Barley Wine (Pale)

Gestart door Caspar, 01-05-2006 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Vlak voor mijn vakantie naar Portugal wil ik nog ff een Barley Wine gaan brouwen, het recept is gebaseerd op een recept uit de biertypengids. In dit brouwsel ga ik restanten hop gebruiken van de Stout en Dubbel. Waarschijnlijk zal de bitterheid dus tussen de 40 en 45 IBU liggen. Verder is dry-hoppen ook nieuw voor mij  :biersmile:

----------------

Barley Wine (Pale)

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          24.00    Wort Size (L):     24.00
Total Grain (kg):        10.72
Anticipated OG:          1.097    Plato:             23.19
Anticipated EBC:          31.1
Anticipated IBU:          41.3
Brewhouse Efficiency:       62 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   29.54    L
Pre-Boil Gravity:      1.079    SG          19.14  Plato


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  0.2     0.02 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding België         1.030   1882
 84.0     9.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  1.9     0.20 kg.  CaraAroma 150                 Belgie         1.035    201
 14.0     1.50 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Target                            Whole    6.70  20.2  60 min.
 17.00 g.     Target                            Whole    6.70   3.9  20 min.
 30.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50  10.6  60 min.
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50   2.4  20 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole    4.70   2.4  20 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.70   1.9  10 min.
 25.00 g.     Fuggle                            Whole    4.70   0.0  Dry Hop


Yeast
-----

Safale US56


Mash Schedule
-------------

Mash Name: Infusie eenstaps 65

Total Grain kg:     9.22
Total Water Qts:   29.63 - Before Additional Infusions
Total Water L:   28.04 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen             0      0     51      51   Infuse    55       28.04   3.04
Beta / Alpha Amyla    14     90     65      65   Infuse    65        0.00   3.04
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.04


Total Water Qts:           29.63 - After Additional Infusions
Total Water L:             28.04 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       34.19 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Notes
-----

14 liter spoelwater



2 zakjes US56 toegevoegd

Wort 15 min belucht
---------------

Als er tips zijn hoor ik het wel! 

MO

Kijk, eenstapsmaisch, dat noem ik nou nog eens verstandig. Haha. (Johannes pest mode uit). Een barley wine is vol en zwaar maar met zoveel mout heb je nooit een gebrek aan niet-vergistbare suikers.
Ik vind jou wel heel stoer om de Duvel gist te gebruiken voor dit brouwsel. ALs ik deze gist gebruik (nu zesmaal gedaan meen ik) dan heb ik in 50% van de gevallen last van een stilgevallen vergisting. Toevallig had de maasland brouwclub ook dit percentage gestokte vergistingen. Je zult dus alle trucs uit de kast moeten halen: grote, 24 uur beluchte giststarter,gistvoeding, het liefst ook zinkvoeding en misschien zelfs ook nog je wort beluchten. Ben je van plan om het suiker na de hoofdvergisting toe te voegen? Ik zou dat wel doen. Ook zou ik de vergistingstemperatuur rond de 25 grC houden (extern!).
Kun je niet beter de Westmalle gist of een andere doorvergister gebruiken. Ik heb met een licht volmout bier (1055-1013) slechts een SVG van 76% gehaald. De Duvel gist lijkt wel een ontzettende doorvergister maar is dat eigenlijk niet zo, het lijkt maar zo omdat er zoveel suiker in de Duvel zit (in de Westmalle ook, dat is waar).
Ik denk dat je blij mag zijn als je de 1023 haalt (9.8% alcohol).

Caspar

Hey MO,

Ik heb zelf wel positieve ervaringen met de Duvel gist, ooit heb ik een vergistingsgraad van bijna 86% gehaald. Mijn plan is om sowieso een Wyeast XL 24 uur te beluchten met gistvoeging. Met 14,2% suiker verwacht ik rond de 1022 te eindigen.

Als de Wyeast gist het echt niet lijkt te trekken heb ik nog voldoende Safbrew korrelgist in huis om extra toe te voegen tijdens de vergisting.

Ik ga me gewoon in het avontuur storten  ;)

Adrie

Waarom geen Engelse of Amerikaanse gist? Een Belgische gist past toch niet echt bij dit biertype. Ik kan de SafAle US-56 aanbevelen.

De SafBrew (welke variant?) is ook geen doorgister, daar kom je niet veel verder mee dan met de Duvel gist. Als alternatief kun je dan beter de SafAle-S04 gebruiken.

Caspar

Kan je een Amerikaanse / Engelse Wyeast gist aanbevelen die lekker doorgist Adrie?

Ik heb altijd twee zakjes Safbrew S-33 achter de hand liggen voor het geval mijn giststarter compleet mislukt, er zit dus verder geen filosofie achter ;) 

Adrie

Zowel de S-04 als de US56 gisten lekker door. De US56 heeft een schijnbare vergistingsgraad van 73 tot 77%, de S-04 75 tot 79%. Maar bij een wort met veel vergistbare suikers gaan ze gemakkelijk verder.

Caspar

Ik zag dat de Wyeast London Ale en Britisch Ale ook goed door lijken te gisten.... iemand ervaringen?

Herman

Citaat van: Adrie op 03-05-2006  09:11 uDe US56 heeft een schijnbare vergistingsgraad van 73 tot 77%, de S-04 75 tot 79%. Maar bij een wort met veel vergistbare suikers gaan ze gemakkelijk verder.
Inderdaad. Bij mij recent 84% (APA met US56 nog in lagering) en 86% (ESB met S04).

Caspar

Ok, ik ga voor de korrelgist! Het is ook bizar eigenlijk dat ik nog nooit gedroogde gist heb gebruikt  :o

Bij mijn eigen leverancier hebben ze alleen de S04, heeft Siris US56 in het assortiment?

Hoeveel zakjes zou ik nodig hebben... 3?

Caspar

Dag allemaal!!

Onderstussen heb ik alle ingredienten in huis zodat ik de 14e lekker aan de slag kan! Via Siris heb ik US56 weten te bemachtigen, ik ga 2 zakjes toevoegen tijdens de primaire vergisting (eventueel kan ik 3 zakjes toevoegen, is dat verstandig?).

Een ruilbiertje van Fons (een lekker pittige IPA, gedry-hopped) gaf mij de inspiratie om de hopgift iest te verhogen, vandaar de wijziging in het recept.

Na het brouwen geef ik een update!


Caspar

Zo vandaag ben ik gestart met het brouwen... voordeel van een 90 min rust op 65 oC is dat ik nu ff lekker achter internet kan. Ik heb de waarden van de hopbitterheid iets aangepast omdat ze al 2 a 3 maanden op mijn zolder liggen (caluculatie uit Promash).

Ik ga 2 zakjes US56 toevoegen, ik heb geen idee hoever ie door gaat gisten... Ik heb natuurlijk een relatief hoge suikergift (zeker voor een Barley Wine) waarmee ik op 1097 -> 1018 uit hoop te komen! 

Adrie

US56 gaat lekker ver door. Bij mijn volmout Barley Wine ben ik van 1097 op 1024 uitgekomen. Met een suikergift kom je denk ik aardig in de buurt van de 1018. Succes!

JeroenCV

stomme vraag: Is een suikergift gewoon toevoegen van suiker?

Adrie

Ja, het betekent dat je een deel van je moutstort vervangt door suiker. Voor heel veel bieren is dit heel gewoon. In de meeste Belgische bieren gaat 10 tot soms wel 25% suiker.

JeroenCV

Ik weet dat het heel gewoon is voor Belgische bieren, maar ik kende de term "suikergift" niet.

wauw...10.15 en nu al weer iets geleerd...

Caspar

Zo, het zit erop! Over het algemeen een voorspoedige dag, alleen is het een dikke liter meer geworden en mijn brouwzaalrendement viel tegen  :(.

Eind SG is 1090, brouwzaalrendement 60%.

Ik heb het wort een kwartiertje belucht, ik ben benieuwd wat het eind SG wordt! Ik hoop niet onder de 1015, het bier moet nog wel enigszins zoetig zijn nml  :biersmile:

Caspar

Hoi Hoi,

Ik moet eerlijk toegeven dat de korrelgist behoorlijk harder is gegaan dan mijn gebruikelijk Wyeast starter die ik 24 uur belucht (omgevingstemp is 24 oC). Het SG is ondertussen gedaald naar een mooie 1024, de activiteit in het waterslot is dan ook aanzienlijk aan het afnemen... er drijft alleen nog een zeer dikke laag gist op het brouwsel, die twee zakjes bevatten behoorlijk wat cellen zeg!

Overmorgen gaat het brouwsel in de mandfles met 25 gram Fuggle dry-hop. Het brouwsel gaat minimaal 17 dagen nagisten tijdens mijn vakantie naar het zonnige Portugal  ^-^. Ik kijk dan wel of het nodig is om daarna wat verse gist toe te voegen... ik verwacht van niet eigenlijk.

Caspar

Hoi Hoi,

Ik heb het bier overgeveld voor de nagisting bij een SG van 1021 / 12 oBrix. Het toevoegen van de dryhop in een hopzak was geen succes. De knukkers blijken niet zwaar genoeg waardoor het zakje blijft drijven...

Heeft iemand enig idee hoeveel invloed dit heeft op de afgift van aroma (ik gok 40% minder).

Het bier smaakte veelbelovend (standaard uitspraak van Caspar  ^-^)


Oscar

Citaat van: Caspar op 21-06-2006  19:56 uDe knukkers blijken niet zwaar genoeg waardoor het zakje blijft drijven...

Dit is geen enkel probleem. Het bier maakt toch contact met de hop....dus komen er aromastoffen in het bier. Hop werkt op den duur heus wel als een sponsje. Dus geen paniek.

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Ik ben echt benieuwd hoe dit bier gaat smaken  :idea:, ik wil graag verschillende technieken proberen.. hetgeen niet altijd resulteert in de meest ideale manier van werken. Met mijn gepruts met die hopzak vandaag heb ik wel relatief veel zuurstofinslag voordat het waterlot erop ging... maar ja, zal wel goed komen, as usual  ;)

Hopmans

Hey vriend Caspar  samenvol ,

Waarom gebruik je een hopzak?
Het is volgens mij veel makkelijker om hopblaadjes gewoon in je fles
te dumpen, en vervolgens te filteren met een Vina filterzak als je gaat bottelen..
Deze Vina filterzak past precies om je bottelemmer.
Desnoods gebruik je nog een keukenzeef voor de grote hopbloemen.  ;)

 :degroeten:


Caspar

Citaat van: Hoppie op 22-06-2006  07:14 uHey vriend Caspar  samenvol ,

Waarom gebruik je een hopzak?
Het is volgens mij veel makkelijker om hopblaadjes gewoon in je fles
te dumpen, en vervolgens te filteren met een Vina filterzak als je gaat bottelen..
Deze Vina filterzak past precies om je bottelemmer.
Desnoods gebruik je nog een keukenzeef voor de grote hopbloemen.  ;)

 :degroeten:



Ik heb niet voldoende vooronderzoek gedaan en iedereen hier gebruikt weer een andere methode  ;). Ik ga eerst eens kijken wat voor effect dit geeft... Met zo'n hopzak komen er bijna geen zaadjes / blaadjes vrij, als de smaken wel voldoende vrij komen (dat merk ik na mijn vakantie wel) is het een ideale methode.

Caspar

O o. wat gaat zo'n vakantie snel voorbij  >:(...

Vandaag heb ik de Barley Wine gebotteld met een eind SG van 1017 / 11,1 oBrix. De vergistingsgraad is zo'n 80%, het alcohol % van deze jongen zal uitkomen op +/- 10%  :D.

Het koudhoppen (ik zal maar de Nederlandse term hanteren  ;)) heeft een mooi aroma opgeleverd, in combinatie met het hoge alcohol % en de hoeveelheid restsuikers is proeft de 40 IBU niet super bitter overigens. Ik ben benieuwd wat het resultaat is over 2 weekjes

Herman

Vakanties zijn altijd veel te kort.... Dit biertje zal rond de kerst mooi op dronk zijn!

Citaat van: Caspar op 08-07-2006  15:54 uin combinatie met het hoge alcohol % en de hoeveelheid restsuikers is proeft de 40 IBU niet super bitter overigens.
Een BU:GU van 0,44 is ook niet hoog, vergelijk het met een pils van 20 IBU.

Caspar

Ik let eigenlijk nooit zo op de BU:GU ratio's, al heb ik er veel over gelezen in "Designing Great Beers". Weer iets geleerd!

Ik laat dit biertje inderdaad met rust tot het weer wat minder warm is 's avonds  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.