Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Burgt brouw  (gelezen 821 keer)

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Burgt brouw
« Gepost op: 04-02-2021 17:32 u »
Hallo medebrouwers,

Graag stellen wij ons ook even voor. Vader en zoon, uit de omgeving van Nijmegen. Wij zijn onlangs begonnen met brouwen. Na een afgemeten pakket van een van de grotere webshops, werd het tijd voor een echt recept, met ongeschroten mout. Momenteel staat dat tweede brouwsel te gisten. Dat zou een dubbel moeten worden  :biersmile:

We brouwen tot nu met een eenvoudige pan van ca. 50 liter, verwarmd met een flinke gasbrander. Hierin hebben we de laatste keer een andere, geperforeerde pan met zak gehangen, waar het mout in ging. Waar we al snel achter kwamen is dat het erg moeilijk was de warmte in het mout te krijgen. Daarom zijn we nu aan het uitzoeken hoe we zelf een recirculatiesysteem kunnen creŽren door middel van een pomp.

We hebben ervaring met het maken van destillaten en vergisten van simpelere producten (suikeroplossingen, fruitvergistingen, molasse t.b.v. rum). Vanuit daar was het een relatief kleine stap naar het bierbrouwen, aangezien we het een en ander al hadden liggen qua pannen, tonnen en hulpmiddelen. Zo hadden wij bijvoorbeeld als vergistingsvaten, die we verwarmen met aquariumverwarmingselementen. Op den duur is een gistkast uiteraard meer ideaal.

De komende tijd zullen we vele uren moeten besteden om de theorie van het bierbrouwen beter te doorgronden  :)

Met vriendelijke groet,
Burgt brouw

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2021 18:06 u »
Welkom op het forum!

Voor wat betreft het warmteprobleem: je hebt die binnenste pan niet nodig. Als je in een zak maischt kun je die gewoon direct in de pan hangen. En dan is dat warmte probleem opgelost. Wel zorgen dat je een roostertje o.i.d. op de bodem van de pan zet zodat de zak niet op de bodem van de pan komt.

Zo iets (maar dan wat goedkoper):
https://www.witgoedparts.nl/bosch-siemens-braadrooster-van-oven-00675996.html?gclid=EAIaIQobChMI-4SL2drQ7gIVRLvVCh12dAnDEAQYBCABEgK3SPD_BwE

Zoek op het forum of internet maar eens op 'BIAB' (Brew In a Bag).

p.s. goeie brouwers hoor, uit de omgeving van Nijmegen   :biersmile:

Offline Noordzij_1

• Vol lid
  • Maisch, kook, gist, repeat.
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2021 18:07 u »
Hoi, en welkom op het brouwforum!
Het duurt inderdaad even voordat je gewend bent aan de opstelling en gecontroleerd door het maischschema kan lopen en de bedoeling enigszins kan beschrijven in werkelijkheid.
Als je het geheel heftig hebt kunnen koken, dan zou je vermogen genoeg moeten hebben.
Oefening baart kunst (19 brouwsels later) !

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2021 18:11 u »
Welkom op het forum!

Voor wat betreft het warmteprobleem: je hebt die binnenste pan niet nodig. Als je in een zak maischt kun je die gewoon direct in de pan hangen. En dan is dat warmte probleem opgelost. Wel zorgen dat je een roostertje o.i.d. op de bodem van de pan zet zodat de zak niet op de bodem van de pan komt.

https://www.witgoedparts.nl/bosch-siemens-braadrooster-van-oven-00675996.html?gclid=EAIaIQobChMI-4SL2drQ7gIVRLvVCh12dAnDEAQYBCABEgK3SPD_BwE

De Helse Engel heeft altijd een plekje in mijn hart!

Offline Noordzij_1

• Vol lid
  • Maisch, kook, gist, repeat.
« Reactie #4 Gepost op: 04-02-2021 18:16 u »
Oh, wacht n.a.v. van het antwoord van Middelaersch lees ik pas goed wat er staat.
Die geperforeerde pan voorkomt waarschijnlijk dat je goed kunt roeren, en dus het warmere water (onderin je pan, dichtbij het vuur) goed kunt mengen met overige water.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2021 18:28 u »
Oh, wacht n.a.v. van het antwoord van Middelaersch lees ik pas goed wat er staat.
Die geperforeerde pan voorkomt waarschijnlijk dat je goed kunt roeren, en dus het warmere water (onderin je pan, dichtbij het vuur) goed kunt mengen met overige water.

Ja precies, het hete water blijft tussen die twee pannen in zitten en komt bijna niet in de binnenste pan waar het eigenlijk te doen is..

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2021 18:55 u »
Daarom zijn we nu aan het uitzoeken hoe we zelf een recirculatiesysteem kunnen creŽren door middel van een pomp.
Gewoon doen!
Begin niet met een 12V solar pomp, ga voor een MP15-R pomp.
We hebben ervaring met het maken van destillaten en vergisten van simpelere producten (suikeroplossingen, fruitvergistingen, molasse t.b.v. rum).
Afval van de brouwerij is prima inzetbaar voor de stokerij!

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2021 20:00 u »
Allen, bedankt voor het direct meedenken!

Welkom op het forum!

v.w.b. het warmteprobleem: je hebt die binnenste pan niet nodig. Als je in een zak maischt kun je die gewoon direct in de pan hangen. En dan is dat warmte probleem opgelost. Wel zorgen dat je een roostertje o.i.d. op de bodem van de pan zet zodat de zak niet op de bodem van de pan komt.

Ha, Middelaar, dat is dichtbij! De Brew in a bag methode zijn we ondertussen inderdaad bekend mee. We hadden echter de hoop dat we door de pan erbij te gebruiken een filterbed zouden hebben, dat we konden spoelen, zodat de opbrengst hoog genoeg zou zijn. Wat overigens niet duidelijk vermeld stond: de pan is over de lengte geperforeerd, niet aan de zijkant. Bij nader inzien en meer lezen, was onze hoop op een efficiŽnt filterbed dus nogal kansloos  :nut:. Gelukkig hadden we die pan al (gebruiken we bij een fruitpers).

Inmiddels staan we op het punt op een andere pan aan de onderkant te bewerken op de juiste manier, zodat we (zonder zak) een filterbed creŽren en met behulp van recirculatie de warmte er in krijgen.

Gewoon doen!
Begin niet met een 12V solar pomp, ga voor een MP15-R pomp.'

Afval van de brouwerij is prima inzetbaar voor de stokerij!

Wat betreft de pomp, het was inderdaad ons plan om direct iets fatsoenijks te gebruiken. We hebben nog een overbodige verwarmingspomp liggen, en gaan kijken of we die goed schoon krijgen.
Betreft het stoken van bier, we hebben ooit een 'bierbrand' gedronken, van een Eindhovense distilleerderij. Ik geloof dat dat van blond bier was gestookt. Was erg lekker!

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2021 20:03 u »
Dan nog een vraag:
Kun je recirculatie toepassen bij een direct verwarmde pan?

Ik heb er naar proberen te zoeken op het forum en via google, maar heb eigenlijk niet kunnen vinden. Het enige wat ik eerder ergens las, was de vergrote kans op karamelliseren van suikers bij directe verhitting, wat mogelijk ongewenste effecten oplevert qua smaak.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2021 20:12 u »
Wat betreft de pomp, het was inderdaad ons plan om direct iets fatsoenijks te gebruiken. We hebben nog een overbodige verwarmingspomp liggen, en gaan kijken of we die goed schoon krijgen.
Ok, goede ideŽen!
Betreft het stoken van bier, we hebben ooit een 'bierbrand' gedronken, van een Eindhovense distilleerderij. Ik geloof dat dat van blond bier was gestookt. Was erg lekker!
De produktie vanaf 5% bier tov een stookwijn van ca, 17% valt toch wel tegen met volumes van 80%.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-02-2021 20:42 u »
Dan nog een vraag:
Kun je recirculatie toepassen bij een direct verwarmde pan?

Ik heb er naar proberen te zoeken op het forum en via google, maar heb eigenlijk niet kunnen vinden. Het enige wat ik eerder ergens las, was de vergrote kans op karamelliseren van suikers bij directe verhitting, wat mogelijk ongewenste effecten oplevert qua smaak.

Bedoel je met recirculatie het wort onder in de pan oppompen, en dan bovenin de pan op het moutbed laten stromen?
Dat is hoe de meeste brouwautomaten werken. Kan dus prima.
Wel oppassen voor oxidatie, dus niet laten 'kletteren', maar met een slangetje net onder de oppervlakte uit laten komen.
Zoek maar eens op hoe een 'brew monk' of een 'easy brew' werkt. Als ik je goed begrijp is dat in principe wat je nu zelf probeert te maken.

M.b.t. het karamelliseren: je moet zorgen dat het vermogen niet te hoog wordt. Zelf heb ik zo'n brouwautomaat (Brew Monk), en als ik maisch met 1300 of 1400 watt, dan gaat het goed. Zet ik het vermogen hoger, bv op 2000 watt, dan brand de boel aan. De pan/ketel met een mantel o.i.d. isoleren zorgt dat je minder vermogen nodig hebt.

M.b.t. spoelen en rendement: voordat ik de brouwautomaat had brouwde ik ook obv BIAB, en daarmee haalde ik een rendement van ongeveer 70%. Dat is best goed. Met spoelen in de brouwautomaat haal ik 80%. Dat scheelt een paar honderd gram mout op een brouwsel, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2021 20:55 u »
Bedoel je met recirculatie het wort onder in de pan oppompen, en dan bovenin de pan op het moutbed laten stromen?
Dat is hoe de meeste brouwautomaten werken. Kan dus prima.
Wel oppassen voor oxidatie, dus niet laten 'kletteren', maar met een slangetje net onder de oppervlakte uit laten komen.
Zoek maar eens op hoe een 'brew monk' of een 'easy brew' werkt. Als ik je goed begrijp is dat in principe wat je nu zelf probeert te maken.

M.b.t. het karamelliseren: je moet zorgen dat het vermogen niet te hoog wordt. Zelf heb ik zo'n brouwautomaat (Brew Monk), en als ik maisch met 1300 of 1400 watt, dan gaat het goed. Zet ik het vermogen hoger, bv op 2000 watt, dan brand de boel aan. De pan/ketel met een mantel o.i.d. isoleren zorgt dat je minder vermogen nodig hebt.

M.b.t. spoelen en rendement: voordat ik de brouwautomaat had brouwde ik ook obv BIAB, en daarmee haalde ik een rendement van ongeveer 70%. Dat is best goed. Met spoelen in de brouwautomaat haal ik 80%. Dat scheelt een paar honderd gram mout op een brouwsel, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Bedankt voor de snelle reactie! Dat is inderdaad exact wat ik met recirculatie bedoelde. Betreft de oxidatie, daar had ik inderdaad over gelezen. Ik zag van de week al een topic, waarin iemand een soort van hevelfilter (H-vorm) gebruikte bij de recirculatie, waarbij de H net onder het oppervlak kwam. Mooi hoe dat hier meteen weer naar voren wordt gebracht, echt top!

Mijn zorgen bestaan omdat wij dus op gas stoken, in plaats van met een element. Dat heb ik nog nergens terug gezien, de combinatie van gas gestookt en recirculatie. Wat zijn de nadelen van direct de maischpan verwarmen, in plaats van een aparte ketel voor opwarmen? Of is die laatste alleen van toepassing als in de tweede pan enkel water wordt verwarmd, waar het wort doorheen wordt geleid?

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-02-2021 22:08 u »
Mijn BIAB pan had ik ook gewoon op de wokbrander op het gasformuis staan.
Geen probleem, maar niet te hard stoken zodra het mout er in zit.
Als stelregel kun je aanhouden dat je opwarmt met maximaal ťťn graad per minuut. Anders stook je misschien te hart.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Even voorstellen: Burgt brouw
« Reactie #13 Gepost op: 05-02-2021 22:47 u »
Hoi Middelaers,

Bedankt voor je reactie! Hier kunnen we mee verder.

Tags: