Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Brettanomyces enten

(1/2) > >>

Hartfield:
Iemand ervaring met het enten van pure WLP 650 of 648?
Duur, sterkte moutextract. Zuurstof (roeren) wel of juist niet.

wiliam:
14 dagen na "normale" vergisting, de Brett erbij,
regelmatig beluchten (1xper maand) of in houten vat opslaan.
Bier dat in oktober gebrouwen wordt is na 6 maanden drinkbaar, wil je zuur bier,
+1 jaar wachten.

seed7:

--- Citaat van: Hartfield op 25-01-2021  20:39 u ---Iemand ervaring met het enten van pure WLP 650 of 648?
Duur, sterkte moutextract. Zuurstof (roeren) wel of juist niet.

--- Einde van citaat ---

Bij een pure Brett vergisting alles eigenlijk net zo als bij een normale vergisting, maar je hebt wel meer cellen nodig. Brett houdt van een beetje zuurstof, maar ook daar net als met gewone gist. Op het moment dat zich er een dun laagje schuim begint te vormen beluchten.

Lees vooral: http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces en http://www.milkthefunk.com/wiki/100%25_Brettanomyces_Fermentation

Ingo

Johan_vL:
Ik heb Orval gist wel eens opgekweekt uit de fles, groeicurve van de brett zal veel lager zijn dan de rest, maar er zal altijd wat inzitten. Naar mijn idee zal hij dan zn effect pas hebben in de fles. Als je naar dat fruitige smaakje op zoek bent bijv. van B. clausenii dan zou dat goed moeten gaan.
Maar als je andere effecten wil misschien niet, waarom zou bij elke brett het bier na een jaar zuur worden? is dat per definitie zo? Die snap ik niet zo goed...

Alleen brett gebruiken heb ik nooit gedaan, maar lijkt me superleuk om te proberen, wat voor effect geeft dat? En waar zou ik op moeten letten? Wat voor type bier past daar goed bij? APA? Vergist je dan in een fles gedurende een lange tijd? Hevel je dat dan nog over?

seed7:

--- Citaat van: Johan_vL op 14-10-2021  07:39 u ---... waarom zou bij elke brett het bier na een jaar zuur worden? Is dat per definitie zo? Die snap ik niet zo goed...

--- Einde van citaat ---

Wordt het ook niet. Echter, als je brett aan relatief veel zuurstof bloot stelt wordt er ook wat azijnzuur aangemaakt. Dit is stam afhankelijk en afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof.

Ingo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie