Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brettanomyces enten  (gelezen 687 keer)

Offline Hartfield

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brettanomyces enten
« Gepost op: 25-01-2021 20:39 u »
Iemand ervaring met het enten van pure WLP 650 of 648?
Duur, sterkte moutextract. Zuurstof (roeren) wel of juist niet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
Re: Brettanomyces enten
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2021 21:27 u »
14 dagen na "normale" vergisting, de Brett erbij,
regelmatig beluchten (1xper maand) of in houten vat opslaan.
Bier dat in oktober gebrouwen wordt is na 6 maanden drinkbaar, wil je zuur bier,
+1 jaar wachten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2021 07:33 u »
Iemand ervaring met het enten van pure WLP 650 of 648?
Duur, sterkte moutextract. Zuurstof (roeren) wel of juist niet.

Bij een pure Brett vergisting alles eigenlijk net zo als bij een normale vergisting, maar je hebt wel meer cellen nodig. Brett houdt van een beetje zuurstof, maar ook daar net als met gewone gist. Op het moment dat zich er een dun laagje schuim begint te vormen beluchten.

Lees vooral: http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces en http://www.milkthefunk.com/wiki/100%25_Brettanomyces_Fermentation

Ingo

Online Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2021 07:39 u »
Ik heb Orval gist wel eens opgekweekt uit de fles, groeicurve van de brett zal veel lager zijn dan de rest, maar er zal altijd wat inzitten. Naar mijn idee zal hij dan zn effect pas hebben in de fles. Als je naar dat fruitige smaakje op zoek bent bijv. van B. clausenii dan zou dat goed moeten gaan.
Maar als je andere effecten wil misschien niet, waarom zou bij elke brett het bier na een jaar zuur worden? is dat per definitie zo? Die snap ik niet zo goed...

Alleen brett gebruiken heb ik nooit gedaan, maar lijkt me superleuk om te proberen, wat voor effect geeft dat? En waar zou ik op moeten letten? Wat voor type bier past daar goed bij? APA? Vergist je dan in een fles gedurende een lange tijd? Hevel je dat dan nog over?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2021 07:50 u »
... waarom zou bij elke brett het bier na een jaar zuur worden? Is dat per definitie zo? Die snap ik niet zo goed...

Wordt het ook niet. Echter, als je brett aan relatief veel zuurstof bloot stelt wordt er ook wat azijnzuur aangemaakt. Dit is stam afhankelijk en afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof.

Ingo

Online Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2021 22:16 u »
Ah ja in zuurstof omstandigheden snap ik het, maar dat is bij mij niet. Ik brouw gewoon een soort APA met Brett., dus kurkdroog en fruitig. Ik heb nog een claussenii liggen van WLP. die ga ik dus niet opkweken, maar gewoon met de starter meegieten in de vergisten. Als de hoofdvergisting klaar is hevelen in 2 of 3 damejeans en dan maar wachten, laat ik wel een half jaartje staan of zo, voor bottelen. Moet altijd goed gaan lijkt me.
Misschien een gist erbij gebruiken die niet zo ver doorgist dan heeft brett nog genoeg te doen om de mooie smaakjes te maken.
Eventueel in 1 van de flessen nog fruit toevoegen mango of bosbessen.

Tags: