Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurstof absorberende kroonkurken en ontsmetting  (gelezen 1839 keer)

Offline Bas-morgenvrij

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Re: Zuurstof absorberende kroonkurken en ontsmetting
« Reactie #25 Gepost op: 20-01-2021 19:26 u »
Poeh, het maakt wat los een vraag over doppen en reiniging.

Mensen weten niet meer hoe google werkt.. en of waar ze welke info kunnen vinden. Ik ben begonnen met bierbrouwen zonder internet en nooit met deze vragen gezeten. Logisch nadenken of fouten durven te maken is er bij sommigen niet meer bij. Eerst vragen dan zoeken... :nut:
Juist Oscar, nu sla je de spijker op zijn kop.
De moeite nemen om je in de materie te verdiepen.
Dat is het probleem.
En jouw reactie is daarom ook niet vreemd als iemand zich niet verdiept heeft in de materie.
Sterker nog sommigen vinden het te veel moeite om een cursus te doen (op de site staat er al een of lees een goed boek zoals Verander water in bier), dus gooien ze een vraag maar op het forum.
Ik vind dat ook zeer irritant.

Bedankt voor jullie bezorgdheid over mijn huiswerk, het inlezen en de voorbereiding. De eerste vraag die ik ooit op dit forum stel en het gaat niet eens over brouwen. Als dat iedere keer zo gaat wordt het voor beginnende brouwers erg aantrekkelijk gemaakt om actief deel te nemen op het forum.

Het leven van een perfectionist gaat niet over rozen.

Dat gezegd hebbende:
Bedankt allemaal voor jullie input en ervaring! Leren we allemaal van. Ik kan lös met mijn zuurstof absorberende dopjes.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #26 Gepost op: 20-01-2021 21:06 u »
De hoeveelste keer is dat nu al de laatste paar maanden dat een nieuw lid bij een van zijn eerste posts hier direct op een onsympathieke manier 'de oren worden gewassen'? Dát is 'zeer irritant'! Tsjonge jonge jonge goed bezig hoor.

Bas: van harte welkom, en neem hier niet alles even serieus  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 20-01-2021 22:32 u »
Deze kwamen in een blanco zip-lock, met alleen de tekst: "Doppen worden geactiveerd met water, hierom pas natmaken of ontsmetten vlak voor gebruik."
...
Later bericht bewerkt: Linkje gevonden: https://www.brouwstore.nl/kroonkurken-26-mm-o2-absorberend-goud-100-st

Eigenlijk zou de aanwijzing moeten zijn: maak de doppen niet nat voor een goede werking te garanderen.  ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 21-01-2021 09:36 u »
Poeh, het maakt wat los een vraag over doppen en reiniging.

Bedankt voor jullie bezorgdheid over mijn huiswerk, het inlezen en de voorbereiding. De eerste vraag die ik ooit op dit forum stel en het gaat niet eens over brouwen. Als dat iedere keer zo gaat wordt het voor beginnende brouwers erg aantrekkelijk gemaakt om actief deel te nemen op het forum.

Het leven van een perfectionist gaat niet over rozen.

Dat gezegd hebbende:
Bedankt allemaal voor jullie input en ervaring! Leren we allemaal van. Ik kan lös met mijn zuurstof absorberende dopjes.

Jij hebt veel antwoorden op je vragen gekregen en ook veel reacties. Je moet je pas zorgen maken als niemand meer reageert.
Een tip is dat iedere handeling die uitvoert risico op besmetting geeft. Dus als je het aantal handelingen kunt terug brengen heeft dat zeker voordelen.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 21-01-2021 10:17 u »
Nee, want dan moet je subtiel blijven tot in den eeuwigheid hoeveel info je ook verschaft.. Mensen weten niet meer hoe google werkt.. en of waar ze welke info kunnen vinden. Ik ben begonnen met bierbrouwen zonder internet en nooit met deze vragen gezeten. Logisch nadenken of fouten durven te maken is er bij sommigen niet meer bij. Eerst vragen dan zoeken... :nut:

Ik wil iedereen alles vertellen... maar laat wel weten dat je moeite hebt gedaan om wat op te zoeken... want in de afgelopen 16 jaar heb ik behoorlijk wat geschreven op dit forum (en velen met mij) dus er is voldoende te vinden... ;)

:brouwen: :brouwen:

Ook een verschil in generatie. Jij had de beschikking niet, hij (en ik) wel. Dus gebruiken we hem. Dat er soms beter gezocht kan worden voor er vragen gesteld worden ben ik met je eens.
Maar dan nog, zo'n reactie is niet nodig. Waarom niet anders reageren, maar wel zo. Hou dan je vingers van het toetsenbord en reageer niet.
Of geef alleen antwoord op de vraag. Wat je nu doet slaat ook nergens op.  Neem een voorbeeld aan Jacques, die reageert altijd netjes.

Iedereen weet inmiddels wel dat je lang op dit forum zit, en veel weet. En zelf al lang brouwt.. Probeer anderen te helpen ipv af te branden als ze wat vragen.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #30 Gepost op: 21-01-2021 15:18 u »
Kroonkurken ontsmetten is het meest onzinnige werk wat je als hobbybrouwer kunt doen!  :nut:  Zelf commerciële brouwers doen dit niet... en de grote brouwerijen ook niet, simpel om de reden  dat het niet nodig is... !!

Denk jij dat het wel nodig is? Prima ga je gang, maar verkondig deze onnodige handeling dan niet aan anderen... :nut: :weetniet: :brouwen:

Nee, want dan moet je subtiel blijven tot in den eeuwigheid hoeveel info je ook verschaft.. Mensen weten niet meer hoe google werkt.. en of waar ze welke info kunnen vinden. Ik ben begonnen met bierbrouwen zonder internet en nooit met deze vragen gezeten. Logisch nadenken of fouten durven te maken is er bij sommigen niet meer bij. Eerst vragen dan zoeken... :nut:

Ik wil iedereen alles vertellen... maar laat wel weten dat je moeite hebt gedaan om wat op te zoeken... want in de afgelopen 16 jaar heb ik behoorlijk wat geschreven op dit forum (en velen met mij) dus er is voldoende te vinden... ;)

:brouwen: :brouwen:

Ongenuanceerd afzeiken van mede-forumleden slaat nergens op maar is helaas vaker te zien. Het is gewoon denigrerend! Als je ergens geen antwoord op wenst te geven, hou dan gewoon je mond.

En wanneer je dan iets stelt, zorg er dan voor dat het ook echt klopt. Ik ken namelijk een heel professioneel en internationaal gewaardeerde brouwer die elke dop die hij gebruikt ontsmet. Als jij zoiets niet nodig vindt dan moet je dat vooral niet doen.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • Sláinte Prosit Cheers
« Reactie #31 Gepost op: 21-01-2021 19:26 u »
Een dop is letterlijk de kroon op je werk :-) In het kader van 'je kunt niet schoon genoeg werken' heb ik daarom mijn (zuurstof absorberende, maar ook gewone) dopjes ook altijd kort voor het bottelen in een laagje puro oxi liggen. Maar goed, met de kleine batches die ik brouw (30 tot 60 flesjes per keer) vind ik dat geen moeite. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik het zo goed mogelijk heb gedaan.

Cheers!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 21-01-2021 21:35 u »
Een dop is letterlijk de kroon op je werk :-) In het kader van 'je kunt niet schoon genoeg werken' heb ik daarom mijn (zuurstof absorberende, maar ook gewone) dopjes ook altijd kort voor het bottelen in een laagje puro oxi liggen. Maar goed, met de kleine batches die ik brouw (30 tot 60 flesjes per keer) vind ik dat geen moeite. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik het zo goed mogelijk heb gedaan.

Als je dat een goed gevoel geeft moet je daarmee doorgaan. Zelf heb ik ook heel lang de kroonkurken die ik gebruikte gedesinfecteerd. Ik ben daarmee gestopt ruim 10 jaar geleden na hier op het forum berichten te hebben gelezen dat er veel hobbybrouwers zijn die dit nooit doen en daar geen problemen mee hebben gehad.
Ik realiseerde mij dat bier is vele malen minder gevoelig voor infecties dan wort. Bier bevat veel minder voedingstoffen. Daarnaast zorgt de lage pH, het koolzuurgehalte en ook de gevormde alcohol dat maar heel weinig micro-organismen kunnen gedijen. Veel risico op een infectie heb je niet als de kroonkurken schoon en droog zijn. Als je de kroonkurken bewaard in een goed afsluitende vershoudbox kan er ook niets bij.

Offline Bas-morgenvrij

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21-01-2021 22:15 u »
Een dop is letterlijk de kroon op je werk :-)

Dat lijkt mij ook! En las op het etiketten topic over het bestempelen:https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39365.0.html
Over 'kroon' op je werk gesproken.

Een tip is dat iedere handeling die uitvoert risico op besmetting geeft. Dus als je het aantal handelingen kunt terug brengen heeft dat zeker voordelen.
Zoals ik eerder zei: Ik ben misschien té voorzichtig. Maar hoe jammer zou het zijn als je je eerste liters weg kunt gooien om iets wat zó makkelijk te voorkomen is. Ik gooi de doppen denk ik gewoon in het water waarmee ik de flessen heb ontsmet, gezien velen het niet doen: Baat het niet dan schaadt het niet, maar ik voel me er goed bij.

Wat ik vooral geleerd heb van ieders antwoorden is dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Wat zou het ook verdomde saai zijn op het forum als dat niet zo was. :biersmile:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #34 Gepost op: 21-01-2021 22:34 u »
Ik heb mijn kroonkurken alleen bij mijn eerste twee brouwsels in oxi geweekt, tot ik op dit forum las dat heel veel brouwers het niet doen en er geen problemen mee ervaren. Sindsdien doe ik het ook niet meer en ik heb er nog geen enkel besmet flesje bier door gekregen. Andere brouwers maken van schoonmaken een obsessie (wellicht aangespoord door de tekst in Adrie zijn boek) en die ervaren logischerwijs eveneens geen problemen. Maar hoe schoon moet schoon eigenlijk zijn? Waar ligt de grens met overdreven? En vooral; hoeveel risico wil je lopen? 10 liter bier en een brouwdag door het riool spoelen is zonde, met 200 liter wordt het een kostenpost, en dan doe je misschien liever een handeling teveel dan te weinig..

Maar als kroonkurken dan veelal schoon genoeg zijn voor op de fles dan dient de vraag zich aan of je hem verder door kunt trekken. Kun je nieuwe ongebruikte flessen bijvoorbeeld ook zo uit de doos gebruiken zonder ze schoon te maken?

Om er een eigen ervaring aan toe te voegen heb ik nog nooit maar dan ook nooit mijn flessen ontsmet met een ontsmettingsmiddel. En het gros van de flessen die ik gebruik is tweedehands, of inmiddels derde-, vierde- of vijfdehands. Heet water en oxi is het enige dat ik gebruik en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Misschien een interessant gegeven voor de Starsan en Caustic fanaten die schoonmaken eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden  ;)

Wel ben ik sinds ik me aan NEIPA’s waag begonnen met het gebruik van zuurstofabsorberende kroonkurken. Niet omdat ik daar m’n heil in zoek bij het bestrijden van het ‘oxidatiespook’, maar meer vanuit het uitgangspunt dat alle beetjes helpen bij die stijl in het bijzonder. En omdat - eveneens hier op het forum - beschreven wordt dat ze een beetje zouden helpen.

De gedachte dat een schoonmaakmiddel op basis van actieve zuurstof misschien geen goed idee is bij zuurstofabsorberende kroonkurken vind ik er een die wat mij betreft júist getuigt van zelf nadenken. Ik had daar namelijk nog niet bij stilgestaan. Zo houden beginnende brouwers de al verder gevorderde brouwers scherp en kunnen we blijven leren van elkaar. Wat mij betreft is dat het doel van een forum  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 21-01-2021 22:47 u »
Om er een eigen ervaring aan toe te voegen heb ik nog nooit maar dan ook nooit mijn flessen ontsmet met een ontsmettingsmiddel. En het gros van de flessen die ik gebruik is tweedehands, of inmiddels derde-, vierde- of vijfdehands. Heet water en oxi is het enige dat ik gebruik en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Misschien een interessant gegeven voor de Starsan en Caustic fanaten die schoonmaken eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden  ;)

Anders dan bij nieuwe kroonkurken kan in bierflessen een aanslag ontstaan dat je je niet kunt verwijderen door alleen het gebruik van alleen oxi.
Overigens is oxi een reinigingsmiddel met desinfecterende eigenschappen.

Maar laten we we alsjeblief van dit topic niet het zoveelste hoe maak ik schoon topic maken... :police:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #36 Gepost op: 21-01-2021 23:01 u »
Anders dan bij nieuwe kroonkurken kan in bierflessen een aanslag ontstaan dat je je niet kunt verwijderen door alleen het gebruik van alleen oxi.
Overigens is oxi een reinigingsmiddel met desinfecterende eigenschappen.

Maar laten we we alsjeblief van dit topic niet het zoveelste hoe maak ik schoon topic maken... :police:

Ik was mij geheel bewust van de associatieve trend in mijn reactie, waarvoor oprechte excuses  ;D

Al is het natuurlijk al een schoonmaaktopic  :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 21-01-2021 23:20 u »
Ik was mij geheel bewust van de associatieve trend in mijn reactie, waarvoor oprechte excuses  ;D

Al is het natuurlijk al een schoonmaaktopic  :P

De vraag is: moet je zuurstofabsorberende kroonkurken vochtig maken om deze te activeren. Het antwoord is: nee!

Zo juist een foto gemaakt van een dopje van een hoppig bier dat ik nu drink na de NEIPA poging.
Het is een bier dat 1,5 jaar oud is. Heel goed is te zien dat de onderkant van de dop vochtig is. Voor alle duidelijkheid: er is niet geschud met de fles. De kroonkurk is droog op de fles gegaan en de fles heeft steeds rechtop gestaan.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • Sláinte Prosit Cheers
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2021 08:14 u »
De vraag is: moet je zuurstofabsorberende kroonkurken vochtig maken om deze te activeren. Het antwoord is: nee!

Zo juist een foto gemaakt van een dopje van een hoppig bier dat ik nu drink na de NEIPA poging.
Het is een bier dat 1,5 jaar oud is. Heel goed is te zien dat de onderkant van de dop vochtig is. Voor alle duidelijkheid: er is niet geschud met de fles. De kroonkurk is droog op de fles gegaan en de fles heeft steeds rechtop gestaan.

Jacques, voor mij ben jij de 'ongekroonde' koning van dit forum  8), dus de vraag of natmaken van de kroonkurk nodig is voor activatie van de zuurstofbevorderende werking is wat mij betreft Nee.

Maar ik dompel de dopjes eigenlijk vooral onder in oxi puro voor het ontsmetten. Daarbij zorg ik ervoor dat ik (of mijn Brouwmaat) bij het bottelen niet de hals/opening van het flesje aanraakt en de dop met (reine) handen in het kroonkurk apparaat wordt gedaan.

Dat het volgens velen in dit draadje allemaal niet nodig is voor schoon werken geeft me eigenlijk een extra goed gevoel: laat ik in mijn werkwijze eens een steek vallen is er niet gelijk 'een bier' overboord  :)

Fijne dag! groet Paul

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2021 09:14 u »
Maar ik dompel de dopjes eigenlijk vooral onder in oxi puro voor het ontsmetten. Daarbij zorg ik ervoor dat ik (of mijn Brouwmaat) bij het bottelen niet de hals/opening van het flesje aanraakt en de dop met (reine) handen in het kroonkurk apparaat wordt gedaan.
Dat het volgens velen in dit draadje allemaal niet nodig is voor schoon werken geeft me eigenlijk een extra goed gevoel: laat ik in mijn werkwijze eens een steek vallen is er niet gelijk 'een bier' overboord  :)
Wat zijn reine handen  :weetniet:. Reine handen bestaan niet er zitten altijd micro organismen op. Ik zou zeggen doe dan steriele latex handschoenen aan.
Iedere handeling is een risico op besmetting. Dus het is zeker niet zo baadt het niet dan schaadt het niet. Je moet blijven nadenken over iedere handeling en het liefst beperken tot zo min mogelijk.

Tags: