Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimende bovengisting  (gelezen 924 keer)

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Schuimende bovengisting
« Gepost op: 21-01-2021 14:44 u »
Hallo mede brouwers,

Ik heb afgelopen maandag weer een tripel gebrouwen en die staat al lekker te gisten. Zů lekker dat er een enorm dikke schuimkraag op zit. Ik heb het geluk dat het een gistvat van 60 liter betreft en heb een batch van 35 liter. Alleen het schuimt nu al bijna tot aan de bovenkant.

Heeft dit nadelige gevolgen? Ik gebruik de gist Wyeast 3787 high gravity. Deze is al wel een paar maanden oud.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Vol lid
Re: Schuimende bovengisting
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2021 14:45 u »
Hallo mede brouwers,

Ik heb afgelopen maandag weer een tripel gebrouwen en die staat al lekker te gisten. Zů lekker dat er een enorm dikke schuimkraag op zit. Ik heb het geluk dat het een gistvat van 60 liter betreft en heb een batch van 35 liter. Alleen het schuimt nu al bijna tot aan de bovenkant.

Heeft dit nadelige gevolgen? Ik gebruik de gist Wyeast 3787 high gravity. Deze is al wel een paar maanden oud.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Kort antwoord nee, gebruik de zoekfunctie en je zult zien waarom het geen probleem is.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2021 14:46 u »
Dit is de beruchte Westmalle gist, berucht vanwege de flinke schuimvorming  :D Hartstikke normaal ieg. Eventueel zou je een volgende keer (of misschien nog wel nu) je waterslot kunnen vervangen door een blow-off (slang naar een beker met water) om overstromingen te voorkomen totdat de eerste heftige vergisting voorbij is.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2021 15:01 u »
Volgende keer de temperatuur 1 graad lager zetten dan schulmt het minder.

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2021 15:25 u »
Dit is de beruchte Westmalle gist, berucht vanwege de flinke schuimvorming  :D Hartstikke normaal ieg. Eventueel zou je een volgende keer (of misschien nog wel nu) je waterslot kunnen vervangen door een blow-off (slang naar een beker met water) om overstromingen te voorkomen totdat de eerste heftige vergisting voorbij is.

Ik heb met dezelfde gist al een stuk of tien keer gebrouwen en toen nooit zo'n hevige schuim gezien. Meestal een cm of 5/6 dik. Nu al zo'n 30 cm  ???

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2021 15:27 u »
Maakt het nog uit voor koud lageren?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2021 17:02 u »
Gebruik een blow-off ipv een waterslot en als het kan een grote. Ik gebruik wel eens een frisdrankfles die ik voor driekwart vul met de blowoff slang tot net boven de bodem. Je hebt dan net iets meer tegendruk. Maw iets meer druk in je gistvat waardoor je minder schuimvorming hebt. Als het schuim niet uit je vat komt, zou ik er niks aan doen, dat schuim dekt je jongbier mooi af en beschermd het tegen oxidatie.

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2021 13:13 u »
Volgende keer de temperatuur 1 graad lager zetten dan schulmt het minder.

Dit heeft ook geholpen! Hij staat nu op 19/20 graden en het is tot nu toe nog goed gegaan. Danku.

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2021 13:14 u »
Gebruik een blow-off ipv een waterslot en als het kan een grote. Ik gebruik wel eens een frisdrankfles die ik voor driekwart vul met de blowoff slang tot net boven de bodem. Je hebt dan net iets meer tegendruk. Maw iets meer druk in je gistvat waardoor je minder schuimvorming hebt. Als het schuim niet uit je vat komt, zou ik er niks aan doen, dat schuim dekt je jongbier mooi af en beschermd het tegen oxidatie.

Dankje. Als het misgaat ga ik dat zeker doen.

Offline Heniesee

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2021 12:01 u »
Uiteindelijk is het allemaal weer naar beneden gezakt en zitten er alleen nog restjes aan de buitenkant. Het staat nu al 8 dagen te gisten en er zit bijna geen beweging meer in het waterslot. Overhevelen of nog wachten?

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2021 13:16 u »
Als je wil overhevelen dan kan dat nadat de heftige fase voorbij is. Je kunt dan mooi even meten wat het sg nu is zodat je weet waar je staat.

Nog een paar dagen wachten kan ook geen kwaad voor zover ik weet. Autolyse is pas vanaf 2 weken mogelijk een probleem (bron: Yeast van Chris White). Maar er zijn ook bronnen te vinden waarin beweerd wordt dat het niet zo'n vaart loopt (afhankelijk van het soor bier uiteraard) (bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/autolysis-myth-busted.182160/)

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2021 22:39 u »
Als je wil overhevelen dan kan dat nadat de heftige fase voorbij is. Je kunt dan mooi even meten wat het sg nu is zodat je weet waar je staat.

Nog een paar dagen wachten kan ook geen kwaad voor zover ik weet. Autolyse is pas vanaf 2 weken mogelijk een probleem (bron: Yeast van Chris White). Maar er zijn ook bronnen te vinden waarin beweerd wordt dat het niet zo'n vaart loopt (afhankelijk van het soor bier uiteraard) (bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/autolysis-myth-busted.182160/)

Ik zou altijd hevelen voor dat het vergisten voorbij is zodat er nog CO2 gevormd wordt in de nieuwe emmer en dus minder kans op oxidatie.
Als het waterslot helemaal geen activiteit meer heeft, tja dan moet je een keuze maken tussen autolyse en oxidatie, ligt een beetje aan je lagervat, heb je nagenoeg geen kopruimte kan je hevelen anders zou ik over een paar dagen gewoon bottelen en rijpen op de fles

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2021 22:27 u »

Autolyse vindt continu plaats en niet pas na 2 weken en langer... Er zijn namelijk altijd gistcellen die afsterven en hun celinhoud vrijgeven. Autolyse kan gevolgd worden door de pH in de gaten te houden. Als je dat doet dan zie je dat de pH na de hoofdgisting gaat stijgen.
Of je last gaat krijgen van autolysesmaak ligt aan meerdere factoren zoals de hoeveelheid gist die je geŽnt hebt, de temperatuur tijdens het nagisten (dat is de rustige fase van de vergisting en niet de hergisting op fles) en het gistras dat je geŽnt hebt. Autolyse is vrij complex en het is te simpel om te zeggen dat je twee weken na einde vergisting hier geen last van hebt.

Om autolyse zo veel mogelijk te voorkomen kun je minder gist enten maar ook je bier overhevelen terwijl er nog vergisting plaatsvindt. Op die manier raak je veel gistcellen kwijt en heb je een kleiner risico dat je bier geoxideerd raakt door het overhevelen. Overhevelen terwijl er zeer weinig of geen vergistingsactiviteit plaatsvindt kun je beter niet doen. Het risico op oxidatie is dan te groot. Om de gevolgen van autolyse zo veel mogelijk te beperken doe je dan goed aan om niet te lang te wachten met bottelen.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 28-01-2021 21:29 u »
Autolyse vindt continu plaats en niet pas na 2 weken en langer... Er zijn namelijk altijd gistcellen die afsterven en hun celinhoud vrijgeven. Autolyse kan gevolgd worden door de pH in de gaten te houden. Als je dat doet dan zie je dat de pH na de hoofdgisting gaat stijgen.
Of je last gaat krijgen van autolysesmaak ligt aan meerdere factoren zoals de hoeveelheid gist die je geŽnt hebt, de temperatuur tijdens het nagisten (dat is de rustige fase van de vergisting en niet de hergisting op fles) en het gistras dat je geŽnt hebt. Autolyse is vrij complex en het is te simpel om te zeggen dat je twee weken na einde vergisting hier geen last van hebt.

Om autolyse zo veel mogelijk te voorkomen kun je minder gist enten maar ook je bier overhevelen terwijl er nog vergisting plaatsvindt. Op die manier raak je veel gistcellen kwijt en heb je een kleiner risico dat je bier geoxideerd raakt door het overhevelen. Overhevelen terwijl er zeer weinig of geen vergistingsactiviteit plaatsvindt kun je beter niet doen. Het risico op oxidatie is dan te groot. Om de gevolgen van autolyse zo veel mogelijk te beperken doe je dan goed aan om niet te lang te wachten met bottelen.

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Jacques. Zover reikt mijn kennis nog niet. Ik heb overigens niet beweerd dat er helemaal geen autolyse plaatsvindt voor die tijd. De auteur stelt dat het met een biervat met platte bodem, gezonde gist en de goede temperatuur "over het algemeen geen problemen oplevert". Dat er weer meer haken en ogen aan zitten is me ook wel duidelijk. Blijven leren hoort er ook bij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2021 16:54 u »
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Jacques. Zover reikt mijn kennis nog niet. Ik heb overigens niet beweerd dat er helemaal geen autolyse plaatsvindt voor die tijd. De auteur stelt dat het met een biervat met platte bodem, gezonde gist en de goede temperatuur "over het algemeen geen problemen oplevert". Dat er weer meer haken en ogen aan zitten is me ook wel duidelijk. Blijven leren hoort er ook bij.

Vaak worden feiten voor het gemak iets te veel versimplificeerd. Overhevelen in een laat stadium is iets wat je beter niet kunt doen maar dat wil nog niet zeggen dat autolyse geen probleem is...

Tags: