Naast Brewuno kwam ik ook nog Brewmaniac tegen (ergens hierboven ook genoemd geloof ik) het mooie van beide is dat de hardware identiek is en alleen de software hoeft te wijzigen.
De interface van de 2e vind ik zelf iets minder mooi maar hier kan ik wel BeerXML profielen in laden zodat alles ingesteld staat volgens mijn recept deze optie heb ik nog niet gezien in Brewuno? Staat namelijk onder de PRO features dat hij met Brewfather werkt, iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?
Ik ken de Brewmaniac interface nog niet, ik zal er vanavond eens in detail naar kijken, maar ik heb zojuist al even gezien dat deze net zoals de Brewuno gebruik maakt van de DS18B20 sensor.
Hierdoor kan je de ketel
niet zo gemakkelijk intact laten omdat de analoge waarde van de PTC die je nu in je ketel hebt zitten (de temperatuur sensor dus) niet door de controller wordt verwerkt.
Hiervoor zou de software moeten worden aangepast en de PTC via de ADC moeten worden ingelezen (let op de Brewmonk PTC max voltage is 5V en een ESP8266 ADC= Max. 1Volt.
Ik heb een tijdje geleden zitten stoeien om hiervoor een convertor te maken (met een ATtiny85), dus van PTC->ADC->DS18B20 protocol simulator, het werd voor mij te moeilijk en ben ik er dus mee gestopt, maar in theorie moet het kunnen, blijft nog altijd het nadeel dat je moet kalibreren en dat profiel verschilt per ketel / PTC enz... Bovendien blijft het een PTC dus niet echt nauwkeurig.
Dus heb ik besloten een gat te gaan boren en daar een DS18B20 in te monteren, met een iets langere sensor, dus hoger in de ketel, dus nog nauwkeuriger.
Plus nog een voordeeltje; de PTC wordt niet door een ADC belast (tis gering, maar het is niet niets) hierdoor blijft de originele temperatuur weergave op het display van de Brewmonk behouden.
Overigens kan je wel recepten inladen met de Brewuno PRO, daar betaal je eenmalig een bedrag voor (ik dacht 20Euro) de licentie is gekoppeld aan het MAC adres van je controller.
Ik heb de PRO, maar nog geen recepten geprobeerd in te laden.