Goede avond Brouwvrienden,
Nu een kleine 2 weken geleden heb ik een start gemaakt met mijn eerste eigen brouwsel!
Ik weet niet of het wat ambitieus is maar wilde wel gelijk "echt brouwen" en heb dus de blik/poedertjes stap overgeslagen...
Ik heb een fantastische deal kunnen sluiten met een jongen op Marktplaats die zijn brouw et met pijn in zijn hart weg deed wegens tijdgebrek. De spullen heb ik dus!
Nu heb ik dus de weizen uit dit recept geprobeerd te brouwen met de biab methode
Omschrijving Waarde
Kenmerk 172WEIZ
Naam recept Borgerder Weizen
Brouwdatum 21-03-2013
Biertype Weizen
Volume 16,00 l
Begin SG 1,046 SG
Berekende kleur (Morey) 7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth) 10 IBU
Brouwzaalrendement 80,0 %
Kooktijd 90 min.
Water en brouwzouten
Hoeveelheid Ingrediënt
16,39 l Water uit Water
8,13 spoelwater
Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur %
1,57 kg Tarwemout. licht Weyermann 4 EBC 51,1 %
1,50 kg Pilsmout Weyermann 3 EBC 48,9 %
Maischschema
Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte
40,0 °C 1 min. 10 min. 2,4 l/kg
67,0 °C 15 min. 60 min. 5,3 l/kg
78,0 °C 10 min. 5 min. 5,3 l/kg
Hop
Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU
15,0 g Hallertauer Tradition 4,0 % 90 min. 10,3 IBU
Gist
Hoeveelheid Naam type
1,00 l starter Weihenstephan Weizen(3068) bovengist
Vergisting
Kenmerk Waarde
Starttemp. vergisting 18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting 19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting 19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting 1,009 SG
Temp. nagisting 18,0 °C
Botteldatum 03-04-2013
Alcoholgehalte 4,8 vol.%
Het enige verschil met het recept is dat ik een zakje droge gist gebruikt heb de Mangrove Jack's M20. Dit zou voldoende moeten zijn voor 15 liter!
Hij is gebrouwen op 12 januari. (Dat is nu 14 dagen geleden.)
Na 7 dagen in de gistemmer waar hij inging met sg1044 ...heb ik het bier overgeheveld naar een gistingsfles om hem verder uit te laten gisten.
Hier heeft het nog 3 dagen in gestaan, de eerste dag was er nog activiteit in het waterslot daarna niet meer. de meting toen kwam uit op SG 1011.
Na deze 3 dagen heb het bier weer overgeheveld naar een pan en er 8 g suiker per liter bier bijgedaan in de vorm van suikerwater.
Hier na gelijk gebotteld, en weggezet op 19 graden (dat is nu 3 dagen geleden).
Omdat ik gelezen had dat weizen over het algemeen snel al lekker is heb ik er na 3 dagen eentje in de koeling gezet koud opengetrokken.
Nou ben ik op zn zachts gezegd zeer ontevreden.
Het is misschien ook nog wat vroeg om een goed oordeel te geven maar het smaakt naar mijn mening helemaal nergens naar

Het bier heeft een vrij slappe en weeeige, ook wel maisachtige smaak aan die nog redelijk zoet te noemen is.
Er zit al wel aardig koolzuur in en de schuimkraag is op zich oke
Welnu....Ben ik gewoon te ongeduldig... Of is er wat anders mis gegaan?
Ik weet niet waarom maar ik heb na doorlezen het gevoel dat ik een paar dingen fout gedaan heb
-misschien iets te fijn geschroot( ik heb een jsp maltmill met 2 rollers die je niet kan verstellen)
-onvoldoende rekening gehouden met oxidatie dus redelijk lopen klotsen met de brouwzak en overhevelen
-volgens mij is de maischtemperatuur niet constant stabiel geweest en mogelijk zelfs te heet

dit kon ik niet heel goed gelijkmatig meten (heb inmiddels een nieuw thermometer aangeschaft)
-verkeerde pH van het beslag. 6.6 (niks aan het water voorbehandeld)
- te lang gekookt, een goed half uur langer om op het juiste sg van 1044 uit te komen.
Als ik een beetje verder onderzoek doe naar andere recepten en naar voorgeschreven beslagdiktes krijg ik ook het idee dat er in andere recepten meer mout gebruikt wordt per liter water.
Hier ook gelijk iets dat mij nog niet helemaal zeker is, in het recept word gesproken over 16,39 liter brouwwater en 8,3 liter spoelwater.
Ik ben dus uitgegaan van 24,69 liter water in totaal. Klopt dit of ga ik hier de fout in?!.. En zit die 8 liter al bij de 16,3 liter in
Gaat dit nog goed komen...of zal ik maar vast op nieuw beginnen?!....sowieso binnenkort een 2e poging want dit moet beter kunnen... toch?!...
Gr Mathijs