Nessumer RIS

Gestart door Sir Wicked III, 31-01-2021 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sir Wicked III

Hallo bierliefhebbers,

Over 2 weken is onze gistkast weer leeg en deze moet natuurlijk weer gevuld worden. Nu is de keuze gevallen om een Russian Imperial Stout te gaan brouwen.
Ik heb me enigszins wat verdiept in de verschillende recepten die her en der staan en ben in BrouwHulp op het volgende uitgekomen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNessumer RIS
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume25,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)160 EBC
Berekende bitterheid (Rager)97 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,41 lWater uit Frysk Fris
11,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l10 mg/l41 mg/l133 mg/l100 mg/l6 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,77 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,0 %
0,79 kgCaramunich IWeyermann90 EBC7,0 %
0,67 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %
0,67 kgZwarte moutDingemans1400 EBC6,0 %
0,34 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.90 min.2,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45,3 gColumbusbellen18,3%60 min.85,4 IBU
40,7 gCascadebellen5,5%30 min.11,8 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]40,7 gCascadebellen5,5%30 min.11,8 IBU
New World Strong Ale (M42)bovengist

Ik zit nog wat in twijfel met de suiker, om deze er uit te laten en op te vangen met crystalmout.
En of het aandeel choco en zwarte mout niet te licht is.

Graag jullie ongezouten mening en visie hierover.

 :biersmile:

Tapperij de Keizer

Maischschema in 2 stappen, is dit voldoende?

Jacques

Citaat van: Tapperij de Keizer op 31-01-2021  22:33 uMaischschema in 2 stappen, is dit voldoende?

Ja. Werkt prima voor bijna alle bieren.

Jacques

Citaat van: Sir Wicked III op 31-01-2021  22:08 uIk zit nog wat in twijfel met de suiker, om deze er uit te laten en op te vangen met crystalmout.
En of het aandeel choco en zwarte mout niet te licht is.

Graag jullie ongezouten mening en visie hierover.

Heftige RIS
Het aandeel chocolademout en zwarte mout is zeker niet te licht.
Ik vermoed dat je met deze percentages problemen gaat krijgen met de vergistingsgraad van je bier. Daarom zou ik het percentage suiker eerder flink verhogen dan de suiker vervangen door een caramout.

Hoeveel gist ga je enten? Wees bij zo'n zwaar bier niet te zuinig mee.


Sir Wicked III

Planning is om 20 gram Mangove Jacks M42 te gebruiken. Deze zou tot 12% moeten kunnen verdragen. Vergisten op 19°C.

Jacques

Citaat van: Sir Wicked III op 01-02-2021  21:30 uPlanning is om 20 gram Mangove Jacks M42 te gebruiken. Deze zou tot 12% moeten kunnen verdragen. Vergisten op 19°C.

Twee zakjes dus. Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Om te zorgen dat het bier goed uitgist kun je de vergistingstemperatuur na 2 dagen heel langzaam steeds een beetje verhogen. Ook raad ik aan een beetje gistvoeding te gebruiken. Dit soort bieren hebben de neiging niet goed uit te gisten door het hoge alcoholgehalte en door de grote hoeveelheid donkere mouten.

Sir Wicked III

Citaat van: Jacques op 01-02-2021  22:03 uOok raad ik aan een beetje gistvoeding te gebruiken. Dit soort bieren hebben de neiging niet goed uit te gisten door het hoge alcoholgehalte en door de grote hoeveelheid donkere mouten.

Bedankt voor de info Jacques. We gaan gistvoeding toevoegen. Ben in een ander topic al tegengekomen dat Wyeast een goede voeding heeft.

Sir Wicked III

Het is alweer een tijdje geleden, maar een aantal weken geleden dit recept gebrouwen.

Start SG was 1104 en eind vorige week gezakt tot 1030. Zou volgens BrouwHulp op 1022 moeten eindigen, maar dat is denk ik wel heel optimistisch.
Vanavond en donderdag nog een keer meten.

We zijn dus bijna toe aan bottelen en nu heb ik de volgende vragen:

  • Bottelen met bottelgist? En zo ja, welke raden jullie aan (en hoeveel?)
  • Nog wat gistvoeding meegeven samen met bottelsuiker?
  • Nog ander tips?

 :biersmile:

JessyH

Citaat van: Sir Wicked III op 11-05-2021  12:27 u
  • Bottelen met bottelgist? En zo ja, welke raden jullie aan (en hoeveel?)
  • Nog wat gistvoeding meegeven samen met bottelsuiker?
  • Nog ander tips?

1. Het is een stevig biertje, maar daarentegen heb je een gist met een hoge alcoholtolerantie. Het kan m.i. geen kwaad om bij zo'n zwaar bier bottelgist te gebruiken, maar of het nodig is is mede afhankelijk van de lagertijd en temperatuur. Vaak is het niet per se nodig, maar dan duurt het gewoon wat langer voordat het bier op druk is. Hoelang heeft het bier gelagerd en bij welke temperatuur?
Mocht je het willen gebruiken dan kan je bijvoorbeeld F2 (0,2-0,7g/10L) of CBC-1 (1g/10L) toevoegen aan het bottelvat.

2. Gistvoeding is niet nodig bij het bottelen.

3. Niet dat me zo 123 te binnen schiet ;D

D.R.K.

Citaat van: JessyH op 11-05-2021  14:50 u1. Het is een stevig biertje, maar daarentegen heb je een gist met een hoge alcoholtolerantie. Het kan m.i. geen kwaad om bij zo'n zwaar bier bottelgist te gebruiken, maar of het nodig is is mede afhankelijk van de lagertijd en temperatuur. Vaak is het niet per se nodig, maar dan duurt het gewoon wat langer voordat het bier op druk is. Hoelang heeft het bier gelagerd en bij welke temperatuur?
Mocht je het willen gebruiken dan kan je bijvoorbeeld F2 (0,2-0,7g/10L) of CBC-1 (1g/10L) toevoegen aan het bottelvat.


Mooi dat dit voorbij komt, zat zelf nog met een RIS in de planning en kwam er niet achter hoe om te gaan met CBC-1.
Voor het toevoegen van CBC-1 gewoon droog in het gistvat en even roeren of wel eerst in water en dan als vloeistof toevoegen en dan ook weer even rustig roeren?


Verder voor tips, item 2: niet nodig want het hergisten op de fles is voor koolzuur en niet zozeer om je SG naar beneden te brengen, teveel hergisten op de fles geeft je een bierbommetje

Geen andere tips vanaf mijn kant, maar wel benieuwd naar je vergisting grafiek en temperatuur. Kan ik zelf weer wat van leren voor mijn eigen RIS :)

Voor het lager van een RIS, is dit nodig of kan je ook volledig gaan voor een langere hergisting op de fles?


Snelbier

Citaat van: D.R.K. op 11-05-2021  15:08 uMooi dat dit voorbij komt, zat zelf nog met een RIS in de planning en kwam er niet achter hoe om te gaan met CBC-1.
Voor het toevoegen van CBC-1 gewoon droog in het gistvat en even roeren of wel eerst in water en dan als vloeistof toevoegen en dan ook weer even rustig roeren?

Voor het lager van een RIS, is dit nodig of kan je ook volledig gaan voor een langere hergisting op de fles?
Lageren in gistvat alleen doen als het vat perfect afsluit, ivm oxidatie-risico.
Voordeel is dat je alle gist en trub kwijtraakt voor bottelen, dus 'schoon' in de fles. Kan ook op andere manieren, is géén noodzaak.
Nadeel van lang lageren van zwaar bier dat je bijna zeker bottelgist moet gebruiken.
==========
CBC1 procedure: zie ook Lallemand-instructies.. Hydrateren voor gebruik, voorkomt 'osmotische shock'.  En meer zekerheid dat gist goed is verdeeld in het wort.
Dus gist hydrateren volgens instructie en homogene slurry door wort roeren of met pipet in flessen doseren.
Succes, Snelbier

Toevoeging: CBC1 heeft best wat tijd nodig om goed op te lossen in water.  Zou het zeker NIET zo in het vat gooien.

Sir Wicked III

Bedankt voor de reacties.

Citaat van: JessyH op 11-05-2021  14:50 uHoelang heeft het bier gelagerd en bij welke temperatuur?

Het bier staat komende vrijdag ongeveer 2 weken in navergisting op 21°C. Hoofdvergisting was bij 19°C Koud lageren doen we niet.
Vorige week SG gemeten op 1036, gister op 1034. 67% vergistingsgraad. Als deze vrijdag nog steeds op 1034 staat, gaan we deze op fles zetten, met 6g/l bottelsuiker.

 :biersmile:

JessyH

Citaat van: Sir Wicked III op 12-05-2021  10:46 uHet bier staat komende vrijdag ongeveer 2 weken in navergisting op 21°C. Hoofdvergisting was bij 19°C Koud lageren doen we niet.
Vorige week SG gemeten op 1036, gister op 1034. 67% vergistingsgraad. Als deze vrijdag nog steeds op 1034 staat, gaan we deze op fles zetten, met 6g/l bottelsuiker.

De vergisting is dan (vrijdag) nog niet zo lang ten einde, dus je hoeft je m.i. geen zorgen te maken over het gebruik van bottelgist. Er zullen nog voldoende actieve gistcellen in het bier aanwezig zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.