Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kroonkurktang gebroken tijdens het bottelen  (gelezen 970 keer)

Offline flowert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Kroonkurktang gebroken tijdens het bottelen
« Gepost op: 19-01-2021 18:02 u »
Beste brouwers,

Mijn eerste bericht hier op dit forum en meteen een vraag:

Ik heb al een keer of vijf bier gebrouwen over de afgelopen twee jaar, met wisselend succes, maar ik leer een boel.

Afgelopen zaterdag was het tijd om mijn meest recente brouwsel te bottelen. 30 flesjes schoongemaakt, suiker toegevoegd en afgevuld, toen bij het eerste flesje mijn kroonkurkentang brak. Daar zat ik met 30 volle flesjes en niets om ze mee af te sluiten. Paniek.

Toen de eerste schok voorbij was heb ik bedacht om de dop uit mijn kroonkurkentang te halen, die op mijn flesjes te zetten en zo met een hamer de dopjes erop vast te slaan. Dat lukte zo goed en zo kwaad als het ging (slechts n fles ging verloren), maar helemaal goed vast zitten ze natuurlijk niet, zeker niet als door de hergisting de druk weer wordt opgebouwd.

Mijn nieuwe kroonkurkenapparaat wordt morgen afgeleverd (meteen maar een duurdere besteld) en in de tussentijd heb ik de flesjes allemaal maar koud gezet, zodat er geen druk wordt opgebouwd (denk ik?). Morgen dus z.s.m. de kroonkurken aandrukken.

Heb ik juist gehandeld of zijn er dingen die ik over het hoofd zie waardoor ik de boel alsnog kan doorspoelen? Of hebben jullie nog tips voor in de tussentijd?

Groeten,
Wouter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Kroonkurktang gebroken tijdens het bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2021 19:43 u »
Zou gewoon goed moeten gaan. Het flesje op rubber ondergrond en of met rubber hamer op dopje slaan. Moeten dicht zitten want het kraagje van de dop hoeft maar omgevouwen te zijn.

Offline flowert

• *
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2021 20:02 u »
Ok, gelukkig. Dank voor je reactie!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2021 13:36 u »
Meestal bottel ik van elke 15 liter batch 6 champagneflessen met dop 29
Ik neem niet de moeite om de dop te verwisselen. Ik sla met rubber hamer op losse dop. Kroonkurken zitten perfect. (Is wel de zware dop van corona max)

Offline flowert

• *
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2021 18:25 u »
Ah, oke. Ik had geen rubber hamer, dus durfde niet voluit te rammen.
Vandaag is mijn Corona apparaat bezorgd en dat werkt echt perfect, veel beter dan zo'n tang. De doppen zitten nu als een huis.

Biertjes weer warm gezet, nu lekker doorgisten.  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2021 23:27 u »
Ah, oke. Ik had geen rubber hamer, dus durfde niet voluit te rammen.
Vandaag is mijn Corona apparaat bezorgd en dat werkt echt perfect, veel beter dan zo'n tang. De doppen zitten nu als een huis.

Goede investering. Zo'n 20 jaar geleden eentje gekocht en deze werkt probleemloos.

Offline flowert

• *
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2021 00:19 u »
Ja, ik las daar meer goede ervaringen over, dus meteen de portemonnee maar even getrokken en geslikt. Dan heb ik tenminste een goede waarmee ik voorlopig vooruit kan.

Tags: