Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: MrMalty vraag  (gelezen 919 keer)

Offline Albring

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
MrMalty vraag
« Gepost op: 27-01-2021 14:50 u »
Ik ben me in MrMalty aan het verdiepen. Op dit forum is heel veel informatie te lezen, maar ik blijf met een paar vragen zitten. Ik begrijp niet waarom ik het gewenste SG niet in hoef te voeren, maar enkel het OG. Is dit geen essentiŽle informatie voor de te maken berekening?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
  • Land: nl
Re: MrMalty vraag
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2021 14:57 u »
Ik ben me in MrMalty aan het verdiepen. Op dit forum is heel veel informatie te lezen, maar ik blijf met een paar vragen zitten. Ik begrijp niet waarom ik het gewenste SG niet in hoef te voeren, maar enkel het OG. Is dit geen essentiŽle informatie voor de te maken berekening?

OG = original gravity, vrij vertaald de start SG van het wort die je gistvat in gaat.

Of bedoel je de eind SG?

Offline Albring

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2021 15:40 u »
Ik doel inderdaad op het eind SG

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2021 16:44 u »
Bij hogere vergistingsgraad moet meer suiker worden omgezet, dus zou je meer gist nodig hebben?
Toch rekent MrMalty alleen met start-SG.  Zal zijn reden hebben, waarschijnlijk omdat het 'gemiddeld' wel goed zit.
En nisschien zijn gisten met hoger svg zo sterk dat ze met minder celletjes de klus ook klaren? weet het niet..
Proost,  Snelbier

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2021 10:58 u »
Het eind SG hangt af van de giststam die je gebruikt. Als je te weinig gist ent (of te lage temperatuur voor de hoeveelheid gist) haal je die niet.
Meer gist toevoegen dan voldoende zal de gisting sneller laten gaan maar niet dieper uit laten gisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2021 23:02 u »
Ik doel inderdaad op het eind SG

Het eind SG is van heel veel factoren afhankelijk. Je weet nooit op welk eind SG je precies uit komt.
De hoeveelheid gist dat je ent heeft maar een hele kleine invloed op het eind SG.

Mr Malty en andere gistcalculators berekenen een optimale hoeveelheid gist voor een vlotte vergisting. Te weinig gist kan leiden tot langzame en slepende vergistingen en zelfs tot een stokkende vergisting.
Te veel gist zorgt voor een hele snelle vergisting maar ook voor bieren met een mindere body en een slechtere schuimhoudbaarheid.

Tags: