Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dikke Tinne Quadrupel  (gelezen 1009 keer)

Offline Rowanyt1309

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Bier brouwen is leven.
Dikke Tinne Quadrupel
« Gepost op: 31-01-2021 20:16 u »
Beste brouwers.
Na ons gebottelde Eigen-Weizen kunnen wij niet stil blijven zitten en willen wij ons volgende bier gaan brouwen. Een Quadrupel. Nu zijn wij na het bekijken van andere recepten tot het volgende recept gekomen. Wij willen een dikke Quadrupel brouwen. Met dik bedoelen wij een dik mondgevoel en een mooie schuimkraag. Zitten wij met dit recept goed? Nu zouden wij hier graag tinten van vanille aan toe willen voegen en wat adviseren jullie qua hoeveelheid? Wat raden jullie daarnaast aan qua gist?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptDikke Tinne
Brouwdatum08-02-2021
BierstijlQuadrupel
Volume15.0 l
Begin SG1.106 SG
Berekende kleur (Morey)60 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.50 kgBohemian pilsmoutWeyermann3 EBC47.3 %
1.50 kgVienna moutWeyermann7 EBC20.3 %
1.00 kgkaramel tarwemoutWeyermann120 EBC13.5 %
0.50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6.8 %
0.10 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC1.4 %
0.80 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC10.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45.0 gHallertau Hersbrucker  pellets2.5%90 min.22.8 IBU
15.0 gHallertau Hersbrucker  pellets2.5%10 min.1.5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20.0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
Re: Dikke Tinne Quadrupel
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2021 14:04 u »
Ik heb quadrupels gebrouwen met de T58, BE256 en WLP530 en de versies met T58 smaakten mij het best. Met de WLP530 heb ik twee quads gebrouwen en beide keren gushers (ondanks veelvuldig SG meten tijdens vergisting), dus die heb ik nooit goed kunnen beoordelen. De WLP530 krijgt nog wel een herkansing, want ik weet zeker dat ook ík er een mooie quad mee kan brouwen ;)

Offline Rootsman

• Senior lid
Dikke Tinne Quadrupel
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2021 22:29 u »
Een quadrupel is wel wat lastiger te brouwen vanwege het hoge SG wat je voor ogen hebt. Ik zou eerst wat experimenteren met ‘’gemakkelijkere’’ receptuur. Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat dit je 2e brouwsel is?

Ik heb goede ervaring met de Rochefort gist (Wyeast belgium abbey 2) verder vind ik het een interessante receptuur. Wellicht is je donkere mout van carafa 900 EBC wat aan de hoge kant, ik zou persoonlijk je karamelmout toevoegen en max 0,5% van de carafa 900 EBC.

Gr Ruud

Offline Rowanyt1309

• *
  • Bier brouwen is leven.
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2021 12:30 u »
Een quadrupel is wel wat lastiger te brouwen vanwege het hoge SG wat je voor ogen hebt. Ik zou eerst wat experimenteren met ‘’gemakkelijkere’’ receptuur. Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat dit je 2e brouwsel is?

Ik heb goede ervaring met de Rochefort gist (Wyeast belgium abbey 2) verder vind ik het een interessante receptuur. Wellicht is je donkere mout van carafa 900 EBC wat aan de hoge kant, ik zou persoonlijk je karamelmout toevoegen en max 0,5% van de carafa 900 EBC.

Gr Ruud

Vanwaar is onze  carafa wat aan de hoge kant? Kun jij toelichten wat jij bedoelt met het experimenteren van een gemakkelijkere receptuur? Daarnaast ben ik benieuwd wat jij interessant vind aan onze receptuur. Wij hebben dit recept met BrouwHulp gemaakt en daar kwam ons recept goed uit kwa waardes en kleur.

Offline Rootsman

• Senior lid
Dikke Tinne Quadrupel
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2021 23:12 u »
Vanwaar is onze  carafa wat aan de hoge kant? Kun jij toelichten wat jij bedoelt met het experimenteren van een gemakkelijkere receptuur? Daarnaast ben ik benieuwd wat jij interessant vind aan onze receptuur. Wij hebben dit recept met BrouwHulp gemaakt en daar kwam ons recept goed uit kwa waardes en kleur.
Een quadrupel is vanwege het hoge soortelijk gewicht/alcohol een moeilijker bier om te brouwen dan bijvoorbeeld een blond, dubbel of tripel. Je zal meer mout storten en brouwen met een dikker beslag wat de nodige problemen met zich mee kan brengen. Daarom zou ik aanraden om eerst andere bier stijlen te brouwen om wat meer ervaring op te doen met je brouwproces.

Ik heb zelf pas 1 keer een quadrupel gebrouwen en heb meer gebruik gemaakt van karamel mout 120 ebc en een donkere kandijsuiker van 500 EBC om aan de gewenste kleur te komen. Wellicht dat 1,4% carafa een wat gebrande smaak geeft.

Ik vind het gebruik van karamel tarwemout wel interessant! Daar heb ik nog geen ervaring mee.

Gr Ruud

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2021 21:38 u »
Beste brouwers.
Na ons gebottelde Eigen-Weizen kunnen wij niet stil blijven zitten en willen wij ons volgende bier gaan brouwen. Een Quadrupel. Nu zijn wij na het bekijken van andere recepten tot het volgende recept gekomen. Wij willen een dikke Quadrupel brouwen. Met dik bedoelen wij een dik mondgevoel en een mooie schuimkraag. Zitten wij met dit recept goed? Nu zouden wij hier graag tinten van vanille aan toe willen voegen en wat adviseren jullie qua hoeveelheid? Wat raden jullie daarnaast aan qua gist?

Niet veel mis met dit recept.

Als ervaren brouwer die heel wat keren een quadrupel gebrouwen heeft zeg ik dat een quadrupel niet veel lastiger is om te brouwen dan een stevige tripel. Het is belangrijk voldoende gist te enten.
Met 20 g T58 op 15 liter zit je goed. Ik zou overigens gewoon twee zakjes gebruiken, dat is 23 g.  :)
In plaats van T58 kun je ook de LalBrew® Abbaye gebruiken. Ook een hele mooie gist voor quadrupel.

Offline Rootsman

• Senior lid
Dikke Tinne Quadrupel
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2021 22:03 u »

Als ervaren brouwer die heel wat keren een quadrupel gebrouwen heeft zeg ik dat een quadrupel niet veel lastiger is om te brouwen dan een stevige tripel. Het is belangrijk voldoende gist te enten.
Met 20 g T58 op 15 liter zit je goed. Ik zou overigens gewoon twee zakjes gebruiken, dat is 23 g.  :)
In plaats van T58 kun je ook de LalBrew Abbaye gebruiken. Ook een hele mooie gist voor quadrupel.
Het brouwen van een quadrupel met een hoge dichtheid is wellicht vergelijkbaar met een stevige tripel maar zeker geldt voor beide dat dit dan een wat lastigere receptuur is om te brouwen vanwege hoge stort van mout en een dikker beslag. Dat ben je toch wel met me eens Jacques?

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2021 22:45 u »
Het brouwen van een quadrupel met een hoge dichtheid is wellicht vergelijkbaar met een stevige tripel maar zeker geldt voor beide dat dit dan een wat lastigere receptuur is om te brouwen vanwege hoge stort van mout en een dikker beslag. Dat ben je toch wel met me eens Jacques?
Gewoon wat minder spoelwater gebruiken en een lager rendement op de koop toe nemen. "Probleem" opgelost.

Oh ja, en goed roeren natuurlijk!

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2021 02:24 u »
Je maischketel moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om meer water toe te laten en minder spoelwater...

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2021 07:09 u »
Je maischketel moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om meer water toe te laten en minder spoelwater...
Dan brouw je gewoon iets minder dan gebruikelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2021 17:26 u »

Dat is een typisch probleem voor brouwautomaten. Met een traditionele ketel is dat geen enkel probleem.

Bij een brouwautomaat kun je zware bieren brouwen door tussentijds te roeren, niet te spoelen, moutextract toevoegen en langer te koken. Al deze handelingen zijn niet complex te noemen...

Naar mijn idee doen beginnende brouwers er goed aan om zo veel mogelijk verschillende bierstijlen te brouwen het eerste jaar dat ze brouwen, daar leer je heel veel van qua smaken maar ook qua mogelijkheden van de apparatuur die je gebruikt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2021 22:23 u »
...
In plaats van T58 kun je ook de LalBrew® Abbaye gebruiken. Ook een hele mooie gist voor quadrupel.

Je moet je alleen de vraag stellen wat de 3e, 4e en 5e moutsoort in het eindresultaat doet.

Verder is de Abbaye een prima gist, maar niet te hoog qua vergistingstemperatuur gebruiken, wordt snel fenolisch.

Offline Rowanyt1309

• *
  • Bier brouwen is leven.
« Reactie #12 Gepost op: 09-02-2021 09:00 u »
Naar mijn idee doen beginnende brouwers er goed aan om zo veel mogelijk verschillende bierstijlen te brouwen het eerste jaar dat ze brouwen, daar leer je heel veel van qua smaken maar ook qua mogelijkheden van de apparatuur die je gebruikt.

Dit is inderdaad hoe wij er ook in staan. Ondernemen is ondervinden. Al doende leert men.

Verder denk ik dat wij ons houden aan dit recept. Als alles goed verloopt, dan willen wij vrijdag gaan brouwen. Hebben jullie nog tips voor het maischschema (aantal stappen en temperatuur) en de kooktijd? Op welk moment is het verstandig om de kandijsuiker toe te voegen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 09-02-2021 16:16 u »
Dit is inderdaad hoe wij er ook in staan. Ondernemen is ondervinden. Al doende leert men.

Verder denk ik dat wij ons houden aan dit recept. Als alles goed verloopt, dan willen wij vrijdag gaan brouwen. Hebben jullie nog tips voor het maischschema (aantal stappen en temperatuur) en de kooktijd? Op welk moment is het verstandig om de kandijsuiker toe te voegen?

Maischen: 45 minuten op 65 graden en 30 minuten op 72, eventueel uitmaischen op 78 voor 5 min.
Koken: 60 minuten
Toevoegen suiker: 5 tot 10 minuten voor einde kook

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 09-02-2021 21:59 u »
Je moet je alleen de vraag stellen wat de 3e, 4e en 5e moutsoort in het eindresultaat doet.

Dat ligt aan wat de 3e, 4e en 5e moutsoorten zijn. Bij donkere bieren kunnen meerdere donkere mouten een mooie gelaagdheid in de smaak van je bier geven. Maar als je veel meer moutsoorten gebruikt dan heeft dat inderdaad weinig meerwaarde en kan het er voor zorgen dat de smaak van je bier vervlakt. Mijn ervaring is dat 2 à 3 moutsoorten mooie uitgesproken bieren geeft maar als je meer dan 4 moutsoorten gebruikt het snel een rommelige en niet evenwichtige smaak kan geven.

Tags: