Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier/weizen crossover (resultaten brouwdag)  (gelezen 1137 keer)

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Witbier/weizen crossover (resultaten brouwdag)
« Gepost op: 27-01-2021 11:24 u »
Hallo forumleden,

Ik ben voor de 1e keer aan de slag gegaan met de tool BrouwHulp om in te zetten bij mijn nieuwe aanwinst, de BrewMonk 30 liter. Voor mijn gevoel heb ik een prima recept neer kunnen zetten, maar ik zou het toch graag willen verifiŽren of ik het e.e.a. correct heb ingesteld in BrouwHulp i.c.m. de BrewMonk 30.

Het waterprofiel is helaas nog onbekend, daarvan weet ik nog niet precies hoe ik dit kan achterhalen (op de pH na).

Spoelwater relatief laag gehouden i.v.m. minimale maisch hoeveelheid wat ik wil aanhouden voor dit soort ketels (+/- 15 liter). Voor "probeer" recepten wil ik 12 L als eind volume aanhouden.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWitte buujel
Brouwdatum
BierstijlWitbier
Volume12.5 l
Begin SG1.046 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
14.50 lWater uit Roermond
3.62 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC50.2 %
1.40 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC46.8 %
0.09 kgCaraBelgeWeyermann33 EBC3.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Begin44.0 įC0 min.5 min.4.8 l/kg
62.0 įC0 min.50 min.4.8 l/kg
72.0 įC0 min.20 min.4.8 l/kg
Uitmaischen78.0 įC0 min.5 min.4.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6.0 gChallengerpellets5.0%60 min.7.9 IBU
3.0 gE.K. Goldingpellets5.7%30 min.2.3 IBU
6.0 gE.K. Goldingpellets5.7%10 min.1.8 IBU
6.0 gSaazpellets3.4%10 min.1.1 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10.00 gKorianderzaadspecerijkoken
16.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
9.5 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

Ik hoor graag wat jullie bevindingen en/of ideeŽn zijn m.b.t. dit recept.  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • Land: nl
  • lekker bier = niet vies
Re: Witbier/weizen crossover (BrouwHulp)
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2021 14:21 u »
De eerste vraag die jij jezelf moet gaan stellen is waarom...
Wat ga je brouwen?
Waarom deze mouten en waarom deze hoeveelheden.
Waarom deze hoppen en waarom deze bitterheid.
Waarom deze maischstappen en waarom zo lang.
Waarom deze ingredienten.
Waarom deze gist.

Als je daar zelf antwoord op kan geven dan ben je al een heel eind.
Kom je er niet uit? Dan zeg je in feite ik kloot maar wat aan.

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2021 15:16 u »
De eerste vraag die jij jezelf moet gaan stellen is waarom...
Wat ga je brouwen?
Waarom deze mouten en waarom deze hoeveelheden.
Waarom deze hoppen en waarom deze bitterheid.
Waarom deze maischstappen en waarom zo lang.
Waarom deze ingredienten.
Waarom deze gist.

Als je daar zelf antwoord op kan geven dan ben je al een heel eind.
Kom je er niet uit? Dan zeg je in feite ik kloot maar wat aan.

Nouja, het is mijn 1e samengestelde recept, dus in die zin kloot ik zeker maar wat aan ;) nouja, niet helemaal. Ik wil het volle mondgevoel van een Duitse Weizen combineren met de frisheid/smaakprofiel van een Belgisch wit. De ingrediŽnten zijn zorgvuldig geselecteerd en geÔnspireerd door meerdere weizen/witbier recepten. Ik heb dus een goed beeld/idee van wat ik eventueel zou verwachten. Echter heb ik tot nu toe alleen IPAs gebrouwen en zal het 1e witbiertje natuurlijk spannend worden in uitvoering.

Echter is dit wťl mijn 1e brouw in zowel de Brew Monk als met de software "BrouwHulp" (voorheen brouwde ik batches van 3.8l in de soepketel) dus in die zin vraag ik vooral of er geen gekke constateringen zijn in de gebruikte parameters. Of ik BrouwHulp gebruik zoals bedoelt.

De waardes lijken, voor mij, allemaal te kloppen. Behalve de kleur (bewust) en begin SG. Wat betreft begin SG snap ik niet dat ik te hoog zit. Een SG van 1.046 (ABV 4.5) is toch redelijk gemiddeld voor een witbier (volgens mij zelfs ondergemiddeld)? De SG zit in het rood, maar Alcohol% zit aan de ondergrens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2021 15:32 u »
BrouwHulp is ingericht op de waarden die destijds door het BKG zijn 'bepaald' voor bepaalde stijlen. Volgens die stijlgids is het begin SG ergens tussen  de 1.042 en 1.044. Die lijntjes moet je ook meer zien als leidraad dan als vaste grenzen. Je zou de stijl kunnen wijzigen naar een Weizen, dan past het wellicht wel.

Los daarvan: Je geeft aan dat je een 'hybride' wilt brouwen tussen een Wit en een Weizen, dan snap ik niet dat je daar naar kijkt. Het resultaat wordt er niet anders van.  :brouwen:

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2021 15:46 u »
BrouwHulp is ingericht op de waarden die destijds door het BKG zijn 'bepaald' voor bepaalde stijlen. Volgens die stijlgids is het begin SG ergens tussen  de 1.042 en 1.044. Die lijntjes moet je ook meer zien als leidraad dan als vaste grenzen. Je zou de stijl kunnen wijzigen naar een Weizen, dan past het wellicht wel.

Los daarvan: Je geeft aan dat je een 'hybride' wilt brouwen tussen een Wit en een Weizen, dan snap ik niet dat je daar naar kijkt. Het resultaat wordt er niet anders van.  :brouwen:

Zo zie ik het ook, ik ga hem ook gewoon brouwen hoor, daar niet van :P "De bepaalde regels" omtrent SG/ABV voor een bepaalde stijl heb ik niet zoveel boodschap aan. Echter twijfelde ik wel nog of ik de software correct gebruik. Een hoger/lager SG vind ik niet zo spannend, maar als mijn overige waardes way off zijn dan krijg ik natuurlijk een totaal ander biertje ^^

Ik vroeg me wel af hoe de SG te hoog kan zitten terwijl het alcohol% aan de ondergrens zit. Er zit toch een correlatie tussen deze waardes? Even de stijl en/of 'officiŽle bepalingen' daargelaten. Dit heeft natuurlijk geen invloed op het recept, maar wel iets wat ik (nog) niet helemaal begrijp.

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2021 16:04 u »

Ik vroeg me wel af hoe de SG te hoog kan zitten terwijl het alcohol% aan de ondergrens zit. Er zit toch een correlatie tussen deze waardes? Even de stijl en/of 'officiŽle bepalingen' daargelaten. Dit heeft natuurlijk geen invloed op het recept, maar wel iets wat ik (nog) niet helemaal begrijp.

Dit ligt aan de gebruikte gist. Gebruik je er eentje met een hoge vergistingsgraad, dan zul je meer alcohol in je bier krijgen dan wanneer je een gist gebruikt die een lagere vergistingsgraad heeft.

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2021 16:14 u »
Dit ligt aan de gebruikte gist. Gebruik je er eentje met een hoge vergistingsgraad, dan zul je meer alcohol in je bier krijgen dan wanneer je een gist gebruikt die een lagere vergistingsgraad heeft.

Ahjah, stom ;D Ben de US-05 natuurlijk gewend. Logisch ook  ::)

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2021 19:58 u »
Ok je wilt dus experimenteren...
Bewuste keuze...
Heel goed...
Ik zou zeggen brouwen maar en kijk wat het resultaat wordt.

Offline JayK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fi
  • Hobbybrouwen.nl is mijn fermentatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 28-01-2021 21:18 u »
In een traditioneel witbier zit toch best veel (helft?) ongemouten granen, vooral tarwe en wat haver? Misschien iets van dat (tarwe en/of haver) toevoegen om er meer tussenin te zitten?
Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar als je er tussenin wil zitten, dan zou je wat ongemoute tarwe toe kunnen voegen. Ben hoe dan ook benieuwd hoe het gaat worden, veel plezier :)

Offline kooijtje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28-01-2021 21:26 u »
Waterprofiel kun je meestal vinden op de website van je waterleverancier. Bij mij (BrabantWater) in ieder geval wel!

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #10 Gepost op: 28-01-2021 23:15 u »
Ik weet niet of het handig is om voor je eerste brouwsel in de brewmonk een recept met veel tarwemout te gebruiken.
Tarwemout wil nog wel eens voor een dichtgeslagen filterbed zorgen, en ik weet niet of je daar blij van wordt met een ketel die je nog niet in de vingers hebt.
Ik zou voor zo'n eerste brouwsel kiezen voor een recept met weinig of geen tarwe, niet te zwaar, simpel. En pas als je het gevoel hebt dat je dat apparaat een beetje in de vingers hebt wat uitdagender recepten gaan brouwen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2021 10:50 u »
In een traditioneel witbier zit toch best veel (helft?) ongemouten granen, vooral tarwe en wat haver? Misschien iets van dat (tarwe en/of haver) toevoegen om er meer tussenin te zitten?
Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar als je er tussenin wil zitten, dan zou je wat ongemoute tarwe toe kunnen voegen. Ben hoe dan ook benieuwd hoe het gaat worden, veel plezier :)

Ik heb het recept al enigzins aangepast zodat er ook 5% tarwevlokken bij gaan. Maar, de crossover zit hem juist in de grote hoeveelheid gemoute tarwe :) Dit is traditioneel voor een Weizen, terwijl de smaak (citrus/koriander) weer meer bij een witbier past (daar waar dat bij Weizen vaak kruidnagel/banaan is).

Waterprofiel kun je meestal vinden op de website van je waterleverancier. Bij mij (BrabantWater) in ieder geval wel!
Helaas, bij WML niet zo eenvoudig, maar heb ze al een mailtje gestuurd :)

Ik weet niet of het handig is om voor je eerste brouwsel in de brewmonk een recept met veel tarwemout te gebruiken.
Tarwemout wil nog wel eens voor een dichtgeslagen filterbed zorgen, en ik weet niet of je daar blij van wordt met een ketel die je nog niet in de vingers hebt.
Ik zou voor zo'n eerste brouwsel kiezen voor een recept met weinig of geen tarwe, niet te zwaar, simpel. En pas als je het gevoel hebt dat je dat apparaat een beetje in de vingers hebt wat uitdagender recepten gaan brouwen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Ik durf de uitdaging wel aan te gaan, worst case gaat alles het afvoerputje in ;) maar wat betreft het dichtslaan van filterbed, de kans dat dit gebeurt bij elke 15min roeren in combinatie met een relatief dun beslag is vrij klein toch? Ik was niet van plan om alleen de pomp te laten draaien tijdens het maischen en er verder niet meer naar om te kijken, gezien het rendement dan vrij laag kan uitvallen in deze ketels. Uiteindelijk blijft er dan een risico bij het spoelen.

Zou een toevoeging van rijstvliezen wenselijk zijn?

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2021 18:30 u »
Hier staan de waterrapporten per pompstation van WML:

https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/overzichten-waterkwaliteit

En hier staat van welk pompstation je water komt:

https://www.wml.nl/alles-over-water/alles-over-drinkwater-in-jouw-gemeente

Het is inderdaad wel een beetje verstopt door WML.

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2021 23:37 u »
Hier staan de waterrapporten per pompstation van WML:

https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/overzichten-waterkwaliteit

En hier staat van welk pompstation je water komt:

https://www.wml.nl/alles-over-water/alles-over-drinkwater-in-jouw-gemeente

Het is inderdaad wel een beetje verstopt door WML.

Thanks! Daar had ik inderdaad overheen gekeken :)
Ik heb overal de gemiddelde waardes van genomen (sommige min/max waardes lagen behoorlijk uit elkaar), maar dan zou dit dus het profiel van Roermond (Waterbron: Heel) moeten zijn:

En zou dit de bijbehorende waterbehandeling zijn:

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 03-02-2021 21:33 u »
Ik heb het recept nog een beetje getweakt n.a.v. wat meer informatie wat ik heb ingewonnen en ik heb vandaag de BrewMonk 30 eens getest om te kijken hoe het werkt, hoe snel de opwarmtijden zijn enz. Ik heb de ketel opgewarmd naar 44 ļC op 2500 W en vanaf toen heb ik deze teruggeschroefd naar 1500 W (daadwerkelijk maisch vermogen).
De omgevingstemperatuur van de ruimte was 12 ļC.

Ik heb de opwarmtijden in BrouwHulp gezet en ik wil graag jullie mening weten of het maischschema wat ik nu heb ingesteld ok is, of dat het nu wellicht te lang is i.c.m. de opwarmtijden. Hoor graag jullie bevindingen :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWitte buujel (10ebc)
Brouwdatum30-01-2021
BierstijlWitbier
Volume12.5 l
Begin SG1.051 SG
Eind SG1.013 SG
Schijnbare vergistingsgraad74.5%
Alcoholgehalte5.0 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)15 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
15.00 lWater uit Heel
1.30 mlFosforzuur
0.40 gNaCl
4.84 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l8 mg/l36 mg/l142 mg/l55 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.65 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC49.9 %
1.45 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC43.9 %
0.14 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4.2 %
0.07 kgCara-amberWeyermann70 EBC2.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Begin44.0 įC17 min.5 min.4.5 l/kg
Beta-amylase62.0 įC15 min.50 min.4.5 l/kg
Alfa-amylase72.0 įC9 min.20 min.4.5 l/kg
Uitmaischen78.0 įC6 min.5 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7.0 gChallengerpellets5.0%60 min.7.8 IBU
3.0 gE.K. Goldingpellets5.7%30 min.2.9 IBU
6.0 gSaazpellets3.4%10 min.1.6 IBU
6.0 gE.K. Goldingpellets5.7%10 min.2.8 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10.00 gKorianderzaadspecerijkoken
16.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
9.0 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2021 09:53 u »
De brouwdag zit erop en wat een genot om met de BrewMonk te werken! :) Wel viel het rendement enorm tegen, geschat eind SG was 1.051 en ik zat uiteindelijk op 1.040. Dat is slechts een rendement van 51% (terwijl ik al laag had ingezet met 65%).

Ik denk dat ik weet waardoor dit komt. Met een beslag dikte van 4.54 L/kg dacht ik redelijk dun te maischen, maar in een Brew Monk met 7 L 'loze' ruimte heb je technisch gezien dan 2.41 L/kg in de korf (als ik het goed berekend heb: 15-7= 8 / 3.3 = 2.41 L/kg) wat dus veel te dik is. Het roerde zich ook niet lekker. Ook was er snel kanaalvorming en moest ik eigenlijk elk kwartier wel even doorroeren.

Wat ik denk dat helpt om het rendement te verhogen is het volgende:

• Beslg. dikte verhogen van 4.54 L/kg  (4.8L spoelwater) naar 5.4 L/kg ( 2 L spoelwater)
  • Bovenste filterplaat altijd gebruiken voor betere verdeling (voorkomt kanaalvorming in het bostel)
  • Rustiger spoelen in kleinere porties
  • Schrootdikte? Walsen zijn ingesteld op 1.2 mm

Ik vermoed dat het een combinatie was van te dik maischen, kanaalvorming en te snel spoelen. Ik ben niet op zoek naar een rendement van 80%, maar ik wil wťl beter kunnen voorspellen hoe een recept zich vertaald naar brouwsel.

Hoe denken jullie over deze aanpassingen?

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Re: Witbier/weizen crossover (resultaten brouwdag)
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2021 12:48 u »
De volgende keer gaan wij de telescoopbuis niet installeren om zo vťťl makkelijker te kunnen roeren tijdens het maischen. Wij kwamen wel perfect aan ons gewenste SG bij ons witbier, een tripel wordt denk ik wel een uitdaging.

Bovenal blijft het een kwestie van uitproberen en bijstellen denk ik totdat het acceptabel is voor jou. En accepteren dat je rendement altijd lager is dan bij de traditionele bouwwijze.

Gr. Jeroen

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2021 12:57 u »
De volgende keer gaan wij de telescoopbuis niet installeren om zo vťťl makkelijker te kunnen roeren tijdens het maischen. Wij kwamen wel perfect aan ons gewenste SG bij ons witbier, een tripel wordt denk ik wel een uitdaging.

Bovenal blijft het een kwestie van uitproberen en bijstellen denk ik totdat het acceptabel is voor jou. En accepteren dat je rendement altijd lager is dan bij de traditionele bouwwijze.

Gr. Jeroen

Maar dan moet je wel het gat dichtmaken lijkt me, anders loopt je bostel door de filterplaat heen.
Verder klopt het natuurlijk dat het rendement lager is dan bij een traditionele setup, maar zou 65-75% realistischer zijn bij deze ketel. 51% is onder gemiddeld laag en heeft meer met mijn aanpak dan met de ketel te maken. Er zijn namelijk genoeg brouwrapporten met de Brew Monk / Easybrew te vinden die zonder te roeren (dus alleen met pomp circulatie) een rendement van 65-70% halen.
Zelfs zonder spoelen (dus volgens de BiaB methode) worden er hogere rendementen behaald dan 51% :P

Hoeveel volume hadden jullie gemaischt, wat was de beslag dikte en welk rendement/sg hebben jullie weten te behalen?

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2021 13:07 u »
Wij zaten met onze BrewMonk Titan op max (eigenlijk er over) zie filmpje op onze site

https://www.brouwerijaalscholver.nl/?page_id=134

Beslagdikte was 4,5 L/kg

Gewenst rendement was 1046, is 1048 geworden. We hebben veel geroerd en door volle capaciteit zeer weinig gepompt (te veel schuimvorming en dus overlopen)

Zie ook ons recept als bijlage. http://cloud.tapatalk.com/s/602a63d2d2b9d/210118175733.pdf

Gr. Jeroen

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2021 13:26 u »
Wij zaten met onze BrewMonk Titan op max (eigenlijk er over) zie filmpje op onze site

https://www.brouwerijaalscholver.nl/?page_id=134

Beslagdikte was 4,5 L/kg

Gewenst rendement was 1046, is 1048 geworden. We hebben veel geroerd en door volle capaciteit zeer weinig gepompt (te veel schuimvorming en dus overlopen)

Zie ook ons recept als bijlage. http://cloud.tapatalk.com/s/602a63d2d2b9d/210118175733.pdf

Gr. Jeroen

Wat ik in het filmpje zie is dat jullie beslag veel dunner is, bij mij stond het veel droger (helaas geen goede foto en/of filmpje van), maar het was aanzienlijk vaster. Maar dat zal wel door het volume komen. Op 63.5 L zal de 7 L loze ruimte veel minder impact hebben dan op een volume van 15 L. Zou dit kunnen kloppen of zeg ik nou iets geks?
Je zou hiermee in ieder geval mijn eerdere conclusie bevestigen: beslag veel te dik, te weinig in aanraking gekomen met circulerend wort (zeker door het gat wat de pomp steeds in het beslag sloeg).

Voor 15 L dus meer maischwater, minder spoelwater. Ik ga dit recept nog een keer proberen met alleen een wijziging van het maischwater en het gebruik van de bovenste filterplaat zonder te roeren, kijken wat er dan voor rendement uitrolt. Een paar % margin op het (verwachte) rendement is acceptabel, maar 22% is toch wel wat veel :P

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2021 13:29 u »
Ja dat kan zeker denk ik wel invloed hebben.

Gat inderdaad dichtmaken met bijvoorbeeld een RVS blindplug als je de telescoopbuis weg wilt laten

Hebben overigens ook 700 gram rijsthulzen toegevoegd.  Was wel spannend of dat er nog in zou passen maar die nemen weinig ruimte in gelukkig.

Gr. Jeroen

Offline Procion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2021 13:41 u »
Ja dat kan zeker denk ik wel invloed hebben.

Hebben overigens ook 700 gram rijsthulzen toegevoegd.  Was wel spannend of dat er nog in zou passen maar die nemen weinig ruimte in gelukkig.

Gr. Jeroen

Ik denk niet dat rijsthulzen hadden geholpen in mijn situatie, het was namelijk geen dichtgeslagen filterbed  (om die reden ook iets grover geschroot op 1.2 mm), maar simpelweg te weinig water. Bij een dichtgeslagen filterbed zou het wort via de overlooppijp gestroomd zijn, maar het is tijdens het gehele maischschema geen enkele keer via de pijp gegaan, zelfs niet met de pomp maximaal open.

Overigens had ik met roeren geen last van de pijp, het beslag zelf maakte het al lastig genoeg :P

Tags: