Kliekjes brouwdag: gerstewijn

Gestart door JR, 20-01-2021 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JR

Tijd om de hobbyschuur wat op te ruimen was het devies. Het afgelopen jaar 6 brouwsels gebrouwen en van de restanten mout en hop besloten een gerstewijn te brouwen.

Ik heb suiker toegevoegd om een alcohol percentage van 10% te halen. Ik heb nog niet eerder een dergelijk zwaar bier gebrouwen en vreesde enigszins voor een verstokte vergisting en na wat zoeken in de literatuur heb ik me laten overtuigen om de suikers als een late suikergift na de hoofdvergisting toe te voegen aan de mandflessen in de vorm van suiker opgelost al kokende in een laagje water (gecompenseerd door minder spoelwater te gebruiken).

Nu heb ik daar een vraag over, namelijk wat te doen met het te berekenen alcohol percentage. Mag ik uitgaan van een theoretisch begin SG (1.100) op basis van BrouwHulp ondanks dat ik een late suikergift heb toegevoegd? Zojuist van de gistkoek geheveld, SG nu 1.022.

Het recept (voel je vrij om tips te geven of vragen te stellen tav het recept). Ik twijfel ook nog over koudhoppen met een flinke rest Styrian Goldings, Perle, Hallertau tradition.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBW1
Naam receptGerstewijn van kliekjes
Brouwdatum19-12-2020
BierstijlGerstewijn
Volume28.0 l
Begin SG1.100 SG
Berekende kleur (Morey)45 EBC
Berekende bitterheid (Rager)53 IBU
Brouwzaalrendement75 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7.60 kgPilsmoutWeyermann3 EBC57.7 %
1.20 kgRookmoutWeyermann5 EBC9.1 %
1.08 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC8.2 %
0.80 kgCaramunich IWeyermann90 EBC6.1 %
0.80 kgTarwemout. donkerWeyermann15 EBC6.1 %
0.34 kgPale Amber moutThomas Fawcett and Sons62 EBC2.6 %
0.16 kgChocolademoutDingemans900 EBC1.2 %
0.12 kgChateau Cara GoldCastle Malting120 EBC0.9 %
1.00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7.6 %
0.07 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC0.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C2 min.60 min.3.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47.4 gStyrian Goldingsbellen2.6%60 min.11.5 IBU
33.2 gHallertau Traditionbellen5.3%60 min.16.4 IBU
33.2 gPerlebellen5.9%60 min.18.3 IBU
20.0 gHallertau Traditionbellen5.3%15 min.2.6 IBU
20.0 gPerlebellen5.9%15 min.2.9 IBU
20.0 gStyrian Goldingsbellen2.6%15 min.1.3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20.00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22.0 gNottingham ()bovengist


PP

Slim aangepakt: de body via de 67 C stap en de alcohol via mout en suiker.
Ziet er volgens mij prima uit.
Als je op 1,020 komt, prima.

Persoonlijk zou ik niet nahoppen; past niet bij het type bier.
Bottelen en 3-6 maand laten rijpen; wordt een prima zware jongen.

Snelbier

Late suiker heeft minimale invloed op recept en alcohol.  In theorie zou je als je suiker toevoegt bij koken daarvan iets kwijtraken als 'hopverlies', maar berekent BrouwHulp niet eens.
Zet in BrouwHulp de late suiker als 'toevoegen bij vergisting' en extra water in 2e tabblad als 'extra water in gistvat'.
Hoofdrecept wijzigt nauwelijks, alleen bitter kan wat afwijken omdat je later gaat 'afdunnen'..
Checklist geeft netjes gecorrigeerd SG tussen alle stappen.
- Toevoeging: Extra water wordt opgeteld bij recept.. Dus als je 2L later doseert moet je het hoofdrecept met 2L verlagen

Heuvinger brouwerij

Citaat van: JR op 20-01-2021  09:27 una wat zoeken in de literatuur heb ik me laten overtuigen om de suikers als een late suikergift na de hoofdvergisting toe te voegen aan de mandflessen in de vorm van suiker opgelost al kokende in een laagje water (gecompenseerd door minder spoelwater te gebruiken).
Ik voeg de suiker gewoon droog toe aan het eind van de hoofdgisting.
Liever niet tijdens het koken, er is hier een verhaal bekend van iemand die de suiker in zijn elektrisch pan te snel toevoegde en waar door de pan over verhit raakte.
In verpakt droog suiker groeit helemaal niets.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 20-01-2021  14:24 uIk voeg de suiker gewoon droog toe aan het eind van de hoofdgisting.

Moet je gistvat wel groot genoeg zijn om al het schuim dat ontstaat op te vangen.

Heuvinger brouwerij

Uit ervaring verdeel ik mijn 25 L wort al over 3 flessen, 2x 15 L, 1x 20 L, omdat die CML Lille saison binnen 8 uur tijd heftig schuimt.
De vorige keer heb na 3 dagen alles in de beide 2x 15 L geschonken en voorzichtig droog suiker toegevoegd.
Helemaal geen schuim!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.