Waarom Arsegan Easybrew 30 niet bevalt

Gestart door dutch peter, 19-01-2021 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dutch peter

Citaat van: Enos op 18-01-2021  19:47 uIk bied hem te koop aan omdat het toch niet mijn ding is, ga weer op de oude manier met 3 pannen brouwen.

Hi Enos,

Jammer voor je. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wat 'niet je ding is' dan de ketel zelf. Vind je het vervelend om er wat over uit te weiden?

Grtz,

Peter

tdp

Heb het topic verplaatst, aangezien het prikbord niet de plek is voor discussies.

Enos

Ja daar wil ik wel wat over vertellen.

Ik miste het gevoel tijdens het brouwen en de beleving.

Het is mout in de korf doen aanzetten af en toe doorroeren om kanaalvorming tegen te gaan, en het rendement evt. te verbeteren.
Na het maischen de korf optrekken en spoelen, ondanks dat ik hier ook de eerste liters terug giet had ik geen heldere wort. Dat zal wel komen denk ik omdat wat onder de moutkorf zit niet goed wegspoelt.

Het zal ook meegeteld hebben dat mij 2 x een brouwsel is mislukt omdat het was aangebrand, ondanks dat ik de instelling van de verwarming op 1000 of 1200 Watt had staan, en de pomp (steigbuis )op volledig geopend.
En stevig roeren (dus niet staan te kijken )
En als je het vermoeden hebt dat het mis gaat, kan je weinig tot niets doen.

Ok in deze recepten was de hoeveelheid vlokken ongeveer 16% met 15% tarwemout.

Heb hetzelfde recept nadien in mijn oude ketels gebrouwen en geen enkel probleem gehad.

Weer lekker ouderwets roeren en de beleving en het gevoel er weer bij
De veranderingen in het beslag zien en ruiken  HEERLIJK
En het filteren, het wort is nu ook weer veel helderder voor het koken dat komt omdat je de eerste liters weer terug doet in de ketel en wacht tot die helder is.

Al met al heb er wel plezier mee gehad hoor maar ik miste iets, en weet nu weer wat.

Mvg Enos   :proost: :proost: :proost:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Enos op 19-01-2021  20:30 umij 2 x een brouwsel is mislukt omdat het was aangebrand,
Heeft dat niet te maken met dat gat in de bodem, waardoor de pomp de bodem van de ketel droog trekt?
Ik ga niet weer in die gamellen maischen, want daat brandt mij de mout aan!
Koken in een gamel bevalt wel voor nood.

Enos

ik weet niet waar het uiteindelijk aan lag.
Ik was stevig aan het roeren en als ik langs de rand van moutpijp keek zag ik wel dat het maischvocht half de ketel stond. Dus dan zou je zeggen dat hij niet droog stond

Jaap W

Citaat van: Enos op 19-01-2021  20:30 uIk miste het gevoel tijdens het brouwen en de beleving.

Weer lekker ouderwets roeren en de beleving en het gevoel er weer bij
De veranderingen in het beslag zien en ruiken  HEERLIJK
En het filteren, het wort is nu ook weer veel helderder voor het koken dat komt omdat je de eerste liters weer terug doet in de ketel en wacht tot die helder is.

Daarom brouw ik ook nog steeds in mijn eigen gemaakte HERMS installatie. Beleving en gevoel. Kost wel iets meer tijd om schoon te maken, maar een hobby en vooral deze hobby, kost nu eenmaal tijd. Maar iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe hij/zij gaat brouwen! :biersmile: :proost: :nut:

dutch peter

Enos,

Dankjewel, dit sterkt me in het besluit om te beginnen met de conventionele methode en niet gelijk te investeren in een duur apparaat.

Brouwse!


Peter

BrewBird

Citaat van: dutch peter op 20-01-2021  10:44 uEnos,

Dankjewel, dit sterkt me in het besluit om te beginnen met de conventionele methode en niet gelijk te investeren in een duur apparaat.

Brouwse!


Peter

Heel goed idee,  :brouwen:
Met bling bling brouw je geen betere bieren.
En nog een paar voordelen:
* geen verstoppingen
* geen Elektrische storingen
* beter rendement.
* geen beperkingen bij zware bieren.
* Beter spoelen/ hevelen
* de mogelijkheid tot spoelen tot gewenst niveau voor koken.
* geen irritante pompgeluiden.
* geen frustratie bij het instellen van het maischschema.
* aanbranden is verleden tijd, althans je hebt er invloed op.  ^-^
en dan ben ik vast nog een paar vergeten  :biersmile:

beermenke

Citaat van: BrewBird op 20-01-2021  23:14 uHeel goed idee,  :brouwen:
Met bling bling brouw je geen betere bieren.
En nog een paar voordelen:
* geen verstoppingen
* geen Elektrische storingen
* beter rendement.
* geen beperkingen bij zware bieren.
* Beter spoelen/ hevelen
* de mogelijkheid tot spoelen tot gewenst niveau voor koken.
* geen irritante pompgeluiden.
* geen frustratie bij het instellen van het maischschema.
* aanbranden is verleden tijd, althans je hebt er invloed op.  ^-^
en dan ben ik vast nog een paar vergeten  :biersmile:
Je temperatuur constant houden
Een 2e ketel nodig
Duurt wat langer
Je mag blijven roeren
Niet je favoriete bier identiek nabrouwen
Eventueel sjouwwerk
Zonder gekheid, ik heb beide systemen en brouw er afwisselend mee. Grotere batches potten en pannen. Kleiner in 1pans. Beide hebben voor en nadelen maar om te beginnen zou ik zeker ook voor potten en pannen kiezen. Je leert er zeker veel van en kunt altijd nog automatiseren.
Brouw ze!

BrewBird

Citaat van: beermenke op 20-01-2021  23:29 uJe temperatuur constant houden
Een 2e ketel nodig
Duurt wat langer
Je mag blijven roeren
Niet je favoriete bier identiek nabrouwen
Eventueel sjouwwerk

Je temperatuur constant houden Temperatuur bij maischen wordt onderschat, is van ondergeschikt belang
Een 2e ketel nodig Ja das waar
Duurt wat langer ook dis is waar
Je mag blijven roeren  Voor een fatsoenlijk rendement moet dit ook bij een bling bling ketel
Niet je favoriete bier identiek nabrouwen Deze snap ik niet, leg uit  :weetniet:
Eventueel sjouwwerk Ook dat is waar, maar als je gemak wil koop je bier in de winkel. Of zeg nou iets heel geks  :nut:

Irukandji

Citaat van: dutch peter op 20-01-2021  10:44 uEnos,

Dankjewel, dit sterkt me in het besluit om te beginnen met de conventionele methode en niet gelijk te investeren in een duur apparaat.


Ook met losse pannan kunnen de kosten aardig oplopen.
Het is maar net hoe gek je het wilt.

Irukandji

In plaats van argumenten zoeken om iets niet te doen kan je ook kijken naar argumenten wat wel.
ik heb met alle twee de systemen heerlijke bieren gebrouwen. elk systeem heeft plussen en minnen die voor de 1 heel zwaar wegen en voor de ander niet. helaas zijn wij mensen die soms meningen bepalen op.......niets maar dat is een discussie die al heel lang loopt.

jazon1963

Citaat van: Irukandji op 21-01-2021  05:52 uIn plaats van argumenten zoeken om iets niet te doen kan je ook kijken naar argumenten wat wel.


Komt voor mij bij de ruimte, ik heb een Klarstein Ik vind de beperkte ruimte die je nodig hebt wel prettig en ik kan zo van binnen naar buiten. Maar zo zie je maar ieder zijn ding...

beermenke

Citaat van: BrewBird op 20-01-2021  23:48 uJe temperatuur constant houden Temperatuur bij maischen wordt onderschat, is van ondergeschikt belang
Een 2e ketel nodig Ja das waar
Duurt wat langer ook dis is waar
Je mag blijven roeren  Voor een fatsoenlijk rendement moet dit ook bij een bling bling ketel
Niet je favoriete bier identiek nabrouwen Deze snap ik niet, leg uit  :weetniet:
Eventueel sjouwwerk Ook dat is waar, maar als je gemak wil koop je bier in de winkel. Of zeg nou iets heel geks  :nut:

Het is allemaal waar hoor en ik bedoel het ook luchtig en vat het ook zo op.
Zeker in deze tijd moeten we de leuke dingen zien en 1 daarvan is brouwen!
En dat kan gewoon op allerlei manieren en het fijnste is het systeem wat je zelf het fijnste vindt.
Brouw ik met vrienden dan roeren we in potten en pannen. Brouw ik 15 liter in mijn eentje dan meestal de 1 pans. Voor beiden is iets te zeggen en het verschil eindresultaat is echt niet te zeggen.
Brouw ze!

kubock

Citaat van: jazon1963 op 21-01-2021  07:46 uKomt voor mij bij de ruimte, ik heb een Klarstein Ik vind de beperkte ruimte die je nodig hebt wel prettig en ik kan zo van binnen naar buiten. Maar zo zie je maar ieder zijn ding...

Precies dit. Ben niet extreem klein behuisd, maar ik gebruik de garage als zolder, opslag, werkplaats, stalling voor de motor- en trapfietsen en bovendien staan de wasmachine en droger er ook nog. Ik heb helemaal geen plek voor meer dan één ketel.

@enos: ik moet zeggen dat ik nooit zo'n problemen heb gehad met aanbranden. Voor de rest begrijp en respecteer ik jouw redenen helemaal hoor, zelfs als tevreden Easybrew 30 gebruiker.

En de Easybrew 30 als 'bling bling' omschrijven is hetzelfde als mijn 10 jaar oude Hyundai omschrijven als 'bolide'.  :nut:

Gossi

Probleem met de oudere typen was dat je geen telescopische overloop had en geen transparante stijgbuis. De pomp kon bij verstopping van het filterbed alle wort boven het filter pompen, waardoor je aanbranden en oververhitting van het warmte element kreeg.
De overloop functioneerde niet kort gezegd omdat hij veel te hoog boven het moutbed uitstak.
Dat is echt een gebrek en je moest er met de neus bovenop blijven zitten om het verschijnsel te voorkomen.
Ik heb de buis telescopisch gemaakt (goed gejat van Grainfather) en dat probleem is over.
De meeste brouwers haken af omdat je zo veel spullen nodig hebt om een lekker potje bier te brouwen. Met deze automaat is het iets draaglijker.

BLUB

Citaat van: Gossi op 21-01-2021  14:36 uProbleem met de oudere typen was dat je geen telescopische overloop had en geen transparante stijgbuis. De pomp kon bij verstopping van het filterbed alle wort boven het filter pompen, waardoor je aanbranden en oververhitting van het warmte element kreeg.
De overloop functioneerde niet kort gezegd omdat hij veel te hoog boven het moutbed uitstak.
Dat is echt een gebrek en je moest er met de neus bovenop blijven zitten om het verschijnsel te voorkomen.

Ik heb de buis telescopisch gemaakt (goed gejat van grainfather) en dat probleem is over.
De meeste brouwers haken af omdat je zo veel spullen nodig hebt om een lekker potje bier te brouwen. Met deze automaat is het iets draaglijker.

Ben al jaren een tevreden gebruiker van de eerste ketel (Klarstein) maar bovengenoemde problemen liggen toch echt aan de brouwer zelf.

Nog nooit wat dan ook voor een problemen gehad met deze ketel.

 :degroeten:

BLUB

middelaersch

Eens met Blub. Veel van de hier genoemde 'nadelen' van de Easybrew 30 en zijn broertjes zijn te ondervangen. Als je dat (veel te lange) draadje over de EB30 helemaal doorleest worden voor heel veel van de genoemde problemen goede oplossingen geboden.

Zelf ben ik zeer tevreden met mijn Brew Monk, die voor 95% identiek is aan de Easybrew 30. Werkt prima, heb nu een Quadrupel van 1.083 in het gistvat zitten, geen probleem.  Maar je moet die ketel wel een beetje leren kennen en daarbij helpt dat draadje.

CeesM

Citaat van: Gossi op 21-01-2021  14:36 uDe overloop functioneerde niet kort gezegd omdat hij veel te hoog boven het moutbed uitstak.
Dat is echt een gebrek en je moest er met de neus bovenop blijven zitten om het verschijnsel te voorkomen.
Ik heb de buis telescopisch gemaakt (goed gejat van Grainfather) en dat probleem is over.
De meeste brouwers haken af omdat je zo veel spullen nodig hebt om een lekker potje bier te brouwen. Met deze automaat is het iets draaglijker.
Je hebt 3 verschillende hoogtes. Laag-kort pijpje, midden-langer pijpje en hoog-beide pijpjes. ;)

Hay

Ik ben blij dat ik toen ik 9 jaar geleden begonnen ben met brouwen ik eerst met een koelbox ben gaan maischen.
Had me eerst ingelezen en verdiept in het maischproces en ben toen de apparatuur gaan maken en aanschaffen.
Toen ik het proces na een 30tal brouwsels onder de knie had heb ik de Klarstein aangeschaft.
En heb ik de ervaring die ik had in de praktijk gebracht bij de nieuwe ketel.
En daar gaat het voor veel mensen mis, er wordt te makkelijk voor zo'n ketel gekozen door mensen (en dit bedoel ik niet denigrerend of zo) die zich te weinig in het proces verdiept hebben.
Want het is een automaat en dat is het dus niet.
Je moet je zelf steeds afvragen waar ben ik mee bezig.
Over of het filterbed goed is dus niet te fijn maar ook niet te grof schroten.
De pomp knijpen en gaandeweg verder open zetten. Hoeveel maisch cq spoelwater.
Ga zo maar door en ik vind dit leuk ik zit dan ook bij mijn ketel en hou alles in de gaten en pas eventueel aan.
En dan is het een geweldige ketel om mee te brouwen.
En die overloop pijp gebruik ik helemaal niet.
Had zelfs laatst na het maischen nog de dop erop zitten vergeten eraf te halen terwijl de pomp bijna helemaal open stond.

Gossi

Dat bedoel ik nou. Het proces beheersen. Goed inlezen, tips ter harte nemen en vooral veel brouwen. Dan heb je er een pracht ketel aan.
Voor diegene die denkt dat het net zo werkt als een koffiezetapparaat komt bedrogen uit en zal hem teleurgesteld ter zijde schuiven.
Brouw ze.

Enos

Vele dingen die gezegd worden kan ik mij wel in vinden.

En het is niet dat de Easybew 30 mij totaal niet is bevallen, heb er prachtige bieren mee gebrouwen naar volle tevredenheid.
Maar zoals ik al schreef het ging mij meer om de beleving en het gevoel wat ik miste tijdens het het brouwen.
Nu met mijn oude pannen heb ik dat wel weer.

En een hobby heb je toch voor je plezier toch  ;) ;)

 :proost: :proost: :proost:


ExPeteriment

Citaat van: Hay op 21-01-2021  18:03 uIk ben blij dat ik toen ik 9 jaar geleden begonnen ben met brouwen ik eerst met een koelbox ben gaan maischen.
Had me eerst ingelezen en verdiept in het maischproces en ben toen de apparatuur gaan maken en aanschaffen.
Toen ik het proces na een 30tal brouwsels onder de knie had heb ik de Klarstein aangeschaft.
En heb ik de ervaring die ik had in de praktijk gebracht bij de nieuwe ketel.
En daar gaat het voor veel mensen mis, er wordt te makkelijk voor zo'n ketel gekozen door mensen (en dit bedoel ik niet denigrerend of zo) die zich te weinig in het proces verdiept hebben.
Want het is een automaat en dat is het dus niet.
Je moet je zelf steeds afvragen waar ben ik mee bezig.
Over of het filterbed goed is dus niet te fijn maar ook niet te grof schroten.
De pomp knijpen en gaandeweg verder open zetten. Hoeveel maisch cq spoelwater.
Ga zo maar door en ik vind dit leuk ik zit dan ook bij mijn ketel en hou alles in de gaten en pas eventueel aan.
En dan is het een geweldige ketel om mee te brouwen.
En die overloop pijp gebruik ik helemaal niet.
Had zelfs laatst na het maischen nog de dop erop zitten vergeten eraf te halen terwijl de pomp bijna helemaal open stond.
Volledig eens. De overlooppijp gebruik ik niet als bypass, maar alleen om het niveau van het wort in te schatten en dan evt pomp wat meer of minder te knijpen. Als iemand liever met potten en pannen werkt, snap ik dat ook.

Hay

Inderdaad iedereen moet brouwen zoals hij of zij dat leuk vindt.

BrewBird

Citaat van: Enos op 21-01-2021  19:56 uVele dingen die gezegd worden kan ik mij wel in vinden.

En het is niet dat de Easybrew 30 mij totaal niet is bevallen, heb er prachtige bieren mee gebrouwen naar volle tevredenheid.
Maar zoals ik al schreef het ging mij meer om de beleving en het gevoel wat ik miste tijdens het het brouwen.
Nu met mijn oude pannen heb ik dat wel weer.

En een hobby heb je toch voor je plezier toch  ;) ;)

 :proost: :proost: :proost:

Volledig mee eens. De beleving en het gevoel, dat heb ik ook veel meer met mijn pannen.
Ik heb een kleine 200 keer gebrouwen, waarvan 6 keer met de EB30. Mij is het totaal niet bevallen.

Citaat van: Hay op 21-01-2021  21:41 uInderdaad iedereen moet brouwen zoals hij of zij dat leuk vind.


Ook volledig mee eens  :brouwen:
Maar ik heb een beetje het gevoel dat de nieuwkomers wordt aangepraat dat je minimaal een automaat moet kopen om goede bieren te brouwen. En dat is natuurlijk niet zo. Ik denk, maar dat is persoonlijk, dat je meer leert van het proces als je begint met pannen.

Gr Willie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.