Brouwsel is aangebrand, kan ik deze smaak verbloemen?

Gestart door Ruler-Roel, 26-01-2021 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruler-Roel

Beste,

Mijn eerste bericht dus ik hoop dat die in het goede segment geplaatst is 😅

Ik heb gisteren getracht een La Trappe Isid'or kloon te brouwen, (recept van dit forum) ik heb een nieuwe Ketel de Brew Monk 30L.
Nou heb ik met het spoelen denk ik een gat gemaakt in het filterbed dus dat is denk ik de oorzaak van het aanbranden geweest.
Tijdens het koken en de hop giften alles doorgeroerd maar door de hopbazooka is dat lastig (hopspider moet nog komen)

Nu kwam ik er bij het overhevelen naar mijn gisttank achter dat er een plakkaat aangebrande hop/moutmeel zat.

Het staat nu 2 dagen te gisten maar bij het proeven zit er echt een smerig bittertje aan wat echt te herleiden valt naar de verbranding.

Mijn vragen zijn:
Vlakt deze smaak nog wat af?
Hoe kan ik dit verbloemen bv door nagisting met honing of kandijsuiker?

Groet Roel

Jan de Graaff

Ik ben bang dat je dat smaakje niet meer kwijtraakt.

En ik zou goed onderzoeken waardoor het nou komt dat het aanbrandde.
Ik kan deze niet plaatsen – ik snap niet waarom je denkt dat juist dit het aanbranden veroorzaakte:
Citaat van: Ruler-Roel op 26-01-2021  09:49 uNou heb ik met het spoelen denk ik een gat gemaakt in het filterbed dus dat is denk ik de oorzaak van het aanbranden geweest.

Als het goed is, heb je in de Brewmonk een moutkorf. Daarin zit een filterbodem. In principe komt er dus weinig tot niks doorheen en blijft je mout in de moutkorf. Daarin vormt zich ook een "filterbed" al is die van minder belang in een automaat.

Het lijkt erop dat je misschien te fijn geschroot hebt? Of heb je de hele moutkorf niet gebruikt? In dat laatste geval ligt dan de mout op de bodem; dat gaat wel aanbranden.

Hop komt er pas bij tijdens de kook en tijdens een rollende kook zal er niks aanbranden. Dus hopresten zijn het niet in die aangebrande koek.

Succes!

Ruler-Roel

Hey Jan,
 Bedankt voor je bericht.

Ik gebruikte mijn moutkorf in zijn geheel, mijn maisch was helder, na het spoelen werd het doffer. Dus ik denk wellicht misschien te fijn geschroot.
Mijn pomp stond tijdens het maischen vol aan met 20 liter water.
Nu las ik in eerder onderwerp dat je wellicht de pomp opening iets minder ver moet open zetten omdat je mout te compact kan zijn waardoor de bodem droog komt te staan. Maar dat lees je natuurlijk pas achteraf.
 
Tijdens het over hevelen zag ik op de aangebranden plek ook zeker hop liggen. Dus wellicht kon het zich er aan hechten.

Op google zie je wel berichten over aangebrande soep en dat toevoeging van zoet stof deze smaak wat maskeert dus ik dacht misschien is het mogelijk bruine kandij suiker toe te voegen bij bottelen omdat dit al een iets karamelsmaak heeft.

Dan nog een tussen vraag:
Hoelang duurt het spoelen in het algemeen? Ik merkte dat het bij mij echt heel traag ging, maar misschien heb ik dan ook geen geduld

Hopfenfox

De bodem zal niet zo snel droog komen te staan, daar is de overlooppijp voor. Zodra het niet lekker doorloopt blijft het wort bovenaan staan en loopt door die pijp weer naar beneden. Wat wel kan is dat wat meel aankoekt op de bodem. Dat heb ik ook altijd een beetje maar niet veel. Als je schroot krijg je kafjes en zo veel mogelijk hele kernen. Maar er zweeft ook meel in je wort en dat kan aankoeken. Mijn hop gaat in de spider, maar ook daarvan ontsnappen fijne deeltjes in het wort. Maar zoals gezegd koeken die tijdens een rollende kook niet aan.

Jan de Graaff

Citaat van: Ruler-Roel op 26-01-2021  11:02 uOp google zie je wel berichten over aangebrande soep en dat toevoeging van zoet stof deze smaak wat maskeert dus ik dacht misschien is het mogelijk bruine kandij suiker toe te voegen bij bottelen omdat dit al een iets karamelsmaak heeft.
Dat zou ik dus nooit doen. Je moet waarschijnlijk zoveel gaan toevoegen om die brandsmaak te maskeren dat de gist een feestje heeft bij de hergisting op fles. Dan loop je het risico dat er veel teveel koolzuur gevormd gaat worden. Dat leidt weer, in het beste geval, tot spuitende flesjes bij openen en in het slechtste geval tot ontploffende flesjes in de kelder. Beiden niet wenselijk.

Hoe lang duurt spoelen? Hangt ook af van je moutstort. Veel tarwe vertraagd het aanzienlijk; dan zijn rijsthulzen de oplossing. Bij mij duurt spoelen van een hoofdzakelijk pils/pale ale moutstort zo'n 15 tot 20 minuten. Met automaten gaat het in principe vrij snel, soms te snel.

Welk recept heb je precies gebruikt? Misschien geeft dat nog aanwijzingen.
En hoe schroot je? Kun je je molen zelf instellen en zo ja, wat zijn de instellingen dan?

Overigens kan het inderdaad zijn dat de pomp de bodem leeggetrokken heeft, maar dan zou de droogkookbeveiliging moeten hebben ingegrepen. Of je zat daar nog net onder. Naar alle waarschijnlijkheid zal het aanbrandden zo'n beetje tijdens het maischen hebben plaatsgevonden. Tijdens het spoelen kan ook wel, maar alleen als de pomp aangelaten hebt (niet doen, dan blijf je spoelen) en de pomp de bodem (vrijwel) leegpompt, terwijl je de automaat ingesteld hebt om de boel ondertussen aan de kook te brengen.

En in principe zou de overlooppijp, zoals Hopfenfox aangeeft, ervoor moeten zorgen dat het teveel wat je oppompt weer terugstroomt, tenzij je geen telescopische overlooppijp hebt of die niet goed hebt ingesteld en je vloeistofniveau onder de overloop bleef en de bodem dus vrijwel droog kon komen te staan... Of de overloop werkte wel en je mout – met kafjes, meel en al – liep zo door de overloop heen de ruimte onder de moutpijp in, alwaar het lekker kon gaan aanbranden op de bodem..

Er zijn nog een heleboel open eindjes, voordat je kunt bepalen waar het precies aan gelegen heeft, dat aanbranden.

hans_nwk

Citaat van: JanDeGraaff op 26-01-2021  11:21 uDat zou ik dus nooit doen. Je moet waarschijnlijk zoveel gaan toevoegen om die brandsmaak te maskeren dat de gist een feestje heeft bij de hergisting op fles. Dan loop je het risico dat er veel teveel koolzuur gevormd gaat worden.
Lactose wordt niet vergist door biergist dus daar kun je wel mee zoeten.
Het kan maar zoals Jan ook al zegt zou ik er niet aan beginnen. Niet vanwege de knallende flesjes maar omdat ik denk dat het niet lekker wordt.
Waarschijnlijk wordt het bier dat je alsnog weg kunt gooien, of (nog veel erger) bier waarvan denkt dat het niet slecht genoeg is om weg te gooien en dat je met weinig plezier weg zit te werken of eeuwig blijft staan omdat je maar een flesje in de maand drinkt..

Gossi

Hoeveel keer heb je met deze ketel gebrouwen? Heb je hiervoor ook al gebrouwen?
Als je zegt dat hij langzaam spoelde weet ik wel zeker dat je hem onder de moutkorf hebt leeg getrokken. Je overlooppijpje heeft dan niet goed gefunctioneerd.
Er zijn hier draden vol geschreven hoe je dat kan voorkomen.
Even een tip: Als je voor het eerst brouwt met een nieuw systeem, hou het simpel met bijvoorbeeld een smash, of een Belgische blonde. Leer je systeem kennen, en ga dan pas wat meer ingewikkelder recepten brouwen.

Ruler-Roel

Thx voor alle feedback!

Lactose is iets waar ik me even in ga verdiepen!

@Gossi het was mijn eerste brouwsel met deze ketel:-) iets wat ik had verteld dat als ik een ketel zou nemen mijn eerste bier een LT Isidor zou zijn.
Wellicht even wat simpelers proberen.

Maar goed Fouten zijn kansen om iets te leren.


Esterenbrouw

Roel, het aanbranden is waarschijnlijk veroorzaakt doordat je het vermogen te hoog hebt staan.
Je moet het vermogen tijdens het maischen, dus bij verhogen van de temp naar de volgende maischstap
zetten op 1.000 Watt, max. 1.200 Watt.
Daarbij is het aan te raden om of een isolatiemantel te kopen of zelf de ketel te isoleren.
Hierdoor heb je minder vermogen nodig.
Ook tijdens maischen goed rondpompen, eventueel iets geknepen.
Het ligt echt niet aan het spoelen.
Je moet eerst je ketel leren kennen.
Veel brouwen.
Ik heb een Brew Monk 50 en had dezelfde problemen.
Verder niks aan je bier doen en geen lactose toevoegen, als het goed is heeft het bier voldoende zoetigheid door je gebruikte gist (ik denk S33)
Gewoon afwachten en voldoende bottelsuiker toevoegen.
Succes.

biking rebel

Citaat van: Gossi op 26-01-2021  12:18 uEven een tip: Als je voor het eerst brouwt met een nieuw systeem, hou het simpel met bijvoorbeeld een smash, of een Belgische blonde. Leer je systeem kennen, en ga dan pas wat meer ingewikkelder recepten brouwen.

Want? Het recept van deze kloon is niet ingewikkeld te noemen. Als je meteen een RIS gaat brouwen met maximale moutstort en een start SG van 1100+ met een nieuwe installatie dan heb je een punt.
 
Het is waarschijnlijk mis gegaan bij het verkeerd gebruiken van de ketel (ook doordat de handleiding die erbij zit vaak te wensen overlaat qua uitleg). Goed analyseren wat de volgende keer beter moet/kan, en dan gewoon poging 2. Een mislukte batch is ook een batch.


hans_nwk

Citaat van: Ruler-Roel op 26-01-2021  12:27 uThx voor alle feedback!

Lactose is iets waar ik me even in ga verdiepen!
Milk stout wordt het in gebruikt om te zoeten. Als je daarop zoekt/googlet vind je misschien wel wat. Ik verwacht niet dat het je bier gaat redden maar hoor graag over het resultaat (zeker als dat positief is).

Hay

Iets wat 2 dagen staat te gisten is nooit lekker.
Wie gaat dat ook proeven.
Het beste wat je kunt doen het helemaal uit laten gisten en lageren en dan voor bottelen proeven.
Proeft het dan aangebrand dan niet bottelen want gaat niet meer weg.
Wat Jan hierboven zegt het zit in een moutkorf.
En een gat in je filterbed kan niet.

Ruler-Roel

Citaat van: Hay op 26-01-2021  14:25 uIets wat 2 dagen staat te gisten is nooit lekker .
Wie gaat dat ook proeven.

Ik had het natuurlijk niet geproefd om te kijken of me brouwsel al lekker was, maar meer om te kijken of het verbrand smaakte.
Maar inderdaad als het na het gisten nog steeds ranzig smaakt ga ik tog een deel proberen met de Lactose, baat het niet, dan schaad het niet.

Citaat van: hans_nwk op 26-01-2021  14:09 uMilk stout wordt het in gebruikt om te zoeten. Als je daarop zoekt/googlet vind je misschien wel wat. Ik verwacht niet dat het je bier gaat redden maar hoor graag over het resultaat (zeker als dat positief is).
Zodra het klaar is laat ik hier zeker nog even weten hoe of wat.

Citaat van: Esterenbrouw op 26-01-2021  13:22 uRoel, het aanbranden is waarschijnlijk veroorzaakt doordat je het vermogen te hoog hebt staan.
Je moet het vermogen tijdens het maischen, dus bij verhogen van de temp naar de volgende maischstap
zetten op 1.000 Watt, max. 1.200 Watt.
Daarbij is het aan te raden om of een isolatiemantel te kopen of zelf de ketel te isoleren.
Hierdoor heb je minder vermogen nodig.
Ook tijdens maischen goed rondpompen, eventueel iets geknepen.
Het ligt echt niet aan het spoelen.
Je moet eerst je ketel leren kennen.
Veel brouwen.
Ik heb een Brew Monk 50 en had dezelfde problemen.
Verder niks aan je bier doen en geen lactose toevoegen, als het goed is heeft het bier voldoende zoetigheid door je gebruikte gist (ik denk S33)
Gewoon afwachten en voldoende bottelsuiker toevoegen.
Succes.

Ik denk inderdaad dat het vermogen het probleem heeft veroorzaakt, dus bedankt voor de input
ik gebruik inderdaad de s33, we gaan het mee maken!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.