Reinigen Easybrew-30

Gestart door Kapitrein, 21-01-2021 08:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kapitrein

Hallo,

Sinds heden heb ik een Easybrew-30 aangeschaft en andere benodigdheden.
Nu kreeg ik hierbij PuroOxi. Mijn vraag is dan ook, aangezien dit mij geen reinigingsmiddel is voor de Easybrew zelf, welk reinigingsmiddel is aan te raden voor de Easybrew zelf?
Ik lees veel over PuroSan / FiveStar of kan de Easybrew ook worden schoon gemaakt met in dit geval PuroOxi?

Hoor graag verschillende meningen.
Groet.

Hopfenfox

Ik heb een Hopfengott en gebruik de Oxi om te reinigen. Na het brouwen spuit ik met de tuinslang het meeste bezinksel er uit. Dan het eerste koelwater (nog warm) er in met wat Oxi en dat laat ik 20 minuten op 50 graden rondpompen. Zachte doek op zacht sponsje om de resten weg te vegen, dat kan bij 50 graden prima met de hand. Als dat klaar is de boel weer even met de tuinslang leegspuiten. Als er iets van aankoeksel in zit een scheutje azijn er op en je veegt het er zo af. Klaar! Star San gebruik ik voor desinfectie bij het bottelen en voor de gistvaten. Voor de ketel is dat overkill want die gaat toch weer aan de kook.

Lekkerpilzen

Gewoon uitspoelen met water, beetje schoonmaak azijn of ontkalker en dan effe die kalkaanslag wegpoetsen met een schuursponsje. Vervolgens waterslang op die pomp aansluiting zetten en effe doorblazen. Gewoon met huis tuin en keuken schoonmaak middel schoonmaken. Die Oxi lekker bewaren voor toepassing waar het wel nodig is.

Afdrogen en klaar, 5 minuten werk  :nut:

Soms vind ik het wel eens makkelijk om mijn slangen en andere losse brouwonderdelen etc. te ontsmetten met PBM, dan maak ik dat gewoon in de ketel en laat ik hem verwarmen en rondpompen.
Ideaal.

kubock

Na het brouwen maak ik de ketel schoon door hem eerst goed door te spoelen met koelwater en daarna eventueel achtergebleven vuil met een doekje op te vegen. Mocht er iets aankoeken -wat bij mij niet vaak gebeurt-, pak ik een keukenpapiertje en wat schoonmaazijn. Even weken en je veegt het zo weg.

Voor het brouwen spoel ik de ketel nog een keer op 67 graden met Star San oplossing.

Gossi

Huishoudschoon is voldoende. Gewoon net zoals we de vaat doen met afwasmiddel. Eventueel wat azijn om kalkresten te verwijderen. Pomp door blazen en dan spoelen met hetzelfde sop.
Een misverstand steekt telkens de kop weer op. De ketel hoeft NIET ontsmet te worden voor het brouwen. Pas na de kook is het wort gevoelig voor infectie.

Hay

Wat Lekkerpilzen zegt is wel belangrijk voor je je schoonmaakwater rond gaat pompen ff de pompt eerst terug spoelen.
Komen heel veel hopresten uit.

Jan de Graaff

Ik spoel eigenlijk altijd een kwartiertje met water op ±50ºC en een vaatwastablet. Zo'n goedkope uit de XXL van Lidl. Lekker rondpompen; worden de slangen ook schoon. Zo'n vaatwastablet werkt ook goed op organische resten.
Soms staat ie langer te pompen; dan ben ik 'm even vergeten of ergens anders mee bezig.

joenedu

Citaat van: JanDeGraaff op 21-01-2021  20:05 uIk spoel eigenlijk altijd een kwartiertje met water op ±50ºC en een vaatwastablet. Zo'n goedkope uit de XXL van Lidl. Lekker rondpompen; worden de slangen ook schoon. Zo'n vaatwastablet werkt ook goed op organische resten.
Soms staat ie langer te pompen; dan ben ik 'm even vergeten of ergens anders mee bezig.

Goeie tip!

jacob b

Wat Jan zegt doe ik ook, een vaatwastabletje gebruiken. Deze bevat ook enzymen en lost het vuil mooi op.
Naspoelen met schoon water doe ik wel altijd grondig.

Jan de Graaff

Citaat van: jacob b op 21-01-2021  20:13 uNaspoelen met schoon water doe ik wel altijd grondig.
Met een vaatwastablet is naspoelen niet nodig, hoor; doet een vaatwasser ook niet en je eet vaker van je borden en drinkt vaker uit je glazen dan dat je bier brouwt, toch?

Fen

Ik gebruik zelf sun vaatwaspoeder in de ketel maar spoel toch wel even na. Ik vind het wat te geparfumeerd en voor die minuut extra werk... waarom ook niet.

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 21-01-2021  22:03 uMet een vaatwastablet is naspoelen niet nodig, hoor; doet een vaatwasser ook niet en je eet vaker van je borden en drinkt vaker uit je glazen dan dat je bier brouwt, toch?

Ik begrijp niet waar je dit vandaan hebt. De laatste stap in het proces van een vaatwasser, voor het drogen, is spoelen met schoon warm water.

Natuurlijk moet je je ketel naspoelen met schoon water nadat je met een vaatwasblokje hebt gereinigd!

https://www.finishinfo.be/nl/nieuws-en-aanbiedingen/vaatwasser-artikles/tips/hoe-werkt-een-vaatwasser-eigenlijk/

jazon1963

Citaat van: Fen op 21-01-2021  22:43 uIk gebruik zelf sun vaatwaspoeder in de ketel maar spoel toch wel even na. Ik vind het wat te geparfumeerd en voor die minuut extra werk.. waarom ook niet.

Hier hetzelfde ...ook inderdaad even naspoelen...

Hopfenfox

Ach, de azijn die ik gebruik om een beetje aankoeksel onderin te verwijderen spoel ik er ook niet uit. Dat kan mooi functioneren om het brouwwater voor de volgende keer aan te zuren  >:D

Jacques

Citaat van: Gossi op 21-01-2021  14:50 uEen misverstand steekt telkens de kop weer op. De ketel hoeft NIET ontsmet te worden voor het brouwen. Pas na de kook is het wort gevoelig voor infectie.

Klopt helemaal! De mout die je stort is ook niet steriel. Door het koken wordt alles steriel.
Je brouwketel desinfecteren is een volkomen overbodige handeling.

Je brouwketel hoort huishoudelijk schoon te zijn. Dat wil zeggen dat al het vuil verwijderd dient te zijn, ook in verborgen hoekjes (slangen en pompen).

lier

Ketel steriel maken voor aanvang brouwen is niet nodig inderdaad, reinigen voor aanvang brouwen doe ik altijd wel omdat je met een automaat nu eenmaal niet in de pomp kan kijken en je niet weet wat daar is gaan groeien in de tijd dat de ketel stil heeft gestaan.

Op de Fles

Keteltje goed optisch schoon poetsen met wat afwasmiddel, goed naspoelen en klaar.
Wel de pomp goed doorspoelen, daar willen nog wel eens wat resten in blijven zitten die vast kunnen gaan plakken.
Al met al 5 minuutjes werk.

kubock

Citaat van: lier op 23-01-2021  00:10 uKetel steriel maken voor aanvang brouwen is niet nodig inderdaad, reinigen voor aanvang brouwen doe ik altijd wel omdat je met een automaat nu eenmaal niet in de pomp kan kijken en je niet weet wat daar is gaan groeien in de tijd dat de ketel stil heeft gestaan.

Dat vind ik zeker in de zomer belangrijk!

Jacques

Citaat van: lier op 23-01-2021  00:10 uKetel steriel maken voor aanvang brouwen is niet nodig inderdaad, reinigen voor aanvang brouwen doe ik altijd wel omdat je met een automaat nu eenmaal niet in de pomp kan kijken en je niet weet wat daar is gaan groeien in de tijd dat de ketel stil heeft gestaan.

Als er geen organische stoffen zijn in de pomp kan er niets in groeien.
Door de ketel op zijn kop te zetten loopt de pomp leeg. Dat is iets wat ik altijd doe bij mijn Braumeister.

Heuvinger brouwerij

Ow, dan vind ik het zo fijn dat ik een losse MP-15r pomp bij mijn HG30 heb. zie handtekening
Bovendien groeit er niets op droog AISI 304!

lier

Citaat van: Jacques op 23-01-2021  21:20 uAls er geen organische stoffen zijn in de pomp kan er niets in groeien.
Door de ketel op zijn kop te zetten loopt de pomp leeg. Dat is iets wat ik altijd doe bij mijn Braumeister.

Ik kan zien dat jij niet getrouwd bent met een kwaliteitsmanager in de food industrie ;)

Heuvinger brouwerij

Nee, met een pianiste.

Hopfenfox

Die 'toetst' je brouwsels vast ook  :-X

lier

Citaat van: Hopfenfox op 26-01-2021  10:13 uDie 'toetst' je brouwsels vast ook  :-X

Niet schoonmaken van de brouwketel voor brouwen is hier een doodzonde inderdaad
Nou ik krijg het in elk geval wel te horen als ik iets doe wat niet door de beugel kan  :weetniet: en in dat geval zal de het bier ook niet proeven.

Erg vind ik het niet overigens, mede door haar tips heb ik tot op heden nog nooit een infectie in mijn bier gehad

Jacques

Citaat van: lier op 25-01-2021  23:20 uIk kan zien dat jij niet getrouwd bent met een kwaliteitsmanager in de food industrie ;)

Wanneer er geen voedingstoffen aanwezig zijn en ketel droog is (ook je pomp) kunnen er geen micro-organismen groeien. In de Haccp-richtlijn voor professionele brouwerijen is dat ook als zodanig erkend.
https://www.hygienecodeonline.nl/HACCP-Brouwerij

Verder heeft het weinig zin om een brouwketel te desinfecteren. Het brouwwater en het mout dat je stort zijn niet steriel. Door het langdurig koken wordt het wort steriel. Pas na het koken en afkoelen van het wort hoort alles wat in contact komt met het wort en bier zorgvuldig gedesinfecteerd te worden. Voor het koken hoort moet alles huishoudelijk schoon zijn, dat wil zeggen dat er geen vuil aanwezig mag zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.