Geen schuim of prik maar wel koolzuurvorming

Gestart door Sytze1, 20-01-2021 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sytze1

Hallo,

Begin november heb ik een quadrupel gebrouwen. Na twee weken eerste gisting overgeheveld naar een nieuw vat, vervolgens een maand gelagerd op 5 graden.
Op 30 december gebotteld met 8 gram suiker per liter.

Nou heeft inmiddels dus het bier 3 weken op kamertemperatuur (20 graden) hergist op de fles. Vandaag om te proberen maar een flesje geopend. Er was duidelijk koolzuur gevormd (beugelfles, dus hij plopte), maar er vormde geen schuim, en het bier zelf bevat geen prik.

Is dit gewoon een kwestie van langer wachten, en op een koudere temperatuur verder laten rijpen? Of is er iets anders aan de hand.

Alvast bedankt.

LeonRodenburg

Hey Sytze,

Welkom op het forum!

Ik denk dat je door 5 weken te lageren op 5 graden nagenoeg alle gist bent kwijtgeraakt bij het bottelen, waardoor de hergisting op fles niet goed op gang kan komen. Je hebt geen bottelgist gebruikt denk ik? Dat is wel aan te raden als je het bier zo lang koud zet voor het bottelen.

Ik denk dat je het nog wat tijd kunt geven, als je zeker weet dat er wel iets van koolzuur gevormd is. Dan zou ik ze goed warm wegzetten en na een paar weken weer kijken. Een plop is overigens niet per se een indicatie, als het bier koud gebotteld is en de fles daarna opwarmt dan zal de druk ook iets toenemen.

Een andere oplossing is om in ieder flesje een klein beetje verse korrelgist te doen (bijvoorbeeld F-2). Beste is om dan een afgemeten hoeveelheid te hydrateren en met een pipetje een of twee druppeltjes in elk flesje te doen. Dat moet wel een gist zijn die goed tegen een hoog alcoholpercentage kan. En dan weer warm wegzetten en wachten tot de verse gist aan de gang gaat met de bottelsuiker.

Succes! Oh en er is op het forum al best veel geschreven over problemen met hergisting, dus je kunt de tags ook nog even gebruiken.

brouwerwaldonk

Was het bier heel helder toen je hebt gebotteld?
Heb je de densiteit gemeten voor je er bottelsuiker bij deed en hoeveel was dat toen?
Wat is de densiteit nu van het plat bier op fles.

Als je gedoseerd gist wil toevoegen aan de flessen neem dan 0,5 g gedroogde gist in 20 ml water, en laat het een dag oplossen. Neem daarvan met een gegradueerde pipet van 1 of 10 ml de oplossing in de pipet en doe enkele druppels in elke fles en zet ze terug warm om de hergisting op gang te trekken.

Sytze1

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-01-2021  06:22 uWas het bier heel helder toen je hebt gebotteld?
Heb je de densiteit gemeten voor je er bottelsuiker bij deed en hoeveel was dat toen?
Wat is de densiteit nu van het plat bier op fles.

Als je gedoseerd gist wil toevoegen aan de flessen neem dan 0,5 g gedroogde gist in 20 ml water, en laat het een dag oplossen. Neem daarvan met een gegradueerde pipet van 1 of 10 ml de oplossing in de pipet en doe enkele druppels in elke fles en zet ze terug warm om de hergisting op gang te trekken.

Ik heb helaas de densiteit niet gemeten voordat ik heb gebotteld. Het bier was helder, met een redelijke laag gist op de bodem van het vat. Elk flesje heeft momenteel een kleine lading gist op de bodem liggen.

Ik heb momenteel een saison in de primaire gisting, waarvoor ik een lallemand belle saison gist heb gebruikt (alcohol tolerantie tot 15%). Zou ik eventueel na het overhevelen een klein deel van de lading gist op de bodem kunnen gebruiken als bottelgist?

Jacques

Citaat van: Sytze1 op 20-01-2021  22:06 uHallo,

Begin november heb ik een quadrupel gebrouwen. Na twee weken eerste gisting overgeheveld naar een nieuw vat, vervolgens een maand gelagerd op 5 graden.
Op 30 december gebotteld met 8 gram suiker per liter.

Nou heeft inmiddels dus het bier 3 weken op kamertemperatuur (20 graden) hergist op de fles. Vandaag om te proberen maar een flesje geopend. Er was duidelijk koolzuur gevormd (beugelfles, dus hij plopte), maar er vormde geen schuim, en het bier zelf bevat geen prik.

Is dit gewoon een kwestie van langer wachten, en op een koudere temperatuur verder laten rijpen? Of is er iets anders aan de hand.

Alvast bedankt.

Als je een zwaar bier een maand hebt laten staan voordat je bottelt zijn er nog maar weinig gistcellen om de hergisting tot een goed eind te brengen. Beter doe je er aan om niet zo lang te wachten met bottelen.
Het lang op de gist laten staan heeft meer nadelen dan voordelen. Je kunt bottelen als het bier is uitgegist. Een dag of 4 tot 7 wachten nas einde vergisting helpt om de meeste gist te laten bezinken. Langer wachten is niet nodig.

Wanneer je er wel voor kiest om een lange lagering aan te houden (wat ik dus niet adviseer...) dan doe je er verstandig aan om bottelgist te gebruiken. Gebruik daarvan maar een kleine hoeveelheid 0,02 tot maximaal 0,07 g per liter. Je hebt dus maar heel weinig nodig.

Sytze1

Dank voor de reacties.

De reden dat ik zo lang gelagerd heb is omdat ik het volgende recept heb gevolgd, waarin deze stap op die wijze werd gedaan.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20424.0.html

Nou ben ik enigzins verward over de correcte procedure van het lageren, aangezien bijvoorbeeld ook hier
https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/lageren.html
staat dat er voor hogere begin SGs 2-4 weken kan worden gelagerd.

Onderstaand beschrijf ik mijn standaard proces grofweg, mogelijk dat ik ergens iets fout doe.

Primaire gisting (temperatuur afhankelijk van gist, meestal 20 graden)
2 dagen na geen activiteit meer aanwezig in waterslot hevel ik over naar nieuw vat.
Lageren op lagere temperatuur (15 graden) ongeveer een week.
Gistvat verplaatsen en half uur op kamer temperatuur laten komen, bottelsuiker oplossing toevoegen en bottelen.
Flesjes 1-2 weken op kamertemperatuur hergisten
Rijpen (meestal iets beneden kamertemperatuur, afhankelijk van buiten temperatuur).

Voor dit recept heb ik van enkele stappen enigszins afgeweken aangezien het gebruikte recept hiervan afweek. Zover ik uit boeken begreep is dit een redelijk standaard proces, maar mogelijk maak ik ergens een fundamentele fout? Ik ga zeker vanaf nu de SG meten na het gisten en lageren zodat ik hier iets mee kan.

Nogmaals bedankt

brouwerwaldonk

Citaat van: Sytze1 op 21-01-2021  18:12 uIk heb helaas de densiteit niet gemeten voordat ik heb gebotteld. Het bier was helder, met een redelijke laag gist op de bodem van het vat. Elk flesje heeft momenteel een kleine lading gist op de bodem liggen.

Ik heb momenteel een saison in de primaire gisting, waarvoor ik een lallemand belle saison gist heb gebruikt (alcohol tolerantie tot 15%). Zou ik eventueel na het overhevelen een klein deel van de lading gist op de bodem kunnen gebruiken als bottelgist?
Als er in de flessen gist op de bodem ligt dan is het waarschijnlijk niet nodig om gist toe te voegen. Spijtig maar de eigenschappen van Saisongist ken ik niet.
Meet toch eens wat het SG is van een fles gebotteld bier, en als er koolzuur aan de densiteitmeter kleeft los walsen en lang genoeg wachten tot aflezen. Misschien moet je gewoon geduld hebben.

Jacques

Citaat van: Sytze1 op 23-01-2021  11:15 uPrimaire gisting (temperatuur afhankelijk van gist, meestal 20 graden)
2 dagen na geen activiteit meer aanwezig in waterslot hevel ik over naar nieuw vat.
Lageren op lagere temperatuur (15 graden) ongeveer een week.
Gistvat verplaatsen en half uur op kamer temperatuur laten komen, bottelsuiker oplossing toevoegen en bottelen.
Flesjes 1-2 weken op kamertemperatuur hergisten
Rijpen (meestal iets beneden kamertemperatuur, afhankelijk van buiten temperatuur).

De term primaire gisting is een vertaling uit het Engels. In het Nederlands gebruiken we de term hoofdgisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Daar hoef je als brouwer helemaal niets voor te doen. Het is afhankelijk van de beschikbare voeding waarover de gist beschikt. Er zijn namelijk suikers die snel opgenomen worden en andere die veel langzamer vergisten. Tijdens de nagisting worden de moeilijk vergistbare suikers vergist. Als er helemaal geen koolzuur meer gevormd wordt is het bier uitgegist. Wanneer je dan gaat overhevelen loop je een risico op oxidatie. Als je wilt overhevelen dan doe je dat het beste als er nog vergisting plaatsvindt.
Het bier laten staan terwijl er geen vergisting meer is heet lageren. Een korte lagering van een week is geen probleem maar als je langer lagert krijg je meer last van autolyse omdat de gist geen voeding meer heeft. Daarom is het beter om niet te lang te lageren. Commercieel wordt wel eens langer gelagerd maar dat gebeurt met veel minder gist dan bij ons hobbybrouwers. Overigens worden de meeste commerciƫle bieren vrij kort gelagerd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.