Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wilde hop gebruiken  (gelezen 603 keer)

Offline LAM

• Vol lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Wilde hop gebruiken
« Gepost op: 04-02-2021 14:30 u »
Goedemiddag!
Afgelopen september heb ik van een vakantiepark in Zeeland (de provincie) een aantal stekken van een wilde hopplant afgeknipt. Er is er helaas maar 1 uitgegroeid tot een mooi plantje. Wanneer deze plant bellen gaat geven (hopelijk over een jaartje) wil ik deze hop gaan verwerken in een biertje. Heeft iemand hier ervaring mee? En moet ik het dan als bitter- of aromahop gebruiken?

Groetjes LAM

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Vol lid
Re: Wilde hop gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2021 15:26 u »
Gelukkig waren er veel forumleden die dezelfde vraag hadden. Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op wilde hop dan zul je verschillende antwoorden vinden.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2021 15:52 u »
Gelukkig waren er veel forumleden die dezelfde vraag hadden. Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op wilde hop dan zul je verschillende antwoorden vinden.
Klopt, het nadeel is dat 95% van de resultaten "wilde" gebruikt als verleden tijd van "willen" dus ik krijg bijna alleen maar resultaten wanneer iemand "hop wilde toevoegen". Ik heb een topic gezien waar het wrl over wilde hop ging. Hier wel wat van geleerd. Misschien dat ik daar maar eens op reageer.

Offline JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 04-02-2021 16:27 u »

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2021 18:18 u »
Wilde hop kun je het beste als aromahop gebruiken. Dan maakt een paar procent meer of minder alfazuur niet uit.
Als je deze als bitterhop gebruikt dan weet je niet of 1% of 10% alfazuur hebt, of iets er tussenin, en heb je dus ook geen idee op hoeveel IBU je gaat uitkomen. (Dat kun je wel weer proberen in te schatten met hop-thee e.d., maar dat blijft toch een gok.)

Maar, als ik jou was zou ik een of enkele gekweekte hopplanten kopen of een stekje van een collega brouwer zien te krijgen. Dan weet je wat je hebt qua smaak en (ongeveer) qua alfazuur percentage. En wilde hop kun je ook in de natuur (in ieder geval bij mij in de buurt, ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou is) in overvloed vinden.

Zelf heb ik mijn planten hier vandaan:
https://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/de/

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2021 18:22 u »
Wilde hop opkweken is zonde tijd en moeite.
Het groeit vol op langs de spoorlijn.
Er is in jouw omgeving vast wel iemand die jou een stekje wil geven van een goede hop.
Met een beetje geluk krijg je een stekje van een Annabel!

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2021 18:49 u »
Bedankt voor alle reacties!!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05-02-2021 00:17 u »
Klopt, het nadeel is dat 95% van de resultaten "wilde" gebruikt als verleden tijd van "willen" dus ik krijg bijna alleen maar resultaten wanneer iemand "hop wilde toevoegen". Ik heb een topic gezien waar het wel over wilde hop ging. Hier wel wat van geleerd. Misschien dat ik daar maar eens op reageer.

Zoek op "wilde hop" met dubbele aanhaaltekens.

Tags: