Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe snel kan je concluderen dat je eerste brouwsel hopeloos mislukt is  (gelezen 1212 keer)

Offline mathijsfontijn

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
TDP: Topics samengevoegd, had niet goed opgelet... ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mathijsfontijn

• *
Goede avond Brouwvrienden,

Nu een kleine 2 weken geleden heb ik een start gemaakt met mijn eerste eigen brouwsel!
Ik weet niet of het wat ambitieus is maar wilde wel gelijk "echt brouwen" en heb dus de blik/poedertjes stap overgeslagen...
Ik heb een fantastische deal kunnen sluiten met een jongen op Marktplaats die zijn brouw et met pijn in zijn hart weg deed wegens tijdgebrek. De spullen heb ik dus!

Nu heb ik dus de weizen uit dit recept geprobeerd te brouwen met de biab methode

Omschrijving   Waarde
Kenmerk   172WEIZ
Naam recept   Borgerder Weizen
Brouwdatum   21-03-2013
Biertype   Weizen
Volume   16,00 l
Begin SG   1,046 SG
Berekende kleur (Morey)   7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)   10 IBU
Brouwzaalrendement   80,0 %
Kooktijd   90 min.

Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
16,39 l   Water uit Water
8,13   spoelwater

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
1,57 kg   Tarwemout. licht   Weyermann   4 EBC   51,1 %
1,50 kg   Pilsmout   Weyermann   3 EBC   48,9 %

Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
40,0 °C   1 min.   10 min.   2,4 l/kg
67,0 °C   15 min.   60 min.   5,3 l/kg
78,0 °C   10 min.   5 min.   5,3 l/kg

Hop
Hoeveelheid   Naam   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
15,0 g   Hallertauer Tradition   4,0 %   90 min.   10,3 IBU

Gist
Hoeveelheid   Naam   type
1,00 l starter   Weihenstephan Weizen(3068)   bovengist

Vergisting
Kenmerk   Waarde
Starttemp. vergisting   18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting   19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting   19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting   1,009 SG
Temp. nagisting   18,0 °C
Botteldatum   03-04-2013
Alcoholgehalte   4,8 vol.%

Het enige verschil met het recept is dat ik een zakje droge gist gebruikt heb de Mangrove Jack's M20. Dit zou voldoende moeten zijn voor 15 liter!
Hij is gebrouwen op 12 januari. (Dat is nu 14 dagen geleden.)
Na 7 dagen in de gistemmer waar hij inging met sg1044 ...heb ik het bier overgeheveld naar een gistingsfles om hem verder uit te laten gisten.
Hier heeft het nog 3 dagen in gestaan, de eerste dag was er nog activiteit in het waterslot daarna niet meer. de meting toen kwam uit op SG 1011.
Na deze 3 dagen heb het bier weer overgeheveld naar een pan en er 8 g suiker per liter bier bijgedaan in de vorm van suikerwater.
Hier na gelijk gebotteld, en weggezet op 19 graden (dat is nu 3 dagen geleden).

Omdat ik gelezen had dat weizen over het algemeen snel al lekker is heb ik er na 3 dagen eentje in de koeling gezet koud opengetrokken.
Nou ben ik op zn zachts gezegd zeer ontevreden.
Het is misschien ook nog wat vroeg om een goed oordeel te geven maar het smaakt naar mijn mening helemaal nergens naar :(
Het bier heeft een vrij slappe en weeeige, ook wel maisachtige smaak aan die nog redelijk zoet te noemen is.

Er zit al wel aardig koolzuur in en de schuimkraag is op zich oke
Welnu....Ben ik gewoon te ongeduldig... Of is er wat anders mis gegaan?
Ik weet niet waarom maar ik heb na doorlezen het gevoel dat ik een paar dingen fout gedaan heb
-misschien iets te fijn geschroot( ik heb een jsp maltmill met 2 rollers die je niet kan verstellen)
-onvoldoende rekening gehouden met oxidatie dus redelijk lopen klotsen met de brouwzak en overhevelen
-volgens mij is de maischtemperatuur niet constant stabiel geweest en mogelijk zelfs te heet  :o dit kon ik niet heel goed gelijkmatig meten  (heb inmiddels een nieuw thermometer aangeschaft)
-verkeerde pH van het beslag. 6.6 (niks aan het water voorbehandeld)
- te lang gekookt, een goed half uur langer om op het juiste sg van 1044 uit te komen.

Als ik een beetje verder onderzoek doe naar andere recepten en naar voorgeschreven beslagdiktes krijg ik ook het idee dat er in andere recepten meer mout gebruikt wordt per liter water.
Hier ook gelijk iets dat mij nog niet helemaal zeker is, in het recept word gesproken over 16,39 liter brouwwater en 8,3 liter spoelwater.
Ik ben dus uitgegaan van 24,69 liter water in totaal. Klopt dit of ga ik hier de fout in?!.. En zit die 8 liter al bij de 16,3 liter in

Gaat dit nog goed komen...of zal ik maar vast op nieuw beginnen?!....sowieso binnenkort een 2e poging want dit moet beter kunnen... toch?!...

Gr Mathijs

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Geduld!  :brouwen:

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Ik snap de beslagdikte denk ik niet helemaal die van 2,4 in stap 1 naar 5,3 gaat in stap 2 en 3.

Bedoel je wat betreft het spoelwater dat je bij het maischen al hebt toegevoegd of heb je daadwerkelijk met die 8 liter na het maischen gespoeld en zo ja hoe?

Voor de rest lijkt het mij allemaal redelijk normaal qua start en eind SG. En denk dat Oscar ook wel een punt heeft, geduld!  ;)

Gr. Jeroen

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
Drie dagen na hergisten op fles is veel te vroeg om iets zinnigs te kunnen zeggen over je bier. De gist heeft je bottelsuiker nog niet helemaal opgesnoept, je bier zit vol met andere smaakbepalende stoffen die de gist aanmaakt (en later weer opruimt) en je bier heeft nog niet kunnen rijpen. Twee weken na bottelen kan je er voorzichtig wat over gaan zeggen, dus inderdaad: het wordt niet voor niets het belangrijkste ingrediënt genoemd: geduld  :)

De andere zaken die je aanhaalt gaat om finetunen. En 90 minuten koken heeft voordelen  :biersmile:

Offline mathijsfontijn

• *
Ik denk dat ze met de beslagdikte van 2,4 naar 5,3 bedoelen dat de de eerst stap van het maischproces met minder water doen zodat ze de temperatuur met warmer water snel op kunnen krikken?!....

Wat ik gedaan heb is gemaischt met 16 liter en daarna gespoeld met 8 liter voorverwarmd water van 78 graden ik heb hiervoor gewoon de zak in de andere pan gehangen en 10 minuten laten trekken....

Denk dat dan toch de conclusie moet zijn dat ik weer eens te ongeduldig ben... We wachten nog even af

Thanks voor de snelle reacties.
Mathijs

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Hoi Matthijs,

Ik heb het topic even afgesplitst, aangezien het niet de bedoeling is om in het board 'bewezen recepten' te discussiëren over de recepten. Zie dat meer als een eregalerij.

Vers drinken is één, maar ook bij een Weizen moet het bier wel eerst klaar zijn. Wanneer je bier afvult op fles, met een suikeroplossing, moet de aanwezig gist nog wel deze suikers om kunnen zetten in koolzuur (en alcohol). Reken hier gemakshalve eens een week voor, en dan nog een week extra.

Ik brouw wel vaker een weizen, welke zo'n 2 weken in het gistvat zit, dan gebotteld wordt en na 2 weken probeer ik dan de eerste.

Wacht nog maar rustig een 1,5 week en je zult (hopelijk) zien dat het bier veel beter smaakt.

En als beginnende brouwer moet je nog veel zaken leren (positief bedoeld), geduld is er een van ;)

Proost, en laat even weten of het over 2 weken wel smaakt!

Teun

Offline Snelbier

• Super lid
Grootste fout (als je al van fouten mag spreken) is het onderschatten van vergistingsproces.
- Als het bier is uitvergist gebeurt er echt nog wel wat in het gistvat, oa opruimen van veel ongewenste stofjes/smaken...
Daarom 1 weekje laten rusten als vergisting voorbij is.
Kan de gist ook uitzakken, dus heldere bottelen, minder kans op smaakafwijkingen als autolyse. Zelfs bij een Weizen..
- Overhevelen na hoofdgisting kan nuttig zijn, maar velen doen het niét als ze binnen 3 weken bottelen..
Wél overhevelen en dan na 3 dagen bottelen? Volgens mij meer kans op oxidatie dan voordeel van minder gistkoek. Zou het niet hebben gedaan.
- Bij overhevelen schud je de gist wat op, en introduceert zuurstof, al is het minimaal.
Effect kan zijn dat de gist een extra zetje krijgt en weer doorgaat.  Wacht af wat er gebeurt, bottel zeker niét vlak na overhevelen..
In ergste geval gist de boel door in de fles en heb je gushers/spuiters.
============
Smaak valt nu tegen, maar het is goed mogelijk dat de gist nog bezig is met 'grote schoonmaak'.
Hopen dat dat in de fles nog lukt.. In een vol gistvat zitten meer gistcellen per liter dan in een flesje, dus in gistvat gaat dat beter.
GEDULD zoals eerder geschreven is je beste optie.
===========
Smaak bepalen op welk moment?  Ga er van uit dat het bier minimaal een week op fles moet zitten voor een 'indruk'..
Aangezien je vroeg lijkt te hebben gebotteld mag je er nog wat dagen bijtellen.
Hopeloos mislukt is het als het na enkele weken echt vies is ..  Verschilt per biersoort, maar een Weizen wordt echt niet beter met de jaren.  eerder weken..
=======
Bijt je (nog) niet vast op brouwproces etc..  Vergisting is het halve werk.
De andere helft bestaat uit veel kleine stukjes die elk apart minder invloed hebben dan soms gedacht.
Proost,  Snelbier.

Toevoeging: TDP zegt hier deels hetzelfde: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42845.msg645520.html#msg645520
Door afspliten van dit topic was zijn antwoord niet direct zichtbaar.. Teun doet zichzelf tekort..

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Citaat
hoe snel kan je concluderen dat je eerste brouwsel hopeloos mislukt is?

Daar is een heel praktische maatstaf voor: "Als het bier na een jaar nog niet op is."

Ingo(die niet aan bierbewaren doet)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
deels hetzelfde: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42845.msg645520.html#msg645520
Door afspliten van dit topic was zijn antwoord niet direct zichtbaar.. Teun doet zichzelf tekort..

Bij elkaar geharkt

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: hoe snel kan je concluderen dat je eerste brouwsel hopeloos mislukt is
« Reactie #10 Gepost op: 27-01-2021 10:20 u »
Geduld, geduld en nog eens geduld. Bierbrouwen is een zaak van geduld en volgens mij ga je iets te snel. Mijn manier is en dat doe ik met al mijn brouwsels, 14 dagen hoofdvergisting, dan SG meten en na 3 dagen nog eens SG meten. Is dat niet verder gezakt, dan overhevelen in bottelvat met suikerwater en bottelen. Dan de flesjes nog minimaal 2 weken in de warmtekast bij 20 ºC. Dan zet ik ze koud weg in een hoek van de garage in het donker. Daar staan ze dan ook nog minimaal 3 a 4 weken en dan trek ik er eens en flesje uit om te proeven. Dat levert mij tot nu toe nog altijd lekkere biertjes op.
Maar nogmaals geduld is een schone zaak. :biersmile: :proost: :nut:

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2021 10:37 u »
Als ik als leek, ben poederbrouwer, naar het recept kijk dan denk ik dat er teveel water is gebruikt. Volgens mij is het een recept voor 16 ltr bier en ik heb de indruk dat er 24 ltr gemaakt is zonder de hoeveelheden aan te passen, klopt dat?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2021 10:47 u »
Als ik als leek, ben poederbrouwer, naar het recept kijk dan denk ik dat er teveel water is gebruikt. Volgens mij is het een recept voor 16 ltr bier en ik heb de indruk dat er 24 ltr gemaakt is zonder de hoeveelheden aan te passen, klopt dat?

Nee.

Mout neemt vocht op (+/- 1 liter per kilo), en je hebt een verdamping.

Iedere brouwinstallatie heeft andere parameters (kookverlies, ketelverlies, rendement), waardoor recepten overnemen zonder deze aan te passen naar je eigen installatie andere resultaten kan opleveren.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2021 10:52 u »
Heeft iemand wel een uitleg over het wijzigen van de beslagdikte in stap 1 naar 2? Ben ik wel benieuwd naar omdat je toch de hele moutstort  gebruikt bij begin van het maischen? Nu lijkt het er op dat er tussen dient stappen iets gebeurt terwijl ik dat nergens lees in het recept.

Gr. Jeroen

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2021 10:54 u »
Heeft iemand wel een uitleg over het wijzigen van de beslagdikte in stap 1 naar 2? Ben ik wel benieuwd naar omdat je toch de hele moutstort  gebruikt bij begin van het maischen? Nu lijkt het er op dat er tussen dient stappen iets gebeurt terwijl ik dat nergens lees in het recept.

Gr. Jeroen

Ik denk dat Herman (degene die dit recept heeft geschreven) in eerste instantie eerst de tarwemout heeft ingemaischt op 40 graden, en later de pilsmout heeft toegevoegd.

Dat is dus het verneukeratieve van recepten 'klakkeloos' overnemen, je gebruikt het eerder als een leidraad dan als een echt recept/aanpak van het te brouwen bier.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2021 10:57 u »
Ik denk dat Herman (degene die dit recept heeft geschreven) in eerste instantie eerst de tarwemout heeft ingemaischt op 40 graden, en later de pilsmout heeft toegevoegd.
Ja dat dacht ik ook maar zou dan verwachten dat dit in het recept omschreven staat. Lijkt mij voor nu wel de juiste beredenering inderdaad.

Gr. Jeroen

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2021 11:00 u »
Dan zou de beslagdikte moeten afnemen, toch? Als je eerst alleen tarwe inmaischt met al wel alle water, is de dikte erg veel liter per kilo. Voeg je de rest van de mouten toe, dan is het ineens minder liter per kilo. Of ga je na het inmaischen van de tarwe ook pas extrawater toevoegen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2021 11:03 u »
Dan zou de beslagdikte moeten afnemen, toch? Als je eerst alleen tarwe inmaischt met al wel alle water, is de dikte erg veel liter per kilo. Voeg je de rest van de mouten toe, dan is het ineens minder liter per kilo. Of ga je na het inmaischen van de tarwe ook pas extrawater toevoegen?

Scherp: Ik kan me ook voorstellen dat Herman snel van de 40 graden stap naar de 67 graden wou en hiervoor heet water heeft toegevoegd. Ik meen te herinneren dat Herman met een koelbox brouwt.

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2021 11:12 u »
Nee.

Iedere brouwinstallatie heeft andere parameters (kookverlies, ketelverlies, rendement), waardoor recepten overnemen zonder deze aan te passen naar je eigen installatie andere resultaten kan opleveren.

Ja, dat ben ik me bewust, maar dan ga je niet 50% meer water gebruiken. dat lijkt me wat uit verhouding. En ik meen dat wateropname door de mout in de regel is meegenomen in een recept omdat dit niet installatie afhankelijk is, in tegenstelling tot verdampingsverliezen.

Als er 24 ltr is gebrouwen is de water/mout verhouding 8, dat is toch vrij hoog?

Offline mathijsfontijn

• *
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2021 11:18 u »
Hoi Matthijs,

ik heb het topic even afgesplitst, aangezien het niet de bedoeling is om in het board 'bewezen recepten' te discussiëren over de recepten. Zie dat meer als een eregalerij.

Vers drinken is één, maar ook bij een Weizen moet het bier wel eerst klaar zijn. Wanneer je bier afvult op fles, met een suikeroplossing, moet de aanwezig gist nog wel deze suikers om kunnen zetten in koolzuur (en alchohol). Reken hier gemakshalve eens een week voor, en dan nog een week extra.

Ik brouw wel vaker een weizen, welke zo'n 2 weken in het gistvat zit, dan gebotteld wordt en na 2 weken probeer ik dan de eerste.

Wacht nog maar rustig een 1,5 week en je zult (hopelijk) zien dat het bier veel beter smaakt.

En als beginnende brouwer moet je nog veel zaken leren (positief bedoeld), geduld is er een van ;)

Proost, en laat even weten of het over 2 weken wel smaakt!

Teun

Jah dank hiervoor!..ik had al het idee dat ik mijn vraag niet helemaal op de juiste plek gesteld had daarom had ik hem nog eens gepost.
Oke dan is het bij deze echt duidelijk dat ik gewoon weer eens te ongeduldig ben haha ik ga nog 2 a 3 weken wachten!!
Hou jullie op de hoogte!

Gr Mathijs

Offline mathijsfontijn

• *
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2021 11:23 u »

Ik heb in totaal 24 liter water gebruikt in totaal... Dus 16 liter maischwater en 8 liter water om na te spoelen (dit lijkt mij dus ook wel te kloppen bij nader inzien)
Na het maischen en koken kwam ik wel gewoon weer netjes tussen de 15 en 16 liter uit( dit dus ivm het water dat door het graan is opgenomen en wat er is ingekookt)

Gr Mathijs

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2021 11:27 u »
Mathijs,

Heb het recept in BrouwHulp gezet en je moet inderdaad op 16 ltr uitkomen, anders haal je je sg van 1046 niet. Met 24 ltr zit je op 1030.
Dan is het toch afwachten wat de smaak de komende weken doet.

En misschien Herman vragen? Het is zijn recept.

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 27-01-2021 17:30 u »
Nee.

Je had gelijk TDP, heb het nagerekend en 16 om 8 liter klopt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2021 18:16 u »
Je had gelijk TDP, heb het nagerekend en 16 om 8 liter klopt.

;)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2021 20:58 u »
Scherp: Ik kan me ook voorstellen dat Herman snel van de 40 graden stap naar de 67 graden wou en hiervoor heet water heeft toegevoegd.
Dat zou zo maar kunnen, want ik heb op al meerdere plekken (ook op fora in de VS en Australië) dat men bij een Weizen aanraadt om met infusie die 50 ºC stap over te slaan.
Daar komt mijn vraag precies hierover van eerder deze week ook vandaan.

Wat je doet: inmaischen op 43ºC met ⅔ van het water. Dan 10, 15 minuten op 40 ºC houden. Dan de resterende ⅓ maischwater kokend toevoegen aan de maisch om op die manier zo snel mogelijk op 63 ºC te komen voor de volgende stap en de 50 ºC over te slaan.

In de antwoorden op mijn vraag werd het overslaan van de 50 ºC stap verder afgedaan als niet relevant, maar nu ga ik toch weer twijfelen...

Tags: