Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom Arsegan Easybrew 30 niet bevalt  (gelezen 3398 keer)

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Land: nl
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
Re: Waarom Arsegan Easybrew 30 niet bevalt
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2021 22:28 u »
dat je minimaal een automaat moet kopen om goede bieren te brouwen.
Ik denk dat een beginner meer heeft aan een weckketel/inmaakautomaat, maar wel een die kan "entsaften", dus echt kan koken.
Ik vind zelf die Hophengott 30 brouw maischautomaat geweldig om mee te brouwen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
« Reactie #26 Gepost op: 22-01-2021 07:16 u »
Allereerst een opmerking over de reacties als het mag. Opbouwend en goed reagerend en niet aanvallend of afkraken. Top!

Ik heb een een verbeterd type de BrewZilla ook een alles in een apparaat (noem het geen automaat omdat het dat niet is) met een telescoop arm en een bodemplaat die filtert, de warmte elementen zijn van een nieuw Type die meer verdeeld zijn over de bodem. Nog niks aangebrand hier maar wel een constante flow aangehouden met de pomp kraan als regelaar.
Er bij blijven, lezen en keren.

Maar 1/2/3 pannen en roeren en brouwen? Lijkt me gaaf om op te pakken.
Wie weet. En inderdaad iedereen kiest wat hij zij wil en het beste vindt.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #27 Gepost op: 22-01-2021 08:53 u »
Leuk om te lezen over de brouw apparaten. Zelf ben ik begonnen met een weckketel en brouw nog steeds met een weckketel.
Binnen onze hobby zijn er zoveel verschillende sub hobby's.
- De bouwers, die maken fantastische brouwketels en toebehoren zodat je kraakhelder wort kunt bekomen.
- De experimenteerders, die alles uitproberen met hardware en ingrediënten denk aan wasmachines, komkommers en doerian.
- De IWAB brouwer, ik weet alles beter brouwer dus maakt niet uit waarover het gaat ik weet meer en iedereen zal dit weten hoe kort mijn eventuele blog ook wordt. (iedere gelijkenis met bestaande brouwers berust overigens op puur toeval)
- De kant en klare brouwer, het liefst blik vergisten als de smaak prima was maar dan toch zo min mogelijk sores om een drinkbaar bier te maken.
- De rijke brouwer, die bij zijn gouden brouwketel nog maar eens een gadget aanschaft om later nog eens te bedenken of het wel nuttig of zinvol is.
- De budget brouwer, die op houtvuur met een houtenpollepel roert en met de elleboog de temperatuur bepaaly om zo kosten mogelijk efficiënt  te zijn.
- De recept fetisjist, schaven sleutelen totdat alle smaken zijn zoals gewenst om alle brouwwedstrijden te winnen in binnen en ook buitenland.
- De no nonsens brouwer, die een drinkbaar bier maakt en deze nuttigt met zijn of haar vrienden zodat ze weer een leuke avond hebben.
En dan is er:
- De beginner, die in deze jungle zich een weg moet banen naar zijn eigen hobby.
Ik wens deze laatste dan ook veel succes en maar zeker ook veel plezier  ;)
 :degroeten:

Offline Hopfenfox

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 22-01-2021 08:54 u »
Hier ook vanwege gebrek aan ruimte een automaat. Waar ik de hele brouwdag zo'n beetje naast sta of zit. Om bij te regelen, maar ook om te kijken wat er gebeurt, te leren, op te snuiven, en omdat het de beleving leuker maakt.

Wat die overflow betreft: ik zie op Youtube veel filmpjes waar de kraan helemaal wordt opengezet en driekwart van wat er uit de pomp komt loopt zo weer door die pijp terug. Ik ben gestopt met daarop reageren  ;D Het is inderdaad een kwestie van langzaam verder openen, tot het lekker doorloopt en ie zelfs vol open kan zonder dat de overflow gevuld wordt. Eerste 10 minuten de pomp uit zodat het filterbed zich kan vormen.

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #29 Gepost op: 22-01-2021 12:42 u »
Hier ook vanwege gebrek aan ruimte een automaat. Waar ik de hele brouwdag zo'n beetje naast sta of zit. Om bij te regelen, maar ook om te kijken wat er gebeurt, te leren, op te snuiven, en omdat het de beleving leuker maakt.

Wat die overflow betreft: ik zie op Youtube veel filmpjes waar de kraan helemaal wordt opengezet en driekwart van wat er uit de pomp komt loopt zo weer door die pijp terug. Ik ben gestopt met daarop reageren  ;D Het is inderdaad een kwestie van langzaam verder openen, tot het lekker doorloopt en ie zelfs vol open kan zonder dat de overflow gevuld wordt. Eerste 10 minuten de pomp uit zodat het filterbed zich kan vormen.

Roer jij niet om het rendement wat hoger te maken, ik lees steeds vaker dat er geroerd wordt, en er lijkt mij wat in te zitten qua rendement... laatste 20 minuten filterbed laten vormen?

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 22-01-2021 12:45 u »
Klopt, sinds kort roer ik tijdens de eerste 40 minuten geregeld om. Dankzij tips op dit forum. Of het qua rendement wat uitmaakt weet ik eigenlijk nog niet, ik blijf tussen de 65-72% zitten. Maar het is inderdaad een extra reden om lekker naast de ketel te blijven staan en bezig te zijn. Bevalt me prima. Maar na roeren laat ik het ook steeds weer even 10 minuten met rust en dan staat de pomp wel aan.

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 22-01-2021 13:09 u »
Klopt, sinds kort roer ik tijdens de eerste 40 minuten geregeld om. Dankzij tips op dit forum. Of het qua rendement wat uitmaakt weet ik eigenlijk nog niet, ik blijf tussen de 65-72% zitten. Maar het is inderdaad een extra reden om lekker naast de ketel te blijven staan en bezig te zijn. Bevalt me prima. Maar na roeren laat ik het ook steeds weer even 10 minuten met rust en dan staat de pomp wel aan.

Ok, gelukkig ..lol .Zo doe ik het nu ook... Wat ik lees hier op het forum over het water onder de moutpijp, dat het te weinig doet, is dan voor ons niet van toepassing toch...?? Door de pomp komt al het water goed in aanraking met de mout?

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 22-01-2021 13:14 u »
Systeem bij de Hopfengott is niet anders dan bij de Easybrew. Alleen is volgens mij de loze ruimte in de Hopfengott onder de moutkorf erg klein. En dat is positief. Op het moment dat bij rondpompen het filterbed niet goed is en het opgepompte wort niet kan zakken, verdwijnt het al snel door de overlooppijp. En dan pomp je rond zonder dat het wort in aanraking met mout komt. Ik zie dat veel mensen op Youtube doen. Pomp vol open en driekwart verdwijnt weer direct door de pijp naar beneden. Dat is echt zinloos. Ik zou wel willen dat bij de Hopfengott de overlooppijp ietsje langer zou uitsteken boven de topplaat. Het loopt nu wel heel snel over waardoor ik zeker in het begin de uitlopende kraan wel heel erg moet knijpen. Later tijdens de maisch als het bed goed gevormd is kan de kraan flink open. Maar nooit helemaal, ik heb de pomp vervangen door een MP-15 en die is nogal krachtig. Met de kraan vol open spettert het alle kanten op  :)

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 22-01-2021 13:34 u »
Systeem bij de Hopfengott is niet anders dan bij de Easybrew. Alleen is volgens mij de loze ruimte in de Hopfengott onder de moutkorf erg klein. En dat is positief. Op het moment dat bij rondpompen het filterbed niet goed is en het opgepompte wort niet kan zakken, verdwijnt het al snel door de overlooppijp. En dan pomp je rond zonder dat het wort in aanraking met mout komt. Ik zie dat veel mensen op Youtube doen. Pomp vol open en driekwart verdwijnt weer direct door de pijp naar beneden. Dat is echt zinloos. Ik zou wel willen dat bij de Hopfengott de overlooppijp ietsje langer zou uitsteken boven de topplaat. Het loopt nu wel heel snel over waardoor ik zeker in het begin de uitlopende kraan wel heel erg moet knijpen. Later tijdens de maisch als het bed goed gevormd is kan de kraan flink open. Maar nooit helemaal, ik heb de pomp vervangen door een MP-15 en die is nogal krachtig. Met de kraan vol open spettert het alle kanten op  :)

Ja dit verhaal is herkenbaar , maar ja dan draai ik de pomp niet helemaal open dat moet toch geen probleem zijn..??? En tussendoor roer ik tot 20 minuten voor einde maish

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 22-01-2021 14:17 u »
Hou je de bovenplaat er dan steeds af, tot 20 minuten voor einde maisch?

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 22-01-2021 14:21 u »

Ik haal hem er steeds even af, roeren, er weer op pomp weer aan... Gaat nog steeds prima...

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2021 14:31 u »
Dat is exact mijn methode ook. Thanks!

Offline IPA

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 22-01-2021 21:44 u »
Nu moeten we oppassen dat dit geen identiek topic wordt aan het normale Easybrew topic..... én dat we niet enkel gaan zeuren.

Na brouwen in een pan(low budget) ben ik voor de Easybrew 30 gegaan. En die heb ik inmiddels verkocht voor een Grainfather. Heel kort door de bocht zijn dit mijn tips:
- Vind je het leuk om zelf te prutsen? Ga dan lekker in pannen brouwen en bouw zelf je hevelfilter etc. Kan je het hebben als je zelf gemaakte spullen het eigenlijk nét niet zijn?
- Ben je oprecht nieuwsgierig en wil je echt leren brouwen? Ga dan in pannen brouwen. De Easybrew brouwketels hebben zo hun eigenaardigheden wat je resultaat (dus je ervaring) kan beïnvloeden. De literatuur is immers gemaakt op pannenbrouwen.
- Wil je een specifiek recept volgen en ben je kritisch op je resultaat. Idem: ga brouwen in pannen.
- Brouw je graag zware bieren? Pannen.

Wat blijft er over ten gunste van de Easybrew?
- In potentie een luie manier van brouwen. Temperatuurregeling, maischkorf schoonmaken tijdens koken. Tijd om tussendoor met je maten een bordspelletje te doen.
- Geen gedoe met gas (of je kookplaat).
- Relatief compact.
- Goed voor veel bieren tot 7% alcohol.

Zo kijk ik er een beetje tegen aan na begonnen te zijn met pannen. Door betere afwerking én minder ruimte onder de moutkorf ben ik overgestapt op de duurdere Grainfather. Vooral omdat ik graag zware bieren brouw, met de Easybrew houdt je dan geen spoelwater meer over, en ik wil wel een recept kunnen volgen. En ik ben lui en mijn schuur staat al vol. Vandaar de Grainfather.

Het valt mij op dat iedereen weer tegen andere dingen aan loopt met de Easybrew. Best apart!

Offline BrewBird

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2021 22:25 u »
Nu moeten we oppassen dat dit geen identiek topic wordt aan het normale Easybrew topic..... én dat we niet enkel gaan zeuren.

Na brouwen in een pan(low budget) ben ik voor de Easybrew 30 gegaan. En die heb ik inmiddels verkocht voor een Grainfather. Heel kort door de bocht zijn dit mijn tips:
- Vind je het leuk om zelf te prutsen? Ga dan lekker in pannen brouwen en bouw zelf je hevelfilter etc. Kan je het hebben als je zelf gemaakte spullen het eigenlijk nét niet zijn?
- Ben je oprecht nieuwsgierig en wil je echt leren brouwen? Ga dan in pannen brouwen. De Easybrew brouwketels hebben zo hun eigenaardigheden wat je resultaat (dus je ervaring) kan beïnvloeden. De literatuur is immers gemaakt op pannenbrouwen.
- Wil je een specifiek recept volgen en ben je kritisch op je resultaat. Idem: ga brouwen in pannen.

- In potentie een luie manier van brouwen. Temperatuurregeling, maischkorf schoonmaken tijdens koken. Tijd om tussendoor met je maten een bordspelletje te doen.
- Relatief compact.

Zo kijk ik er een beetje tegen aan na begonnen te zijn met pannen. Door betere afwerking én minder ruimte onder de moutkorf ben ik overgestapt op de duurdere Grainfather. Vooral omdat ik graag zware bieren brouw, met de Easybrew houdt je dan geen spoelwater meer over, en ik wil wel een recept kunnen volgen. En ik ben lui en mijn schuur staat al vol. Vandaar de Grainfather.

Het valt mij op dat iedereen weer tegen andere dingen aan loopt met de Easybrew. Best apart!

Zeer mooi verwoord.  :biersmile:
En inderdaad best apart  ^-^

ps ik streep voor mijzelf het gedoe met gas weg, Ik heb namelijk een aardgas aansluiting in mijn brouwerij aangelegd. Dus geen gesleur meer met gasflessen  :dansen:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2021 23:34 u »
Als je dat (veel te lange) draadje over de Easybrew 30 helemaal doorleest worden voor heel veel van de genoemde problemen goede oplossingen geboden.

Hoe mag ik dit opvatten? Je koopt een kant en klaar automaat en moet met _oplossingen_ aan de bak? ;)

Volautomaat of handgeschept en gemalen in een tientallen potjes en pannetjes, brouwen is logistiek. Als je dat in de vingers hebt maakt het niet uit wat je gebruikt en gaat ook het argument ruimte amper op. Ook zaken opslaan, stapelen, ophalen, wegbrengen is logistiek. Efficiency ga je pas zien als je in de dode brouwtijd zinvolle dingen gaat doen.  Als je een uur naar een ketel gaat staren is het 'verloren tijd', of in mijn geval een meditatief moment,

brouw!

Ingo (complexiteit zit flexibiliteit in de weg)

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2021 23:45 u »

- Relatief compact.

Zware bieren gaan prima met de Easybrew en dergelijke ketels.
Maar zoals ik al schreef ff nadenken wat je doet.
Heb er meer bieren mee gebrouwen van over de 7% als er onder.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #41 Gepost op: 23-01-2021 06:52 u »
Zware bieren gaan prima met de Easybrew en dergelijke ketels.
Maar zoals ik al schreef ff nadenken wat je doet.
Heb er meer bieren mee gebrouwen van over de 7% als er onder.

Precies.
Uit mijn 50 liter versie komen uitsluitend bieren van boven de 8 %  ;D

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #42 Gepost op: 23-01-2021 11:06 u »
Ik heb geen bovenplaat en dat werkt prima. Heb ook geen overloop behalve over de rand van de binnenpan maar dat is nog nooit voorgekomen. Ik heb een doorzichtig peilglas en zodra het peil zakt zet ik de pomp uit.
Ook met afwezigheid zet ik de pomp uit ter gerusstelling. De omzetting gaat toch door als ie op temp is. De pomp laatste 20 min wel constant aan.
Zo zoekt ieder zijn of haar eigen werkwijze die het best bevalt. Idem methodes met koelen. Hoe hoog moet globaal sg zijn bij 15 liter in gistvat en 4 kg mout bij 75% rendement?

Offline florisvanbier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 25-01-2021 15:34 u »
Ja daar wil ik wel wat over vertellen.

Ik miste het gevoel tijdens het brouwen en de beleving.

Het is mout in de korf doen aanzetten af en toe doorroeren om kanaalvorming tegen te gaan, en het rendement evt. te verbeteren.
Na het maischen de korf optrekken en spoelen, ondanks dat ik hier ook de eerste liters terug giet had ik geen heldere wort. Dat zal wel komen denk ik omdat wat onder de moutkorf zit niet goed wegspoelt.

Het zal ook meegeteld hebben dat mij 2 x een brouwsel is mislukt omdat het was aangebrand, ondanks dat ik de instelling van de verwarming op 1000 of 1200 Watt had staan, en de pomp (steigbuis )op volledig geopend.
En stevig roeren (dus niet staan te kijken )
En als je het vermoeden hebt dat het mis gaat, kan je weinig tot niets doen.

Ok in deze recepten was de hoeveelheid vlokken ongeveer 16% met 15% tarwemout.

Heb hetzelfde recept nadien in mijn oude ketels gebrouwen en geen enkel probleem gehad.

Weer lekker ouderwets roeren en de beleving en het gevoel er weer bij
De veranderingen in het beslag zien en ruiken  HEERLIJK
En het filteren, het wort is nu ook weer veel helderder voor het koken dat komt omdat je de eerste liters weer terug doet in de ketel en wacht tot die helder is.

Al met al heb er wel plezier mee gehad hoor maar ik miste iets, en weet nu weer wat.

Mvg Enos   :proost: :proost: :proost:

Ik heb een BrewMonk Magnus, dat is volgens mij hetzelfde als een Easybrew. Ik wilde ook lekker roeren en zag de buis en filter bovenin ook niet ziten.
Ik heb de middenbuis weggelaten en het gat wat onstaat in de filterbodem afgedopt. Zo kan ik lekker brouwen zoals ik vroeger deed met ketel op gas en hevelfilter. Lekker blijven roeren met grote stok.
De pompuitlaat draai je naar de zijkant. Het rendement is gewoon zoals ik altijd gewend ben.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #44 Gepost op: 25-01-2021 17:25 u »
Ja kan me voorstellen dat het best werkt.
Je koelspiraal werkt nog beter als je hem iets uitrekt. Ter voorkoming dat ie weer terugkeert klem je de aan en afvoer aan elkaar met een klem.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 25-01-2021 17:39 u »
Ja kan me voorstellen dat het best werkt.
Je koelspiraal werkt nog beter als je hem iets uitrekt. Ter voorkoming dat ie weer terugkeert klem je de aan en afvoer aan elkaar met een klem.

Dat is inderdaad zo gek nog niet.
En je ketel zit lekker vol ;)
Als je aan de gaatjes van je hendel zit dan weet je dat je aan de max zit.

Sorry verkeerde bericht geciteerd.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 25-01-2021 17:41 u »
Ik heb een BrewMonk Magnus, dat is volgens mij hetzelfde als een Easybrew. Ik wilde ook lekker roeren en zag de buis en filter bovenin ook niet ziten.
Ik heb de middenbuis weggelaten en het gat wat onstaat in de filterbodem afgedopt. Zo kan ik lekker brouwen zoals ik vroeger deed met ketel op gas en hevelfilter. Lekker blijven roeren met grote stok.
De pompuitlaat draai je naar de zijkant. Het rendement is gewoon zoals ik altijd gewend ben.

Dat is inderdaad zo gek nog niet.
En je ketel zit lekker vol ;)
Als je aan de gaatjes van je hendel zit dan weet je dat je aan de max zit.

Online Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
« Reactie #47 Gepost op: 25-01-2021 19:17 u »
De pompuitlaat draai je naar de zijkant. Het rendement is gewoon zoals ik altijd  gewend ben.

Geniaal, en zonder veel aanpassingen.
Zal hem onthouden en uitproberen!

En @beermenke top tip van de koeler...

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #48 Gepost op: 25-01-2021 19:49 u »
Zo kan ik lekker brouwen zoals ik vroeger deed met ketel op gas en hevelfilter. Lekker blijven roeren met grote stok.
Het is, in alle eerlijkheid, ook niet heel veel anders dan in een pan maischen en koken. Beetje BIAB-achtig maar dan elektrisch en met een RVS "zak". Het heeft zo weinig tot niks meer van doen met een brouwautomaat.

Niet dat dat erg is – in tegendeel; het is absoluut een volstrekt valide keuze – maar dan zou ik het zelf niet in een 'Waarom Arsegan Easybrew 30 niet bevalt'-draadje posten als 'zo bevalt het wel'. Maar eerder als 'Je hebt gelijk: ik wilde ook terug en heb een manier gevonden om de Easybrew 30 niet nutteloos in een hoek te hebben staan'.
Maar misschien bedoelde je dat ook wel met je post.

Geniaal
Dat is niet zozeer geniaal als wel economisch verstandig...
Nog verstandiger zou het zijn om in dergelijke gevallen geen automaat te kopen en bijvoorbeeld ketels en inductieplaten aan te schaffen; dat werkt nog economischer.

Brouwautomaten hebben een nut maar beperken je ook. Ik denk dat we allemaal wel continu bezig zijn om de voor ons meest ideale manier van brouwen te ontdekken. En soms ga je linksaf waar je achteraf rechtsaf had moeten gaan. En dan is er nog het spreekwoord: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald."

Offline BrewBird

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 25-01-2021 20:36 u »

Ja nu heb ik dus wel een beetje spijt dat ik mijn automatische ketel heb verkocht  :nut:
Met 20 zonnepanelen op mijn dak zou elektrisch stoken niet verkeerd zijn.  ^-^

Tags: