Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Le Grand Royale (Tarwe Tripel)  (gelezen 884 keer)

Offline oneman

• Vol lid
  • Land: nl
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
Le Grand Royale (Tarwe Tripel)
« Gepost op: 29-01-2021 15:09 u »
Hi Allemaal,

Ik wil (tussen de pogingen door een Vienna te brouwen, tweede poging is al veelbelovend) een tarwe tripel brouwen. Na wat kijken naar andere recepten, heb ik onderstaand recept samengesteld. Wat denken jullie?

Brewfather gaat uit van een eind SG van 1.015 en die zit veelal al lager dan ik in de praktijk uitkom... gaat wel lekker vol smaken of toch maar een deel van de mout vervangen door suiker?

De hop heb ik gelijk een witbier gehouden, alleen wat bitterder i.v.m. de zwaarte van het bier. Ik heb nog Citra en Amarillo op voorraad, maar ik dacht dat dat teveel op de voorgrond zou treden.

oneman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JayK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
  • Hobbybrouwen.nl is mijn fermentatiebron
Re: Le Grand Royale (Tarwe Triple)
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2021 18:12 u »
With cheese?

Mijn tarwe tripel gisteren gebotteld met een veel lager eind SG dan berekend! Ik had dan wel een groot aandeel suiker, maar de mijne is nu onbedoeld boven de 9%. (Met T-58 van 1.078 naar 1.008)
Ik gebruik die software trouwens niet, is de vergistingsgraad gebaseerd op de gist die je selecteert of stel je dat zelf ergens in? Je maischschema met 45min of 63graden lijkt me vrij droog, dus dan zou je die vergistingsgraad van de gist wel moeten halen lijkt me.

Weet je zeker dat je 15 g koriander wil gebruiken? https://www.brouw-bier.nl/theorie/grondstoffen/kruiden/koriander.aspx hier wordt zo'n 3 tot 4 gram per 10 L aanbevolen voor o.a. tripels.

Offline oneman

• Vol lid
Re: Le Grand Royale (Tarwe Triple)
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2021 19:47 u »
With cheese?
  8)
Citaat
Mijn tarwe tripel gisteren gebotteld met een veel lager eind SG dan berekend! Ik had dan wel een groot aandeel suiker, maar de mijne is nu onbedoeld boven de 9%. (Met T-58 van 1.078 naar 1.008)
Ik gebruik die software trouwens niet, is de vergistingsgraad gebaseerd op de gist die je selecteert of stel je dat zelf ergens in? Je maischschema met 45min of 63graden lijkt me vrij droog, dus dan zou je die vergistingsgraad van de gist wel moeten halen lijkt me.
Ik hoop het ja. De berekening van de SG in Brewfather is gebaseerd op de vergistinggraad van de opgegeven gist. Het maischschema heeft weinig invloed op de SG berekening. De vergistingsgraad van Lallemand Wit is zelfs hoger dan die van T-58... Als ik die invoer komt Brewfather uit op een eind SG van 1.023!  :-\ Dus. Ik hoop maar op het beste. Overigens is die T-58 ook best aantrekkelijk qua karakter. Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat uitpakken. Ik denk dat dat doorgisten bij jou zeker mede komt door je suiker toevoeging. Misschien moet ik dat ook maar doen, ietsje minder pale ale, iets suiker erbij...  :denken:
Citaat
Weet je zeker dat je 15 g koriander wil gebruiken? https://www.brouw-bier.nl/theorie/grondstoffen/kruiden/koriander.aspx hier wordt zo'n 3 tot 4 gram per 10 L aanbevolen voor o.a. tripels.
Goeie link... ik verlaag het aandeel koriander naar 4 g voor mijn 11,5 l. batch.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Le Grand Royale (Tarwe Tripel)
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2021 22:40 u »
Houd er rekening mee dat korianderzaad een zeepachtige smaak kan geven voor bepaalde proevers...

Bij mij is koriander taboe.

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2021 23:01 u »
Houd er rekening mee dat korianderzaad een zeepachtige smaak kan geven voor bepaalde proevers...

Bij mij is koriander taboe.
Ja, dat is mijn bekend. Wij eten echter zelf regelmatig koriander en deed het eerder al in mijn bieren. Aangezien mijn vrouw en ik de voornaamste drinkers zijn van mij bier, zal dat dus geen probleem worden.

Maar het is inderdaad iets om aan te denken als je je bier (of gekruide eten) aan gasten voor wilt zetten.

Offline JayK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
  • Hobbybrouwen.nl is mijn fermentatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2021 13:03 u »
Yes!  8) Blijft een geweldige dialoog! Het was een gokje van zou jij hem snappen, maar pakte dus goed uit.

Ik heb nog niet veel gebrouwen en was niet zeker over de T-58, nooit gebruikt en beetje verschillende meningen hier op het forum gelezen. Toch maar geprobeerd, want ik had er een zakje van. Het jongbier bij het bottelen smaakte eigenlijk precies zoals ik het zou verwachten van een tripel, en ik vond hem niet peperig (maar ben ook echt geen fijnproever), vriendin laten proeven en die (zonder verder enige info behalve dat ie hoog alcohol is en dat er tarwe in zit) zegt meteen "oow spicy!", dus ik neem aan dat hij dan toch dat peperige heeft  ;D Ik zou het zelf omschrijven als "Belgisch"  :weetniet:
Ben ook super benieuwd hoe die over een paar weken (en maanden) is!

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2021 18:44 u »
De brouw ging goed, al viel het rendement wat tegen; volgende keer wat meer roeren... Ik heb de SG wat opgehoogd met een suiker toevoeging, dat is ook wel stijlvast

Na een maandje rijpen een flesje geproefd en ik ben zeer tevreden, zeker voor een eerste poging:
  • Duidelijk een zwaar witbier, lichtzurig en lekker fris maar dan volmoutig en met alcohol warmte
  • Bitterheid is goed, net genoeg aanwezig om tegenwicht te bieden tegen de volle moutigheid
  • Geur is fris, citrus, licht kruidig. De kruiden overheersen niet

Er is nog een lichte rauwheid die naar ik verwacht de komende maanden zal verdwijnen. Niet te snel opdrinken dus.  ::)

Het is lekker troebel, dat past bij de stijl. De kleur is echter een beetje mwah... moet of iets lichter richting goudgeel of donkerder richting amber vind ik:

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2021 19:02 u »
Niet te snel opdrinken dus.  ::)

Dat zal het lastigste zijn? :)

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-04-2021 08:17 u »
Dat zal het lastigste zijn? :)
Valt mee. Heb nog 10 liter Wiener Lager staan en net 23 liter Witbier gemaischt... ik hoef geen dorst te lijden.  :biersmile:

Tags: