Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Laag rendement eenstapsmaisch  (gelezen 597 keer)

Offline rutger1973

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Laag rendement eenstapsmaisch
« Gepost op: 23-01-2021 17:23 u »
Hallo brouwers,

Ik ben begonnen aan de brouw van een smash (pale ale, simcoe met us-05). Nog nooit gedaan en ben benieuwd naar het resultaat van een ‘eenvoudig’ recept.

In de gedachte ‘eenvoudig’ ook voor het eerst een eenstapsmaisch gebruikt. Ik wilde 55 min op 65 ºC maischen en 5 min maisch out op 78. Brewfather geeft aan sg voor kook van 1.048 en gebruikte methode is biab.

Echter, na 55 min zat de sg net op 1.033. 10 min extra gegeven maar weinig winst 1.035. Jodium test kleurde dus niet alle suikers eruit gehaald. Toch maar 10 min op 72 ºC en daarmee op 1.044 geëindigd. Beetje suiker toevoegen om de 1.048 te halen.

Mijn vraag is waarom het brouwzaalrendement zo laag is bij de eenstaps maisch. Iets fout gegaan in het proces? Kloppen de gegevens in de software niet van de gebruikte mout? (Swaen pale ale). Ideeën?

Dank!

Gr
Rogier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beun

• Senior lid
Re: Laag rendement eenstaps maisch
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2021 17:46 u »
Weet je zeker dat de temperatuur ook daadwerkelijk 65 ºC was door de hele maisch? Als het lager is geweest dan verklaart dat waarschijnlijk het verschil doordat de temperatuur te laag is geweest voor een 1 staps maisch

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2021 18:11 u »
Je rendement hangt af van zoveel meer factoren als enkel de maischtemperatuur, dus daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Denk aan: moutstort, fijnheid schroten, wel/niet roeren, pH wort, duur maischen etc. etc.

Offline rutger1973

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2021 18:12 u »
Temp is langzaam gezakt naar 62 ºC in het eerste half uur... Daarna niet meer.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2021 18:26 u »
Je rendement hangt af van zoveel meer factoren als enkel de maischtemperatuur, dus daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Denk aan: moutstort, fijnheid schroten, wel/niet roeren, pH wort, duur maischen etc. etc.

Klopt, echter, zoals TS vermeldt is het begin sg voor het koken en na verhogen en rusten op 72 ºC alsnog bijna behaald. Dat zegt mij dat de oorzaak waarschijnlijk in een te lage temperatuur voor een efficiënte 1 stapsmaisch ligt.

Offline rutger1973

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2021 20:55 u »
Hmmm... ik heb waarschijnlijk net de oorzaak gevonden. Tijdens de kook wat wort afgenomen, af laten koelen en gemeten met hydrometer en met de refractometer. Die laatste gaf 5 pnt minder aan dan de hydrometer! Moet een refractometer afgesteld worden?

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2021 21:04 u »
Zeker... of nouja: als ie niet goed afgesteld is moet je het doen.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2021 22:52 u »
Hmmm... ik heb waarschijnlijk net de oorzaak gevonden. Tijdens de kook wat wort afgenomen, af laten koelen en gemeten met hydrometer en met de refractometer. Die laatste gaf 5 pnt minder aan dan de hydrometer! Moet een refractometer afgesteld worden?
Ja, zie beschrijving, zit een stelschroef op. Staat op het forum.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php%3Ftopic%3D32632.0&ved=2ahUKEwjjvqawhLPuAhUNH-wKHcCfCBYQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1ujH2eXofM_t4qlnLd1wNy

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Laag rendement eenstapsmaisch
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2021 21:46 u »
In de gedachte ‘eenvoudig’ ook voor het eerst een eenstapsmaisch gebruikt. Ik wilde 55 min op 65 ºC maischen en 5 min maisch out op 78. Brewfather geeft aan sg voor kook van 1.048 en gebruikte methode is biab.

Naast mogelijkheid dat je refractometer afwijkt kan de beperkte afwijking van zo'n 8% meerdere oorzaken hebben. Je gebruikte mout heeft bijvoorbeeld een mindere opbrengst of je hebt misschien weinig geroerd.

Het meest waarschijnlijke is echter dat je meer liters wort hebt dan waar Brewfather vanuit gaat.
Dat weet je als je het volume van het wort voor het koken bepaald hebt.

Offline rutger1973

• Vol lid
Re: Laag rendement eenstapsmaisch
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2021 21:17 u »
Maischwater start was 18 L en 16 L bij start kook, dat klopte. Uiteindelijk SG moest 1.058 zijn maar ik had 100 g suiker toegevoegd (wat uiteindelijk niet nodig bleek). SG na kook is daarom uitgekomen op 1.062 dus dat lijkt te kloppen.

Ik ga volgende brouwdag weer een smash doen maar dan met Maris Otter, ook weer een eenstapsmaisch. Kijken hoe dat gaat.

Tags: