Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather spoelwater verwarmer forse temperatuurafwijking  (gelezen 1406 keer)

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Wat nog niet in t vat zit kan verzuren :)
Ik heb een Grainfather heater om max 18 Liter spoelwater op te warmen, echter valt het mij op dat de temperatuur-regelaar er zeker 10 graden naast zit.
Als je hem op 50 graden zet, komt hij zeker op 60 uit.
Hebben andere daar ook last van en weet iemand of dat aanpasbaar is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
Re: Grainfather sparge water heater forse temperatuurafwijking
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2021 16:47 u »
Ik heb die ook en schrik van je bericht. Binnenkort zal ik het eens controleren.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2021 18:23 u »
Ik heb die ook en schrik van je bericht. Binnenkort zal ik het eens controleren.

Ben benieuwd of het inderdaad vaker voor komt of dat het een exemplarische fout is.

Ik had bij Grainfather.com de vraag gesteld of hij gekalibreerd kan worden, maar daar willen ze nu eerst een serienummer en factuur hebben :-)
Ik hoef geen nieuwe hoor, maar wel een redelijk betrouwbare temperatuurregeling want daar is tie tenslotte voor ;-)

Ik zie ook zo snel niks om de knop zelf met de afstelling te kunnen draaien t.o.v. de temperatuurschaal, want dan is het direct opgelost...

Offline ppuk

• t Wort Wat!
  • Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2021 19:30 u »
Yep, klopt geen bal van. Heb deze van een kogelkraan voorzien om hem voor biab te gebruiken. Werkt prima zolang je op een losse thermometer vertrouwt.

Offline Natlip

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2021 19:43 u »
Ik heb hem ook maar vertrouw er eigenlijk blindelings op... Volgende keer dus maar effe nameten 🥴

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2021 20:01 u »
Als het voor spoelwater is kun je met een thermometer 1x je spoeltemparatuur Kalibreren en er dan op laten staan. Je zet dan een merkteken bij 80C of welke temperatuur je graag spoelt. Of je zet er meerdere. Zelf zou ik altijd een gat boren en een thermometer monteren. Relatief duur tov een hele ketel van 110,- maar weet je altijd dat je goed zit. Je kunt nog wat besparen door alleen een huiddoorvoer te kopen met hergebruik van een thermometer uit een CV ketel of zo maar moet je net hebben liggen of aan kunnen komen. Die CV thermometer hebben vaak ook een hele korte sonde. Nooit dat ding kopen waar ze op marktplaats mee adverteren voor een 25 euro of zo. Daar moet je sowieso nog een huiddoorvoer bij kopen.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2021 20:09 u »
Tja, ik weet door te meten met een thermapen dat hij er gemiddeld 10 graden naast zit in het gebied van 50-90 graden.

Op zich is dat niet het probleem en het komt niet op een graad maar als ik een aardig bedrag voor een als goed bekend staand merk betaal verwacht is niet dat er een dusdanig grote afwijking in zit. Normaal kun je dat soort zaken ook even bijstellen maar dat heb ik hier nog niet kunnen zien.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2021 20:20 u »
Tja, ik weet door te meten met een thermapen dat hij er gemiddeld 10 graden naast zit in het gebied van 50-90 graden.
Best wel zonde als je een apparaat koopt met naam en het blijkt niet zo te functioneren als een veel goedkopere inmaakautomaat van de Lidl.
Bovendien is 18 L spoelwater veel en veel te weinig voor een brouwautomaat van 30 L.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2021 20:35 u »

Op zich is dat niet het probleem en het komt niet op een graad maar als ik een aardig bedrag voor een als goed bekend staand merk betaal verwacht is niet dat er een dusdanig grote afwijking in zit. Normaal kun je dat soort zaken ook even bijstellen maar dat heb ik hier nog niet kunnen zien.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://bsgcraft.com/Resources/Product_Sheets/Grainfather/Sparge_Water_Heater.pdf&ved=2ahUKEwi3gana57fuAhXBlqQKHQvUD88QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1K2z0TL_-fGB17P8pVCgmR

Het lijkt alsof er een instelbare thermostaat in zit, als ik het schema in de folder mag geloven. Zitten er geen schroeven op die toegang geven tot de elektronica binnenin?

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2021 12:26 u »

Ik heb zojuist e.e.a. gecontroleerd.

De Grainfather Sparge Heater ingesteld op
65oC is in werkelijkheid 78oC
75oC --> 83oC
85oC--> 93oC
90oC --> 98oC

Ik ga maar eens een e-mail sturen naar de groothandel van Grainfather in Europa en Unibrew-Zuid waar ik hem gekocht heb.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27-01-2021 12:40 u »

75oC --> 83oC
85oC--> 93oC
90oC --> 98oC

Ik ga maar eens een e-mail sturen naar de groothandel van Grainfather in Europa en Unibrew-Zuid waar ik hem gekocht heb.

Dat zijn helaas herkenbare verschillen :(
Ik had een bericht gestuurd hierover naar Grainfather.com met de vraag of dit te kalibreren is. Het is niet zo dat ik direct een nieuwe wil hebben, maar het klopt in ieder geval voor geen meter (of graad ;) ) en zeker niet voor een dergelijk als betrouwbaar bekend staand merk.

Ze vroegen daarop een serie-nummer (dat staat er dacht ik niet op, niet kunnen vinden in ieder geval) maar heb wel mijn bonnetje doorgestuurd.
Moet daar nog een bericht op terugkrijgen (2 dagen geleden)

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 03-02-2021 17:20 u »
Best wel zonde als je een apparaat koopt met naam en het blijkt niet zo te functioneren als een veel goedkopere inmaakautomaat van de Lidl.
Bovendien is 18 L spoelwater veel en veel te weinig voor een brouwautomaat van 30 L.

Dit voegt niet zoveel toe voor de vraagstelling vind ik persoonlijk.
Daarnaast mag iedereen toch bepalen wat hij aanschaft naar voorkeur en portemonnee.
18 liter is voor mijn brouwsels meer dan voldoende.
Daarbij heb ik nu alles compleet van Grainfather (Brewer, Spargewater heater, Conical fermenter en de glycol-chiller)

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-02-2021 17:24 u »

75oC --> 83oC
85oC--> 93oC
90oC --> 98oC

OOrverdovende stilte van zowel Unibrew als Grainfather.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 03-02-2021 17:29 u »
OOrverdovende stilte van zowel Unibrew als Grainfather.

Ik kreeg bericht van Grainfather, dat ik moest proberen de knop naar 110 te draaien. Indien de markering dan daar niet gelijk kon komen moest ik de knop met enige kracht proberen daarop te draaien.
Bij mij staat hij in de maximale stand ook werkelijk op de 110 graden dus geen oplossing. (Overigens een vreemde temperatuur, want dat zal niet makkelijk gaan water op 110 graden te krijgen, tenzij je in een druktank woont)

Reactie:

Thanks for your patience,
The tech team have asked to try ands et the nob to its maximum setting, check whether the mark on the nob is align with 110℃ marking. If they are not aligned, please align them with some force, then the temperature control should be back to normal.
Please could you try this and get back in touch if you still experience the issues,

Kindest Regards,
Abby - Customer Experience Advocate - Grainfather

PS: je kunt misschien beter even bellen met Berry van Unibrew (begreep ik van hem), hij is onvoorstelbaar druk in deze tijd om alle bestellingen de deur uit te krijgen en loopt achter met zijn mailbeantwoordingen.

Offline Jan_van_Westland

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Grainfather spoelwater verwarmer forse temperatuurafwijking
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2021 20:18 u »
Hoe is het hiermee uiteindelijk afgelopen?

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2021 20:35 u »
Ook made in China. De naam maakt het duurder. ;)

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #16 Gepost op: 15-07-2021 11:37 u »
Hoe is het hiermee uiteindelijk afgelopen?
Volgens dit draadje https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42982.msg648362.html#msg648362 is de Grainfather Sparge Water heater verkocht wegens overcompleet. :degroeten:
Schijnbaar is de forse temperatuurafwijking iemand anders z'n probleem geworden! :weetniet:

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #17 Gepost op: 16-07-2021 16:37 u »
Er staat in de gebruiksaanwijzing: the switch off  temperature is accurate to 5C. So it is important to have thermometer to check. met een deviatie van 5 graden meer of minder zit je dus op de tien graden afwijking. Of begrijp ik het verkeerd.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #18 Gepost op: 17-07-2021 09:30 u »
Misschien is het water op de gewenste temperatuur zodra je het over je bostel schenkt. ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 17-07-2021 10:02 u »
Misschien is het water op de gewenste temperatuur zodra je het over je bostel schenkt. ;)
Dan ga je appels met peren compenseren. Beter om te zorgen dat het ding doet wat het moet doen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 17-07-2021 10:06 u »

Schijnbaar is de forse temperatuurafwijking iemand anders z'n probleem geworden! :weetniet:
Het lijkt toch op een systematisch probleem wat ontstaan is door een kostencompromis bij de fabrikant die daar inderdaad de gebruiker mee opzadelt, maar er wel de prijs voor rekent die bij een veel betere regeling zou horen. Zo werkt onze economie immers. Het is aan de gebruikers om dat dan te zien en het ding vervolgens niet meer te kopen zodat fabrikanten merken dat je op die manier geen zaken kunt doen. sorry dat ik het zo hard zeg, maar het moest er even uit.

Tags: