toch? Tenminste, dat denk ik op te maken uit de manier waarop de electriciteitsdraden lopen. Ik kan het mis hebben hoor, dus corrigeer mij indien nodig.

Als het systeem niet zonder stroom komt te staan, dan kun je de BrewUNO software pauzeren, totdat je systeem voldoende is afgekoeld, waarna je het programma weer kunt hervatten. Dit is wel een manuele actie.

Maar, als het hele systeem wel zonder stroom komt, zal in de originele situatie het geprogrammeerde brouwschema verloren gaan. BrewUNO heeft dan nog als voordeel dat het het schema heeft opgeslagen, weet waar het is (zie antwoord op de andere vraag hierboven) en verder kan gaan waar het gebleven is.
Dat is meteen ook een enorm groot voordeel t.o.v. het gebruik van een RPI – die kan gecorrumpeerd raken door ongecontroleerd uitschakelen.

Anderzijds slaat BrewUNO het brouwschema op en kun je dus altijd makkelijk daarop terugvallen. Als je, in het ergste geval, opnieuw moet beginnen dan begin je altijd met je laatste brouwschema. Die start je en dan kun je eenvoudig stappen overslaan en doorstappen naar waar je gebleven was.

In ieder geval is het nog steeds vele malen makkelijker dan een dergelijke situatie oplossen met de originele bediening*.

*Let wel: Ik heb het hier niet over de originele bediening van bijvoorbeeld de Grainfather of Braumeister. Die zijn volgens mij al veel geavanceerder dan die van Klarstein, Easybrew, Robo-Brew, Brewmonk en dergelijke brouwtomaten.

Offline Rinus

• Super lid
Voor wat betreft de thermische beveiliging: De BrewUNO houdt daar geen rekening mee. De maker suggereert dat door de PID algoritmes oververhitting niet kan voorkomen, maar ik heb het idee dat hij de vraag wellicht niet goed begrepen heeft.
Clixon (temp noodrem) schakelt alleen in bij extreme oververhitting, ik stel mij voor bijv. bij droogkoken.

Voor mijn begrip: Ik heb het zelf niet meegemaakt nog, maar als de clixon klapt dan heeft het heel systeem geen stroom meer, toch? Tenminste, dat denk ik op te maken uit de manier waarop de electriciteitsdraden lopen. Ik kan het mis hebben hoor, dus corrigeer mij indien nodig.
Klopt, het hele systeem gaat plat; dat zou je dus bij de originele bediening ook hebben (die gaat ook uit) en die kan zijn programma (ook) niet hervatten.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
Het is gebeurd!
Afgelopen weekend heb ik mijn Klarstein Brauheld 15 liter (niet meer leverbaar, zag ik laatst) omgebouwd. Ik heb de oude bediening eruit gehaald en de nieuwe, BrewUno ingebouwd.

Het was even puzzelen in het begin, maar toen het dradenschema duidelijk was kon ik beginnen. Ik heb 'm "niet-destructief" omgebouwd; dat wil zeggen dat ik de originele bedrading intact heb gelaten en aangesloten op de BrewUNO met krimpkoppelingen. Ik kan dus heel eenvoudig de originele bediening erin terug bouwen. Misschien als ik 'm ooit verkoop, of iets dergelijks.

Ik heb de Wemos D1 mini in een plastic doosje waarin ooit schroeven zaten gezet. Daar zit ook de pieper in.

Ik heb een aparte voeding gebruikt die 220VAC omzet in 5VDC. Die is aangesloten op de BrewUNO op de 5V pin en op de SSR. Voor de BrewUNO zit een 220µF Elco; er was niet kleiner op voorraad..

Ik heb er een SSR van 40A met vrij grote koelribben erop geschroefd. Ik heb 40A gekozen omdat ik ergens gelezen heb dat er vrij veel nep SSRs uit China komen die dan maar een klein deel – soms zelfs maar 25% – van het amperage aankunnen dat erop staat.
Het verwarmingselement van mijn ketel is 1.600W, dus met 7A zou ik voldoende moeten hebben. Als ik dan een nep 25A SSR heb die slechts 25% aankan zit ik mogelijk net te laag.. Vandaar de 40A, dan kan ie met 25% altijd nog 10A aan.

De Klarstein Brauheld ketels hebben twee terugvoeren vanaf de pomp. Eentje naar boven voor de verticale circulatie en eentje onderin voor een horizontale circulatie over de bodem. Dit zou aanbranden tegengaan, maar dat heb ik niet zo heel erg gemerkt, nog. Het idee is leuk, maar in de uitvoering lukt het toch niet zo goed. Maar, dat had wel als voordeel dat ik deze temperatuur sensor (M10X1.5, 30mm) er heel makkelijk in kon bouwen. Ik hoefde er niet voor te boren. Ik twijfel nog of ik de originele sensor moet vervangen met deze; die zou moeten passen. Dan kan ik de pompterugvoer onderin ook weer gebruiken want ik had bedacht dat ik daarmee misschien wel een draaikolk kan maken...

De pomp heb ik (nog) niet aangesloten op de BrewUNO. Er zit nu een aparte schakelaar voor de pomp op de ketel en dat is wel prima. Enig nadeel is wel dat de pomp nu niet via Wifi aan/uit gezet kan worden. Ik heb nog een SSR liggen, dus misschien bouw ik die later nog in.

Toen het inbouwen. Dat ging best goed. Ik heb een foto van het eindresultaat gemaakt – zie helemaal onderaan – maar het is een beetje een zootje, ben ik bang. Ik heb er wel wat aanwiizingen bij gezet:
1. Het schroevendoosje met de Wemos D1 Mini erin
2. De SSR
3. De voeding
4. De DS18B20 temperatuur Sensor.

Van de montage van de laatste heb ook nog twee foto's toegevoegd.

Tot zover de bouwperikelen. Waar het mij allemaal om begonnen was, was dat ik de originele bediening heel erg slecht vond. Ik moest afhankelijk van het recept soms een paar honderd keer op de knopjes drukken om de hele boel geprogrammeerd te krijgen.

BrewUNO werkt een heel stuk eenvoudiger. Je kunt alles op je gemak van tevoren programmeren via een webbrowser op je PC, laptop, tablet of telefoon en als je zover bent druk je op start. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben hoe goed BrewUNO de temperatuur op een waarde kan houden. De PID/PWM aansturing werkt erg goed.

Ik heb er vandaag een Urquell-kloon mee gebrouwen en het was een genot om te doen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de aansturing van de Grainfather. Je kunt met de BrewUNO pro ook recepten importeren van BrewFather, maar dat werkt bij niet goed?? De ontwikkelaar kijkt er voor mij naar momenteel. Je kunt ook eerder gemaakte en geëxporteerde maischschema's en recepten importeren. Je hebt dus een backup mogelijkheid.

Wat ik zelf erg handig vind is de mogelijkheid om stappen in het maischschema vast te zetten. Pas als je de stap expliciet vrijgeeft gaat BrewUNO verder met het programma. Dat is erg handig bij bijvoorbeeld inmaischen. Ik laat BrewUNO het maischwater opwarmen tot 69ºC en dan de inmaischstap op 67ºC met slotje. Dan wordt het maischwater op 67ºC gehouden terwijl ik op mijn gemakje de mout in het water meng. Pas als ik helemaal klaar ben geef ik de stap vrij en dan gaat de teller van de 60 minuten inmaischen lopen.

Al met al ben ik er erg blij mee!

De foto's:
De binnenkant van de ketel, met:
2. De SSR
3. De voeding

De temperatuursensor aan de buitenzijde van de ketel:

De temperatuursensor aan de binnenkant van de ketel:

• Super lid
Ik vind dit helemaal geweldig!
Niet dat ik mijn brouw maischautomaat er mee ga uit rusten.
Doch ik kijk wat verder van als het ding het opgeeft, dan wil ik weer verder met biab en inkookautomaten.
Tegen die tijd wil ik op die dingen wel een fijne besturing.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
Het is gebeurd!
Afgelopen weekend heb ik mijn Klarstein Brauheld 15 liter (niet meer leverbaar, zag ik laatst) omgebouwd. Ik heb de oude bediening eruit gehaald en de nieuwe, BrewUno ingebouwd.

Het was even puzzelen in het begin, maar toen het dradenschema duidelijk was kon ik beginnen. Ik heb 'm "niet-destructief" omgebouwd; dat wil zeggen dat ik de originele bedrading intact heb gelaten en aangesloten op de BrewUNO met krimpkoppelingen. Ik kan dus heel eenvoudig de originele bediening erin terug bouwen. Misschien als ik 'm ooit verkoop, of iets dergelijks.

Ik heb de Wemos D1 mini in een plastic doosje waarin ooit schroeven zaten gezet. Daar zit ook de pieper in.

Ik heb een aparte voeding gebruikt die 220VAC omzet in 5VDC. Die is aangesloten op de BrewUNO op de 5V pin en op de SSR. Voor de BrewUNO zit een 220µF Elco; er was niet kleiner op voorraad..

Ik heb er een SSR van 40A met vrij grote koelribben erop geschroefd. Ik heb 40A gekozen omdat ik ergens gelezen heb dat er vrij veel nep SSRs uit China komen die dan maar een klein deel – soms zelfs maar 25% – van het amperage aankunnen dat erop staat.
Het verwarmingselement van mijn ketel is 1.600W, dus met 7A zou ik voldoende moeten hebben. Als ik dan een nep 25A SSR heb die slechts 25% aankan zit ik mogelijk net te laag.. Vandaar de 40A, dan kan ie met 25% altijd nog 10A aan.

De Klarstein Brauheld ketels hebben twee terugvoeren vanaf de pomp. Eentje naar boven voor de verticale circulatie en eentje onderin voor een horizontale circulatie over de bodem. Dit zou aanbranden tegengaan, maar dat heb ik niet zo heel erg gemerkt, nog. Het idee is leuk, maar in de uitvoering lukt het toch niet zo goed. Maar, dat had wel als voordeel dat ik deze temperatuur sensor (M10X1.5, 30mm) er heel makkelijk in kon bouwen. Ik hoefde er niet voor te boren. Ik twijfel nog of ik de originele sensor moet vervangen met deze; die zou moeten passen. Dan kan ik de pompterugvoer onderin ook weer gebruiken want ik had bedacht dat ik daarmee misschien wel een draaikolk kan maken...

De pomp heb ik (nog) niet aangesloten op de BrewUNO. Er zit nu een aparte schakelaar voor de pomp op de ketel en dat is wel prima. Enig nadeel is wel dat de pomp nu niet via Wifi aan/uit gezet kan worden. Ik heb nog een SSR liggen, dus misschien bouw ik die later nog in.

Toen het inbouwen. Dat ging best goed. Ik heb een foto van het eindresultaat gemaakt – zie helemaal onderaan – maar het is een beetje een zootje, ben ik bang. Ik heb er wel wat aanwiizingen bij gezet:
2. De SSR
3. De voeding

Van de montage van de laatste heb ook nog twee foto's toegevoegd.

Tot zover de bouwperikelen. Waar het mij allemaal om begonnen was, was dat ik de originele bediening heel erg slecht vond. Ik moest afhankelijk van het recept soms een paar honderd keer op de knopjes drukken om de hele boel geprogrammeerd te krijgen.

BrewUNO werkt een heel stuk eenvoudiger. Je kunt alles op je gemak van tevoren programmeren via een webbrowser op je PC, laptop, tablet of telefoon en als je zover bent druk je op start. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben hoe goed BrewUNO de temperatuur op een waarde kan houden. De PID/PWM aansturing werkt erg goed.

Ik heb er vandaag een Urquell-kloon mee gebrouwen en het was een genot om te doen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de aansturing van de Grainfather. Je kunt met de BrewUNO pro ook recepten importeren van BrewFather, maar dat werkt bij niet goed?? De ontwikkelaar kijkt er voor mij naar momenteel. Je kunt ook eerder gemaakte en geëxporteerde maischschema's en recepten importeren. Je hebt dus een backup mogelijkheid.

Wat ik zelf erg handig vind is de mogelijkheid om stappen in het maischschema vast te zetten. Pas als je de stap expliciet vrijgeeft gaat BrewUNO verder met het programma. Dat is erg handig bij bijvoorbeeld inmaischen. Ik laat BrewUNO het maischwater opwarmen tot 69ºC en dan de inmaischstap op 67ºC met slotje. Dan wordt het maischwater op 67ºC gehouden terwijl ik op mijn gemakje de mout in het water meng. Pas als ik helemaal klaar ben geef ik de stap vrij en dan gaat de teller van de 60 minuten inmaischen lopen.

Al met al ben ik er erg blij mee!

De foto's:
De binnenkant van de ketel, met:
2. De SSR
3. De voeding

De temperatuursensor aan de buitenzijde van de ketel:

De temperatuursensor aan de binnenkant van de ketel:

Wouw!! Supermooi gemaakt jan! Ik wacht op die kleine sensor dan boor ik gaatje en hou ik orginele besturing ook in de lucht en kan ik of de brewuno of de originele bediening gebruiken ik heb ook zo'n 5 v voeding  al binnen
Kan haast niet wachten tot alles binnen is..

Al met al weer verhelderend.. ook optie  met slotje uitleg thx!!
Importeren / exporteren is wel pro versie vlgns mij
Bedankt voor delen Jan!

Tags: