Beste brouwers,
Mijn eerste bericht hier op dit forum en meteen een vraag:
Ik heb al een keer of vijf bier gebrouwen over de afgelopen twee jaar, met wisselend succes, maar ik leer een boel.
Afgelopen zaterdag was het tijd om mijn meest recente brouwsel te bottelen. 30 flesjes schoongemaakt, suiker toegevoegd en afgevuld, toen bij het eerste flesje mijn kroonkurkentang brak. Daar zat ik met 30 volle flesjes en niets om ze mee af te sluiten. Paniek.
Toen de eerste schok voorbij was heb ik bedacht om de dop uit mijn kroonkurkentang te halen, die op mijn flesjes te zetten en zo met een hamer de dopjes erop vast te slaan. Dat lukte zo goed en zo kwaad als het ging (slechts één fles ging verloren), maar helemaal goed vast zitten ze natuurlijk niet, zeker niet als door de hergisting de druk weer wordt opgebouwd.
Mijn nieuwe kroonkurkenapparaat wordt morgen afgeleverd (meteen maar een duurdere besteld) en in de tussentijd heb ik de flesjes allemaal maar koud gezet, zodat er geen druk wordt opgebouwd (denk ik?). Morgen dus z.s.m. de kroonkurken aandrukken.
Heb ik juist gehandeld of zijn er dingen die ik over het hoofd zie waardoor ik de boel alsnog kan doorspoelen? Of hebben jullie nog tips voor in de tussentijd?
Groeten,
Wouter