Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste blond  (gelezen 2270 keer)

Offline LaurensV

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Eerste blond
« Reactie #25 Gepost op: 01-02-2021 23:11 u »
Welke gist heb je uiteindelijk voor gekozen? En bij welke temperatuur heb je vergist?

Ik vergist nu op 21 graden in de vergistingskast. Gist die ik gebruik is Fermentis S-33.
Ook even snel geproefd tijdens het meten van het SG. Smaakte niet verkeerd na zo'n korte gisting

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 02-02-2021 20:19 u »
Ik vergist nu op 21 graden in de vergistingskast. Gist die ik gebruik is Fermentis S-33.
Ook even snel geproefd tijdens het meten van het SG. Smaakte niet verkeerd na zo'n korte gisting

De Fermentis S-33 kent volgens de fabrikant een vergistingsgraad van 70%. Je bent gestart bij SG 1060 en had gisteren een SG van 1020 terwijl de vergisting nog niet helemaal afgerond is. Dat wil zeggen dat je een voorlopige vergistingsgraad hebt gehaald van 66%.
Je hebt 6,7% GoldSwaen Amber in de storting zitten, dat kan zorgen voor een lagere vergistingsgraad. Een vergistingsgraad tussen de 66 n 70% is daarom te verwachten.
Nu is een kwestie van geduld hebben totdat het bier uitgegist is.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #27 Gepost op: 02-02-2021 22:51 u »
Dus dat  :D

Ik zou hem sowieso twee weken laten gisten maar liever nog drie weken voordat je bottelt. Je gist is dan beter uitgezakt en je krijgt een helderder bier. Goeie gistkeuze en temperatuur trouwens voor het resultaat dat je wilt behalen! Je kan hem nu op 22 graden zetten en je gistvat wat zwenken om het uitgisten te bevorderen.

Wordt ongetwijfeld een lekker biertje deze!  :biersmile:

Offline LaurensV

• Junior lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 02-02-2021 23:26 u »
Wordt ongetwijfeld een lekker biertje deze!  :biersmile:
Bij deze welkom om hem te komen proeven tegen die tijd als je in de buurt bent ;)

Ik dacht dat als ik het te lang laat staan het bier een beetje gistig/medicinaal gaat smaken.. maar dan laat ik hem nog staan tot minimaal 2 weken op 22 graden

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #29 Gepost op: 02-02-2021 23:48 u »
Bij deze welkom om hem te komen proeven tegen die tijd als je in de buurt bent ;)

Ik dacht dat als ik het te lang laat staan het bier een beetje gistig/medicinaal gaat smaken.. maar dan laat ik hem nog staan tot minimaal 2 weken op 22 graden

Leuk Laurens! Dan neem ik gelijk een blondbiertje van mezelf mee. Waar woon je ergens? Stuur me anders ff een PM  :biersmile:

Gistig smaakt je bier juist als er nog teveel gist in zit, dus wat dat betreft kun je beter wachten tot hij wat meer is uitgevlokt  ;)

Je bier tť lang op de dooie gistkoek laten staan kan wel resulteren in autolysesmaken. Je gistcellen gaan dan kapot en de inhoud komt in je bier, waardoor je bier allerlei niet-wenselijke smaakjes kan krijgen, maar dat gebeurt niet bij twee, drie of zelfs vier of vijf weken gisten. Sommige brouwers hevelen hun bier na de hoofdgisting over om de kans hierop te verminderen (en helderder bier te krijgen), maar dat kan ook weer leiden tot extra zuurstofinslag die je ook niet wilt.

In jouw geval zou ik hem lekker 2-3 weken in hetzelfde vat laten zitten en dan bottelen. Succes!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 03-02-2021 21:50 u »
Ik dacht dat als ik het te lang laat staan het bier een beetje gistig/medicinaal gaat smaken..

Je krijgt inderdaad meer gistachtige/zwavelachtige smaken als je het bier lang op de gist laat staan. Ook kan je bier een vleesachtige smaak krijgen.
Medicinaal komt eerder door infecties of door restanten van chloorhoudende reinigingsmiddelen.

Een ander nadeel van je bier lang op de gist houden is dat je schuimhoudbaarheid minder wordt en dat de body van je bier minder is.

Hoe lang je het bier op de gist laat staan is een compromis. Als je heel kort na beŽindiging van de vergisting bottelt dan krijg je meer gist in de flessen waarin je bottelt. Als je lang wacht dan kun je last krijgen van autolyse.
Zelf bottel ik 4 tot 7 dagen nadat het bier uitgegist is, dat is in de meeste gevallen een goed compromis.

Offline LaurensV

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 04-02-2021 14:24 u »
Thanks! Ik ga 7 gram suiker/liter gebruiken voor het bottelen

Heeft het trouwens nut om te whirpoolen als je gebruikt maakt van een spiraalkoeler?

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #32 Gepost op: 04-02-2021 17:36 u »
Thanks! Ik ga 7 gram suiker/liter gebruiken voor het bottelen

Heeft het trouwens nut om te whirpoolen als je gebruikt maakt van een spiraalkoeler?

Na het koelen de koeler eruit halen en dan whirlpoolen.
Met de koeler in de ketel  zal een whirlpool niet veel uithalen. Te veel verstoring van het ronddraaiende wort.

Tags: