Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom zakt de gist niet uit?  (gelezen 1344 keer)

Offline brewt

• Vol lid
  • Land: nl
  • Proost!
Waarom zakt de gist niet uit?
« Gepost op: 19-01-2021 11:44 u »
Hoi allemaal!

Ik heb een vraag, op 30-12 ben ik begonnen met het vergisten van een brouwsel. Ik heb deze op 19 C vergist en na een week langzaam naar 21 C gebracht. Daar staat deze nu nog steeds op. Dit is het recept: https://share.brewfather.app/xq4vXEFUz28SO6

De gist is Mangrove Jack's M41.

Het viel me op dat er na twee weken vergisting nog erg veel gist in suspensie lijkt te zijn, de vorige keer dat ik deze gist gebruikt het was dit niet het geval. Het SG was op dit moment 1.002.
Ik dacht toen dat dit vanzelf wel goed zou komen met de tijd. Nu heb ik vandaag weer een meting gedaan (dag 21 van de vergisting), het SG is 1.001 op dit moment. Ik vind dat er nog steeds veel gist in het bier rond drijft en ik zou toch wel graag willen dat dit verder uit zakt voordat ik ga bottelen.
Heeft er iemand enig idee waarom deze gist niet wil uitzakken?

Foto, vergisting 14 dagen:

Foto, vergisting 20 dagen:

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
Re: Waarom zakt de gist niet uit?
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2021 12:21 u »
Bij mij worden bieren vergist met deze gist nooit helemaal helder. Vind ik zelf wel mooi. Mijn ervaring is dat deze gist ook op de fles langzaam doorgaat, dus wees terughoudend met bottelsuiker.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2021 12:28 u »
Bij mij worden bieren vergist met deze gist nooit helemaal helder. Vind ik zelf wel mooi. Mijn ervaring is dat deze gist ook op de fles langzaam doorgaat, dus wees terughoudend met bottelsuiker.

Interessant! Ik kan me dit niet herinneren van de vorige keer dat ik deze gist gebruikte. Hebben anderen deze ervaring ook?
Hoeveel bottelsuiker zou je adviseren voor een tripel met deze gist?

Edit: nog een foto gevonden van de vorige keer, toen leek er veel minder gist in te drijven na drie weken:

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2021 12:49 u »
Interessant! Ik kan me dit niet herinneren van de vorige keer dat ik deze gist gebruikte. Hebben anderen deze ervaring ook?
Hoeveel bottel suiker zou je adviseren voor een tripel met deze gist?

Edit: nog een foto gevonden van de vorige keer, toen leek er veel minder gist in te drijven na drie weken:

Als hij ruim weken heeft gestaan: 6-6,5 g/l suiker. Bier blijft niet troebel, maar kraakhelder wordt ie niet.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2021 12:58 u »
Calcium is belangrijk om een gist te laten uitzakken, fabrikanten geven dat ook aan. En sommige gisten slaan van nature slecht neer.
Hoeveel Ca, en hoe je dat in het wort krijgt (waterbehandeling?) is een lastig punt.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2021 13:03 u »
Calcium is belangrijk om een gist te laten uitzakken, fabrikanten geven dat ook aan. En sommige gisten slaan van nature slecht neer.
Hoeveel Ca, en hoe je dat in het wort krijgt (waterbehandeling?) is een lastig punt.

Hoi Snelbier, het gebruikte water bevat 68,1 ppm calcium. Ik heb in dit geval geen waterbehandeling toegepast.
Ik heb zelf geen verstand van hoeveel calcium er nodig is om gist goed uit te laten zakken, kan jij hier iets over zeggen op basis van de 68,1 ppm?

Heb je misschien een advies voor me hoe nu verder te gaan? Toch maar gewoon bottelen met deze gist nog in suspensie? Of iets anders?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2021 13:32 u »
..., kan jij hier iets over zeggen op basis van de 68,1ppm?
... Heb je misschien een advies voor me hoe nu verder te gaan? Toch maar gewoon bottelen met deze gist nog in suspensie? Of iets anders?
- Hoeveel Ca heb ik werkelijk geen benul van.. Heb je nu trouwens ook niets aan, bier is al vergist..
- Hoe verder?  Net als met elk bier, bottelen als het helemaal is uitvergist, dus SG meerdere dagen stabiel.
Bottelsuiker misschien wat krap nemen om 'stiekem doorgisten' op te vangen. Met 6 g/L krijg je nooit dood bier.
 En als de gist na bottelen alsnog actief wordt ga je dat met 1gram minder suiker ook niet opvangen.  :(.
- Gist laten neerslaan kost tijd, soms weken.  Bij lage temperatuur gaat het iets sneller.
  Sommigen doen daarvoor een 'coldcrash',  sterke koeling na vergisting, voor bottelen. En dan nog blijken sommige gisten slecht te settlen.
Het bier hoeft niet helder de fles in, op fles wordt het ook helder.
Als het is uitvergist: bottelen. Het kan weken duren voordat het bier helder is, en zolang wil je het niet in gistvat laten staan.
Succes,  Snelbier

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2021 14:08 u »
- Hoeveel Ca heb ik werkelijk geen benul van.. Heb je nu trouwens ook niets aan, bier is al vergist..
- Hoe verder?  Net als met elk bier, bottelen als het helemaal is uitvergist, dus SG meerdere dagen stabiel.
Bottelsuiker misschien wat krap nemen om 'stiekem doorgisten' op te vangen. Met 6g/L krijg je nooit dood bier.
 En als de gist na bottelen alsnog actief wordt ga je dat met 1gram minder suiker ook niet opvangen.  :(.
- Gist laten neerslaan kost tijd, soms weken.  Bij lage temperatuur gaat het iets sneller.
  Sommigen doen daarvoor een 'coldcrash',  sterke koeling na vergisting, voor bottelen. En dan nog blijken sommige gisten slecht te settlen.
Het bier hoeft niet helder de fles in, op fles wordt het ook helder.
Als het is uitvergist: bottelen. Het kan weken duren voordat het bier helder is, en zolang wil je het niet in gistvat laten staan.
Succes,  Snelbier

Bedankt voor je duidelijke advies. Ik ga het nog een weekje laten staan en breng de temperatuur vanaf nu rustig aan weer een paar graden naar beneden (18/19c) om het neerslaan iets te bevorderen.
Volgende week maar ergens bottelen :)

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-01-2021 14:15 u »
.. Volgende week maar ergens bottelen :)
Denk aan SG meting! 1punt daling per week betekent dat de gist nog doorgaat.  Weer meten vlak voor bottelen, en bij dalend SG NIET bottelen.
Proost, Snelbier.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #9 Gepost op: 19-01-2021 14:21 u »
Denk aan SG meting! 1punt daling per week betekent dat de gist nog doorgaat.  Weer meten vlak voor bottelen, en bij dalend SG NIET bottelen.
Proost, Snelbier.

Ja, ik ga zeker nog een aantal metingen doen voor bottelen!

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2021 14:33 u »
Proost, Snelbier.

Nog een extra vraag bedenk ik me nu. Als ik volgende week nog steeds een daling zit het bier al 4 weken in het gist vat. En moet het dus nog langer blijven staan. Ik heb bier nog nooit langer als 4 weken laten zitten omdat het dan wel erg lang op de gist blijft staan. Denken jullie dat dit voor problemen gaat zorgen?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2021 15:42 u »
Ik zou overhevelen naar een proper vat dan is het bier toch al van de gist af. Daar kan het rustig verder zijn ding doen. Door de kleine zuurstofopnama is er kans dat het een boost krijgt.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2021 16:18 u »
Ik zou overhevelen naar een proper vat dan is het bier toch al van de gist af. Daar kan het rustig verder zijn ding doen. Door de kleine zuurstofopnama is er kans dat het een boost krijgt.

Hoi brouwerwaldonk, bedankt voor je advies. Kan je mij uitleggen waarom je dit zou doen? Denk je dat 4 weken op het primaire gist vat te lang is, of gaat het alleen door de kleine zuurstofopname?
Begrijp ik dan ook goed dat je denkt dat de gist deze boost nog nodig heeft om goed uit te gisten?

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2021 18:20 u »
Hoi brouwerwaldonk, bedankt voor je advies. Kan je mij uitleggen waarom je dit zou doen? Denk je dat 4 weken op het primaire gist vat te lang is, of gaat het alleen door de kleine zuurstofopname?
Begrijp ik dan ook goed dat je denkt dat de gist deze boost nog nodig heeft om goed uit te gisten?

De M41 is een diastaticus gist. Die gaat heel langzaam nog door. Dus gewoon bottelen na 4 weken max, en iets minder bottelsuiker en dan komt het goed weet ik uit ervaring.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2021 18:28 u »
De M41 is een diastaticus gist. Die gaat heel langzaam nog door. Dus gewoon bottelen na 4 weken max, en iets minder bottelsuiker en dan komt het goed weet ik uit ervaring.
Oke, duidelijk. Nogmaals bedankt, biking rebel!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2021 18:52 u »
Tenzij het een zgn stuifgist is, gist zakt pas uit suspensie als de voedingsstoffen op zijn. Of het aantal cellen tov de hoeveelheid voedingsstoffen te hoog is.

Calcium krijg je in het wort door mout. Daar zit heel wat in. Je kunt ook je water behandelen met brouwzouten, CaCl2 of CaSO4. 80 - 100 ppm Calcium. Brouwzouten hebben invloed op de smaak.

Ingo

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2021 18:58 u »
Tenzij het een zgn stuifgist is, gist zakt pas uit suspensie als de voedingsstoffen op zijn. Of het aantal cellen tov de hoeveelheid voedingsstoffen te hoog is.

Calcium krijg je in het wort door mout. Daar zit heel wat in. Je kunt ook je water behandelen met brouwzouten, CaCl2 of CaSO4. 80 - 100 ppm Calcium. Brouwzouten hebben invloed op de smaak.

Ingo

Hoi Ingo,

Ik heb twee zakjes m41 gist (10 gram) toegevoegd aan 20.5 liter. Volgens mij zou dit niet te veel moeten zijn. Ik begrijp nog niet zo goed hoe de voedingstoffen nog steeds niet op kunnen zijn na drie weken..

Het enige wat er anders is als met mijn andere brouwsels is dat ik hier wat eiken chips aan toegevoegd heb. Zover ik weet zou dit geen invloed moeten hebben op de vergisting.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2021 19:57 u »
Hoi Ingo,

Ik heb twee zakjes m41 gist (10 gram) toegevoegd aan 20.5 liter. Volgens mij zou dit niet te veel moeten zijn. Ik begrijp nog niet zo goed hoe de voedingstoffen nog steeds niet op kunnen zijn na drie weken..

Het enige wat er anders is als met mijn andere brouwsels is dat ik hier wat eiken chips aan toegevoegd heb. Zover ik weet zou dit geen invloed moeten hebben op de vergisting.

Het is een diastaticus gist en die scheidt enzymen uit die onvergistbare suikers kunnen omzetten naar vergist are suikers. En dat gaat heel langzaam.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2021 20:14 u »
Het is een diastaticus gist en die scheidt enzymen uit die onvergistbare suikers kunnen omzetten naar vergist are suikers. En dat gaat heel langzaam.

Oke! Ik ben het niet gewend dat het zo lang duurt, maar het verklaart het wel. Ik ga je advies opvolgen een met minder bottel uiker dan normaal bottelen volgende week. Ik waardeer je hulp, bedankt!

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2021 20:39 u »

Lekker belangrijk.. Bier uitvergist? Bottelen!  (Zakt vanzelf uit in de flesjes). Anders lageren bij koudere temperaturen... :brouwen:

Succes!

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #20 Gepost op: 19-01-2021 21:05 u »
Lekker belangrijk.. Bier uitvergist? Bottelen!  (Zakt vanzelf uit in de flesjes). Anders lageren bij koudere temperaturen... :brouwen:

Succes!
Ook bedankt voor je advies, Oscar!
Ik vind het zelf leuk om mijn biertjes er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Mijn ervaring is dat als er meer bezinksel in de flesjes ligt het bier vaak minder helder is. Daarom zou ik het zelf fijn vinden om het zo helder mogelijk te bottelen. Als ik daarvoor langer moet wachten vind ik dat geen probleem.
Ik begrijp je punt zeker wel!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2021 08:07 u »

1. Je gebruikt een zogenaamde var. diasticus gist. Die gist kan enzymen buiten de cel brengen. Met die enzymen worden lange suikerketens afgebroken tot kortere. Die kan de gist vervolgens weer 'consumeren'. 'Normale' gisten kunnen dat niet.

De gisting gaat dus door tot die enzymen niets meer kunnen doen. Of tot andere voedingsstoffen op zijn en de gist stopt met delen.

Hierdoor gaat een var. diastaticus gisting zo lang en langzaam door.

2. Gist is in staat tem "voelen" hoeveel cellen er in de buurt zijn. Als dat er veel zijn en de hoeveelheid suiker is laag dan gaat de gist in rusttoestand. De gist kan hierdoor aan elkaar gaan plakken en de vlokken gist zakken naar de bodem.

Om vlokken te kunnen vormen moeten de cellen elkaar wel kunnen ontmoeten. Een beetje beweging in het jongbier is daarvoor niet slecht. Normaal zorgt de gisting zelf voor voldoende beweging in het vat. Nu echter zijn er nog maar relatief weinig cellen aktief en is er dus amper beweging. (Ga nu niet in je vat roeren!)

Waar ik schreef "te veel gistcellen" had ik het dus hier over. Niet over hoeveel zakjes je hebt toegevoegd.

Hoop dat het nu wat duidelijker is,

Ingo

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2021 08:22 u »
1. Je gebruikt een zo genaamde var. diasticus gist. Die gist kan enzymen buiten de cel brengen. Met die enzymen worden lange suikerketens afgebroken tot kortere. Die kan de gist vervolgens weer 'consumeren'. 'Normale' gisten kunnen dat niet.

De gisting gaat dus door tot die enzymen niets meer kunnen doen. Of tot andere voedingsstoffen op zijn en de gist stopt met delen.

Hierdoor gaat een var. diastaticus gisting zo lang en langzaam door.

2. Gist is in staat tem "voelen" hoeveel cellen er in de buurt zijn. Als dat er veel zijn en de hoeveelheid suiker is laag dan gaat de gist in rusttoestand. De gist kan hierdoor aan elkaar gaan plakken en de vlokken gist zakken naar de bodem.

Om vlokken te kunnen vormen moeten de cellen elkaar wel kunnen ontmoeten. Een beetje beweging in het jongbier is daarvoor niet slecht. Normaal zorgt de gisting zelf voor voldoende beweging in het vat. Nu echter zijn er nog maar relatief weinig cellen aktief en is er dus amper beweging. (Ga nu niet in je vat roeren!)

Waar ik schreef "te veel gistcellen" had ik het dus hier over. Niet over hoeveel zakjes je hebt toegevoegd.

Hoop dat het nu wat duidelijker is,

Ingo

Dit maakt het inderdaad nog duidelijker, bedankt voor je uitgebreide uitleg Ingo!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2021 23:28 u »
Het viel me op dat er na twee weken vergisting nog erg veel gist in suspensie lijkt te zijn, de vorige keer dat ik deze gist gebruikt het was dit niet het geval. Het SG was op dit moment 1.002.
Ik dacht toen dat dit vanzelf wel goed zou komen met de tijd. Nu heb ik vandaag weer een meting gedaan (dag 21 van de vergisting), het SG is 1.001 op dit moment. Ik vind dat er nog steeds veel gist in het bier rond drijft en ik zou toch wel graag willen dat dit verder uit zakt voordat ik ga bottelen.

De Mangrove Jack's M41 is een var diastaticus gist n een stofgist.
Dat laatste betekent dat deze gist niet makkelijk uitvlokt waardoor je een helder bier krijgt.
Dat uitvlokken wordt ook flocculeren genoemd. Calcium speelt een belangrijke rol bij het flocculeren.

Over flocculeren is al veel geschreven op dit forum. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #24 Gepost op: 21-01-2021 11:08 u »
De Mangrove Jack's M41 is een var diastaticus gist n een stofgist.
Dat laatste betekent dat deze gist niet makkelijk uitvlokt waardoor je een helder bier krijgt.
Dat uitvlokken wordt ook flocculeren genoemd. Calcium speelt een belangrijke rol bij het flocculeren.

Over flocculeren is al veel geschreven op dit forum. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken.

Bedankt voor je toevoeging Jacques!

Tags: