Hobbybrouwen > Tips

De Bier Brouwer - Website/Blogsite/artikelen

<< < (5/5)

Theo Mol:
Inderdaad, een mooie uitleg en een beetje relativering.

Soms krijg ik de opmerking dat mijn bier niet helemaal helder is. "Ambachtelijk proces" zeg ik dan en daar kom ik aardig mee weg. Daar komt bij dat de commerciŽle brouwers soms een ongefilterde pils op de markt brengen die door mijn vrienden wordt gewaardeerd om het authentieke karakter. Kip, ei, ik weet het niet.

Drents Hopbier:

--- Citaat van: Oscar op 02-04-2021  22:37 u ---
Bier mislukt, Wat doe ik fout ?
--- Einde van citaat ---

Hier staat het duidelijker: https://www.twortwat.nl/t-4/nieuws.detail?item_id=1162823485&type=4&back=1&page=/artikelen

Hopbier

Snelbier:

--- Citaat van: Oscar op 13-08-2021  22:52 u ---.. Helderheid van je bier en het gebruik van klaringsmiddelen...
Op of aanmerkingen zijn welkom. Ik weet lang niet alles...
--- Einde van citaat ---
Klaren nŠ vergisting: gelatine, volgens Brulsophy.. Helderheid daar meermaals vergeleken met onbehandeld bier, en het klaart zichtbaar op.
Smaak blijft een puntje; gelatine lijkt (zelfs bij Brulosofen) soms een merkbaar smaakverschil te geven, hopsmaken vervagen?
=========
AgarAgar als vegetarisch alternatief? Heb het niet getest, en geen biertests van gezien..
 Agar werkt anders dan gelatine; verliest (zelfs gekoeld) na enkele dagen de bindende werking..
  Voor pudding of gebak werkt het, als je snel genoeg eet.  Misschien werkt het in bier en blijft de 'troep' toch op de bodem?
Proost,  Snelbier.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie