Hergisting quadrupel komt niet op gang

Gestart door Brouwerij KOR, 21-01-2021 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Ik heb 5 weken geleden onderstaande quadrupel gebrouwen, deze heb ik na 3 weken afgevuld op fles met 7 g/l bottelsuiker. Toen ik net na 2 weken ''hergisten'' op fles het eerste biertje wilde proeven bleek deze totaal niet gestart te zijn met hergisting op de fles. Ik heb geen bottelgist gebruikt en de flessen staan opgeslagen op kamertemperatuur.

Waar kan dit aan liggen? Kan deze nog op gang komen?

Advies wordt zeer gewaardeerd!

Gr Ruud

PP

Citaat van: Rootsman op 21-01-2021  19:51 uBeste brouwers,

Ik heb 5 weken geleden onderstaande quadrupel gebrouwen, deze heb ik na 3 weken afgevuld op fles met 7g/l bottelsuiker. Toen ik net na 2 weken ''hergisten'' op fles het eerste biertje wilde proeven bleek deze totaal niet gestart te zijn met hergisting op de fles. Ik heb geen bottelgist gebruikt en de flessen staan opgeslagen op kamertemperatuur.

Waar kan dit aan liggen? Kan deze nog op gang komen?

Advies wordt zeer gewaardeerd!

Gr Ruud
Wachten, kan inderdaad bij een zwaar bier een aantal weken duren.

Brouwerij KOR

Citaat van: PP op 21-01-2021  20:00 uWachten, kan inderdaad bij een zwaar bier een aantal weken duren.
Dat stelt me gerust! Maar is het niet vreemd dat er na 2 weken nog helemaal geen koolzuur is gevormd? Zou je zelf deze receptuur ook zonder bottelgist afgevuld hebben?

Bedankt voor je snelle reactie

beermenke

Pak 5 flesjes. Zet die op ca 24 graden. Wellicht zie je wat bezinksel. Schud de eerste dag er smorgens even mee en savonds zodra ze op temp zijn ook nog even. Open na 1 week n flesje. Nog niks dan aan de gang met bottelgist.
Waarom stonden ze zo lang alvorens te bottelen?

PP

Citaat van: Rootsman op 21-01-2021  20:02 uDat stelt me gerust! Maar is het niet vreemd dat er na 2 weken nog helemaal geen koolzuur is gevormd? Zou je zelf deze receptuur ook zonder bottelgist afgevuld hebben?

Bedankt voor je snelle reactie
Dit kan zonder bottelgist. De gist moet natuurlijk tegen de alcohol in nog heel wat suiker omzetten.
Je hoeft geen fles te openen om te volgen of de nagisting start.
Draai een flesje om met erachter een felle lamp. Op het moment dat er een neerslag opdwarrelt en er ook een lichte "aanslag" aan de binnenkant van de fles ontstaat zijn de gistcellen voor je aan de slag.
Wellicht een vreemde fobie van mezelf: ik draai meteen na het bottelen de flessen een aantal keren om; het beetje zuurstof dat in de kop van de fles zit wordt opgenomen in het bier. Gisten vinden het "lekker".

Maak na 1-1,5 mnd nog maar eens een flesje open. Je zult verstelt staan van de verandering.
 

biking rebel

Citaat van: Rootsman op 21-01-2021  19:51 uBeste brouwers,

Ik heb 5 weken geleden onderstaande quadrupel gebrouwen, deze heb ik na 3 weken afgevuld op fles met 7g/l bottelsuiker. Toen ik net na 2 weken ''hergisten'' op fles het eerste biertje wilde proeven bleek deze totaal niet gestart te zijn met hergisting op de fles. Ik heb geen bottelgist gebruikt en de flessen staan opgeslagen op kamertemperatuur.

Waar kan dit aan liggen? Kan deze nog op gang komen?

Advies wordt zeer gewaardeerd!

Gr Ruud

Je hebt het over hergisting op de fles. De navergisting komt na de hoofdvergisting. Als deze na 3 weken nog niet op gang is gekomen, kun je ze het beste warmer wegzetten (tot 25 graden) gedurende minimaal een week. Je zou 2-3 flesjes nog even licht kunnen schudden zodat de gist weer in supensie komt om te zien of er een verschil zit tussen een fles waar je niks mee hebt gedaan en diegene die je hebt geschud.

Zware bieren (12%) zijn bij mij overigens na enkele dagen al bijna volledig op druk. Ik heb deze situatie zelf gelukkig nog niet gehad, maar wellicht komt het nog goed. Het is nog geen tijd voor stress in ieder geval!

Jacques

Citaat van: Rootsman op 21-01-2021  19:51 uBeste brouwers,

Ik heb 5 weken geleden onderstaande quadrupel gebrouwen, deze heb ik na 3 weken afgevuld op fles met 7 g/l bottelsuiker. Toen ik net na 2 weken ''hergisten'' op fles het eerste biertje wilde proeven bleek deze totaal niet gestart te zijn met hergisting op de fles. Ik heb geen bottelgist gebruikt en de flessen staan opgeslagen op kamertemperatuur.

Waar kan dit aan liggen? Kan deze nog op gang komen?

Goed warm wegzetten, de flessen omkeren en veel geduld.

Aan de gist kan het niet liggen die kan tegen een hoog alcoholgehalte. Verder had je wat meer bottelsuiker kunnen gebruiken, bijvoorbeeld 8,5 g per liter. Belgische bierstijlen hebben een vrij hoog koolzuurgehalte.

Brouwerij KOR

Heb het in de vergistingskast weggezet bij 25 graden en vergisten is op gang gekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.