Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Barley Wine (Pale)  (gelezen 14730 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Barley Wine (Pale)
« Reactie #25 Gepost op: 17-08-2006 14:16 u »
Dag allemaal.

Gister avond heb ik heerlijk genoten van de Barley Wine :lekkerbier:. Mijn zorgen over de koolzuurvorming zijn totaal weg zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=3506.40. Het bier heeft ondertussen een royale schuimkraag met fijne belletjes en bevat voldoende koolzuur (niet overweldigend, maar dat zou ook niet passen bij dit bier). Hij is heerlijk hoppig en de basis is stevig bitter, niet knallend (volgende keer verhoog ik de IBU misschien wel naar +/- 50 a 55 met versere bitterhop). Er zijn niet veel esters of hogere alcoholen gevormd, ondanks de extreme hitte.. dat verbaasde mij een beetje  :).

In een volgend recept zou ik de kleurmout vervangen door een iets hogere stort Cara 120. Verder zou ik de moutstort pale verhogen en de suiker verlagen naar max 10%. Begin SG 1095. Het effect van de koudhop is minder sterk dan verwacht. Ik ga de hopzak dus iets verzwaren, of ik laat hem helemaal achterwegen.

Voor diegene die nieuwsgierig zijn naar dit bier, ik neem een paar flesjes mee om te ruilen op het BONK.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 17-08-2006 14:34 u »
Vind je de gebrande mout smaak teveel opvallen dan? Ik koudhop altijd met pellets die ik rechtstreeks in het bier gooi. Na 3/4 dagen zijn ze uitgezakt en kan ik bottelen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 17-08-2006 15:46 u »
Nee, de gebrande mout is naar mijn mening overbodig, want je proeft het helemaal niet. Ik heb het puur voor de kleur gebruikt. Door de Cara iets te verhogen ontstaat er een vleugje karamel (dit vind ik wel passen) en is de kleur gelijk.

Proef je verschil tussen koudgehopte pallets en bloemen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 17-08-2006 15:52 u »
Als ik over voorkeuren lees, dan winnen de bloemen. Zelf heb ik nog nooit met bloemen gebrouwen, dus ik kan niet putten uit eigen ervaring. Bloemen blijven meer drijven dan pellets (die uit elkaar vallen); bij gebruik van bloemen heb je dus wel iets van een zeef nodig.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 24-08-2006 22:05 u »
Als ik over voorkeuren lees, dan winnen de bloemen. Zelf heb ik nog nooit met bloemen gebrouwen, dus ik kan niet putten uit eigen ervaring. Bloemen blijven meer drijven dan pellets (die uit elkaar vallen); bij gebruik van bloemen heb je dus wel iets van een zeef nodig.

Nee hoor, voorzichtig hevelen kan ook. Ik heb een paar keer gekoudhopt met bloemen. Een deel zinkt naar de bodem en een deel blijft drijven. Voorzichtig hevelen tussen de lagen uit en je hebt bier zonder hopresten. Bovendien drijven bovenin voornamelijk bladeren en die gaan niet door mijn hevel heen. Ik kan trouwens niet zeggen dat pellets een opmerkelijk mindere smaak geven dan bloemen, al zal het sterk per hopsoort verschillen. Veel smaakstoffen schijnen bijvoorbeeld uit Saaz te verdwijnen bij het vermalen en persen tot pellets. Voor andere soorten is dit verschijnsel een stuk minder. Helaas heb ik nooit ergens een lijst gezien met welke soorten goed tegen verpelleten kunnen en welke niet.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #30 Gepost op: 17-10-2006 22:41 u »
Caspar, zie Rebie: lagering bij 18C ipv 28C? Je kunt niet reageren in rebie zelf, vandaar hier de vraag.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #31 Gepost op: 18-10-2006 08:44 u »
Ik heb inderdaad "gelagerd" bij 28 oC vanwege de hittegolf. Tijdens het lageren was ik op vakantie en kon ik de temperatuur niet onder controle houden.

Ik raad iedereen af om dit te doen, je kan beter op 18 oC lageren.

Tags: