Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Helft van het bier schuimt wel, andere helft niet. Zelfde batch?  (gelezen 2198 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Helft van het bier schuimt wel, andere helft niet. Zelfde batch?
« Reactie #50 Gepost op: 11-02-2021 10:02 u »

Overigens zorgen oneffenheden in een glas bij droog inschenken voor net iets meer schuimvorming... Ook de iets hogere temperatuur van een droog glas speelt mee.
Die iets meer schuimvorming in een droog glas zorgde er bij mij voor dat in in een nat glas netjes het bier kon inschenken, maar in een droog glas het er gelijk overheen schuimde. Maar omdat het op de schuimstabiliteit geen effect had lijkt me dat dus alleen maar een nadeel. En zoals je zelf al zegt: veel traditie 'sinds jaar en dag' en dat is een grote valkuil. Als ik als klein jochie achter de bar zo iemand als die man tegen zou komen die het allemaal wel even heel precies kan vertellen dan nodigt dat niet uit om inzichten ooit gewijzigd te krijgen.
Ik heb 2 foto's en eem filmpje gemaakt dus kan dat evt uploaden als men het niet gelooft wat ik zeg.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 11-02-2021 21:02 u »
Zelf vind ik het wel fijn dat ik in de horeca een bovengistend bier in een schoon en droog glas ingeschonken krijgt. Bij een bovengistend bier is het niet gebruikelijk om het glas af te schuimen zoals dat wel gebeurt bij een pilsje uit de tap. Hierdoor wordt het glas nat door het schuim. Misschien is dat wel ook een reden waarom pilsglazen natgemaakt worden voor het tappen. Het overtollige schuim vloeit dan makkelijker weg.

Offline Dejongbrian

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 12-02-2021 21:43 u »
Hallo,

Ja, ze worden gereinigd in de vaatwasser.
Wel zijn ze daarna omgespoeld voor gebruik, verschillende glazen in 2 huishoudens met glazen die alleen voor bier worden gebruikt.
Dit zijn ook glazen waarin ander bier normaal wel schuimt.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 23-02-2021 16:30 u »
Staat er een klein ringetje schuim in de flesjes die niet willen schuimen dan mag je zeker zijn de kroonkurken hebben gelekt, of nog lekken.
Kan je met een doek om je handen de kroonkurken verdraaien?
Hoe heb je de kroonkurken aangebracht, met een tang model?

Met dit apparaat zal je nooit meer lekkende kroonkurken hebben.

Evengoed voorzichtig mee zijn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 23-02-2021 21:46 u »
Evengoed voorzichtig mee zijn...

Dit gebeurt alleen als de fles niet goed onder het kroonkurkapparaat geplaatst is en je met veel kracht de handel omlaag duwt. Bruut geweld maakt alles kapot...

Tags: