Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bestellen vloeibare gist  (gelezen 619 keer)

Offline Tonnie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bestellen vloeibare gist
« Gepost op: 26-01-2021 14:01 u »
Ik heb voor de eerste keer vloeibare gist besteld (Wyeast) en zag na levering op de verpakking dat de gist gekoeld moet worden bewaard. Weet iemand hoelang de gist bij kamertemperatuur mag worden bewaard? Als dit helemaal niet mag dan kan je deze gist toch nooit online bestellen? Tijdens het transport is het sowieso niet gekoeld en je moet dan ook nog maar hopen dat de leverancier het wel in de koelkast heeft bewaard.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bestellen vloeibare gist
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2021 14:07 u »
De meeste leveranciers stoppen een koelpakje bij de gist.
Bij kamertemperatuur moet je het snel gebruiken.

Als je het voedingszakje niet kapotslaat zal de gist door de temperatuur actief worden en binnen de korste keren zonder voeding zitten en qua vitaliteit heel snel achteruit gaan.
Als je gaat brouwen uit de koelkast halen, max 1 dag van tevoren en smack pack "smacken".

Offline Tonnie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2021 16:57 u »
Besteld bij Braumarkt en er zat helaas geen koelpakje bij. De gist lijkt het ook niet (meer) te doen :-(. Eens kijken of ik mijn bier nog kan redden.

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2021 17:02 u »
Het kan een paar dagen duren voordat het zakje opzwelt na het smacken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2021 22:46 u »
Als je gaat brouwen uit de koelkast halen, max 1 dag van tevoren en smack pack "smacken".

Bij oudere en slecht bewaarde verpakkingen is het verstandig eerder het binnenzakje kapot te slaan.
Zodra de verpakking begint te bollen kun je de verpakking in de koelkast leggen. Op de dag van het brouwen haal je de verpakking als eerste wat je doet uit de koelkast. Daarna ga je het water opwarmen...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2021 06:50 u »
Besteld bij Braumarkt en er zat helaas geen koelpakje bij. De gist lijkt het ook niet (meer) te doen :-(. Eens kijken of ik mijn bier nog kan redden.

Het kan een paar dagen duren voordat het zakje opzwelt na het smacken.

Om die redenen hou ik het bij korrelgist. ::)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2021 07:31 u »
Er bestaat geen exacte grens hoe lang een gist buiten de koelkast mag worden gehouden. Een gist legt niet zomaar het loodje als die zonder voedsel zit. Door het opsturen verwacht ik niet veel effect op de gist, mits er niet te veel temperatuurwisselingen of extreme temperaturen zijn geweest. Als je twijfelt of de gist het nog doet, kan je een week van te voren smacken.  Na opzwellen zet je hem in de koelkast en kun je er mee brouwen.

Tags: