Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Batch te groot voor brouwketel  (gelezen 1175 keer)

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • SlŠinte Prosit Cheers
Batch te groot voor brouwketel
« Gepost op: 21-01-2021 08:50 u »
Hoi, ik heb een elektrische Arsegan brouwketel (27 liter) en kon er tot op heden probleemloos 'dubbele' recepten van Adrie Otte in kwijt. Ik bedoel, vereist een recept van Adrie bijvoorbeeld 10 liter maischwater, dan verdubbel ik dat en kan ik de 20 liter makkelijk in de ketel kwijt.

Nu wil ik een Russian Imperial Stout brouwen, maar een 'half' recept vereist al 14 liter maischwater. Als ik dat verdubbel, krijg ik het dus niet in mijn elektrische brouwketel.

Vraag: Kan ik wat smokkelen, door de beslagdikte te verhogen en bijvoorbeeld max 24 liter maischwater te gebruiken? Beslagdikte is nu 2,84 liter/kg. En dan gewoon de 4 liter bij spoelwater optellen?

Groet Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Vol lid
Re: Batch te groot voor brouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2021 09:02 u »
Meer spoelen of gewoon minder brouwen. Beslagdikte zou ik niet lager dan 3 l/kg gaan.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2021 09:34 u »
Hoi, ik heb een elektrische Arsegan brouwketel (27 liter) en kon er tot op heden probleemloos 'dubbele' recepten van Adrie Otte in kwijt. Ik bedoel, vereist een recept van Adrie bijvoorbeeld 10 liter maischwater, dan verdubbel ik dat en kan ik de 20 liter makkelijk in de ketel kwijt.

Nu wil ik een Russian Imperial Stout brouwen, maar een 'half' recept vereist al 14 liter maischwater. Als ik dat verdubbel, krijg ik het dus niet in mijn elektrische brouwketel.

Vraag: Kan ik wat smokkelen, door de beslagdikte te verhogen en bijvoorbeeld max 24 liter maischwater te gebruiken? Beslagdikte is nu 2,84 liter/kg. En dan gewoon de 4 liter bij spoelwater optellen?

Groet Paul
Waarom niet in %? Alles verhogen of verkleinen bv. 2/3 van totaal recept of 125% van origineel recept. Of begrijp ik de vraag niet? Als ik n recept heb van 10 liter dan gaat bij mij voor 15 liter globaal gesproken alles x 1,5 aan ingrediŽnten.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2021 10:35 u »
Waarom niet in %? Alles verhogen of verkleinen bv. 2/3 van totaal recept of 125% van origineel recept. Of begrijp ik de vraag niet? Als ik n recept heb van 10 liter dan gaat bij mij voor 15 liter globaal gesproken alles x 1,5 aan ingrediŽnten.

Ik probeer de maximale ruimte van mijn brouwketel te benutten. In die zin kan ik in dit geval inderdaad het beste procentueel gaan verhogen. Ik vind maximaal 24 liter in een ketel van 27 liter goed te doen, dan kookt hij (net) niet over. Kom ik grofweg op 175%. Bedankt  :)

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2021 11:19 u »
Ik probeer de maximale ruimte van mijn brouwketel te benutten. In die zin kan ik in dit geval inderdaad het beste procentueel gaan verhogen. Ik vind maximaal 24 liter in een ketel van 27 liter goed te doen, dan kookt hij (net) niet over. Kom ik grofweg op 175%. Bedankt  :)
Heel verstandig. Mocht je bij start koken teveel wort hebben dan kun je iets apart koken of erbij voegen laatste half uur als er al verdampt is. Vind t gehannes maar stel dat je veel spoelt dan is dat nog een optie
Succes

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2021 12:29 u »
Gebruik je brouwsoftware? Hierin kun je spelen met je hoeveelheid ingrediŽnten en de inhoud van je brouwinstallatie. Dit gaat niet altijd even makkelijk maar het kan wel.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2021 12:36 u »
Meer spoelen of gewoon minder brouwen. Beslagdikte zou ik niet lager dan 3 l/kg gaan.

Inderdaad nooit lager gaan dan 3 l/kg.
En afhankelijk van hoe fijn of grof je schroot en of je bv tarwe gebruikt dan is dat al te dik.

Online Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2021 12:43 u »
Met dit soort zware brouwsels is vaak de moutstort te beperkende factor. Hou er rekening mee dat in een Easybrew maximaal ~8 kg mout gaat, dan zit je wel echt aan z'n limiet. Ik denk dat het dubbele recept van Adrie hier boven zit. Niets zo vervelend als een moutstort die net niet past, geloof me, been there done that (ik heb ook een Easybrew 30).

Ik zou voor 1,5 keer het recept gaan, eindig je met 15 liter RIS, daar kun je heel wat winteravonden mee vooruit! Veel plezier met brouwen :brouwen:

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2021 12:44 u »
Volgens mij gaat er in die ketel tot de rand gevuld 30 liter ipv 27 liter.
Ben zelf een aantal keer aan het meten geweest.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2021 12:44 u »
Inderdaad nooit lager gaan dan 3 l/kg.
En afhankelijk van hoe fijn of grof je schroot en of je bv tarwe gebruikt dan is dat al te dik.

En, indien van toepassing, rekening houden met de ruimte onder je moutkorf of filterplaat. Hier zit wel vloeistof maar geen mout. Deze doet dus niet mee met je water/mout verhouding.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2021 12:45 u »
daar kun je heel wat winteravonden mee vooruit!
Ligt eraan hoe laat je naar bed gaat... ;D

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2021 14:23 u »
Gebruik je brouwsoftware? Hierin kun je spelen met je hoeveelheid ingrediŽnten en de inhoud van je brouwinstallatie. Dit gaat niet altijd even makkelijk maar het kan wel.

Heb het nog op mijn oude windows laptop staan, maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet omdat ik tot nu toe eigenlijk goede resultaten boek door me zo strikt mogelijk aan het recept te houden. Ik heb het recept nu op 150% gezet, dan moet ik het wel redden met mijn 27 liter pan. Dank!

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2021 07:30 u »
En, indien van toepassing, rekening houden met de ruimte onder je moutkorf of filterplaat. Hier zit wel vloeistof maar geen mout. Deze doet dus niet mee met je water/mout verhouding.

De pomp draait toch tijdens het maischen, dus dat water komt toch door de moutpijp? Of zie ik nu iets verkeerd?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2021 07:42 u »
Heb het nog op mijn oude windows laptop staan, maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet omdat ik tot nu toe eigenlijk goede resultaten boek door me zo strikt mogelijk aan het recept te houden. Ik heb het recept nu op 150% gezet, dan moet ik het wel redden met mijn 27 liter pan. Dank!
Zo makkelijk is het inderdaad. Met brouwsoftware kun je meer spelen met je recept. Je kunt bijvoorbeeld high gravity brouwen. Dit is voor een RIS trouwens een minder goede optie. Simpel gezegd je brouwt dubbel zo sterk het maximale in je ketel bijvoorbeeld 20 liter en in je gistvat giet je er 20 liter extra water bij dan heb je ineens 40 liter die je kunt vergisten.
 :degroeten:

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2021 07:54 u »

Is bij mij inderdaad niet van toepassing, want ik heb een 'ordinaire' elektrische maisch/kookketel. Geen verborgen vloeistoffen dus, wat ik zie is wat ik krijg  :)

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2021 07:56 u »
De pomp draait toch tijdens het maischen, dus dat water komt toch door de moutpijp? of zie ik nu iets verkeerd?

Voor de volledigheid: Ik heb een 'gewone' maisch/kookketel, geen Easybrew oid.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2021 07:58 u »
Zo makkelijk is het inderdaad. Met brouwsoftware kun je meer spelen met je recept. Je kunt bijvoorbeeld high gravity brouwen. Dit is voor een RIS trouwens een minder goede optie. Simpel gezegd je brouwt dubbel zo sterk het maximale in je ketel bijvoorbeeld 20 liter en in je gistvat giet je er 20 liter extra water bij dan heb je ineens 40 liter die je kunt vergisten.
 :degroeten:

Dank Ad, dit vind ik nog wel iets om eens te proberen. Voor nu ga ik voor 150% van het originele recept. Groet Paul

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • SlŠinte Prosit Cheers
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2021 08:01 u »
Met dit soort zware brouwsels is vaak de moutstort te beperkende factor. Hou er rekening mee dat in een easybrew maximaal ~8kg mout gaat, dan zit je wel echt aan z'n limiet. Ik denk dat het dubbele recept van Adrie hier boven zit. Niets zo vervelend als een moutstort die net niet past, geloof me, been there done that (ik heb ook een Easybrew 30).

Ik zou voor 1,5 keer het recept gaan, eindig je met 15 liter RIS, daar kun je heel wat winteravonden mee vooruit! Veel plezier met brouwen :brouwen:

Is nu ook mijn plan ditmaal inderdaad, 150%. Overigens heb ik een 'gewone' elektrische maisch/kookketel, geen Easybrew. Dank.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2021 16:45 u »
De pomp draait toch tijdens het maischen, dus dat water komt toch door de moutpijp? Of zie ik nu iets verkeerd?
Het ligt eraan of je roert tijdens het maischen.
Als je 5 kg mout hebt en 15 liter water dan heb je een verhouding van 3 liter water per kg mout.
Wanneer je geen "dode ruimte" hebt en je roert, dan heb je een dunne maisch die makkelijk te roeren is.
Wanneer je, zoals ik, een ruimte onder je filterplaat hebt van 4 liter en je hebt 5 kg mout en 15 liter water dan heb je boven de filterplaat 5 kg mout in 11 liter water wat neer komt op 2,2 kg/liter. Gevolg is dat je een flinke dikke maisch hebt die lastig te roeren is.
Als je niet roert tijdens het maischen en alleen rondpompt dan is het meenemen van "dode ruimte" wellicht niet nodig maar daar heb ik geen ervaring mee.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2021 19:19 u »
Ik denk nog minder dan 11 liter want hoe groot is je ruimte tussen je binnenpan en buitenpan? Ik weet niet of dit veel is. Of redeneer ik verkeerd?

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 23-01-2021 10:44 u »
Het ligt eraan of je roert tijdens het maischen.
Als je 5 kg mout hebt en 15 liter water dan heb je een verhouding van 3 liter water per kg mout.
Wanneer je geen "dode ruimte" hebt en je roert, dan heb je een dunne maisch die makkelijk te roeren is.
Wanneer je, zoals ik, een ruimte onder je filterplaat hebt van 4 liter en je hebt 5 kg mout en 15 liter water dan heb je boven de filterplaat 5 kg mout in 11 liter water wat neer komt op 2,2 kg/liter. Gevolg is dat je een flinke dikke maisch hebt die lastig te roeren is.
Als je niet roert tijdens het maischen en alleen rondpompt dan is het meenemen van "dode ruimte" wellicht niet nodig maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik doe beide, tot 20 minuten einde maisch roer ik regelmatig en zet ik even de pomp uit...!

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 23-01-2021 18:33 u »
Ik denk nog minder dan 11 liter want hoe groot is je ruimte tussen je binnenpan en buitenpan? Ik weet niet of dit veel is. Of redeneer ik verkeerd?
Toch 11 liter want ik heb alleen een filterplaat en geen binnenpan. De maisch staat boven de filterplaat. Ik pomp het wort weg vanonder de filterplaat. Het wort pomp ik weer bovenop de maisch.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 23-01-2021 18:34 u »
Ik doe beide, tot 20 minuten einde maisch roer ik regelmatig en zet ik even de pomp uit...!
Waarom de pomp uit?

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #23 Gepost op: 23-01-2021 19:52 u »
Heel gemakkelijk.
Het slangetje steekt door een gat in de deksel, om te roeren moet echt de deksel van de pan.

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2021 06:41 u »
Waarom de pomp uit?

Om de plaat en de deksel er af te halen...

Tags: