Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ranzige smaak IPA na 6 weken  (gelezen 3608 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
Re: Ranzige smaak IPA na 6 weken
« Reactie #25 Gepost op: 05-02-2021 10:13 u »
Ik denk ook niet dat dit eind sg de oorzaak is van de smaakafwijking, maar wellicht dat ze dezelfde oorzaak hebben. Ik zou het dus niet zoeken in de combi gist/hop maar in het brouwproces

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 05-02-2021 11:50 u »
Wellicht heb je een punt met de dichte, maar kan me zelf bijna niet voorstellen dat dat de oorzaak is, van die grote smaakverandering.

Als het geen diacetyl is wat je proeft denk ik bij een smaakverandering van fris fruitig naar onaangenaam het eerste aan een infectie of oxidatie... en niet aan combinaties van ingrediënten.

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
  • Land: ch
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 05-02-2021 15:33 u »
Heb het er hier ook nog met een aantal vrienden over gehad en getest.
Het volgende, ranzig, zurig o.i.d. is het volgens hun niet. De fruitigheid is weg dat is duidelijk. Het ruikt een smaakt ook niet naar kranten babykots of andere rare smaakjes, maar wel een beetje chemisch.

Ik ga nu het volgende doen :
Tanks slangen en Brouwinstallatie aan een grondige inspectie onderwerpen.En dan vooral de tanks,en slangen van het'koude' gedeelte 24u in de perazijn zetten.

2 batches.
Eentje met de M41 maar niet met koudhop , maar met de hopstand bij 79C.
Eentje met de US-05 en koudhop.
Beiden de hoofdvergisting met een temperatuur aan de ondergrens van de aangegeven specs van de gist. Na de hoofdvergisting de temperatuur een paar graden omhoog.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-02-2021 15:56 u »
Er zijn maar weinig batches die ik heb weggegooid, maar één hiervan was er vergist met de M41. Die gebruik ik niet meer.

Ik zou zelf geen gist met een duidelijk (esterig) gistprofiel gebruiken in combinatie met koudhoppen. Leve de US-05/BRY-97!

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #29 Gepost op: 05-02-2021 15:59 u »
Beetje chemisch kan komen door teveel kristalsuiker. Belgische gisten maken stoffen aan die lekker zijn in lage hoeveelheden, maar overheersend / solvent achtig in hoge concentraties. Beetje in lijn met wat je zelf zegt, maar denk dat het vooral door esters komt en niet door hogere alcoholen. Om dit goed te krijgen is de kunst in Belgische zware bieren... temmen van het beest wordt het wel genoemd. Denk dat je beter af bent met een neutrale gist voor deze stijl of met Voss Kveik als je wilt toch wat fruitig gist karakter wilt.

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 05-02-2021 18:15 u »
Beetje chemisch kan komen door teveel kristalsuiker. Belgische gisten maken stoffen aan die lekker zijn in lage hoeveelheden, maar overheersend / solvent achtig in hoge concentraties. Beetje in lijn met wat je zelf zegt, maar denk dat het vooral door esters komt en niet door hogere alcoholen. Om dit goed te krijgen is de kunst in Belgische zware bieren...temmen van het beest wordt het wel genoemd. Denk dat je beter af bent met een neutrale gist voor deze stijl of met Voss Kveik als je wilt toch wat fruitig gist karakter wilt.

Het is alleen de vraag waarom die smaakverandering eigenlijk van het ene moment op het andere komt.
En met kveik vergisten daar heb ik ook aan zitten denken , maar ik vind dat voor mezelf de makkelijkste weg kiezen, ik wil graag weten hoe dit kan. Daarom zoals eerder beschreven ga ik een aantal verschillende batches brouwen om uit te vinden waar het probleem zit.
Als het een infectie is zou dat ook in andere bieren moeten voorkomen. Heb onlangs nog een pils  gebrouwen. Als er iets gevoelig is voor vreemde smaakjes is het wel een pils en die was gewoon goed.
En we ontsmetten  de tanks, altijd met perazijnzuur (hier in Zwitserland gewoon te krijgen ook voor hobbybrouwers ) en leggen alle aansluitingen een nacht voor het brouwen in dezelfde oplossing, de rubbers, tri-clamps, Spündgerät ,de slangen  etc.

En wat ik al zei misschien zij de Butanolen en Propanolen, simpelweg niet kompatibel met de de Humolenen  van de hop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 05-02-2021 23:02 u »
Beetje chemisch kan komen door teveel kristalsuiker. Belgische gisten maken stoffen aan die lekker zijn in lage hoeveelheden, maar overheersend / solvent achtig in hoge concentraties. Beetje in lijn met wat je zelf zegt, maar denk dat het vooral door esters komt en niet door hogere alcoholen. Om dit goed te krijgen is de kunst in Belgische zware bieren... temmen van het beest wordt het wel genoemd. Denk dat je beter af bent met een neutrale gist voor deze stijl of met Voss Kveik als je wilt toch wat fruitig gist karakter wilt.

Daar kun je last van krijgen bij hoge vergistingstemperaturen en is ook sterk afhankelijk van de gebruikte gist. De oplosmiddelachtige smaak wordt veroorzaakt door de stof ethylacetaat. Ethylacetaat is de meest voorkomende ester in bier. Het geeft een fruitige smaak en pas in hoge concentraties geeft het een lijmachtige smaak. Het is geen weeïge aroma dat deze stof geeft.

Dantel zal vermoedelijk ook geen grote hoeveelheden suiker toevoegen aan het wort (ook bij gebruik van glucose kan veel ethylacetaat gevormd worden).

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 06-02-2021 10:39 u »
Daar kun je last van krijgen bij hoge vergistingstemperaturen en is ook sterk afhankelijk van de gebruikte gist. De oplosmiddelachtige smaak wordt veroorzaakt door de stof ethylacetaat. Ethylacetaat is de meest voorkomende ester in bier. Het geeft een fruitige smaak en pas in hoge concentraties geeft het een lijmachtige smaak. Het is geen weeïge aroma dat deze stof geeft.

Dantel zal vermoedelijk ook geen grote hoeveelheden suiker toevoegen aan het wort (ook bij gebruik van glucose kan veel ethylacetaat gevormd worden).

Inderdaad zoals als Jacques al zegt heb weinig  suiker gebruikt 1.5 kg zo uit het hoofd op 60 liter wort.

Ga morgen hetzelfde IPA nog eens brouwen en dan met de US-05 en dan volgende week deze IPA met een de M41 en zonder koudhop maar met hopstand.

Ik snap de toevoeging van suiker trouwens nog niet helemaal, vooral niet met een diastaticus.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 06-02-2021 17:25 u »
Ik snap de toevoeging van suiker trouwens nog niet helemaal, vooral niet met een diastaticus.

Door suiker toevoeging krijg je meer esters.

Een var diasticus gist scheidt enzymen uit die in staat zijn onvergistbare suikers om te zetten in vergistbare suikers. Dit proces gaat heel langzaam, vandaar dat je bij var diastaticus gisten meer geduld moet hebben. Bij sommige saison brouwerijen wordt vergist bij 35 ºC. Bij deze temperatuur gaat de afbraak van onvergistbare suikers veel sneller.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #34 Gepost op: 03-03-2021 06:57 u »
Is het een idee, een fles op te sturen vanuit Zwitserland naar Jacques. Dan kan hij proeven als geoefend proever en kun je beter achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bovendien als dat hier gedeeld wordt, kunnen we er allemaal iets van opsteken.
 :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 03-03-2021 20:56 u »
Is het een idee, een fles op te sturen vanuit Zwitserland naar Jacques. Dan kan hij proeven als geoefend proever en kun je beter achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bovendien als dat hier gedeeld wordt, kunnen we er allemaal iets van opsteken.
 :brouwen:

Voor mij is dat geen probleem. Maar ik denk dat in Zwitserland ook veel geoefende proevers te vinden zijn. Ik heb begrepen dat er in Zwitserland erg veel brouwerijen bijgekomen zijn de laatste jaren.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/742082/umfrage/anzahl-registrierter-brauereien-in-der-schweiz/

Die bieren moeten natuurlijk ook gedronken worden... In Zwitserland zijn veel biersommeliers actief. https://bier-sommelier.ch/

Als Dantel hoge verzenkosten geen probleem vindt kan hij een fles aan mij toezenden. Mijn adresgegevens zal ik in dat geval aan hem geven.

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 15-03-2021 16:55 u »
Voor mij is dat geen probleem. Maar ik denk dat in Zwitserland ook veel geoefende proevers te vinden zijn. Ik heb begrepen dat er in Zwitserland erg veel brouwerijen bijgekomen zijn de laatste jaren.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/742082/umfrage/anzahl-registrierter-brauereien-in-der-schweiz/

Die bieren moeten natuurlijk ook gedronken worden... In Zwitserland zijn veel biersommeliers actief. https://bier-sommelier.ch/

Als Dantel hoge verzenkosten geen probleem vindt kan hij een fles aan mij toezenden. Mijn adresgegevens zal ik in dat geval aan hem geven.

Sorry voor de late reactie , verzenden vanuit Zwitserland naar Nederland  is 37 chf (ongeveer 35) voor een 6 pack  ;) is me een beetje teveel van het goede ;) Maar het idee is wel leuk, vooral , wat is de smaak van oxidatie, wat is de smaak van gist, dat is altijd nog een beetje in het donker tasten. En ja er zijn hier veel klein brouwerijen maar die tasten net zoals ik ook in het duister + de Zwitser is erg beleefd, die zal nooit zeggen ...jakkes dat is goor... Hooguit ... Hmm is niet zo mijn smaak ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 15-03-2021 22:41 u »
Sorry voor de late reactie , verzenden vanuit Zwitserland naar Nederland  is 37 chf (ongeveer 35) voor een 6 pack  ;) is me een beetje teveel van het goede ;) Maar het idee is wel leuk, vooral , wat is de smaak van oxidatie, wat is de smaak van gist, dat is altijd nog een beetje in het donker tasten. En ja er zijn hier veel klein brouwerijen maar die tasten net zoals ik ook in het duister + de Zwitser is erg beleefd, die zal nooit zeggen ...jakkes dat is goor... Hooguit ... Hmm is niet zo mijn smaak ;)

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een biersommelier...

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 24-04-2021 11:13 u »
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een biersommelier...

Na vele omzwervingen eindelijk het probleem gevonden. Iderdaad een sommelier gevonden en die kenmerkte het als oxidatie.
Nu leek me dat in eerste instantie  bijna onmogelijk tot dat ik dit artikel tegen kwam.
Het is het Duitse Braumagazin (tekst is dus ook in het Duits) na het lezen van dit artikel  werd me opeens veel duidelijk.

https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 24-04-2021 12:18 u »
Het artikel laat zich goed vertalen door google translate en is erg interessant!

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 24-04-2021 12:30 u »
Het artikel laat zich goed vertalen door google translate en is erg interessant!

Ja klopt vond ik ook.
En ook dat er best wel veel wetenschappelijke daten in verwerkt zijn door oa De technische Universiteit van München.
Het meest frappante vond ik wel dat het oxidatie probleem niet voorkomen wordt door flessenvergisting... Wat toch vaak wordt beweerd.

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 24-04-2021 14:57 u »
Ja klopt vond ik ook.
En ook dat er best wel veel wetenschappelijke daten in verwerkt zijn door oa De technische Universiteit van München.
Het meest frappante vond ik wel dat het oxidatie probleem niet voorkomen wordt door flessenvergisting... Wat toch vaak wordt beweerd.
Inderdaad!

Bekijk dit eens rond 3:20:

Hij bottelt met PET flesjes en knijpt bij de ene de kopruimte er volledig uit. Bij de ander laat ie de kopruimte zitten en schudt hij het bier. Vervolgens zie je een paar minuten later het resultaat bij het uitschenken enkele weken later.

Nou bottelen wij in West Europa doorgaans in glas en kun je de kopruimte niet wegknijpen, waarop ik een andere tip las: laat je bier met de kroonkurk los erop een paar min staan na het vullen. De koolzuur die uit hier bier komt "purged" de kopruimte op die manier, waarna je de dop pas vastmaakt. Ik heb dit ook met IPA geprobeerd met een proef na 6 weken, er zat een flink verschil in de tint van het bier. Smaak dacht ik ook verschil in te proeven maar ik moet nog veel oefenen met proeven om het verschil te kunnen duiden en opmerken.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #42 Gepost op: 24-04-2021 18:22 u »
Nou bottelen wij in West Europa doorgaans in glas en kun je de kopruimte niet wegknijpen, waarop ik een andere tip las: laat je bier met de kroonkurk los erop een paar min staan na het vullen. De koolzuur die uit hier bier komt "purged" de kopruimte op die manier, waarna je de dop pas vastmaakt. Ik heb dit ook met IPA geprobeerd met een proef na 6 weken, er zat een flink verschil in de tint van het bier. Smaak dacht ik ook verschil in te proeven maar ik moet nog veel oefenen met proeven om het verschil te kunnen duiden en opmerken.
Interessant als bevestiging voor iets wat ik al een hele tijd doe. Ik kan mijn bieren allemaal zeker een jaar houden, langer vind ik wel niet nodig. Ik brouw wel geen hopbommen, maar toch...

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 24-04-2021 18:34 u »
Interessant als bevestiging voor iets wat ik al een hele tijd doe. Ik kan mijn bieren allemaal zeker een jaar houden, langer vind ik wel niet nodig. Ik brouw wel geen hopbommen, maar toch...
Je kunt het ook eerstehands bevestigen door ff 1 dop direct vast te drukken en te markeren. Best interessant om te zien! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 24-04-2021 22:46 u »
Na vele omzwervingen eindelijk het probleem gevonden. Inderdaad een sommelier gevonden en die kenmerkte het als oxidatie.
Nu leek me dat in eerste instantie  bijna onmogelijk tot dat ik dit artikel tegen kwam.
Het is het Duitse Braumagazin (tekst is dus ook in het Duits) na het lezen van dit artikel  werd me opeens veel duidelijk.

https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/

Aan de hand van jouw smaakomschrijving had ik niet verwacht dat het gaat om oxidatie.

Ja klopt vond ik ook.

Dit is iets wat ik al een hele tijd probeer duidelijk te maken...
Er zijn inderdaad hobbybrouwers die nog steeds ervanuit gaan dat je je niet druk hoeft over zuurstofopname bij hergisting op de fles.
Wat dit betreft is het door jou gestarte topic voor deze leden heel leerzaam.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 25-04-2021 10:42 u »

Dat is iets dat ik noodgedwongen doe. Als je om de fles moet vullen en de kroonkurk er op doen ben je eeuwen bezig. Ik vul daarom eerst alle flessen en leg er een kroonkurk los op. Aan het eind zet ik ze pas allemaal vast. Dat blijkt nu dus per ongeluk een prima werkwijze, dan blijf ik het maar zo doen! 

Offline Dantel

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 25-04-2021 11:05 u »
Aan de hand van jouw smaakomschrijving had ik niet verwacht dat het gaat om oxidatie.

Dit is iets wat ik al een hele tijd probeer duidelijk te maken...
Er zijn inderdaad hobbybrouwers die nog steeds ervanuit gaan dat je je niet druk hoeft over zuurstofopname bij hergisting op de fles.
Wat dit betreft is het door jou gestarte topic voor deze leden heel leerzaam.

Nee klopt ik had het ook niet verwacht maar naar de test van een Sommelier, was het me duidelijk. En dan in combinatie  met het artikel wat ik gevonden had, kon het eigenlijk ook niet anders.

Het proces wat wij  hanteren:
-Vergisten onder druk van 1 bar  in Conische gekoelde/verwarmde lagertanks
-Na 2 weken (afhankelijk van bier soort gist soort omvullen in kegs. Kegs worden grondig gespoeld en voorgespand met CO2.
- Lageren  in kegs in onze bierkelder welke het hele jaar een temperatuur heeft van rond de 6-10 C en licht dicht is.
- Vervolgens na het proeven, afvullen op de fles, ook hier weer, flessen grondig desinfecteren met perazijnzuur 1% oplossing , flessen spoelen met CO2, en voorspannen met CO2.
 In eerste instantie dacht ik dus er kan niets mis zijn.
Overigens de reden dat wij omvullen op kegs, is dat we dan sneller de vergistingstanks weer vrij hebben.

En juist dat twee keer omvullen zorgt ervoor dat het bier sneller verouderd /oxideert , hoe minutieus je ook werkt en hoe goed je alles ook spoelt desinfecteert etc.
Dus dat gaan we ook niet meer doen, direct vanuit de lagertank afvullen is nu devies . Elke extra handeling zorgt voor extra zuurstofinslag.
En zeker bij Neipa's of Neipa gelijke bieren met veel ß zuren en hop oliën die heel snel oxideren, elke extra handeling zoveel mogelijk te vermijden, in zoverre dat  het proces niet verstoord  wordt .

Nu brouwen mijn vrouw en ik al een jaar of 10, echte beginners zijn we niet meer. Het is ondertussen wel zo vind ik dat hoe meer je weet hoe maar vragen er komen. En uiteindelijk (niets slechts over dit forum of andere fora) moet je toch de wetenschappelijke benadering gaan zoeken.

Een nadeel van veel fora (ik ben naast lid van dit forum ook lid van het Duitse, Zwitserse en het Italiaanse  forum) dat mensen veel goedbedoelde adviezen geven, maar de (wetenschappelijke)basis 'waarom' mist nog wel eens. En kan je dus ook echt op het verkeerde been zetten hoe goed bedoeld en welgemeend het advies ook is.

In ieder geval ben ik blij dat het mysterie opgelost lijkt te zijn, nu alleen nog 500 x 33cl flesjes leeg kiepen ;)

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 25-04-2021 14:03 u »
Dat is iets dat ik noodgedwongen doe. Als je om de fles moet vullen en de kroonkurk er op doen ben je eeuwen bezig. Ik vul daarom eerst alle flessen en leg er een kroonkurk los op. Aan het eind zet ik ze pas allemaal vast. Dat blijkt nu dus per ongeluk een prima werkwijze, dan blijf ik het maar zo doen!
Uit praktische overwegingen werk ik ook zo als ik alleen bottel, maar als je het met zijn twee doet moet je iets bewuster zijn dus en het even laten staan.

En uiteraard de flessen die je het eerst op de werkbank zet ook als eerst kurken, niet de laatste eerst...

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 25-04-2021 15:18 u »
Dat laatste is een erg goede toevoeging die nog wat aandacht behoeft van mijn kant  :)

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 25-04-2021 15:34 u »
En juist dat twee keer omvullen zorgt ervoor dat het bier sneller verouderd /oxideert , hoe minutieus je ook werkt , en hoe goed je alles ook spoelt desinfecteert etc.
Dus dat gaan we ook niet meer doen, direct vanuit de lagertank afvullen is nu devies. Elke extra handeling zorgt voor extra zuurstofinslag.
En zeker bij Neipa's of Neipa gelijke bieren met veel ß zuren en hop oliën die heel snel oxideren, elke extra handeling zoveel mogelijk te vermijden, in zoverre dat  het proces niet verstoord  wordt.
Weet niet in wat voor vaatjes je vult, maar heb wel eens gezien op internet dat je nagenoeg 100% zuurstofvrij kunt vullen door een vaatje met Star San te vullen en dan het Star San met CO2 naar een volgend vaatje te drukken. Op die manier vermeng je niet zuurstof met CO2 maar weet je dat het volledig CO2 is omdat er simpelweg geen lucht maar Star San in het vaatje zat. Deze brouwer doet het met CO2 van de vergisting maar wellicht is dat in jouw setting niet mogelijk. Lijkt me dat het wel prima kan werken simpelweg met een fles CO2. Zie het filmpje rond 6:45.

Heb her en der ook gelezen dat je op deze manier vaatjes kan "daisy chainen", dwz het Star San van vaatje 1 naar vaatje 2 drukken, daar maak je vaatje 3 weer aan vast, etc etc. Dan verspil je zo min mogelijk CO2 en Star San.

.

Ongetwijfeld minder goed dan helemaal niet het vat verlaten, maar wellicht iets als je met je capaciteit in de knoop komt.

Citaat
In ieder geval ben ik blij dat het mysterie opgelost lijkt te zijn , nu alleen nog 500 x 33 cl flesjes leeg kiepen ;)
Misschien iets voor de lokale stoker?

Tags: