Recepten > Discussie over recepten

Nessumer RIS

<< < (2/3) > >>

Jacques:

--- Citaat van: Sir Wicked III op 01-02-2021  21:30 u ---Planning is om 20 gram Mangove Jacks M42 te gebruiken. Deze zou tot 12% moeten kunnen verdragen. Vergisten op 19C.

--- Einde van citaat ---

Twee zakjes dus. Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Om te zorgen dat het bier goed uitgist kun je de vergistingstemperatuur na 2 dagen heel langzaam steeds een beetje verhogen. Ook raad ik aan een beetje gistvoeding te gebruiken. Dit soort bieren hebben de neiging niet goed uit te gisten door het hoge alcoholgehalte en door de grote hoeveelheid donkere mouten.

Sir Wicked III:

--- Citaat van: Jacques op 01-02-2021  22:03 u ---Ook raad ik aan een beetje gistvoeding te gebruiken. Dit soort bieren hebben de neiging niet goed uit te gisten door het hoge alcoholgehalte en door de grote hoeveelheid donkere mouten.

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor de info Jacques. We gaan gistvoeding toevoegen. Ben in een ander topic al tegengekomen dat Wyeast een goede voeding heeft.

Sir Wicked III:
Het is alweer een tijdje geleden, maar een aantal weken geleden dit recept gebrouwen.

Start SG was 1104 en eind vorige week gezakt tot 1030. Zou volgens BrouwHulp op 1022 moeten eindigen, maar dat is denk ik wel heel optimistisch.
Vanavond en donderdag nog een keer meten.

We zijn dus bijna toe aan bottelen en nu heb ik de volgende vragen:

* Bottelen met bottelgist? En zo ja, welke raden jullie aan (en hoeveel?)
* Nog wat gistvoeding meegeven samen met bottelsuiker?
* Nog ander tips?
 :biersmile:

JessyH:

--- Citaat van: Sir Wicked III op 11-05-2021  12:27 u ---
* Bottelen met bottelgist? En zo ja, welke raden jullie aan (en hoeveel?)
* Nog wat gistvoeding meegeven samen met bottelsuiker?
* Nog ander tips?
--- Einde van citaat ---

1. Het is een stevig biertje, maar daarentegen heb je een gist met een hoge alcoholtolerantie. Het kan m.i. geen kwaad om bij zo'n zwaar bier bottelgist te gebruiken, maar of het nodig is is mede afhankelijk van de lagertijd en temperatuur. Vaak is het niet per se nodig, maar dan duurt het gewoon wat langer voordat het bier op druk is. Hoelang heeft het bier gelagerd en bij welke temperatuur?
Mocht je het willen gebruiken dan kan je bijvoorbeeld F2 (0,2-0,7g/10L) of CBC-1 (1g/10L) toevoegen aan het bottelvat.

2. Gistvoeding is niet nodig bij het bottelen.

3. Niet dat me zo 123 te binnen schiet ;D

D.R.K.:

--- Citaat van: JessyH op 11-05-2021  14:50 u ---1. Het is een stevig biertje, maar daarentegen heb je een gist met een hoge alcoholtolerantie. Het kan m.i. geen kwaad om bij zo'n zwaar bier bottelgist te gebruiken, maar of het nodig is is mede afhankelijk van de lagertijd en temperatuur. Vaak is het niet per se nodig, maar dan duurt het gewoon wat langer voordat het bier op druk is. Hoelang heeft het bier gelagerd en bij welke temperatuur?
Mocht je het willen gebruiken dan kan je bijvoorbeeld F2 (0,2-0,7g/10L) of CBC-1 (1g/10L) toevoegen aan het bottelvat.

--- Einde van citaat ---

Mooi dat dit voorbij komt, zat zelf nog met een RIS in de planning en kwam er niet achter hoe om te gaan met CBC-1.
Voor het toevoegen van CBC-1 gewoon droog in het gistvat en even roeren of wel eerst in water en dan als vloeistof toevoegen en dan ook weer even rustig roeren?

Verder voor tips, item 2: niet nodig want het hergisten op de fles is voor koolzuur en niet zozeer om je SG naar beneden te brengen, teveel hergisten op de fles geeft je een bierbommetje

Geen andere tips vanaf mijn kant, maar wel benieuwd naar je vergisting grafiek en temperatuur. Kan ik zelf weer wat van leren voor mijn eigen RIS :)

Voor het lager van een RIS, is dit nodig of kan je ook volledig gaan voor een langere hergisting op de fles?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie