Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voor het eerst gekegd. Suisend geluid  (gelezen 612 keer)

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voor het eerst gekegd. Suisend geluid
« Gepost op: 05-02-2021 20:30 u »
Goedeavond,

Vandaag heb ik voor het eerst een keg gevuld vanuit een fermentosaures.
Tijdens dit proces waren me aantal dingen opgevallen.
Op het moment dat ik die bierslang aansluit en het bier gaat lopen hoor ik een soort sissend/suisend geluid. Als ik rondom de ballock voel heb ik het idee dat er lucht stroomt. Ben alleen niet zeker of dit er in, of uit ging.

Daarbij was het bier in de slang gigantisch schuimend.
Nadat ik zo'n 13/14 liter heb gehad stopte de stroom van het bier. Ik moest de ballock iets losser maken door aan het palletje te trekken om hem weer te laten lopen.

De fermenter stond zo'n 20 psi op en op de keg zo'n 10 psi.

Is dat geluid zo normaal of heb ik iets fout gedaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Voor het eerst gekegt. Suisend geluid
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2021 00:06 u »
Hmmm, ik zou zeggen begin met de druk in de fust en het gistvat gelijk, er zal dan niets willen stromen. Vervolgens laat je druk vanuit de fust ontsnappen. Hierdoor zal er een gelijk volume aan bier kunnen stromen als dat je gas hebt laten ontsnappen.

Laat je het bier via de aftap aansluiting in de fust stromen?

Hoe langzamer je het bier laten stromen hoe minder schuim je zal hebben.

Over sissend geluid, zeker weten dat je fust aan alle kanten gasdicht is?

Als alles gasdicht is kan het zijn dat je het stromen van het bier met gasballen door de koppelingen hoort gaan.

db

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2021 00:32 u »
Goedeavond,

Vandaag heb ik voor het eerst een keg gevuld vanuit een fermentosaures.
Tijdens dit proces waren me aantal dingen opgevallen.
Op het moment dat ik die bier slang aansluit en het bier gaat lopen hoor ik een soort sissent/suisend geluid. Als ik rondom de ballock voel heb ik het idee dat er lucht stroomd. Ben alleen niet zeker of dit er in, of uit ging.

Daarbij was het bier in de slang gigantisch schuimend.
Nadat ik zo'n 13/14 liter heb gehad stopte de stroom van het bier. Ik moest de ballock iets losser maken door aan het palletje te trekken om hem weer te laten lopen.

De keg eerst wel vullen met CO2 om oxidatie te voorkomen.

De fermenter stond zo'n 20 psi op en op de keg zo'n 10 psi.

Is dat geluid zo normaal of heb ik iets fout gedaan?
Suizend geluid is normaal. Als je aan een palletje hebt getrokken is dat van het overdrukventiel en niet de balllock. Ik zet het overdrukventiel altijd open door het een kwart slag te draaien, daar gaat het dan sissen. In de leiding zie ik naast bier ook belletjes stromen als ik onder druk heb vergist. Ik open de CO2 toevoer steeds kortstondig en met niet al te hoge druk om het stromen in bedwang te houden. Als er schuim door het overdruk ventiel komt sluit ik die en weeg de keg. Vaak even wachten tot schuim gezakt is en dan verder vullen.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2021 11:52 u »
Ik weet 100% zeker dat alles dicht was. Het heeft 14 dagen gestaan en heeft goed zijn druk gehouden. Ik kom met zeepbelletjes niets vinden.

Ik bedoel niet het overdruk ventiel maar echt de balllock.

Ik vermoed dat het drukverschil gewoon te groot was.
Voor de volgende keer ga ik de twee vaten gelijke druk geven en kijken of het dan weer gebeurt.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2021 22:05 u »
Ik weet 100% zeker dat alles dicht was. Het heeft 14 dagen gestaan en heeft goed zijn druk gehouden. Ik kom met zeepbelletjes niets vinden.

Ik bedoel niet het overdruk ventiel maar echt de balllock.

Ik vermoed dat het drukverschil gewoon te groot was.
Voor de volgende keer ga ik de twee vaten gelijke druk geven en kijken of het dan weer gebeurt.
Dus jij hebt een palletje waar je aan kunt trekken op de balllock? Inderdaad beter de stroming te beperken door niet met groot drukverschil te werken. Ik hoor sissen als de fermentasaurus vrijwel leeg is, dan wordt er alleen maar schuim getransporteerd.

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 09-02-2021 08:49 u »
Niet een los palletje. Zegmaar het ronde cirkeltje waar je hem mee lockt op de aansluiting.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-02-2021 17:09 u »
Niet een los palletje. Zegmaar het ronde cirkeltje waar je hem mee lockt op de aansluiting.

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Ah, nu snap ik het, dank je. Succes met het met minder drukverschil overhevelen, dat zal helpen.

Tags: