Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Ranzige smaak IPA na 6 weken

<< < (3/12) > >>

Martijn0172:
Een van mijn favoriete zomer biertjes is een Duvel Citra kloon. Lekker simpel 80% pils, 20% suiker. Aansturen op 35ibu met magnum en drooghoppen met 4/grL citra, vergisten op 18C met de M41. Heerlijke biertjes, maar je moet ze wel even laten staan, met name de hopsmaak wordt in het begin gedempt door de (naar mijn idee) esters van het gist. Ik zou zeggen laat de flesjes nog even staan bij kamertemperatuur voor een maand of twee en beoordeel dan nog eens.

Dantel:

--- Citaat van: Martijn0172 op 04-02-2021  12:37 u --- Ik zou zeggen laat de flesjes nog even staan bij kamertemperatuur voor een maand of twee en beoordeel dan nog eens.

--- Einde van citaat ---

Ik laat ze ook nog even staan maar heb niet de ijdele hoop dat het nog goed komt .

Jukkie:
Je chemische smaak-omschrijving doet mij denken aan twee brouwsels van mezelf, een half jaartje terug.
Een blond, en ook een ipa. Aanvakelijk prima. Na verloop van tijd echt smerig-overmatig-chemisch-zoetig-en zeer weeiig.
Mijn platenkoeler eens goed schoongemaakt met natronloog (via trechter en slang, en onder weer opvangen en weer terug).
Daarna de platenkoeler een paar uur met oxi laten rondpompen. Ik denk dat het de koeler was, bij de brouwsels daarna geen last meer gehad.
Ik zeg niet dat bij jou ook hetzelfde aan de hand is; het is maar een tip ;)

Dantel:

--- Citaat van: Jukkie op 04-02-2021  15:47 u ---Je chemische smaak-omschrijving doet mij denken aan twee brouwsels van mezelf, een half jaartje terug.
Een blond, en ook een ipa. Aanvakelijk prima. Na verloop van tijd echt smerig-overmatig-chemisch-zoetig-en zeer weeiig.
Mijn platenkoeler eens goed schoongemaakt met natronloog (via trechter en slang, en onder weer opvangen en weer terug).
Daarna de platenkoeler een paar uur met oxi laten rondpompen. Ik denk dat het de koeler was, bij de brouwsels daarna geen last meer gehad.
Ik zeg niet dat bij jou ook hetzelfde aan de hand is; het is maar een tip ;)

--- Einde van citaat ---

Nah heb inderdaad begin december. Alles maar eens goed doorgespoeld en gereinigd, geÔntegreerd in mijn brouwanlage zit een tegenstroomkoeler dus wat minder last van vervuiling als met een platenkoeler.
En het is me alleen met dit brouwsel overkomen, de brouwsels die daarna kwamen zijn eigenlijk allemaal goed (tot nu toe )

Dantel:
Nu heb ik een theorie wat zou kunnen verklaren waarom een doorgister zoals de m41 of de safale be 256 niet compatibel is met veel drooghop.

Deze soort gisten produceren ook veel hogere alcoholen zoals de pentanolen en butanolen, die de zogenaamde 'zoetige' smaak geven die veel Belgische bieren hebben .Pentanolen  zijn  dan weer een soort van oplosmiddel de primaire alcoholen
Drooghop creŽert daarentegen weer veel  smaak door de hop oliŽn  de zogenaamde terpenen of Mono Terpenen(waaronder Myrceen, Humuleen en Caryophylleen )wat weer vluchtige koolwaterstof verbindingen zijn.
En hoewel wij heel zuurstof arm gewerkt hebben ,omvullen en afvullen altijd onder invloed van CO2, kan ik mij voorstellen dat die hoger alcoholen de terpenen afbreken.

Tot zover de/mijn theorie ....iets van klok en klepel , ben tenslotte geen chemicus.
Het zou ook verklaren waarom Snelbier hetzelfde probleem had. Vergisten met een andere gist de US5 en het probleem was bij hem opgelost.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie