Laat ik even beginnen met een situatieschets.
Ongeveer een maand geleden vond ik een cadeaukaart die al zeven jaar lag te verstoffen, die ooit als Kerstcadeau van mijn werkgever binnen was gekomen. Op de site van "pluimen.nl" stond bijzonder weinig wat mij kon interesseren, behalve.... een bierbrouwpakket van Brew Monkey. Daar is het mee begonnen.
Voordat ik helemaal los ga en brouwketels ga kopen, wil ik eerst zien of dit echt iets voor me is (denk het wel) en het daarom nog een beetje binnen de perken houden (niet helemaal gelukt). De extra aankopen begonnen met een extra soeppan, maar ondertussen heb ik ook een traploos instelbaar kookplaatje aangeschaft, 5 meter koper buis omgezet tot een wort koeler, een thermometer met USB log functie gemaakt (embedded software/hardware is mijn beroep, dus dat was niet moeilijk

), een ~45L bak gekocht, aquarium pompje, aquarium verwarming. Ik ben aan het 3D printen geslagen om de gist emmer mooi in een waterbad te kunnen zetten, en ik vergeet vast nog een heleboel.
Met dank aan mijn thermometer heb ik een paar experimenten kunnen doen met het temperatuurverloop tijdens het maischen en daar heb ik nu redelijk vertrouwen in. Toch zal het niet makkelijk zijn om de temperatuur constant te houden op 62 graden. Hier zal ongetwijfeld wel wat fluctuaties in zitten. Na enige tijd moet ik naar 72 graden, en bij voorkeur met 1 graad per minuut. Ook een uitdaging, maar daar sta ik naast en daar ga ik wel uit komen.
Waar ik niet naast blijf staan, is het gisten. Ik heb nu al een kleine week lang de bak gevuld met water en mijn pompje, verwarming en thermometer er in, en ik vind het eigenlijk tegenvallen hoe goed de verwarming de temperatuur regelt. Sowieso is hij over het algemeen te hoog (ik heb de thermostaat nu op 20 graden staan, het water moet 22 graden worden), maar de boven/onder grens vind ik ook heel ver uit elkaar liggen. De verwarming is geschikt voor 25-60 L, maar misschien omdat ik zo dicht tegen de ondergrens aan zit, dat hij af en toe buiten de lijntjes kleurt. Toch vind ik het vreemd. Onderstaande plaatje is het verloop van de temperatuur over iets meer dan 24 uur. Bij een eerdere test was het net als deze zo, dat 's nachts de temperatuur omhoog gaat.

Ik kan me zo voorstellen dat dit de kwaliteit van de vergisting niet ten goede gaat komen. Ik wil het nog gaan proberen met een andere aquariumverwarming, maar die gaat het natuurlijk ook niet helemaal glad strijken. Mijn vraag is dan ook: hoeveel mag het fluctueren?