Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ik spoel eigenlijk altijd een kwartiertje met water op ±50șC en een vaatwastablet. Zo'n goedkope uit de XXL van Lidl. Lekker rondpompen; worden de slangen ook schoon. Zo'n vaatwastablet werkt ook goed op organische resten.Soms staat ie langer te pompen; dan ben ik 'm even vergeten of ergens anders mee bezig.
Naspoelen met schoon water doe ik wel altijd grondig.
Met een vaatwastablet is naspoelen niet nodig, hoor; doet een vaatwasser ook niet en je eet vaker van je borden en drinkt vaker uit je glazen dan dat je bier brouwt, toch?
Ik gebruik zelf sun vaatwaspoeder in de ketel maar spoel toch wel even na. Ik vind het wat te geparfumeerd en voor die minuut extra werk.. waarom ook niet.
Een misverstand steekt telkens de kop weer op. De ketel hoeft NIET ontsmet te worden voor het brouwen. Pas na de kook is het wort gevoelig voor infectie.
Ketel steriel maken voor aanvang brouwen is niet nodig inderdaad, reinigen voor aanvang brouwen doe ik altijd wel omdat je met een automaat nu eenmaal niet in de pomp kan kijken en je niet weet wat daar is gaan groeien in de tijd dat de ketel stil heeft gestaan.
Als er geen organische stoffen zijn in de pomp kan er niets in groeien.Door de ketel op zijn kop te zetten loopt de pomp leeg. Dat is iets wat ik altijd doe bij mijn Braumeister.
Die 'toetst' je brouwsels vast ook
Ik kan zien dat jij niet getrouwd bent met een kwaliteitsmanager in de food industrie