Recept advies gevraagd Bruin bier

Gestart door Elwoterlo, 20-01-2021 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Elwoterlo

Beste,

Ik ben begonnen een recept op te stellen voor een bruin bier, heeft er iemand nog aanvullingen of tips?
Ik brouw met een Brew monk 30 liter.

Alvast bedankt!

Water

Maishwater    23 Liter
Spoelwater    9 Liter

Mout

4,9 kg Pilsmout
1,4 kg Münchenermout 19 EBC
0,65 kg Caramout  100 – 140 EBC
0,2 kg chocolademout 800 – 1000 EBC

Suiker

Bruine kandij Suiker       800 gram       10 Min

Hop

East kent goldings   10 gram       60 Min
Cascade       10 gram       40 Min
Saaz          15 gram       15 Min

Kruiden

Koriander    20 gram       10 Min

Gist

Safeale S-33

maischschema

65 graden       Start temperatuur    
63 graden    45 Min         
72 graden    30 Min         
78 graden    5 Min         
100 graden    60 Min         

Jacques

Laat de koriander weg.

Voor de eerste maischstap uit bij 66 ºC in plaats van 63 ºC.

JayK

Ik zou de 100 graden weglaten bij het maischen  ;)

Esterenbrouw

Elwoterlo, bedoel je hier bijv. een dubbel of het typisch Nederlandse Oud Bruin?

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 21-01-2021  23:33 uVoor de eerste maischstap uit bij 66 ºC in plaats van 63 ºC.

Waarom 66 ipv 63, Jacques?

Heuvinger brouwerij

Elwoterlo

Bedankt voor de reacties, de koriander heb ik inmiddels geschrapt uit het recept en de temperatuur van de eerste maisch stap aangepast

Het is mijn bedoeling een dubbel te brouwen, in mijn zoektocht naar het samenstellen van mijn recept zag ik dat ik richting een blauwe Chimay ging.
Enkel de hop is anders, ik had mijn twijfels over de koriander en over de Cascade.
Ik dacht ook aan 20 gram east kent goldings en dan 15 gram Saaz.
Ik denk dat ik het houd bij de aanpassingen die Jacques voorstelde.

Ik ben van plan dit bier komende zondag te gaan brouwen.

Edwin brouwt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 22-01-2021  11:03 uZie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42132.msg635397.html#msg635397!

Dank je!  Ik had al een andere  draad gezien maar die was me iets te theoretisch  :)

Mike101

Misschien vindt je hier nog tips.

Elwoterlo

Bedankt!! Zeer nuttig filmpje. 😊

Oscar

Gebruik een stukje brouwsoftware voor je recepten !!!

Link

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 22-01-2021  10:36 uWaarom 66 ipv 63, Jacques?

Meerdere redenen:
- meer restsuikers wat past bij een dubbel (ik ging er vanuit dat dit de bedoeling was gelet op de samenstelling van de storting);
- beter rendement in verband met de gestegen verstijfelingstemperatuur door de afgelopen hete zomers;
- snellere uitschakeling van LOX-enzymen waardoor je minder last hebt van oxidatiesmaken.

Oscar

Maar, maar, maar...

Op Facebook lees ik dit... ;)

Bron:

;D ;D ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-01-2021  22:11 uMaar, maar, maar...

Op Facebook lees ik dit... ;)

Bron:

;D ;D ;D

Goh...
Al heel wat jaren sla ik temperaturen onder de 65 ºC over als ik bier brouw zonder ongemoute granen.
Weinig gemerkt van een hele snelle inactivering van beta amylase. En ook niet dat mijn bieren niet balans zijn. Drink nu een bier waarbij ingemaischt is bij 68 ºC. Hoewel het bier zoetig smaakt (wat ook de bedoeling was) is het geen suikerwater...

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-01-2021  22:26 uGoh...

Ja is een hele reeks korte video's van.. (5 of 6 delen of zo...) zit net ff iets te kijken over wirlpoolen bij lagere temperaturen (Deel 2) ... met een beelden van een zuurstofinslag werkend roerwerk... ;D ;D ;D... dat wekt vertrouwen... :nut: :nut:

seed7

Da's een whirlpool waar Moby Dick nog in verzuipt.

Ingo

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 21-01-2021  23:33 uLaat de koriander weg.

20 gram op dit aantal liters vond ik ook aan de hoge kant, maar waarom zou je helemaal geen koriander gebruiken in het recept Jacques?

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 23-01-2021  06:46 u20 gram op dit aantal liters vond ik ook aan de hoge kant, maar waarom zou je helemaal geen koriander gebruiken in het recept Jacques?

Een dubbel heeft geen koriander nodig.

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 23-01-2021  21:17 uEen dubbel heeft geen koriander nodig.
Wellicht niet nodig, echter smaken verschillen.
De laatste 5 à 10 minuten gaat er hier altijd 6 tot 8 gram koriander bij op 33 liter wort.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 24-01-2021  10:50 uWellicht niet nodig, echter smaken verschillen.
De laatste 5 à 10 minuten gaat er hier altijd 6 tot 8 gram koriander bij op 33 liter wort.

Het is inderdaad een kwestie van smaak.

Kruiden kunnen verstorend zijn. Zo kan koriander een zeepachtige smaak geven voor sommigen. Dit schijnt genetisch bepaald te zijn.
Anders gezegd voor sommige proevers geeft koriander een smaakafwijking...

Thomas97

Citaat van: Jacques op 24-01-2021  20:06 uHet is inderdaad een kwestie van smaak.

Kruiden kunnen verstorend zijn. Zo kan koriander een zeepachtige smaak geven voor sommigen. Dit schijnt genetisch bepaald te zijn.
Anders gezegd voor sommige proevers geeft koriander een smaakafwijking...

Misschien niet helemaal on-topic, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit alleen voor (vers) korianderblad geldt, en niet voor korianderzaad.

Jacques

Citaat van: Thomas97 op 24-01-2021  22:24 uMisschien niet helemaal on-topic, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit alleen voor (vers) korianderblad geldt, en niet voor korianderzaad.

Bij vers korianderblad hebben heel veel mensen een zeepachtige smaakbeleving. Bij korianderzaad gaat het om minder personen die hier last van hebben.

Op de Fles

Citaat van: Thomas97 op 24-01-2021  22:24 uMisschien niet helemaal on-topic, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit alleen voor (vers) korianderblad geldt, en niet voor korianderzaad.
Ik kan na het toevoegen van geplet korianderzaad igg geen afwijkende smaak ontdekken.
Vrienden die het bier proeven spreken meer over een "dropachtige" smaak.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 26-01-2021  17:23 uIk kan na het toevoegen van geplet korianderzaad igg geen afwijkende smaak ontdekken.
Vrienden die het bier proeven spreken meer over een "dropachtige" smaak.

De ene persoon heeft hier last van en de andere niet. Dit is genetisch bepaald. Ik heb er geen last van mijn vrouw wel.

Wat betreft "dropachtig" merk ik op dat het vaker voorkomt dat verkeerde smaakomschrijvingen worden gegeven voor smaken die men niet kent. Je moet namelijk eerst een smaak kennen voordat je hem kunt herkennen. En bij sommige stoffen hebben we te maken met het verschijnsel dat niet iedereen een stof op eenzelfde wijze ervaart.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 27-01-2021  17:21 uWat betreft "dropachtig" merk ik op dat het vaker voorkomt dat verkeerde smaakomschrijvingen worden gegeven voor smaken die men niet kent. J
Ik zou de smaak meer omschrijven als zeep.
Ik ga absoluut echt nooit meer koriander in mijn bieren gebruiken.
Doch gebruik ik het wel in mijn Heuvinger Absint / Anis.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.