Volume van ketels

Gestart door Joshua, 01-05-2006 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joshua

Vaak zie je dat men 3 ketels gebruikt om te brouwen. 1x warm water,1x maischketel, 1x kookketel. Kan iemand mij vertellen welke volumes de ketels minimaal moeten hebben om bv 100 liter te brouwen?

Ik heb hier een recept voor 100 liter en dan gebruik ik 94.5 liter water in de maischketel en dan 71.5 liter spoelwater, dat betekend volgens mij dat ik al een kookketel van 166 minimaal moet hebben of zie ik dit verkeerd? Dit is maar een fictief voorbeeld.

Dus eigenlijk simpel hoe groot moeten de ketels minimaal zijn als je iets brouwt? Is er een bepaalde verhouding?



MO

Het ligt er een beetje aan wat je brouwt, maar als je installatie ook geschikt moet zijn voor zware volmout bieren, dan zul je inderdaad heel wat overvolume moeten hebben. Mijn WURMS/HERMS installatie is, net als een aantal anderen hier op de site, gemaakt van 40 liter gamellen. Meer dan 30 liter bier kan ik daar niet mee brouwen. Ik kom dus op op 133%, 166% lijkt me wat ruim.

Een recept voor 100 L met 94 maischwater, dit zal toch ook maar net aan passen in een 130 liter ketel. De mout moet er namelijk ook nog bij! Ik kan in mijn 40 liter gamel 32 liter water en 9 kg mout storten, dan zit hij wel super wel. 40/32 is 125%.

Heb je hier wat aan? Hebben anderen betere/andere getallen?

Adrie

Met onze Vier Broedersinstallatie (kijk vooral even op onderstaande link!) maken we zo'n 120 liter wort, na overhevelen en koelen blijft daar in het gistingsvat meestal 110 liter van over. Onze maisch/kookketel is 160 liter groot en dat is echt wel nodig als je een beetje goed (rollend) wil kunnen koken en overschuimers wilt voorkomen. Onze filterkuip is denk ik nog iets groter, maar dat is niet echt nodig. Je kunt naar mijn idee beter iets te grote ketels hebben dan te kleine, dat werkt prettiger. Een maisch/kookketel van 150 liter is wel het minimum denk ik. Je filterkuip kan wel iets kleiner zijn, maar 130 liter lijkt me het minimum.

Overigens maken we ons spoelwater voor het filteren altijd warm in een aparte pan waar 45 liter in kan. Die is voor de meeste brouwsels net iets te klein omdat we vaak toch zo'n 60 liter spoelwater nodig hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.