Per ongeluk verkeerde moutsoort gebruikt

Gestart door LAM, 05-02-2021 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Goedemiddag, ik ben net aan het maischen en bedacht me dat ik op een stort van 5 kg 800 gram "the swaen gold" gebruikt in plaats van Munich type 2... is dit een probleem?

Mvg LAM

Snelbier

Welk type GoldSwaen?   GoldSwaen = allemaal cara-mouten, dus wat meer gebrand.
Hoeft niet echt een probleem te zijn, maar het is géén Münich-2.
Verwacht iets meer body, donkerder kleur, iets meer caramel+gebrande smaak en wat minder ver uitgisten.
Met 16% van de moutstort zal het geen gekke dingen doen, wordt gewoon bier  ;)
Proost,  Snelbier

LAM

Citaat van: Snelbier op 05-02-2021  14:14 uWelk type GoldSwaen?   GoldSwaen = allemaal cara-mouten, dus wat meer gebrand.
Hoeft niet echt een probleem te zijn, maar het is géén Münich-2.
Verwacht iets meer body, donkerder kleur, iets meer karamel+gebrande smaak en wat minder ver uitgisten.
Met 16% van de moutstort zal het geen gekke dingen doen, wordt gewoon bier  ;)
Proost,  Snelbier
Ahh gelukkig, het wordt een kloon voor Kasteel Rouge. (Ik hoop hiermee geen mensen boos te hebben gemaakt).
De mout die ik heb gebruikt is Goldswaen Light 10-20 EBC.

Snelbier

Citaat van: LAM op 05-02-2021  14:26 uAhh gelukkig, het wordt een kloon voor Kasteel Rouge. (Ik hoop hiermee geen mensen boos te hebben gemaakt).
De mout die ik heb gebruikt is Goldswaen Light 10-20 EBC.
In dat geval betwijfel ik zelfs of je het verschil gaat proeven   ::)  Succes, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 05-02-2021  14:53 uIn dat geval betwijfel ik zelfs of je het verschil gaat proeven   ::)  Succes, Snelbier.

Je proeft wel een verschil. Een caramout heeft een veel anders moutkarakter dan een broeimout.
Je krijgt bij gebruik van een caramout meer restsuikers en zoetige smaak. Ook verbetert de schuimhoudbaarheid.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 05-02-2021  22:31 uJe proeft wel een verschil. Een caramout heeft een veel anders moutkarakter dan een broeimout.
Je krijgt bij gebruik van een caramout meer restsuikers en zoetige smaak. Ook verbetert de schuimhoudbaarheid.
Jaques heeft natuurlijk gelijk..  Zie ook mijn eerdere reactie, stel daar ongeveer hetzelfde.
Maar in DIT bier dat bol staat van kersensmaak (en Kirsch-likeur, volgens sommige bronnen) én met een lichte cara-mout in plaats van donkere Münich..
Zou ik me er niet teveel zorgen over maken.   Teveel ander factoren die meespelen.
Zoet kersenbier wordt het gegarandeerd, of men het lekker (bier) vindt of niet.  Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 06-02-2021  08:58 uMaar in DIT bier dat bol staat van kersensmaak (en Kirsch-likeur, volgens sommige bronnen) én met een lichte cara-mout in plaats van donkere Münich..
Zou ik me er niet teveel zorgen over maken.   Teveel ander factoren die meespelen.
Zoet kersenbier wordt het gegarandeerd, of men het lekker (bier) vindt of niet.  Proost, Snelbier

Of je iets proeft of niet ligt inderdaad ook aan andere smaken die in het bier zitten. Toch denk ik dat er wel wat van merkt omdat het een geheel andere mout is, dit ondanks dat het gaat om een beperkte hoeveelheid.

Ik sluit overigens zeker niet uit dat Goldswaen Light 10-20 EBC beter past in dit bier dan munichmout...

El Pastor Belga (MaJa)

Munich 2 ??
Bedoelde je niet "the swaen gold" gebruikt in plaats van CARA Munich type 2...
Dan is dat niet zo een probleem..

Jacques

Citaat van: MaJa op 06-02-2021  18:16 uMunich 2 ??
Bedoelde je niet "the swaen gold" gebruikt in plaats van CARA Munich type 2...
Dan is dat niet zo een probleem..

Munich 2 van Weyermann is geen caramout.
Weyermann produceert 2 soorten munch mout. Een lichtere variant (12 - 17 EBC) en een donkere variant (20 - 25 EBC).

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 06-02-2021  22:06 uWeyermann produceert 2 soorten munch mout.
Er zijn meerderdere mouterijen die die 2 soorten münchener mout produceren.
Avangard Malz Münchener Malz Hell 15 – 22 EBC, Dunkel Hell 28 - 32 EBC.
The Swaen Munich Light 12-15 EBC, Munich Dark 15-25 EBC.

Ik hoef geen mout van een mouterij, zoals Weyermann, die alleen de mout wenst te verdelen via tussenhandelaren.
Iets met stemmen met de voeten.

Hoe soepel dat ging met de afhalen bij Avangard Malz Bremen, helemaal geweldig!
De volgende keer ga ik naar Avangard Malz in Gelsenkirchen, eens kijken hoe dat gaat.

LAM

Tja... Weyermann, The Swaen enz. het maakt mij over het algemeen niet zo veel uit haha. Ik kies gewoon de goedkoopste  ::)  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.