Recepten > Discussie over recepten

Nessumer RIS

(1/3) > >>

Sir Wicked III:
Hallo bierliefhebbers,

Over 2 weken is onze gistkast weer leeg en deze moet natuurlijk weer gevuld worden. Nu is de keuze gevallen om een Russian Imperial Stout te gaan brouwen.
Ik heb me enigszins wat verdiept in de verschillende recepten die her en der staan en ben in BrouwHulp op het volgende uitgekomen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptNessumer RISBrouwdatumBierstijlStout (Imperial Russian)Volume25,0 lBegin SG1,100 SGBerekende kleur (Morey)160 EBCBerekende bitterheid (Rager)97 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt28,41 lWater uit Frysk Fris11,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO450 mg/l10 mg/l41 mg/l133 mg/l100 mg/l6 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%8,77 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,0 %0,79 kgCaramunich IWeyermann90 EBC7,0 %0,67 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %0,67 kgZwarte moutDingemans1400 EBC6,0 %0,34 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteAmylaserust67,0 °C1 min.90 min.2,6 l/kgUitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU45,3 gColumbusbellen18,3%60 min.85,4 IBU40,7 gCascadebellen5,5%30 min.11,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType[row][data]40,7 gCascadebellen5,5%30 min.11,8 IBUstarter[/data][data]New World Strong Ale (M42)[/data][data]bovengist[/data][/row]

Ik zit nog wat in twijfel met de suiker, om deze er uit te laten en op te vangen met crystalmout.
En of het aandeel choco en zwarte mout niet te licht is.

Graag jullie ongezouten mening en visie hierover.

:biersmile:

Tapperij de Keizer:
Maischschema in 2 stappen, is dit voldoende?

Jacques:

--- Citaat van: Tapperij de Keizer op 31-01-2021  22:33 u ---Maischschema in 2 stappen, is dit voldoende?

--- Einde van citaat ---

Ja. Werkt prima voor bijna alle bieren.

Jacques:

--- Citaat van: Sir Wicked III op 31-01-2021  22:08 u ---Ik zit nog wat in twijfel met de suiker, om deze er uit te laten en op te vangen met crystalmout.
En of het aandeel choco en zwarte mout niet te licht is.

Graag jullie ongezouten mening en visie hierover.

--- Einde van citaat ---

Heftige RIS
Het aandeel chocolademout en zwarte mout is zeker niet te licht.
Ik vermoed dat je met deze percentages problemen gaat krijgen met de vergistingsgraad van je bier. Daarom zou ik het percentage suiker eerder flink verhogen dan de suiker vervangen door een caramout.

Hoeveel gist ga je enten? Wees bij zo'n zwaar bier niet te zuinig mee.

Sir Wicked III:
Planning is om 20 gram Mangove Jacks M42 te gebruiken. Deze zou tot 12% moeten kunnen verdragen. Vergisten op 19°C.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie