Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...

Gestart door Rinus, 08-02-2021 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Beste forumleden,

Mede op aanwijzing van Broeder Willem wil ik dit nieuwe topic starten.

Het gaat hier om op eenvoudige wijze de standaard Brew Monk (en onder nog vele andere namen uitgebrachte ketels) te voorzien van een WiFi controller voor eenvoudigere bediening.

Ik heb al een keer een snel quick en dirty opstelling gemaakt met mijn BM30 (Jacques vergeeft U mij mijn afkortingen bij wijze van uitzondering en voor in deze context aub).

De Brwe Monk 30 5Volt afgetapt van de hoofdprint en daarmee de Wemos gevoed, onder tegen de bodem een DS18B20 gemonteerd, raakt alleen de bodem dus niet reageert niet snel... Met de PWM het relais van de elementen aangestuurd (via de flat cable) en dit alles werkte al meteen, maar is natuurlijk geen chique oplossing.

Next step is een gat boren voor de sensor, een DIN rail monteren met daarop netjes een eigen voeding, een SSR enz... Je pomp kan je ook besturen, maar daar kies ik uitdrukkelijk niet voor, ik heb geen zin in een "wortballet" mocht je niet goed opletten.... Er zijn overigens ook "break-out" printjes te koop voor als je wat minder handig met de soldeerbout bent....

Tot hierbij even de eerste aanzet voor dit Brewuno topic....
Sorry ik heb op dit moment niet veel vrije tijd te besteden, dus kan mijn bijdrage wat tegen vallen.

Jan de Graaff

Leuk! Ik ben benieuwd wat dit topic gaat opleveren.
Ik heb hier al eerder over geboomd met Rinus.

Mijn situatie: Ik ben aan het kijken om de aansturing van mijn Klarstein Brauheld 15L te vervangen door een BrewUNO. Ik hoef, zeker in het begin, geen ingewikkelde aansturing. Als ik via WiFi de temperatuur kan instellen, hou ik zelf de tijd wel bij. Op termijn kan ik, als dat zo uitkomt, altijd nog de functionaliteit uitbreiden.

Ik ben alles behalve technisch onderlegt op dit gebied, maar ik heb me wel al ingelezen. Ik heb dus wel een idee waar de klepel hangt, nou de klok nog.

Helemaal onderaan heb ik een schemaatje bijgevoegd van wat ik denk dat een hele simpele opstelling voor een BrewUNO moet zijn. Zoals gezegd wil ik eigenlijk alleen maar met een webbrowser/telefoon de temperatuur kunnen instellen en dan moet de BrewUNO dat voor mij gaan uitvoeren. Mijn pomp kan tot 140ºC dus die gaat bijna nooit uit.. en anders zit er zo'n mooie aan/uit knop op.

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik verschillende wattages voor het verwarmingselement kan gebruiken. Mijn ketel – een Klarstein Brauheld – kan met stappen van 100 W het element tussen de 100 W en 1.600 W laten verwarmen. Voor zover ik begrepen heb van Rinus stuurt de BrewUNO het element aan via PWM – pulse mode modulatie – dus veel nauwkeuriger zelfs.

Ik heb ook een lijstje van benodigdheden gemaakt voor mijn opstelling. Zie hieronder.
Nou heb ik alleen nog tijd nodig (nadat ik alles besteld heb..)

Wemos D1 Mini V3.0.0 Wifi
Weerstandje 4.7K Ohm
Solid State Relais Module
SSR Koellichaam
5V voeding
DS18B20 Thermometer (30mm - M10x1,5)
Alles bij elkaar nog geen €25 incl. verzendkosten (AliExpress Standard Shipping)

En het schemaatje:

Rinus

Citaat van: JanDeGraaff op 08-02-2021  20:01 uIk snap alleen nog niet helemaal hoe ik verschillende wattages voor het verwarmingselement kan gebruiken. Mijn ketel – een Klarstein Brauheld – kan met stappen van 100 W het element tussen de 100 W en 1.600 W laten verwarmen. Voor zover ik begrepen heb van Rinus stuurt de BrewUNO het element aan via PWM – pulse mode modulatie – dus veel nauwkeuriger zelfs.
Bedankt Jan, inderdaad je hebt het allemaal al erg goed begrepen, we hebben hier al eerder info over uitgewisseld.
Jouw overzicht van componenten zal velen op gang helpen, zeker icm de website van brewuno zelf.

Voor wat betreft je vraag over het vermogen; als jouw ketel meer dan een element heeft (zoals ook bij de Brew Monk), dan mag je deze ook parallel schakelen en op het SSR Solid State Relais aansluiten (even aangenomen dat deze het max. vermogen goed aankan; kies voor de SSR wel goede kwaliteit en betrouwbare connecties).

Je hebt voor onze toepassing alleen de mash/boil aansluiting nodig en dus slechts een SSR. De pulsmodulatie zorgt voor een nauwkeurige regeling, zelfs PID wat kort gezegd wil zeggen dat er steeds wordt terug gemeten wat het effect is van het (kortstondig) inschakelen van het verwarmingselement op het temperatuur verloop.
Je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid water/wort (lees massa) van invloed is op de verwarming en de invloed op het verwarmen van de vloeistof, door dit steeds te meten krijg je een zeer nauwkeurige regeling.

De timer kan je overigens ook gewoon in programmeren, je kan zelfs recepten inladen.

Jan de Graaff

Misschien handig om het topic anders te noemen? Het is natuurlijk niet beperkt tot de BrewMonk automaten; de BrewUNO kan net zo goed werken met de Robobrew, Klarstein, Easybrew, Hopfengott, Hopcat, Brewster Beacon en wat dies meer zij... En het gaat eigenlijk om de BrewUNO en hoe die in je automaat te krijgen, toch?

Mijn voorstel zou zijn: "Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO"

Overigens: Meer info over BrewUNO hier.

Citaat van: Rinus op 08-02-2021  20:29 u[...] je kan zelfs recepten inladen..
Dat zag ik net, inderdaad. Het dingetje kan recepten van Brewfather inladen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: JanDeGraaff op 08-02-2021  20:01 uIk heb ook een lijstje van benodigdheden gemaakt voor mijn opstelling. Zie hieronder.
Nou heb ik alleen nog tijd nodig (nadat ik alles besteld heb..)
Als wat ik rond kijk, zie ik dat er een board aangeboden wordt op:

https://www.pcbway.com/project/shareproject/BrewPiLess_and_BrewManiacEX_Common_Control_Board.html.

Als het board verder bekijk, kom ik transistoren tegen die niet in het simpele schema staan.



Echter wel op het plaatje van het circuit:

.

Ik denk dat aantal 2N2222 nodig zijn, omdat die Wemos te weing stroom kan leveren om de SSR of relais open of dicht te sturen.
Ik kreeg dat met mijn Arduino's in het verleden ook al niet voor elkaar.

Echter zou je dus met BrewUNO ook een simple inkookautomaat met biab van een goede regeling kunnen voorzien.
Wat mijn leuk lijkt is dat de spoelwaterketel vermogen krijgt als de maischketel idle is.

Ik kom nog wat tegen:
https://www.diyhomebrewers.com/2020/10/brewuno-automatizacion-de-la.html?m=1
Helaas is Portugees wat moeilijk te begrijpen...


Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 08-02-2021  23:27 uAls het board verder bekijk, kom ik transistoren tegen die niet in het simpele schema staan.
Ik denk dat aantal 2N2222 nodig zijn, omdat die Wemos te weing stroom kan leveren om de SSR of relais open of dicht te sturen.
Ik kreeg dat met mijn Arduino's in het verleden ook al niet voor elkaar.

Echter zou je dus met BrewUNO ook een simple inkookautomaat met biab van een goede regeling kunnen voorzien.
Wat mijn leuk lijkt is dat de spoelwaterketel vermogen krijgt als de maischketel idle is.

Portugees wat moeilijk te begrijpen...

1. De transistoren zijn nodig omdat de Wemos uitgangsspanning 3V3 is, dat is aan de onderkant van de SSR specificatie. Het is dus beter, maar zonder zou in theorie moeten werken. Het gaat dus niet om de stroom, maar om de spanning (uiteindelijk de piek van de PWM puls). Dus zeker wel aan te raden!
Eigenlijk kan je ook kiezen om een printje toevoegen met zgn "level converters" van 3V3 -> 5V (dit is ook nodig als je het LCD display wilt toepassen. (die converters kosten bijna niets).
[EDIT 10APR21] uiteraard zijn level shifters niet geschikt om de SSR aan te sturen, dat doe je simpel met een transistor (of FET) die je als low site switch gebruikt.
2. Power management; dat zie ik ook wel zitten, het is altijd opletten dat je niet teveel vermogen vraagt van je 16A aansluiting. Dit vraagt een software aanpassing; er mag altijd maar 1 SSR tegelijk worden aangestuurd, dit moet echt de maker van de software inbouwen, daar kunnen we zelf niets aan veranderen.
Voor de toepassing bij onze brouwautomaat is dat natuurlijk geen probleem, wellicht moeten we ons daar in dit topic ook maar beter toe beperken anders wordt het steeds ingewikkelder...
Sparge water op een constante temperatuur houden is nu ook weer niet echt een uitdaging, je moet alleen opletten dat je niet beide tegelijkertijd aan hebt staan...
3. De maker spreekt / schrijft redelijk Engelstalig, je kan best aardig met hem communiceren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 u1. De transistoren zijn nodig omdat de Wemos uitgangsspanning 3V3 is, dat is aan de onderkant van de SSR specificatie. Het is dus beter, maar zonder zou in theorie moeten werken. Het gaat dus niet om de stroom, maar om de spanning (uiteindelijk de piek van de PWM puls). Dus zeker wel aan te raden!
Ik heb ooit in het verleden een ssr en een relais geprobeerd aan te sturen met een arduino.
Dat werkte bij mij niet!
Ik ga zo'n oplossing uitproberen.
Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 uEigenlijk kan je ook kiezen om een printje toevoegen met zgn "level converters" van 3V3 -> 5V (dit is ook nodig als je het LCD display wilt toepassen. (die converters kosten bijna niets).
Oh?
Heb jij een tip hoe zo'n converter te vinden?
Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 u2. Power management; dat zie ik ook wel zitten, het is altijd opletten dat je niet teveel vermogen vraagt van je 16A aansluiting. Dit vraagt een software aanpassing; er mag altijd maar 1 SSR tegelijk worden aangestuurd, dit moet echt de maker van de software inbouwen, daar kunnen we zelf niets aan veranderen.
Dat power management heeft zeer zeker mijn interresse, hier moet altijd weer die 4 ketels tegelijker tijd op gestookt worden.
Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 uVoor de toepassing bij onze brouwautomaat is dat natuurlijk geen probleem, wellicht moeten we ons daar in dit topic ook maar beter toe beperken anders wordt het steeds ingewikkelder...
Ik ben meer bezig om inmaakautomaten geschikt te maken als maischautomaat, die Klarstein Hopfengott 30L brouw maischautomaat voldoet wel
Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 uSparge water op een constante temperatuur houden is nu ook weer niet echt een uitdaging, je moet alleen opletten dat je niet beide tegelijkertijd aan hebt staan...
Het is wel een uitdaging om de stoppen* heel te houden.
Citaat van: Rinus op 09-02-2021  20:07 u3. De maker spreekt / schrijft redelijk Engelstalig, je kan best aardig met hem communiceren.
Ik heb een telfoonnummer langs zien komen voor whatsapp, misschien dat maar eens proberen.
Ook maar die pcb proberen te bestellen met het Chinese nieuwjaar...

Rinus

Mbt de 3V3 naar 5V converter; zoek op ali maar eens op "level converter" of "level shifter" dan vind je daar zeer goedkope printjes, is wel zo handig om te monteren.

Heyudude

Het merk Pololu levert een goede kwaliteit van de voltage regulators:

https://www.pololu.com/category/132/step-up-voltage-regulators

Ze zijn betrouwbaar en kunnen aardig wat stroom aan.

Rinus

Citaat van: Heyudude op 10-02-2021  07:05 uHet merk Pololu levert een goede kwaliteit van de voltage regulators:

https://www.pololu.com/category/132/step-up-voltage-regulators

Ze zijn betrouwbaar en kunnen aardig wat stroom aan.
Heydude, dit is iets anders wat je hier laat zien is bedoeld om van een voedingsspanning 3V3 -> 5V te maken, dat is hier niet de bedoeling.

Dit is wat we zoeken (willekeurige hit, en er zijn meer soorten, meer kanalen enz..)
https://nl.aliexpress.com/item/32771873030.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7f916f4exsln6R&algo_pvid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c&algo_expid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c-0&btsid=2100bb4c16129577195241352e8354&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

broeder

Citaat van: Rinus op 08-02-2021  18:50 uBeste forumleden,

Mede op aanwijzing van Broeder Willem wil ik dit nieuwe topic starten. 


Top... mijn dank en vast ook van vele anderen.   :elifant:
groet, broeder Willem

Timmeh4

Hallo b(r)ouwers, ik heb ook wel interesse om mijn Easybrew 30 ketel om te bouwen zodat hij via wifi te benaderen en in te stellen is. Kennis heb ik wel (elektronica opleiding gedaan) en materiaal ook, meeste heb ik al thuis liggen (onderdelen over van mijn Brewpiless gistkast controllers) om een simpele testopstelling te maken en wat ik nog miste heb ik besteld en komt nog binnen. De test op tafel en een kopje warm water zag er goed uit en ga ik een deze dagen solderen op een PCB.

Naast Brewuno kwam ik ook nog Brewmaniac tegen (ergens hierboven ook genoemd geloof ik) het mooie van beide is dat de hardware identiek is en alleen de software hoeft te wijzigen.
De interface van de 2e vind ik zelf iets minder mooi maar hier kan ik wel BeerXML profielen in laden zodat alles ingesteld staat volgens mijn recept deze optie heb ik nog niet gezien in Brewuno? Staat namelijk onder de PRO features dat hij met Brewfather werkt, iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?

Naar verwachting komen dinsdag de laatste onderdelen binnen en hoop ik eind die week alles in elkaar te kunnen maken en te plaatsen onder de Easybrew 30. Ik probeer alles zover mogelijk in originele staat te laten en alleen de elementen los te koppelen, verder heb ik niks nodig van de ketel aangezien ik een externe pomp gebruik die tijdens de kook aan kan.

Door een werk ongelukje zit ik momenteel thuis en heb ik hier wel aardig de tijd voor, alleen is het wel wat lastig met maar 1 goede hand  ;D :)

Jan de Graaff

Citaat van: Timmeh4 op 11-02-2021  10:00 uNaar verwachting komen dinsdag de laatste onderdelen binnen en hoop ik eind die week alles in elkaar te kunnen maken en te plaatsen onder de EB30.
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen! En ook naar de onderdelen die je uiteindelijk gebruikt hebt om het werkend te krijgen. Succes! (ook met je hand!!)

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 11-02-2021  10:00 uNaast Brewuno kwam ik ook nog Brewmaniac tegen (ergens hierboven ook genoemd geloof ik) het mooie van beide is dat de hardware identiek is en alleen de software hoeft te wijzigen.
De interface van de 2e vind ik zelf iets minder mooi maar hier kan ik wel BeerXML profielen in laden zodat alles ingesteld staat volgens mijn recept deze optie heb ik nog niet gezien in Brewuno? Staat namelijk onder de PRO features dat hij met Brewfather werkt, iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?
Ik ken de Brewmaniac interface nog niet, ik zal er vanavond eens in detail naar kijken, maar ik heb zojuist al even gezien dat deze net zoals de Brewuno gebruik maakt van de DS18B20 sensor.
Hierdoor kan je de ketel niet zo gemakkelijk intact laten omdat de analoge waarde van de PTC die je nu in je ketel hebt zitten (de temperatuur sensor dus) niet door de controller wordt verwerkt.
Hiervoor zou de software moeten worden aangepast en de PTC via de ADC moeten worden ingelezen (let op de Brewmonk PTC max voltage is 5V en een ESP8266 ADC= Max. 1Volt.
Ik heb een tijdje geleden zitten stoeien om hiervoor een convertor te maken (met een ATtiny85), dus van PTC->ADC->DS18B20 protocol simulator, het werd voor mij te moeilijk en ben ik er dus mee gestopt, maar in theorie moet het kunnen, blijft nog altijd het nadeel dat je moet kalibreren en dat profiel verschilt per ketel / PTC enz... Bovendien blijft het een PTC dus niet echt nauwkeurig.

Dus heb ik besloten een gat te gaan boren en daar een DS18B20 in te monteren, met een iets langere sensor, dus hoger in de ketel, dus nog nauwkeuriger.
Plus nog een voordeeltje; de PTC wordt niet door een ADC belast (tis gering, maar het is niet niets) hierdoor blijft de originele temperatuur weergave op het display van de Brewmonk behouden.

Overigens kan je wel recepten inladen met de Brewuno PRO, daar betaal je eenmalig een bedrag voor (ik dacht 20Euro) de licentie is gekoppeld aan het MAC adres van je controller.
Ik heb de PRO, maar nog geen recepten geprobeerd in te laden.

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 11-02-2021  17:08 uIk ken de Brewmaniac interface nog niet, ik zal er vanavond eens in detail naar kijken, maar ik heb zojuist al even gezien dat deze net zoals de Brewuno gebruik maakt van de DS18B20 sensor.
Hierdoor kan je de ketel niet zo gemakkelijk intact laten omdat de analoge waarde van de PTC die je nu in je ketel hebt zitten (de temperatuur sensor dus) niet door de controller wordt verwerkt.
Hiervoor zou de software moeten worden aangepast en de PTC via de ADC moeten worden ingelezen (let op de Brewmonk PTC max voltage is 5V en een ESP8266 ADC= Max. 1Volt.
Ik heb een tijdje geleden zitten stoeien om hiervoor een convertor te maken (met een ATtiny85), dus van PTC->ADC->DS18B20 protocol simulator, het werd voor mij te moeilijk en ben ik er dus mee gestopt, maar in theorie moet het kunnen, blijft nog altijd het nadeel dat je moet kalibreren en dat profiel verschilt per ketel / PTC enz... Bovendien blijft het een PTC dus niet echt nauwkeurig.

Dus heb ik besloten een gat te gaan boren en daar een DS18B20 in te monteren, met een iets langere sensor, dus hoger in de ketel, dus nog nauwkeuriger.
Plus nog een voordeeltje; de PTC wordt niet door een ADC belast (tis gering, maar het is niet niets) hierdoor blijft de originele temperatuur weergave op het display van de Brewmonk behouden.

Overigens kan je wel recepten inladen met de Brewuno PRO, daar betaal je eenmalig een bedrag voor (ik dacht 20Euro) de licentie is gekoppeld aan het MAC adres van je controller.
Ik heb de PRO, maar nog geen recepten geprobeerd in te laden.

Betreft de temp sensor ga ik niet gebruiken van de ketel zelf zoals je al zegt onnauwkeurig en een PTC waardoor niet zomaar aan te sluiten op een ESP. Ik heb een ander soort DS18B20 besteld, de normale is waterdicht maar de kabel is niet geschikt voor 100 graden en niet voedselveilig. Ik heb de zogenoemde High Temperature versie besteld, deze is voorzien van silicone kabel en kan tot minimaal 125 graden. Naar mijn idee is siliconen slang/mantel altijd voedselveilig?. Zo niet heb ik al een voedselveilige siliconen slang liggen met de juiste binnendiameter waar de sensor in geplaatst kan worden.

Ik ga dus de sensor gewoon van bovenaf in de ketel hangen tot net onder de moutkorf. Volgens mij meet je zo de temperatuur van het water ook nauwkeuriger dan via de onderkant of thermowell.

De PRO versie kost 15 USD, zojuist een mailtje gehad van de ontwikkelaar.


Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 11-02-2021  18:18 uBetreft de temp sensor ga ik niet gebruiken van de ketel zelf zoals je al zegt onnauwkeurig en een PTC waardoor niet zomaar aan te sluiten op een ESP. Ik heb een ander soort DS18B20 besteld, de normale is waterdicht maar de kabel is niet geschikt voor 100 graden en niet voedselveilig. Ik heb de zogenoemde High Temperature versie besteld, deze is voorzien van silicone kabel en kan tot minimaal 125 graden.
Ik ga dus de sensor gewoon van bovenaf in de ketel hangen tot net onder de moutkorf. Volgens mij meet je zo de temperatuur van het water ook nauwkeuriger dan via de onderkant of thermowell.
Ok, van bovenaf is ook een goed idee, ik zou wel proberen de sensor zo laag mogelijk  te laten hangen, omdat tussen de ketel en de moutpijp tijdens het maischen niet zoveel beweging in de vloeistof zit. Het mooiste zou zijn de sensor net onder de moutpijp.
Nu ik daar zo over nadenk; zie ik opties, maar wellicht zijn er forum leden met nog slimmere ideeen...
1. Via de overlooppijp (in het midden) zou je de sensor naar beneden kunnen laten zakken zodat hij net iets onder de onderste filterplaat uitkomt
2. de sensor zien te monteren in het pomp circuit
3. de aftap kraan eruit halen en daar een thermowell in monteren, ik gebruik de aftapkraan namelijk toch niet meer (maak gebruik van een hevel)

Blijft nog de uitdaging over hoe meet je de temperatuur zonder de moutpijp, tijdens de kook?!

p.s heb je een linkje voor ons naar de sensor die je wilt gaan gebruiken?

Ik zie  optie 3 wel zitten, ga daar eens in verdiepen hoe dit mechanisch het beste past....

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 11-02-2021  19:02 uOk, van bovenaf is ook een goed idee, ik zou wel proberen de sensor zo laag mogelijk  te laten hangen, omdat tussen de ketel en de moutpijp tijdens het maischen niet zoveel beweging in de vloeistof zit. Het mooiste zou zijn de sensor net onder de moutpijp.
Nu ik daar zo over nadenk; zie ik opties, maar wellicht zijn er forum leden met nog slimmere ideeen...
1. Via de overlooppijp (in het midden) zou je de sensor naar beneden kunnen laten zakken zodat hij net iets onder de onderste filterplaat uitkomt
2. de sensor zien te monteren in het pomp circuit
3. de aftap kraan eruit halen en daar een thermowell in monteren, ik gebruik de aftapkraan namelijk toch niet meer (maak gebruik van een hevel)

Blijft nog de uitdaging over hoe meet je de temperatuur zonder de moutpijp, tijdens de kook?!

p.s heb je een linkje voor ons naar de sensor die je wilt gaan gebruiken?

Ik zie  optie 3 wel zitten, ga daar eens in verdiepen hoe dit mechanisch het beste past....

Deze sensor heb ik besteld: https://www.tinytronics.nl/shop/en/sensors/temperature-air-humidity/ds18b20-to-92-thermometer-temperature-sensor-with-cable-waterproof-high-temperature-2m
En voor de voedselveiligheid heb ik van de Wildkamp voedselveilige siliconen slang van 6mm binnendiameter welke ik over de kabel ga plaatsen.

Op bovenstaande website staat overigens ook een module met dezelfde Relais die in mijn EB30 de verwarming aan stuurt, deze heb ik zelf ook gelijk mee besteld als test (echte SSR's zijn onderweg :) ) https://www.tinytronics.nl/shop/en/others/relay/robotdyn-5v-relay-2-channel-high-active-30a

Als ik jou opties bekijk:
1: Via de overlooppijp lijkt me geen optie i.v.m. moutkorf omhoog takelen, sensor droog, temp gaat naar ruimtetemp en software snapt het niet meer.
2: Ook over nagedacht door de rvs buis aan de zijkant te vervangen door T stuk met thermowell erin en pijp omhoog erop maken, alleen interne pomp best niet te gebruiken boven de 70 graden geloof ik. en dan dus geen goede meting meer hierboven.
3: In mijn geval niet mogelijk omdat er op de kraan bij mij een externe pomp zit die dus wel tijdens koken aan mag staan. Indien je hier wel voor gaat zou ik een thermowell plaatsen in het gat en daar de sensor in doen.

Hierdoor kwam ik dus uit om de sensor van bovenaf tussen de ketel en moutkorf te plaatsen op een cm of 2 van de bodem af. Ik hoop dat hij tijdens de kook een beetje blijft hangen anders moet ik er iets van gewicht aan maken of de moutkorf terugplaatsen zonder filterbodem.

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 11-02-2021  19:32 uIk hoop dat hij tijdens de kook een beetje blijft hangen anders moet ik er iets van gewicht aan maken of de moutkorf terugplaatsen zonder filterbodem.
Je zou kunnen overwegen om iets van RVS te maken wat je aan het uitstekende gedeelte van de schroefdraad aan de binnenkant van de aftapkraan kan monteren en daar de sensor aan te bevestigen.. ik heb zo even geen voorbeeld, maar zoiets als een ring met soldeerlip, maar dan groot genoeg, of een moer met een oogje eraan.
Of simpelweg om eens mee te beginnen; een draadje over de schroefdraad draaien en daar de sensor aan bevestigen...

[edit] een RVS slangenklem erop monteren?

Rinus



Daar wordt je toch vrolijk van?
Ik heb de kraan verwijderd, de DS18B20 sensor gemonteerd, zelfs de moer van de kraan past gewoon meteen!
Dit is voor mij de ultieme oplossing, dus voorlopig geen gat in de bodem, perfect!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 12-02-2021  17:26 uIk heb de kraan verwijderd, de DS18B20 sensor gemonteerd, zelfs de moer van de kraan past gewoon meteen!
Ik vind op Ali DS18B20 sensoren met BSP 1/2 met lengtes van 50 mm, 100 mm en zelfs 150 mm.
Maw dan kan er met een T-stuk BSP 1/2 met de grootste lengte van 51 mm ook weer een kraan gemonteerd worden.
Ik heb wat onderdeeltjes besteld bij Ali, maar dat schiet niet op met het Chinese nieuwjaar.

Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 12-02-2021  23:48 uIk vind op Ali DS18B20 sensoren met BSP 1/2 met lengtes van 50 mm, 100 mm en zelfs 150 mm.
Maw dan kan er met een T-stuk BSO 1/2 met de grootste lengte van 51 mm ook weer een kraan gemonteerd worden.
Ik heb wat onderdeeltjes besteld bij Ali, maar dat schiet niet op met het Chinese nieuwjaar.
Kan je een tekeningetje delen van wat je bedoeld? Voor mij niet nodig want ik gebruik de kraan niet, maar voor diegene die dat wel doen zou dit wel eens een geniale oplossing kunnen zijn!
Klopt op Ali zijn verschillende lengtes te koop, die op mijn foto is 50 mm, was ooit bedoeld voor in de bodem vandaar de beperkte lengte. voor de montage in het gat van de kraan zou 100 mm-150 mm zelfs nog beter zijn (in ieder geval zo ver mogelijk van het element vandaan).
Het enige wat voor mij altijd nog een raadsel is met dit soort sensoren is hoe dicht je deze af?
Er wordt niets meegeleverd, ik verwacht met een siliconen / rubber ring echter is het kraagje nogal krap.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacteriegroei?
Weet iemand hoe dit exact werkt?



Timmeh4

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  10:09 uHet enige wat voor mij altijd nog een raadsel is met dit soort sensoren is hoe dicht je deze af?
Er wordt niets meegeleverd, ik verwacht met een siliconen / rubber ring echter is het kraagje nogal krap.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacteriegroei?
Weet iemand hoe dit exact werkt?


Je zou dit setje kunne kopen: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/kranen-en-toebehoren/toebehoren/d/lasvrije-doorvoerkit-1-2
Hiervan het koppelstuk weg kunnen laten en vervangen voor de sensor, dus ring aan buitenkant en van binnen dan de siliconen ring met moer erop. De moer die je erop draait heeft meestal een inham aan een kant waar de siliconen ring mooi invalt.

Op deze manier heb je een mooie waterdichte verbinding en kun je hem nog uit elkaar halen om schoon te maken.

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 12-02-2021  17:26 uDaar wordt je toch vrolijk van?
Ik heb de kraan verwijderd, de DS18B20 sensor gemonteerd, zelfs de moer van de kraan past gewoon meteen!
Dit is voor mij de ultieme oplossing, dus voorlopig geen gat in de bodem, perfect!

Toevallig ook al je controller gebouwd en getest?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  10:09 uKan je een tekeningetje delen van wat je bedoeld? Voor mij niet nodig want ik gebruik de kraan niet, maar voor diegene die dat wel doen zou dit wel eens een geniale oplossing kunnen zijn!

Ik had iets van onderstaande oplossing in het hoofd.
Gelukkig had ik op de DS18B20 na alle onderdelen al eens getekend.



Het zal vast wel efficiënter en korter gebouwd kunnen worden.
Citaat van: Rinus op 13-02-2021  10:09 uEr wordt niets meegeleverd, ik verwacht met een siliconen / rubber ring echter is het kraagje nogal krap.
Met tape op de schroefdraad lijkt mij nou ook niet echt gewenst ivm bacterie groei?

Ik gebruik met mijn omlooppijp met pomp teflon tape, dicht goed af.

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 13-02-2021  10:57 uToevallig ook al je controller gebouwd en getest?
Jazeker, de Brewuno dan, ik had alleen toen de sensor nog tegen de bodem aangedrukt gemonteerd (zoals ik hierboven ook al schreef). Ik heb daarbij geen SSR gebruikt maar de relais van de ketel zelf, dat kan ook gewoon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.